Förvaring utanför boxen? Hur ser det ut hos er?

Sv: Förvaring utanför boxen? Hur ser det ut hos er?

Men vi har inte öppningsbara galler i boxdörrarna som hästarna kan titta ut ur.

En kompis till mig har Pegasus-inredning i stallet med skjutdörrar och öppningsbart galler över dörrarna, men en travare hon hade tidigare kunde aldrig ha gallret nere för han lärde sig att öppna dörren och smet ut ett flertal gånger innan de i stallet insåg hur han gjorde! Han pillrade upp stängningsregeln, drog ur den och tog tag i boxdörren och drog den åt sidan. En del hästar är FÖR smarta... :)

/Camilla

Jag har också tittat mer på den och det blir nog en eller ett par såna! Då ser man inte röran när man väl stängt... ;)

/Camilla

Vi (Jag och ägaren till min medryttarhäst) har ju i princip stallet för oss själva. :) Så vi har grejjer överallt ! ^^

Små bilder så lägger länk under så blir dom stora!
th_Stallgngen.jpg

Stallgången
th_Sadelkammaren.jpg

Sadelkammaren

Som ni ser har va knappt ngt mer än grimmoroch borstar i gången. (Borstarna är på sidan om mig så dom syns ej, men ligger iaf i en hink)
Medans nästan allt är i sadelkammaren.
Kvalitén är inge bra, tagen med mobilen.

Då tror jag att det är betydligt större risk att knalla omkring i skogen på stenig mark eller att rida i hög fart på hårda eller bottenlösa vägar.

Stallinredning bör vara utformad så att det inte finns RISK för ev. skador.

Såg en fölunge som skulle få gå ut för första ggn o det stod mkt saker i gången.
Stoet hann försvinna ut genom ytterdörren o fölet fick panik o hoppade över en skottkärra med vassa saker o skar sig illa.
'
dröjde då ytterligare en mån. innan den kunde gå ut.

Visst - jag tror fortfarande inte att du förstår vad jag menar. Det är inte så att jag pekar ut hoppningen och tycker att det är dåligt men det är ett bra exempel.

Det jag menar är att man silar mygg och sväljer kameler.

Fråga försäkringsbolagen var de största skadorna finns. Vill man då att ens häst inte ska riskera de skadorna så är det knappast krokar i stallet som ska bort... Alltså betackar jag mig såna kommentarer som jämnt dyker upp i varje tråd - folk som tror att de är bättre än andra för att de kanske har läst M*bergs bok om hästhållning eller liknande och kan allt om balsnören i grimman men samtidigt rider de på sina hästar och har dem i hagen.

Hästar är djur - inte porslinsdockor.

Och vi minimerar också riskerna i stallet, genom att välja bra krokar och ha runda hörn, vi satsar liksom inte på att FÖRSÖKA skada våra hästar...

/Camilla

Hej!

Jag sitter just nu och filar på detaljerna inför stallrenoveringen och funderar också på bra förvaring i stallet!

Jag vill precis som du ha en hel del prylar lättillgängliga i stallet, efterssom jag på så sätt kan spara in några minuter här och var - och slipper springa kors och tvärs. Min ena idé är att ha väggfasta hyllplan - med rundade hörn - där korgar med benlindor, flaskor och dyl. kan stå lättillgängligt. Min andra idé - som kanske även du kan ha nytta av är rullvagnar - typ sådana man kan ha i badrummet - att ha borstar, benskydd, pälsglans, flugspray m.m. i. Dessa kommer att stå under den nedersta hyllan och rullas fram till skötselplatsen när de behövs. Annars diggar jag "stora möbelkedjans" skoförvaring starkt! Ska kika på den nästa gång! Täcken och grimmor kommer att få en egen vägg i stallet då jag har hästar som gärna dreglar på det som finns tillgängligt utanför boxen och en pillimarisk shettis:angel:

Angående täckeshängare och krokar i stallgången håller jag med dig: Är de rätt uppsatta och konstruerade så finns det inte mycket anledning att ojja sig över dem. Jag brukar inte låta mina hästar springa runt lösa i stallgången, utan står de i stallgången så ska de stå still, och leder jag dem in/ut ser jag till att ha uppsikt över vart de går. Har sett många fler olyckor hända p.g.a. felkonstruerade boxdörrar, för smal dörröppning / stallgång och allra mest av folk som struntar i att öppna boxdörrarna tillräckligt:smirk:

I vårat stall har vi bara en täckeshängare och en krok för grimaman på boxarna, där har vi bara de "nödvändigaste" täckena ex(ett stall+utetäcke).
Resten har vi i sadelkammaren där man har varsin hylla+låda.

Kan även tillägga att inga luckor är öppna under natten, utifall något skulle hända.

Senast ändrad av en moderator:

Ah! Rullvagnar har jag överallt hemma - mycket praktiskt! Jag skulle kunna ha tex alla grejer för "vård" i dom - pälsglans, liniment, benlindor, paddar, sjukvård, mm. och ha den undanrullad bakom mina täcken när jag inte behöver den och sen ha skoförvaringen för borstar, handskar, pulsmätare, reflexvästar, mm. Och slutligen så blir ju pelaren kvar för benskydd och reflexer. Det skulle ge ett väldigt rent och avskalat intryck utanför boxen och bra att ha rullvagnen efter ridningen eller vid behov.

Nu börjar det ta sig! ;)

Tack för tipsen!

/Camilla

Vi kan spinna iväg tråden in mot förvaring i sadelkammaren också för där behöver hela stallet hjälp... :crazy:

Vi har en egentligen alldeles för liten sadelkammare. Vi har ett stall för 10 hästar men oftast står det bara 8 där och till vintern ska vi nog göra om fyra mindre boxar till 2 större så då är det max 8 hästar.

Sadelkammaren har 10 sadelhängare på ena långväggen plus en kortvägg (på ena sidan dörren). Den andra kortväggen hänger tränsen och sen är det två väggar för övriga prylar och selar samt spön och hjälmar.

Allt hålls snyggt och prydligt men utrymmet litet - ungefär som en box på 10 kvadratmeter. Och när vi är flera som envisas med att ha flera sadlar var, ett par selar, tömkörningsgjordar, mm, mm. så inser ni problemet. Dessutom är det lågt i tak så det är svårt att göra hyllor uppe vid taket.

Vi har haft funderingar på att bygga skåp längs långväggarna, typ garderober där både sadel, träns och övriga tillbehör ryms och där man kan stänga om sig och få resten av utrymmet snyggt och städat. Men jag är fundersam på om garderoberna/skåpen kommer att ta för stor plats och att det blir väldigt trångt att krångla sig ut och in med sadeln?

Kan ni inte ta fler foton på era sadelkammare och ge lite tips på förvaringen där?

Vi har ingen möjlighet att utöka ytan, men vi har loftet för grejer vi använder sällan eller aldrig men det utnyttjar vi redan.

Tacksam för bilder och smarta lösningar!

/Camilla

Kan ju försöka beskriva hur det är ordnat i våran sadelkammare.

Längs med väggarna har vi lådor som "sitterihop med varann" ovanför lådan finns det plats för två sadlar, träns m.m och ovanför sadlarna en hylla för täcken, schabrak m.m som är på samma sätt som lådorna.. varje person har ett sånt utrymme. Hoppas du föstog någorlunda. Ska försöka fota ngn dag..

Jag tror jag förstår - som min garderobsindelning fast "öppet"? Ja, det ger ju mer armbågsyta men ändå en klar indelning av ytan per person.

:banana:
Min sambo åkte till Sundsvall idag genom jobbet och han har med sig en skoförvaring hem till mig! :D

/Camilla

Jag har varit på samma varuhus och hittat bra saker på barn-avdelningen :)
Finns en nätkorg som sväljer reflexer, benskydd mm bra.
Till broddar och annat smått använder jag deras små plastboxar.

Glad att man kunde vara till lite hjälp:banana:

Angående sadelkammare så tycker jag att det verkar vara en bra idé att varje häst får en avgränsad plats i sadelkammaren... På så sätt minskar man irritation över att andra tar mer plats / inte håller iordning o.s.v. Det har fungerat bäst på de ställen jag stått på!

Själv kommer jag att ha en 14m2 stor sadelkammare helt för mig själv att inreda... Big lyxproblem:angel:

O shit! 14 m2?? Du kan ju ha en sån där automatisk garderob på skenor för täcken och vojlockar :D

Jag som varken har sadelkammare eller foderrum har samlat mina grejer i två garderober från det omtalade möbelvaruhuset... ;) De är ganska grunda, och inte så höga och har både fack och hängmöjlighet inuti. På gångens kortsida har jag sadelhängare, tränshängare och under det 3 plastlådor med foder i. De lådorna är stapelbara om man vill, och kommer ifrån...just det...möbelvaruhuset! :D Där står en byrå också, men den åker nog ut snart. På ena boxdörren finns en täckeshängare, som ingen av hästarna kommer åt.

Maran skrev:
Har du sett det själv eller varit i stall där det har hänt?

Jag har på mina 30 år inom hästvärlden hittills inte hört talas om någon häst som har lyckats med det och har svårt att få det att gå ihop med hur hästar fungerar och reagerar. Därmed inte sagt att det inte kan hända, men att det skulle vara vanligt tvivlar jag på.

En ponny i mitt stall fastnade med underkäken i täckeshängaren utanför boxen och bröt käken på två ställen. Han opererades på Ultuna där veterinären sa att det var vanligt med sådana skador.
I ett grannstall fastnade en häst i gallret mellan boxarna -med godkänt mått. Som tur var så stod han lugnt stilla tills dom kunde såga av ett av rören och han kom loss.

Det HAR faktiskt hänt att en häst stuckit ut huvudet överboxdörren börjat bita i täckeshängaren som var på dörrens utsida. Av någon anledning fastnade han och i sina desperata försök att komma loss så bröt han käkbenet.

Nu har skoförvaringen anlänt! Såg verkligen jättebra ut! Tack så mycket för tipset!!!

/Camilla

scubadiver skrev:
Det HAR faktiskt hänt att en häst stuckit ut huvudet överboxdörren börjat bita i täckeshängaren som var på dörrens utsida. Av någon anledning fastnade han och i sina desperata försök att komma loss så bröt han käkbenet.
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så hade du sett jag inte skrev att det inte har hänt, bara att det inte har hänt inom den hästvärld jag har vistats och vistas i. Det jag gjorde var att ifrågasätta axels påstående som jag uppfattade som att h*n menade att det skulle vara vanligt förekommande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka