B

**BORTTAGEN**

Ett forum jag kan tänka mig skulle behövas är fd travare forum. Där kan dessa ryttare och hästar få hjälp vilket BEHÖVS för det är såpass många fd travare som inte blir något pga okunnig människa!!! Tänk på det, Gunnar.
 
De tycker jag låter som en väldigt bra idé :)
Jag har en fd travare...Han vart inte tävlad i några ö-kända tävlingar men han är ändå
en travare(eller var).Så din idé är inte helt dum,snarare bättre än bäst :)

//Tessi
 
Varför det? För att alla vi som har fd travare är så okunniga, eller??

Om det vore för att vi skulle få diskutera våra specifika problem så OK. Men om det är för att vi anses så "okunniga" så vete sjutton...
 
anses okunniga??
så alla som skriver och frågar här på forumen är okunniga?
fd-travar ryttare har ofta samma problem vilket kan vara bra att diskutera!
 
Ja, men du skrev ju att "det är så många travare som inte blir något pga okunnig människa. Tänk på det Gunnar!" (eller nått liknande) i orginalinlägget.

Det tolkar jag som att vi fd travarägare är så okunniga att vi behöver ett eget forum för att lära oss något så att hästarna kan bli nått!!

Men - jag ser att du är ung! Förmodligen har jag missuppfattat din poäng och du har kanske skrivit otydligt. Ett forum för att diskutera våra (fd travhästägares) speciella problem vore väl bra :) .

Vänliga hälsningar Norrland.
 
Du missförstod nog lite.
Jag menade inte att alla fd travhästägare är okunniga. Men det är såpass svårt att skola om travhästar till ridhästar så duktig räknas nästan som okunnig när det kommer till så svåra saker. Liksom. =)

Jag uttryckte mig nog lite luddigt. Fast det kan väl vuxna också göra... eller?
 
det verkar vettigt, eftersom det ofta är samma saker/problem som återkommer och vissa hatar verkligen travare, då slipper ju dom ha ont av oss.
 
Jag tycker det skuylle vara en jätte bra idé. Så kjan alla som har travare utbyta erfarenheter och tips.
 
Travare är väl lika bra som alla andra hästar?

Det finns lika många okunniga som har halvblod och araber som det finns okunniga som har travare.

Så sluta se ner på travare som ridhästar!

/Madelene :devil:
 
Ursäkta? Tror du missförstått mig en aning. :)
Jag har själv en travare som jag rider. Jag ser inte alls ner på travare...

Jag menar bara att eftersom man ofta har samma "problem" med fd travare så borde dom få ett eget forum.
Kan också kännas bra att som ryttare till en travare få tips från andra sådana ryttare som kanske känner igen sig i problemen.
 
Jag skulle jättegärna ha ett fd travar-forum. Är också ngt som är efterfrågat tidigare.

Jag rider själv en fd travare och har en del problematik som jag skulle vilja diskutera med andra i samma sits. Lägger jag en sådan tråd under ridning får jag en massa svar från människor vars hästar har helt andra förutsättningar.

/snurpe
 
Håller med!
Vet inte hur många gånger jag svarat på samma sorts frågor.
Med ett eget forum skulle nog inte trådarna försvinna ner så fort .
Som det är nu så är dom nere efter bara ett par dagar.
Det skulle ju dessutom bli lättare att söka efter trådar om man slipper sitta och leta bland ridning, hoppning, dressyr i och med att dom hamnar med spridda skurar.
In för ett travar forum!
Handikappet fick ju ett eget trots att det inte är någon större omsättning på inlägg där.
Kan vi inte få testa? Snälla? :bump:
 
Men varför särbehandla en hästras på det viset då??? Ska vi ha ett för f.d galoppörer och ett annat för islännignar osv?????

I mina ögon ser det ut som om du ser ner på travarna för att de inte har samma förutsättningar som andra hästar, men det har de ju!!!

/Madelene :devil:
 
nej. nej. nej. :)
snälla nån. skulle jag se ner på min egen favorithästras? :smirk:
Jag menar bara att eftersom det är så himla många fd travare så borde de få ett eget forum där man kan diskutera med personer i samma sits. Eftersom på ex "ridning" så kommer ofta svar från personer som inte alls varit med om något liknande problem. Och då försvinner trådarna så snabbt så då kanske inte ens någon jätte erfaren kan svara på ens tråd. förstår du hur jag menar? :):
Dessutom finns det ju en speciell ras för islänningar...
 
Tja om jag säger så här då.

Jag har själv hat två travare, mne om det skulle finnas ett forum för f.d travare så skulle jag inte gå in där och läsa. Men när de finns på ridning så ger jag gärna råd om jag kan.

De problem man har med f.d travare finns hos andra hästar också!
Att jag har haft två travare har hjälpt mig mycket i min utbildning av mitt ouppfostrad fullblod som knappt kunde varken trava eller galoppera när jag köpte henne.
Så jag tycker att en f.d travare är lika mycket värd som vilket halvblod som helst och kan drabbas av samma problem.

Att trådarna försvinner snabbt kan ju bero på att ingen har något råd att ge?!

Tråden för islänningar är ju bara för tävling, men så är de ju lite speciella iom att de töltar och går passgång.

Om man har alldeles för många forum så orkar man inte gå in på alla och läsa alla trådar, det blir ett hiskeligt rundletande efter det man söker. Då är det enklare tycker jag att gå in på ett forum och hitta allt om ex ridning oavsett vilken hästras det gäller.

Saknar man en tråd så kan man enkelt skapa en ny! Eller så får man anlita sökfunktionen och svara på den gamla tråden så poppar den upp först igen.


Men jag tycker fortfarande att travare är lika bra som andra hästar, de är ju varmblod och kallblod vi skulle skilja på i så fall tycker jag!

/Madelene :devil:
 
Jag håller fortfarnde med Duckie.

jag har hållt på med travhästar i hela mitt liv (nästan).
Har två egna som numera bara är ridhästar.
Nej, jag nedvärderar inte travaren som ras, ridhäst, kamrat, You name it.
Däremot så kan jag nog ibland nedvärdera deras ägare.(jag duckar)

Tyvärr finns det så många som köper en travare bara för att dom är billiga!
Att säljaren dessutom påstår att den är inriden gör ju inte saken bättre.
Inte för att på något sätt kritisera någon vill jag påstå att många är helt oförstående för vad dom har tagit sig an när dom köpt en travare.

Av dom trådar som finns under ridning ang travare som ridhäst, är det mycket sällan man ser svar från någon som har en "vanlig" ridhäst.
Jag tror fortfarande att man kan få bättre hjälp om man fick ett eget forum, just därför att det är människor med intresse för travaren som ridhäst som kommer att finnas där.

Att det skulle bli ett hiskeligt rundletande har jag svårt att tro. Den som inte är intresserad av ridning av travhästar behöver ju inte besöka detta forum likväl som man undviker tex western.

Däremot så har den som funderar över något gällande sin ridtravare ett forum att besöka. Som det är nu så kan man hitta trådar både på ridning, dressyr samt hoppning fast man bara undrat över hur man skall få hästen att göra si eller så.

Jag kan ju inte annat än att fundera.
STC har ju faktiskt börjat så smått med tävlingar endast öppna för travhästar, då borde ju vi kunna få ett "eget" forum...
 
Måste bara tillägga.
Många problem kan likna varandra till utseende oavsett hästras.
Det viktiga för att komma till en lösning är att veta grunden till problemet.
Grunden när det gäller problem vid ridning av travhästar ligger i stort sett alltid någonstans i dess "travkarriär".
Varför en travare tex. alltid springer med en hög hals och ligger på bettet är ju för att den alltid har tränats så.
Där har den sin balans.
Den som inte vet det, kan inte ge ett råd hur man skall lösa problemet.

Det vanligaste svaret på den frågan är: kolla ryggen, tänderna osv.
Det rätta svaret är (för det mesta) lär hästen att gå i ridhästform genom att tex tömlongera den.

Det är detta som lätt blir till missförstånd, det som kan vara rätt svar på vissa raser är fel på andra.
 
När har jag sagt att dom inte kan ha samma problem som andra hästar eller att en travare inte är lika mycket värd som andra??
Dom ÄR lika mkt värda och KAN ha samma sorts problem. Men med ett forum för fd travare så skulle man få råd och tips från andra ägare till fd travhästar och då skulle det kanske kännas mer tryggt eftersom de vart i samma sits.
Och man skriver på ex ridning så kanske inte denhär erfarna hinna svara eftersom att den försvinner så snabbt.
Man har mera tid på sig att få svar om tråden stannar kvar snabbare. Och ofta är det ju samma problem som olika travare har. Ex lite ryggmuskler, hårda i munnen etc etc. Därför skulle det ju vara bra med ett annat forum för dem.
Tycker travhästarna är värda ett eget forum!
 
Borde det då inte vara ett forum för varje hästras, ett för fjordhästar ett för New forest och så vidare.
Idag finns inget forum för en speciell ras, Islandshästforumet är inte för rasen islandshäst utan för de tävlingsgrenar som vad jag vet, tyvärr endast är öppna för islandshästar.
Eventuellt kanske jag skulle döpa om det forumet till gångartstävlande, eller så, och ta med andra gångartstävlande hästraser som Tennessee walking horse osv.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 559
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
697
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 634
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp