Förutfattade meningar om hingstar!!!

Sv: Förutfattade meningar om hingstar!!!

Tvivlar inte alls på resultaten. Däremot framgick det enligt mig inte vilka ålder osv som studerats.
Själva länken var liksom mest propaganda för mekaniserade stallar.;)

Okay, jag förstår. Det jag visade var bara ett referat med källhänvisning som inte behöver resten av examensarbetet. Jag har inte läst resten bara det stycket som jag klistrade in och som jag tyckte verkade logiskt.

Rolle
IpL

Hela arbetet handlade mer om annat än hingstar, det stämmer, men just den delen tyckte jag var intressant då den ju påvisar att uppfostran av varandra och möjligheten till socialt beteende skapar stabilare individer som beter sig "bättre" i flock. :)

Jag har inte orkat läsa hela tråden men väljer att svara endå.

Själv har jag handskats med hingstar sen 9 års åldern då jag fick min första hingst. Han var väldigt tuff och krävde fast hand och mycket tålamod. Ston gick bra även i brunst men han testade människor rätt rejält. Nu har jag en tre års hingst som är guda snäll men man får dock inte glömma att han är hingst.

Jag är så less på att höra ordet kastrering:( ha fått höra det i två år enda sen jag köpte honom 1 åring. Nu i år så har dom som tjatat på mig insett att han mest troligt kan funka bra som hingst. Blir han ej godkänd blir han nog val av praktiska anledningar.

Personligen tycker jag inte man behöver ha bråttom att kastrera redan som ett åring utan vänta ev nått år. Det svåra med hingst är alla fördomar och mångas rädsla för hingstar:(
Jag tycker du gott kan vänta med att kastrera honom ett tag till så länge han är lugn, snäll och du har stall/lösdriftsplats åt honom. Inte alla som går med på att ha hingstar i sitt stall.

Visst är det märkligt, så fort någon inte kastrerar vi 1-2 års ålder börjar "krösamajorna" att dra upp alla skräckexempel på hingstar de kan hitta :cool:

Undrar vad som ligger bakom...:angel:

Rolle
IpL

...och därför ska alla hingstar oavsett, kastreras?????

Det är intrycket när man lyssnar på en del. Givetvis ska det vara en mening med att behålla som hingst. Men som det nu är så är det en hel del som bara skriker kastrera utan att veta vad de talar om i varje enskilt fall.
Stökiga hingstar ska man överhuvud taget inte avla på enligt min mening så där blir det automatiskt kastrering. Man måste se på helheten exteriört, prestanda, mentaliteten och utstrålningen.

Rolle
IpL

Nej, inte alla. Håller man hingst på ett vettigt sätt, med en vettig avsikt (vad det än må vara) - vem har med det att göra?

Men de som behåller som hingst för att det är häftigt, för att det är dyrt att kastrera, för att avelsförbundet i Sverige godkänner alla som har kulor etc, nej, jag är tveksam.

Särskilt när man lyckas träffa dessa stolpskott emellanåt och få sin ridtur förstörd...

Vad jag kan utläsa så har ingen påstått att samtliga hingstar bör kastreras.
Däremot så upponerar sig folk som vid vilket felköp som helt.

Ska man handha hingst/ar bör man ha erfarenhet och inse sitt ökade ansvar.

RÄTT: Jag har en bra stammad hingst och sparar honom för att förhoppningsvis få godkänt för avel. Jag är intresserad av avel i allmänhet och har kunskap eller andras kunskap om ev potensial hos individen samt vad det innebär att hålla hingst

FEL: Han är ju så söt. Det är coolt att ha en hingst. Fanskapet river stallet en gång i veckan och jag vågar inte riktigt leda honom till hagen vissa dagar. Ingen stam, men han var billig:D Dessutom har han bara några få exteriöra avvilkelser (gärna trebent), men färgen (valfri) är ju så snygg.

Kan lova dig att de flesta i tråden hade reagerat likadnt på nedanstående felköp.
RÄTT. Jag har köpt en trevlig ardenner märr. Snäll att hantera och inkörd för jag vill utveckla bruksskörningen och även dra hem lite ved från skogen i vinter. Dessutom brinner jag för rasen

FEL. Jag köpte en ardenner märr billigt. Jag viill tävla svår hoppning för det vore så coooolt att utklassa alla "tävlingssnobbar". Min häst var billoigare än deras. Vi ska allt visa dem...

Precis som jag sa ;)

Men jag hävdar fortfarande att det finns många som inte vet vad de talar om när de kräver kastration utan går bara på deras egna "dåliga" erfarenhet och rädsla. Det anser jag vara fel, fegt och orätt mot hingsten och hingstägaren.

Rolle
IpL

Vem kräver kastration av andras hingstar? Om en hingstägare inte kan garantera säkerheten runt sin hingst så ska den kastreras eller alternativt bara hanteras av hingsägare. Det är när hingstägare kräver att andra ska riskera livhanken på deras hingst för att han "är jättesnäll" som man blir förbannad. En hingst är en hingst, många är underbara att hantera och andra inte så underbara och det är den sistnämda kategorin som de flesta debatter handlar om. Det är heller inte bara en uppfostringsgrej, många hingstar är svåra och inte helt säkra att hålla på med.

...och därför ska alla hingstar oavsett, kastreras?????

Det är intrycket när man lyssnar på en del. Givetvis ska det vara en mening med att behålla som hingst. Men som det nu är så är det en hel del som bara skriker kastrera utan att veta vad de talar om i varje enskilt fall.
Stökiga hingstar ska man överhuvud taget inte avla på enligt min mening så där blir det automatiskt kastrering. Man måste se på helheten exteriört, prestanda, mentaliteten och utstrålningen.

Rolle
IpL

Kunde inte ha sagt det bättre själv:)

Vem kräver kastration av andras hingstar?

Hur många som helst...

Det övriga begriper jag inte varför du tar upp, jag har ju redan sagt det, om du tittar ovan.

Jag skrev:
Givetvis ska det vara en mening med att behålla som hingst. Men som det nu är så är det en hel del som bara skriker kastrera utan att veta vad de talar om i varje enskilt fall.

Rolle
IpL

"Problemet" är att alltför många hingstägare tillhör kategorin "fel"

Finns gott om folk med några enstaka års ridvana från ridskola. Alltså just RID skola. Ingen erfarenhet av hantering osv i större utsträckning. Som köper en söt, snäll och cooool hingst som sin första häst.
Det är att be om problem i mina ögon.
Oftast slutar det med att ägare och några till i omgivningen åker på törnar av detta köp på ett elelr annat sätt.

Har inte läst hela tråden....

Men jag tycker att många är anti hingstar för att de själva inte klarar av att hantera dem, men med rät uppfostring är hingstar det underaraste som finns!
Visst de kan bli sura som ett sto i ridningen men efter ett tag släpper det och deras trevliga temperament kommer tillbaka och "frågar" vad ska vi göra för kul nu?

Och t ex i ponnytrav är det jätte många som har icke godkända higstar just för att de har viljan att springa som inte en valack har.

Nu skrev du just vad jag anser är ett kardinalfel.
Långt ifrån allt handlar om uppfostran när det gäller hingstar.

"Problemet" är att alltför många hingstägare tillhör kategorin "fel"

Jag skulle vilja byta ut hingstägare mot hästägare. Det är lite det som är pudelns kärna, att man tycker det är fel bara för att det är en hingst.:eek:

Rolle
Ipl

Förvisso.
Men till syvende och sist så kan saker gå väldigt mycket MER fel med en hingst än en stadig valack.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 476
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 742
Senast: corzette
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den... 2
Svar
21
· Visningar
2 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka