Ston bredvid 2årig hingst i hage??

Jag hade blåvägrat, och har varit i lite samma sits. När min häst var två år (sto) flyttade det in en ny hästägare i vårt stall som hade en jämngammal hingst med sig. Hon tyckte att eftersom hennes hingst var så liten (shetlandsponny) så var det ingen fara, utan min D-ponny kunde gå med honom för att unghästarna skulle få lite glädje av varandra. Stallägaren höll väl egentligen med mig om att det var högst olämpligt men var samtidigt konflikträdd och vågade inte säga det till den andra hästägaren.

Jag fick min veterinär att tala om det högt och tydligt i stallet när både stallägare och hingstägaren var där, i samband med ett rutinbesök för vaccination. Efter det var stallägaren safe med att backa mig och den andra personen fick surmulet ge sig. Men det kom fortfarande gliringar därifrån om att jag var fjompig och att det var så synd om min häst som inte fick gå med hennes unghäst.

Alla andra hästar i stallet var ston, och stallägaren ordnade så att de andra hästarna gick väldigt långt ifrån hingsten och han fick också på grund av sin storlek typ fem eller sex trådar i olika höjder så att han inte skulle kunna smita ut. Jag har sett min shettis (valack) åla sig ut smidig som jag vet inte vad under den nedersta eltråden bara för att det var gräs på andra sidan, så jag vill inte ens tänka på hur en hingst skulle reagera om det gick brunstande ston i hagen bredvid. Nu har vi en hage där det ser ut som att vi har försökt stänga in ett marsvin i höjd på nedre tråden, men den lille jäkeln tar sig ut annars.
 
Hur säger man detta till stalläagaren? Finns där något officielt dokument jag kan länka till? Nu va vi lite pressade att hitta stall plats, men hade jag vetat om hingst hade jag nog varit mycket mer fundersam över upplägget. Visste inte om 2års hingsten när jag flyttade in.

Är det stallägarnas hingstar? Imo är ettåringen ett lika stort problem.
Kanske kan ni stoägare snacka ihop er och gemensamt ta upp det med stallägaren att det blir en väldigt jobbig situation för alla om de spränger staket, plus att det kostar pengar att gynkolla ev. betäckta ston och ta bort foster som inte är önskade. Det blir stallägaren ansvarig för om hingstarna kommer lösa pga. otillräckliga staket.
Lägg fokus på hur ni löser situationen så ni känner er trygga, och hoppas att stallägaren inte kräver att ni flyttar om upplägget som är nu inte passar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 078
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp