Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

KL
Har bara läst första och sista sidan. Men är det egentligen hingstarna det är "fel" på eller ägarna? De flesta hingstar jag stött på har varit väldigt trevliga, men då är det också oftast hos duktiga hästmänniskor.

Däremot kan jag ibland undra om det är ägarna (nu pratar jag inte om avelshingstägare a'la VDL osv) som gör att hingstar får dåligt rykte? Jag minns en tjej som hade en hingst i ett stall jag var i för många år sen, och hästen fick ju dåligt rykte för att ägaren hela tiden ansåg sig vara förmer än de andra eftersom hon hade en hingst. "Min hingst vill inte gå där" "min hingst måste gå med extra staket" "min hingst måste ha x antal meter till andra hästar" bla bla bla. O då skulle alla springa efter hennes pipa för att hon hade hingst. Jag förstår att det krävs extra-arrangemang för hingstar, men om man inte hjälper till i stallet så kan man ju inte räkna med att få hjälp själv när det gäller hagbygge osv.

Och personligen tycker jag inte att man borde ha hingst om den inte är godkänd för avel. Det har med biologi att göra och efter kurser i både biologi, djurkommunikation och djurbeteende så anser jag att det är okunskap som ligger bakom att ha en hingst för att den är snygg och man vill inte få bort hingstnacken.

När jag skriver om hingstar som går med andra så utgår jag ifrån att den hage de ska gå i är nog stor för att hästarna ska kunna gå undan.
I mitt fall så är det nog stort för att sonen ska kunna gå undan när pappan ber om det. Jag skulle aldrig stänga in dom i en liten hage av just den anledning du skriver.

15hektar var inte tillräkligt stort på våren när den då 5åriga hingsten skulle ha ut val ur hagen, som han hade gått med sedan föl.

Val fick springa ut ur hagen 2gånger innan dom delades för att sedan släppas i hopp men då som 2 val.

Kram

Hur många hästar var det i hagen vid tidpunkten? Det kan inte vara för få individer heller.

Rolle
IpL

Hur många hästar var det i hagen vid tidpunkten? Det kan inte vara för få individer heller.

Rolle
IpL

Min tanke med.
I detta fall så var ingsten högre i rang än valacken och risken är att om det är bara två hästar och hingsten är högre i rang och inte har vett så kan detta hända. Imo ska inte en 5 årig hingst vara högst i rang, de ska ha någon som uppfostrar dom.

När jag skriver om hingstar som går med andra så utgår jag ifrån att den hage de ska gå i är nog stor för att hästarna ska kunna gå undan.
I mitt fall så är det nog stort för att sonen ska kunna gå undan när pappan ber om det. Jag skulle aldrig stänga in dom i en liten hage av just den anledning du skriver.

Precis som älgen skriver, hur många har tillgång till milsvida hagar?

Var shettisen skodd?
Har man hingstar tillsammans så anser jag att de ska vara helt oskodda av den anledningen att skor gör så otroligt mkt mer skada än en oskodd hov.
:)

Nej den var inte skodd.

Generellt sett behövs det inte "milsvidda" hagar.
Sen kan hingsten flippa och jaga kompisen men det är långt ifrån alla hingstar som gör så. Det kan dessutom ske med valacker, och ibland har jag även sett ston som flippat, och jagat sina kompisar.

En av de värsta sparkarna jag sett var p en valack, gjord av en valack. Sparkat sönder benet så det fått spindelnätssprickor i skelettet på ena benet. Det gjordes försök att rädda hästen men efter någon månad fick de ge upp.

Dessutom är det allra bästa att ha flera hästar tillsammans med en hingst. Det är lättare att ilsket jaga en häst än en hel flock.

Spelar faktiskt ingen roll om det är 378 hästar i flocken. Går utmärkt att jaga en enskild individ ändå.

Unga hingstar 1-2 år går absolut hålla i hingstflockkar. Runt 3-4 bör man hålla ögonen öppna och vid fem års ålder får man titta på dem hela tiden för att vara på den säkra sidan.

Reflektera gärna över raser också. Vissa raser och individer är mer maskulina och därmed mer lättantädliga sas.

Du har i hela tråden pratat om dina hingstar som verkade vara av kallblodsras=inste speciellt kända för sitt eldiga temperament om jag säger så.

Att det funkar för dig att ha dessa två h ingstar tillsammans är heller ingen "mall" då det edast gäller just dina två kallblod.
Andra hingstar kan vara betydligt vassare elelr mesigare också för den delen.

Betänk också det gamla nordiska "nöjet" med hingsthetsningar. Det kan jag lova dig att det hade aldrig fungerat med stohetsningar, även om de kan vända rövarna mot varanda och slå så kommer de inte i närhetan av vad en riktigt triggad och förbannad hingst kan åstadkomma.

Att man håller hingsten från andra hästar genom att den får gå ensam i hage beror på att man vill skydda ANDRA hästar. Inte att hingsten skulle stå högre än människan i rang elelr liknande.

Jag har personlig erfarenhet av hingstar av andra raser som kunnat gå tillsammans.
Tex arab, vbl, hbl, islandshingstar mm.
Har även sett camarguer och spansk ras (kommer inte iåg vilken) som kunnat gå tillsammans.

Jag pratar om mina för att jag personligen kan stå för dom.

Hingsthettsning är inte så konstigt att hingstarna reagerade som de gjorde eftersom de var tränade till det. Det var inte så att de tog vilken hingst som helst, de tog den bästa slagskämpen de hade. Kan jämföras med kamphundar, tuppfäktning, tjurfäktning. Ju mer tränad djuret är, desto större chans att den vinner. Iallafall om man skall följa teorin att hingsthetsning utövades för att avgöra bråk mellan familjer/grannar tex.

I en stor flock minskar risken att en individ blir enskillt jagad på det sätt som vi diskuterar i tråden. Dvs för att den ska ut ur hagen.

Oavsett om hästarna vart tränade för slagsmål eller ej, så ligger det i deras natur och instinkt att slåss mot en konkurent.

De andra raserna du talar om.
Vet du åldern på dem? För som jag skrev tidigare är det mycket sällan problem med yngre hingstar.

Sen kan hingsten flippa och jaga kompisen men det är långt ifrån alla hingstar som gör så.

Nej det är inte alla som krossar skallen när dom ramlar av hästen heller, men dom flesta ryttare använder hjälm vid ridning ändå.
Jag skulle aldrig riskera livet på nån av mina valacker genom att ha dom i samma hage som en vuxen hingst bara för att den kanske inte flippar.

Dessutom är det allra bästa att ha flera hästar tillsammans med en hingst. Det är lättare att ilsket jaga en häst än en hel flock.

Det går jättebra att jaga en av många.

Precis som älgen påpekar så skriver du hela tiden med dina egna två kallblodshingstar som exempel...det verkar inte som om du har några ston i närheten av dom heller?
För i såfall talar vi nog inte riktigt om samma sak.

I en stor flock minskar risken att en individ blir enskillt jagad på det sätt som vi diskuterar i tråden. Dvs för att den ska ut ur hagen.

Nej det stämmer inte. Hästar ser mycket väl individer i en flock. Dessutom är de ju flockdjur och när en hingst triggas igång så blir övriga troligen så skrämda att även de springer. MEn hingsten vet mycket väl vem den jagar i första hand. Det har jag sett hända några gånger. Precis som älgen bla säger måste man se upp när en hingst blir lite äldre och se vad som händer med övriga i flocken, vare sig det är andra hingstar eller valacker.

Har dom växt upp med övriga går det ofta bra länge, men när hingsten är 4-5 kan det ändå hända att vissa valacker blir så utsatta att de inte kan gå med hingsten längre. Det handlar ju inte bara om hingsten/hingstarna, hur roligt är det för en valack att bli utsatt för hårdhänta bråk och kanske trakasserier och bli bortdriven pga en kaxig hingst? Även om hagarna är stora. Har man enorma arealer kan det säkert fungera med att de bildar flera flockar tex, eller att någon/några håller tillräckligt avstånd, men det är nog svårt om de ska vara tamhästar, det kommer ändå alltid att uppstå konfrontationer, så varför utsätta dem?

kl

Har själv haft både yngre och äldre hingstar. Ska de inte användas i avelsarbete så finns det ingen anledning att behålla dem som hingstar enligt min mening. Det är starka drifter testosteronet ;) och hingstar utan riktigt ledarskap över sig är en mardröm! Det är inget för hobbyryttare! Det är förenat med en del extrajobb/säkerhetstänk kring en hingst som börjar närma sig 2 1/2-3 årsåldern och uppåt.

De personer som inte förstår det är heller inte lämpliga som hingstägare. Är det ett vanligt uppstallningsstall med ett gäng hobbyryttare som finns där man tänkt ha sin hingst så kan jag tycka att det förmodligen kommer fungera dåligt. De andra ägarna är ängsliga av olika orsaker. Det är ofta att alla ska dela på jour-jobbet på helger osv med utsläpp osv, man kan inte begära av andra att de ska tampas med en unghingst. Insiktsfullt av dem om de protesterar.

Är hagarna anpassade till hingst. Oh yes, det kräver visst ett rejälare staket (ej eltråd) med ordentlig höjd med breda mellangångar och allt sånt. Är man riktigt sugen som hingst så mejar man ned el-staket, kan hoppa riktigt högt för dagen dessutom. Kommer de lös så kan andra hästar komma till skada och den med som försöker sära på dem.
Det är inte för gemene man att inneha hingst även om de kan vara väldigt olika i sitt temperament.

Har dom växt upp med övriga går det ofta bra länge, men när hingsten är 4-5 kan det ändå hända att vissa valacker blir så utsatta att de inte kan gå med hingsten längre.

Men är det "normalt" beteende. Sker det i "vilda" ungkarlsflockar också? Jag har inte sett eller läst något om det.

Att hästar som växer upp tillsammans med valacker och andra hingstar borde fungera bättre är vad jag hopps på. Här går flocken utan ston i närheten just för att det ska vara lugnt så att hingstägarna ska kunna ge hingsten chans att växa upp för att se hur de utvecklas.

bravur68> Givetvis krävs det mycket av en hingsthållare. Man får inte vara ängslig eller rädd när man ska sära på två slagskämpar eller över huvud taget med hästar :cool: Aldrig backa vid hot från hästen, det blir ett steg bakåt och två steg framåt, man måste ju hoppa undan ibland ;)
Ja man måste vara noga med staket men samtidigt får man se till att de inte skadas när de försöker, för det gör de...:eek: Har trästaket med 100x100 stolpar samt el. Men som sagt finns det något intressant på andra sidan så försöker de.

Rolle
IpL

Visst har många en tråkig attityd mot hingstar, och ofta beror ju det på att man antingen aldrig varit med eller har haft hingst eller att man sett skräckexempel. Hingstar ÄR annorlunda, det får man aldrig glömma bort. Jag har absolut inga problem att ha med hingstar att göra, men det är ett stort ansvar.

Jag tycker dessutom inte att det finns någon anledning att hålla kvar en hingst om det inte "är" något. Vad jag menar är att om man vill ha sin häst kvar som hingst ska den visas, är det ingen kvalitet för avel tycker jag att man ska kastrera. Den åsikten grundar jag på de hingstar jag sett som inte är något för världen men som behålls som hingst bara för att ägaren "ska ha", vad nu som är så speciellt med det. Och i dagens hästsverige strävar vi mot mer och mer naturliga hästhållningsformer, är det naturligt för en hingst att inte betäcka? Nej.

Att hästar som växer upp tillsammans med valacker och andra hingstar borde fungera bättre är vad jag hopps på. Här går flocken utan ston i närheten just för att det ska vara lugnt så att hingstägarna ska kunna ge hingsten chans att växa upp för att se hur de utvecklas.

Fast utan ston i närheten går det säkert utmärkt att ha flera hingstar i flock. Det är ju när det dyker upp ston som rivaltänket väcks hos hingstarna.

det är i ungefär den åldern en vild hingst börjar försöka skaffa sitt egna harem.
Finns det inga damer i närheten minskar ju givetvis risken. Finns det inga ston, finns det inte så mycket att bråka om..

I det vilda lever de bara i ungkarlsflockar i yngre år. Ungefär som singlar:D
När de är fullt utväxta vid ca 4-5 års ålder, säger hormonerna till dem att det är dags att bilda familj.
För att bilda familj/harem är det bra ju mindre konkurrenter det finns. Därav att andra kan åka på moppo.

Som jag skrivit tidigare har yngre hingstar inte riktigt kommit i det stadiet att de vill bilda familj ännu och kan då fungera bra med likasinnade polare.
det underlttar också om en renodlad hingstflock inte får vittring på ston, samt är uppväxta tillsammans.

Jo, det är jag enig med dig om. Hade varit intressant att veta hur ungkarlsflockarna var sammansatta. Det måste ju vara en del hingstar som blir av med sitt harem på grund av ålder och någon yngre tar över, de borde ju också få plats i ungkarlsflocken?

Jag tror att det är lite väl mycket och överdriven hysteri över hingstarnas "farlighet". En anledning kan ju vara det gamla felet som har försiggått bl.a. på halvblodssidan där exteriör och prestanda har prioriterats och mentaliteten har fått stiga tillbaka. Det har nog gjort att det finns en del individer som är besvärliga att hantera och det lägger folk på minnet och att det är en hingst = hingstar är "monster". Folk som tycker och tror det reagerar med rädsla inför hingstar. Hur reagerar hingstar på rädda människor, jo de blir ännu stöddigare då de måste ta kommandot när inte människan gör det, så kommer man in i en ond cirkel :crazy:

Jag har själv varit noga med att använda blodslinjer med stabilt psyke, om ett par år vet jag resultatet :crazy: De äldre valackerna är födda och uppväxta i flock, de flesta Islandsfödda. Jag tror det är viktigt att man har hästar som har det kompletta hästspråket och fått lära sig det sociala spelet, för att få en fungerande flock.

Har haft 3-års hingstar här som inte har gett sig hur mycket stryk de än fått. De plockar jag ut så de får gå i en hage i anslutning till de andra ett par tre dagar. Sedan provar vi igen, om de fortsätter får ägarna ta hem den igen. Kan inte riskera skador på inackorderade hästar eller våra egna.

Rolle
IpL

Så sant, inte några "farliga" hästar om man kan hantera dem rätt. De bästa och charmigaste hästar jag haft att göra med har varit just hingstar.
En gång i världen red jag och 15 andra kurskamrater in lika många unghingstar (Flyinges 2 1/2 åringar) dvs en vardera. Så snabbt de gick att styra och kunde galoppera (inom en dryg månad :eek:) galopperade vi stigbygel mot stibygel i par :eek:
Inga större katastofer hände men vi var ju inga nybörjare heller, hade kunnig handledning på backen också. Detta hade inte gått att genomföra utan tydligt ledarskap.
Kan väl tillägga att jag hade nog aldrig kommit på att använda detta tillvägagångssättet själv. Lite vågat... men eftersom det fungerade såg låg det nog en gedigen hästkännedom hos våra instruktörer :bow:

Jo, det är jag enig med dig om. Hade varit intressant att veta hur ungkarlsflockarna var sammansatta. Det måste ju vara en del hingstar som blir av med sitt harem på grund av ålder och någon yngre tar över, de borde ju också få plats i ungkarlsflocken?
Om de tar plats i ungkarlsflocken tror jag det är väldigt temporärt. Under tiden de läker från skador och liknande. Sedan sätter nog lusten till stona in igen. Mycket möjligt att de också är ensamma, men slår följe utan att ingå i flocken?
Jag tror att det är lite väl mycket och överdriven hysteri över hingstarnas "farlighet". En anledning kan ju vara det gamla felet som har försiggått bl.a. på halvblodssidan där exteriör och prestanda har prioriterats och mentaliteten har fått stiga tillbaka. Det har nog gjort att det finns en del individer som är besvärliga att hantera och det lägger folk på minnet och att det är en hingst = hingstar är "monster". Folk som tycker och tror det reagerar med rädsla inför hingstar. Hur reagerar hingstar på rädda människor, jo de blir ännu stöddigare då de måste ta kommandot när inte människan gör det, så kommer man in i en ond cirkel :crazy:
Jag har ganska nära inblick i prestationsavel. Visst har det ibland sina nackdelar. Tror ändå att man får skilja på temperament och hormoner. Testestoron är ju som bekant aggrisivetsframkallande.
kan ta som exempel en av mina egenuppfödda hingstar. Snäll och trevlig fram till just 4-5 års ålder då han blev skrikig och gapig. Försökte betäcka både folk och vedhögar mm. Efter kastrationen återgick han till att vara snäll och tervlig. Min teori är då att grundtemperamentet var snäll och trevlig, men hormonerna stod för den andra sidan av honom.

Jag har själv varit noga med att använda blodslinjer med stabilt psyke, om ett par år vet jag resultatet :crazy: De äldre valackerna är födda och uppväxta i flock, de flesta Islandsfödda. Jag tror det är viktigt att man har hästar som har det kompletta hästspråket och fått lära sig det sociala spelet, för att få en fungerande flock.
man får inte glömma märranras temperament i bilden. dessutom är det oftast de som fostrar ungen i "vett och etikett" den första tiden i livet.

Har haft 3-års hingstar här som inte har gett sig hur mycket stryk de än fått. De plockar jag ut så de får gå i en hage i anslutning till de andra ett par tre dagar. Sedan provar vi igen, om de fortsätter får ägarna ta hem den igen. Kan inte riskera skador på inackorderade hästar eller våra egna.
Precis. Det finns inga fasta mallar, men har man hingst/ar måste man alltid ha ett par reservplaner. Det är där säkerhetstänket kommer in.

Rolle
IpL

Svarade i fet text för att det skulle bli lättare att skilja åt.:D

Tror ändå att man får skilja på temperament och hormoner. Testestoron är ju som bekant aggrisivetsframkallande.
kan ta som exempel en av mina egenuppfödda hingstar. Snäll och trevlig fram till just 4-5 års ålder då han blev skrikig och gapig. Försökte betäcka både folk och vedhögar mm. Efter kastrationen återgick han till att vara snäll och tervlig. Min teori är då att grundtemperamentet var snäll och trevlig, men hormonerna stod för den andra sidan av honom.

Jo, men tror du inte att det också är ärftligt på vilket sätt de reagerar på hormonerna? En hingst som i vuxen ålder är sansad även vid hormonsvängningar och med ston, och även bakåt i släktledet, har större chans att utvecklas till en hanterbar hingst? Det är givetvis lika viktigt att det är så på stoets sida.

Har ridit Hubertus, vid det tillfället med ett 50-tal hästar däribland 2 st tävlings-/avels-hingstar utan problem. Sådana individer är jag inte orolig för och borde vara värt att sträva efter.

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 377
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka