Förvaring av körselar och tömmar

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Ni som håller på med körning och har körselar, tömmar etc. Hur förvarar ni detta i sadelkammaren?
Jag har tidigare haft ridhäst, så sadelkammaren är fixad för det, men har nu bara två shettisar - och för tillfället tre olika selar, 4-5 par tömmar (exkl tömkörning strömmar), några draglinor, etc. Finns det några smidiga sätt att förvara sakerna?
För tillfället använder jag sadelhängarna (av modellen med bara en pinne, snarare än gamla typen av sadelhängare) till selarna, vilket funkar okej (en sele per sadelhängare). Men framförallt tömmarna vet jag inte hur jag smidigast förvarar/hänger upp för att det ska vara smidigt att ta och använda just det tömparet som jag vill ha. (olika längd, material, ett par är inte delbart, etc) En hög med krokar på väggen? Något annat sätt?

Ni som håller på med körning och har körselar, tömmar etc. Hur förvarar ni detta i sadelkammaren?
Jag har tidigare haft ridhäst, så sadelkammaren är fixad för det, men har nu bara två shettisar - och för tillfället tre olika selar, 4-5 par tömmar (exkl tömkörning strömmar), några draglinor, etc. Finns det några smidiga sätt att förvara sakerna?
För tillfället använder jag sadelhängarna (av modellen med bara en pinne, snarare än gamla typen av sadelhängare) till selarna, vilket funkar okej (en sele per sadelhängare). Men framförallt tömmarna vet jag inte hur jag smidigast förvarar/hänger upp för att det ska vara smidigt att ta och använda just det tömparet som jag vill ha. (olika längd, material, ett par är inte delbart, etc) En hög med krokar på väggen? Något annat sätt?
Jag har tömmarna ihopsnurrade och upphängda på krokar. Just nu har jag bara tömkörningstömar men haft även körtömmar förut.
Selarna har jag hängt upp på egengjorda hållare av träreglar som är kvadratiska. Har satt dom på ”sned” så hörnen är rakt upp och dörmed hänger selarna stadigt och bra utan att bli förstörda.
Svårt att förklara, hoppas du fattar 😅

Jag har tömmarna ihopsnurrade och upphängda på krokar. Just nu har jag bara tömkörningstömar men haft även körtömmar förut.
Selarna har jag hängt upp på egengjorda hållare av träreglar som är kvadratiska. Har satt dom på ”sned” så hörnen är rakt upp och dörmed hänger selarna stadigt och bra utan att bli förstörda.
Svårt att förklara, hoppas du fattar 😅
Jag tror att jag fattar, men det är inte säkert 😅

Så här, fast mina är lite smalare och sitter fast med skruv i plankan bakom.

Bifogade filer

• IMG_2753.webp
    IMG_2753.webp
    931,3 KB · Visningar: 61
Jag har speciella selhängare för däckel och brösta. Tömmarna och draglinor hänger på krok. Pisken ligger på golvet (viktigt så den inte går sönder). Lite enklare nu när jag bara har en sele att hålla ordning på.

Jag har också tömmar ihopsnurrade på krokar. Selen och tömkörningsgjordar på sadelhängare men tycker precis som du att det lätt blir lite trassligt med draglinorna.

Jag har köpt selhängare och har placerat den för bröstan under den för däckeln. Kroken för tömmarna har jag placerat bredvid. Jag har två selar och ett par extra däcklar och tömmar så jag har två set bredvid varandra, plus en extra däckelhållare långt upp på väggen, över den ena selen, där jag har hängt undan de däcklar jag inte använder. Jag har flera tömmar på samma tömkrok. Draglinorna hänger med bröstorna, men jag har inga extra av dem som du har.

Mvh,
Lady_S

Enbets-selarna hänger på selhängare, med bröstan och däckeln på varsin särskild hängare och tömmarna på krok. Lokselen hänger också på sådan hängare, delar på lokorna och däckeln. Parselarna hänger på "pinn-sadelhängare", en sele per hängare med tömmarna kvar på selarna. ,Skogstömmar och draglinor hänger på krog under lokselen/ fasstkrokade i däckelhängaren.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka