Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Det flashlight menar är att ett sto eller en valack inte går in för att ta livet av någon annan häst. Jag har då aldrig hört talas om det. Men en hingst kan mycket väl ta livet eller åtminstone skada en annan häst fruktansvärt.

Jag har sett ston och valacker som blivit förbannade, men dom va inte i närheten av det min hingst visade upp. Och då tror jag inte att han va något exceptionellt fall, utan han betedde sig bara som en hingst som blev förbannad och ansåg att valacken va en rival.

I hanteringen va han fortfarande världens snällaste. Han gick att både rida och köra ihop med ston och även med den valacken.

Jag tycker om hingstar, men efter den händelsen fick jag en liten annan syn på dom.

Själv klart finns det hingstar som kan gå med andra hästar, har en granne som har ett gäng hingstar ihop, med ston bredvid. Allt från 1-åringar upp till en som nog är över 10 år och används i avel. Och i den hagen är det jätte lugnt.

Det jag vill komma fram till är att en hingst inte går att jämföra med ett sto eller en valack, dom har mer hormoner som ställer till det ibland.

MVH Russin8

Mitt "exempel" var riktat till en annan forumdeltagare, som skriver att hingsten blir betydligt värre som 5 åring. Det jag menade var att en hingst som har fått veta sin plats i rangskalan tidigt, blir betydligt mer lätthanterlig när denne är äldre. Jag ville också poängtera att jag inte har några problem med min hingst, trots att han är 5 år och "hormonstinn" som han "ska" vara nu.

Nej det får jag hoppas att du inte har. Men din uppfostran sträcker sig inte till umgänget med andra hästar i hagen, hur gärna du än vill tro det. Din hingst kan troligare nu än som 1-åring triggas till att jaga för att döda en valack eller annan hingst, det betyder inte att den kommer att göra det, men risken är betydligt större. Och på det sätt som en hingst slåss, så slåss varken sto eller valack, tror du det har du aldrig sett en verkligt triggad hingst jaga en konkurrent. :cool:

Det flashlight menar är att ett sto eller en valack inte går in för att ta livet av någon annan häst. Jag har då aldrig hört talas om det. Men en hingst kan mycket väl ta livet eller åtminstone skada en annan häst fruktansvärt.

Exakt det menar jag:D

Håller med i övrigt också.

Kl
Vi har här också en 5-åring som går med valacker men den kan inte gå med vilka valacker som helst. Den slåss inte ännu om stona men det beror troligen på att det i stallet finns en hingst som är äldre och mycket högre i rang och även om de inte går ihop så vet hästar mycket väl sin plats ändå.

Jag har sett det hända flera gånger att hingstars beteende ändras när en annan högre rangad hinsgt försvinner tex.

En mycket ranghög valack kan också länge fungera dämpande på yngre hingstars stridslust.....Men i annat sällskap och andra konstellationer kan hingsten visa helt andra sidor i vissa lägen. Därmed inte alls sagt att den blir svårhanterad för människor...det bör den ju inte bli om den är väluppfostrad

Men ni missar ju fortfarande att svara på det jag skrev!

VARFÖR fungerar hingstar i avel bättre än de som inte används för avel? VAD gör enligt er att de 1,2,3 gånger en betäckande hingst får utlopp för sina hormoner, att just denna hingst fungerar bättre som hingst än en som inte betäcker alls?

Det finns många hingstar som ÄR godkända men inte får ston, eller som tävlar istället. Eller som bara betäcker ett sto vart tredje år.

Förklara gärna var gränsen går för er? Jisses, snart får ingen ha hingst låter det som.
Förtydligande: bara för att ni aldrig sett en valack eller stom försöka så har det ändå hänt, ni har ju inte heller koll på världens hela hästbestånd.
Jag HAR sett ett sto som gick in för att döda ett annat, det fanns inget föl med i bilden heller. Så visst kan de, inte bara hingstar är gjorda för det...

Som jag skrev tidigare så är det en stor del av Sveriges hästfolk som anser hingstar vara farliga. Det kan komma fram människor till mig och min häst ibland och när de får veta att han är hingst, så backar dem.
Det är som att folk tror att hingstar äter människor:D

Nej det får jag hoppas att du inte har. Men din uppfostran sträcker sig inte till umgänget med andra hästar i hagen, hur gärna du än vill tro det. Din hingst kan troligare nu än som 1-åring triggas till att jaga för att döda en valack eller annan hingst, det betyder inte att den kommer att göra det, men risken är betydligt större. Och på det sätt som en hingst slåss, så slåss varken sto eller valack, tror du det har du aldrig sett en verkligt triggad hingst jaga en konkurrent. :cool:
Varför måste man utsätta hingsten för konkurrens om risken finns att den dödar konkurrenten? Det får man ju undvika i största möjliga mån. För hingsten är det ju inget fel på, han följer bara sina naturliga drifter.

Exakt det menar jag:D

Håller med i övrigt också.

Kl
Vi har här också en 5-åring som går med valacker men den kan inte gå med vilka valacker som helst. Den slåss inte ännu om stona men det beror troligen på att det i stallet finns en hingst som är äldre och mycket högre i rang och även om de inte går ihop så vet hästar mycket väl sin plats ändå.

Jag har sett det hända flera gånger att hingstars beteende ändras när en annan högre rangad hinsgt försvinner tex.

En mycket ranghög valack kan också länge fungera dämpande på yngre hingstars stridslust.....Men i annat sällskap och andra konstellationer kan hingsten visa helt andra sidor i vissa lägen. Därmed inte alls sagt att den blir svårhanterad för människor...det bör den ju inte bli om den är väluppfostrad

Jag undrar hur den äldre hingsten fungerar i flock? Är ni inte rädd att han ska döda en annan häst, då du bara skriver om 5-åringen?

Du skriver att den yngre vet sin plats fast dom inte har gått tillsammans. Varför blir det då så synd om alla hästar som går själva i hagen om dom ändå kan kommunicera med varandra och göra upp rang ändå?

Jag tycker helst att hästar ska gå i flock men ibland är inte det möjligt. Och det finns ju hur många hästar som helst som fungerar ypperligt och presterar bra fast dom knappt får gå ut i en hage.

Jag undrar detsamma.

Kan man jämföra hingstar med hanhundars hormoner och drifter?????

jag har aldrig hört någon som haft ett sto eller valack som försökt ta livet av en annan häst. Dom kan slåss och det kan både låta och se otäckt ut, men dom ger sig, det gör inte en hingst.

Har du sett en hingst när han går in i "killer mode"? Betvivlar det starkt!

MVH Russin8

Jag skrev just att jag sett ett sto göra så, den andra hästen hade dött om inte människor ingripit! har inte sett hingst göra detta, men är väl medveten om att det kan förekomma! återigen så är det "ni" som påstår att bara hingstar är kapabla till detta! En naturlig flock, dvs hingst med sto och föl/ unghästar, beter sig inte så. Klart en valack kan bli utsatt, valacker är inte naturliga, vissa hästar har svårt att tolka vad en valack är.

När jag hade en valack på foder så gick han i hage tillsammans med en annan valack. Denne valacken hade dödat min valack om ingen hade ingripit. Så jag instämmer med indiv, klart att även valackar och ston är kapabla att döda varandra! (Varför skulle de inte vara det?)

Och såklart kan ju även en hingst ge sig! Gör han inte det däremot, ja är han rökt om han inte har kraften nog att avvärja sin motståndare.

Senast ändrad:

ALLA hästar är kapabla att döda varandra. Mina två hingstar utsätts inte för någon konkurrens om ston, så de finner väl troligtvis ingen anledning till att strida. De fungerar bättre tillsammans än vad min hingst gjorde när han gick med valackarna.

Men hur många har sådana flockar?

Då har du alltså inte sett vad en hingst kan göra? Du kan inte jämföra det med ett sto...

Kan du ge mig något mer exempel på ett tillfälle där ett sto eller valack gjort så där? Jag är 41 år gammal, har haft häst i hela mitt liv. Min mamma har under 10 år jobbat på ridläger så jag vistas där hela sommrar där det varit stora häst flockar.
Hela min familj håller på med hästar, och jag har aldrig hört att ett sto beter sig som hingst när det gäller att anfalla. Ston kan vara jävliga, det har jag sett, men inte i närheten av vad en hingst gör. Om ett sto gör så har hon lynnes fel, en hingst agerar efter sina instinkter och hormoner.

MVH Russin8

Jag behöver inte sett en hingst IRL göra så, har sett i filmer och på nätet och kan FÖRESTÄLLA mig hur illa det kan gå. Återigen! Du vill inte förstå vad jag säger, en valack eller ett sto KAN BETE SIG LIKADANT även om hon/han gör det på ett annorlunda sätt! Ett sto med föl kan mörda en valack för att behålla sitt föl ifred! DET har jag sett, men uppenbarligen inte du...
Stoet ifråga som jag sett hade inget föl och man kan diskutera om hennes lynne, men hon går bra ihop med annan häst idag än den hon försökt mörda. Och ja, hon försökte mörda, gick på både strupe och jagade/ attackerade den andra vid flera tillfällen tills man delade på hästarna.

Och jag är också medveten om att inte alla kan ge sina hingstar sådana flockar. Jag lever ändå inte bakom månen ;)

Men jag försöker bara att påtala att det skapar problem om en i grund och botten vänlig (ung)hingst med rätt socialt beteende bara uppfostras till att bli ett nervvrak om den tvingas gå helt ensam och utan rätt stimuli.

Haha, typiskt svenskt att skylla på lynnesfel!

En häst är en häst oavsett kön!

Min grannes fjordvalack fick dom springa in å slå bort från russet han försökte ha ihjäl... Dom fattade ingenting va som hände å varför för dom har ju gått ihopa länge ...

Så jo valacker kan vara hemska dom oxå....

*kl*

Nu har det skrivits om tre exempel på den senaste sidan som innefattar valacker och ston som slagits för att döda.

KL
Jao, jag orkar nog inte fortsätta diskutera riktigt, det verkar som om ingen vill rubba sin ståndpunkt och trots att man försöker hålla sig ödmjuk och OM och OM nämner att man inte påstår att hingstar inte KAN vända i beteende så blir man inte bemött på samma sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 375
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka