Förvaring utanför boxen? Hur ser det ut hos er?

Sv: Förvaring utanför boxen? Hur ser det ut hos er?

:eek: Jag skulle aldrig ha en massa saker utanför boxarna!!! In med det i sadelkammaren! Utanför mina hästar har jag en krok med grimma+grimskaft. Aldrig mer än så! Mina hästar ska inte behöva göra sig illa för att jag är lat och inte orkar gå till sadelkammaren...

Vi binder oftast inte fast våra hästar på gången, de står lösa och ansvarar själva för att inte traska omkring i stallet.

Nej, jag har faktiskt på 22 år aldrig sett en häst haka fast i något. Några har varit nära men där har det handlat mer om brister i hästhanteringen (hysterisk häst som inte lyssnar) än om skadliga, utstickande saker.

Alla kan fastna i allt, även hundar, katter mm och hästar ser faktiskt upp av sig själva om de inte är alldeles kocko... Om man dessutom lär hästar att stanna upp när de "hakar fast" (tex trampar på ett grimskaft) och inte forsätta rörelsen i panik så är skaderisken ännu mindre. Jag anser att säkerhet börjar i hanteringen inte i utrustningen.

Men visst håller vi också rent på gången och vänder grepar åt rätt håll, mm. Men att inte ha något framför boxen är klart överdrivet. Om man nu har en krok med grimma och grimskaft så kan väl hästarna göra illa sig på dem med? Eller krävs det en viss mängd krokar för att en häst ska göra illa sig på en av dem?

Men nu skulle jag ju egentligen inte svara på såna här inlägg men din fråga var nyfiken och trevlig så jag gjorde det ändå.

De som inte vill ha något framför sina boxar kan läsa någon annan tråd, tex en om säkerhet i stallet. Den här handlar om förvaring utanför boxen och för oss som har det så. Det är inte olagligt att ha saker utanför boxen och därför undanber jag mig en massa som inte har med frågan att göra.

Men tack till er som har svarat med himla bra tips!

/Camilla

Förresten så gav jag en häst antibiotika förra våren och efter några dagar fick hon en chock-reaktion av sprutan. Eftersom hon vägde ca 7-800 kg så hade tjejen som höll i inte en chans när hästen vände och sprang längs stallgången. Där gick hästen omkull och slog huvudet i boxdörrens nederkant så att huden ovanför ögat sprack. Tänk - inte en gång sprang hon in i en krok eller annat som hängde framför boxarna. Kanske vi ska vaddera boxdörrarna?

/Camilla

Camilla_H skrev:
Förresten så gav jag en häst antibiotika förra våren och efter några dagar fick hon en chock-reaktion av sprutan. Eftersom hon vägde ca 7-800 kg så hade tjejen som höll i inte en chans när hästen vände och sprang längs stallgången. Där gick hästen omkull och slog huvudet i boxdörrens nederkant så att huden ovanför ögat sprack. Tänk - inte en gång sprang hon in i en krok eller annat som hängde framför boxarna. Kanske vi ska vaddera boxdörrarna?

/Camilla

Men om hästen hade vänt sig om och det råkat sitta en krok just där så hade den fastnat. Sålänge allt har mjuka hörn så är risken för stickskador (de värsta enligt mig) inte så stor. Men mycket av säkerheten ligger i att tänka till vid placeringen av krokar o.d. samt var man ställer hästen vid hantering, tex när man ger sprutor.

Man kan dock aldrig helgardera sig.

Senast ändrad:

stor möbelleverantör på 4 bokstäver
Vad kan det vara? :angel:

I "mitt" stall finns det endast en täckeshängare o krok att hänga grimma på + två krokar för morgon och kvällshink. Övriga saker finns rätt nära till hands garderob + plåtskåp i sadelkammaren, eller på tränskrokar i lilla tränshörnan i sadelkammaren. Dessutom delar varje hyresgäst på ett täckesskåp med boxgrannen för förvaring av täcken som inte används.

Men jag tror helt klart på typ den blå väskan eller, den vita "möbeln"! Men får det plats om man har skjutdörrar till boxarna?

Vi har två små trådkorgar på väggen där man får plats med några borstar och senskydd. Sen har vi en täckeshängare. Jag har dock hängt upp en lös täckeshängare (med rör och kedjor, den vanliga modellen) där jag hängt upp svettäcken och schabrak.

struts2.jpg

Det hela beror ju på vilka krokar man använder också. De som är rejält uppåtböjda har ju en mjuk sida utåt = själva svängen och då finns det ingenting som kan "haka" i. Möjligen kan det ge ett blåmärke om det törnar i ordentligt, men det kan de ju få av vad som helst, tex en boxdörr.

Som tur var (eller?) så har vi inte skjutdörrar utan vårt stall är byggt 1870 och då hade de inte kommit på den finessen.. :D Så jag tror klart på skoförvaringen från DET STORA MÖBELVARUHUSET men jag ska kolla på den närmare när jag åker förbi i sommar.

Ett smart grej vi har i vårt stall är att taket har en gång i tiden förstärkts med järnstolpar så vi har såna lite här och var i stallet och jag har turen att ha en precis utan för hörnet på min box (ligger några centimeter utanför). Den är smal som ett hästben och perfekt att sätta fast benskydd och reflexer på!

/Camilla

Barnen har varsin sådanhär:

3201016.jpg

annars har jag rent i stallet, inga täckes hängare och gummikrokar, allt för att hästarna inte ska skada sig.

Mvh Hanna

Det var fint!

Jag har en plasthylla med 3 fack utanför, där jag har borstar o strykkappor mm.
Kan ej hänga saker utanför boxen, då val. slänger allt på golvet.

Tänk på att täckhängare i metall som sitter framför hästens dörrhål har orsakat många tand/käkskador när hästar har bitit i dem o sen glömt bort att ta bort munnen när det händer ngt i stallet o har då fastnat o rycker.

Det finns större krokar i gummi som är böjliga.

axel skrev:
Tänk på att täckhängare i metall som sitter framför hästens dörrhål har orsakat många tand/käkskador när hästar har bitit i dem o sen glömt bort att ta bort munnen när det händer ngt i stallet o har då fastnat o rycker.
Har du sett det själv eller varit i stall där det har hänt?

Jag har på mina 30 år inom hästvärlden hittills inte hört talas om någon häst som har lyckats med det och har svårt att få det att gå ihop med hur hästar fungerar och reagerar. Därmed inte sagt att det inte kan hända, men att det skulle vara vanligt tvivlar jag på.

Så tycker jag det är med det mesta när det gäller varningar om vad som är farligt för hästar. Många bygger statistik på en händelse.

Men det vi faktiskt HAR statistik på det är hur stor skada hästarna tas av att bli ridna på, för om vi inte utsatte dem för ridning så skulle kissing spines, kotledsinflammationer, ömmande ryggmuskler, bettproblem, mm, mm vara marginella eller icke existerande.

Att då spela på hästägares samvete gentemot hästen när det gäller marginella skadorisker är helt absurt.

Om vi verkligen ville skydda våra gunstligar mot alla risker i den moderna hästhållningen så skulle vi släppa dem fria. Och det vill vi ju inte så därför tycker jag att kommentarerna om krokar som hästar fastnar i, täckeshängare som de förstör käkarna på, mm, är rent hyckleri, för samma personer rider faktiskt på sina hästar och kanske till och med hoppar och det borde ju vem som helst inse att hoppning är verkligen att utsätta hästen för en onödig risk bara för att ryttaren vill uppleva lite spänning och nöje.

/Camilla - som anser att man inte kan ha en nollvision för det är farligt att leva - man kan dö.

Maran skrev:

Jag har på mina 30 år inom hästvärlden hittills inte hört talas om någon häst som har lyckats med det och har svårt att få det att gå ihop med hur hästar fungerar och reagerar. Därmed inte sagt att det inte kan hända, men att det skulle vara vanligt tvivlar jag på.

Jag har tyvärr varit med om det... Först noterade vi att täckeshängaren utanför en av boxarna av någon anledning var krokig, men ingen hade någon aning om hur den blivit det. Några dagar senare var den ännu mera krokig... och nästa morgon hade hängaren slitits loss från väggen och den stackars hästen som visade sig vara den skyldiga stod där i boxen med bruten käke...

I fortsättningen fick den hästen INTE ha någon täckeshängare utanför boxen. Men de flesta andra hästar i stallet hade kvar sina.

Jag har mina ryktborstar i en kundkorg, sådan man har på Ica. Den är lätt att flytta med sej när man står ute och gör i ordning hästen t.ex. Blir inte lika mycket skit i heller då korgen är "hålig". Jag har en till alla benskydd också, som sagt var, väldigt lätt att ta med sej runt hästen.

Maran skrev:

Jag har sett det flera ggr.

Sista gången sa jag till folk o de tog bort dem.
Sen flyttade de på unghästen till en box som hade sin kvar.
samma natt hade den fastnat o som tur var, "bara brytit av" en mjölktand.

Camilla_HQUOTE skrev:
är rent hyckleri, för samma personer rider faktiskt på sina hästar och kanske till och med hoppar och det borde ju vem som helst inse att hoppning är verkligen att utsätta hästen för en onödig risk bara för att ryttaren vill uppleva lite spänning och nöje.

Nu får du nog skaffa en ny bena;)
Hopphästar skulle inte hoppa om de inte tyckte att det var kul.

Låter som om din häst har dåliga erfarenheter.
En häst som har en ryttare som inte lägger dem i sk..en hela tiden, litar till fullo på sin ryttare.

En del tävlar GP tills de är 17-18 år.

kl

Vi har ett separat mobilt hus, utanför stallet precis, som sadelkammare. Typ som en skogsarbetarvagn fast högre i tak. :idea:

Där har alla hästägare var sin garderob från tidigare nämnda möbelföretag. Ovanpå garderoberna har breda plank lagts ut så där uppe förvarar vi täckena. Superbra eftersom det är de som tar mest plats och luftigt samt utom räckhåll för de möss som stallkatterna kan ha missat.

Gud vad smart :bow: !! Å jag som är ett jätte fan av en viss möbelleverantör på fyra bokstäver!

Du missar att jag gillar hoppning själv! ;)

Min häst har inga dåliga erfarenheter - han gillar det skarpt! Det jag menade var att risken för tex vrickning, omkullridning, kraschning in i hinder och bomhållare (skarpa kanter!) finns ju och den risken torde vara mycket högre rent statistiskt sett än att de fastnar i en krok i stallet och river upp ett sår... Eller hur?

Min poäng är att man inte kan hålla på att försöka ge andra dåligt samvete för marginella risker samtidigt som vi glatt utsätter hästen för mycket större risker men de är helt accepterade (även av mig alltså - jag gnäller inte på folk som har grejer i stallet! ;))

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka