Förvaring utanför boxen? Hur ser det ut hos er?

Sv: Förvaring utanför boxen? Hur ser det ut hos er?

Illa skrev:
En ponny i mitt stall fastnade med underkäken i täckeshängaren utanför boxen och bröt käken på två ställen. Han opererades på Ultuna där veterinären sa att det var vanligt med sådana skador.
Sa veterinären att det var vanligt att hästar kom in med brutna käkar och att det då berodde på täckeshängare? Eller sa veterinären att det är vanligt att de hästar som de får in som har brutit käken har gjort det på en täckeshängare? Förstår du skillnaden i frågorna?

Camilla_H skrev:
O shit! 14 m2?? Du kan ju ha en sån där automatisk garderob på skenor för täcken och vojlockar :D

Nämen nu sa du ju nå't:idea: Varför har jag inte tänkt på det tidigare? Och kanske en roterande elektrisk slipshängare skulle funka som grimskafthållare:bump:

Lysande :D för att inte tala om för spön, hovkratsar, grimmor, mm som man ska hänga någonstans.

Sen skulle jag också inhysa en säng för stalltomten som städar sadelkammaren så slipper du det (inte så roliga) jobbet! :D

*knapplån*

utanför boxarna har jag ingenting förutom några bilder och på vintern så hänger jag upp hösäckarna och foderhinkarna där.
Jag har et ganska stort stall helt för mig själv, med mina två hästar, och det leder oxkså till att jag samlar på mig en hel del grejer.

här är ialafall förvaring av övriga grejer såsom, papper skruvar, hjälm, och lite grejer som inte är mina mm.... Jag satte upp konsoller och hyllor på det, sen för att allt ska få rum så köpte jag sånna där underbara blå plastbackar på Ikea. Dom är super till förvaring:love:
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/P6291178.jpg

På andra sidan av "sadelkammaren" (en gammal omgjord box) så har jag träns och annat. Jag tyckte att nya tränshängare var för dyra så då köpte jag pennburkar och skruvade upp dom. Agerar tränshängare perfekt:D
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/P6291171.jpg

Sen emellan allt det här så har jag ett bord och två stolar som jag förvarar lite fika på och en vas med blommor:angel: Har ingen bild på bordet :p

Det här är breve uppstallningsplatsen och här har jag också satt upp konsoller fast med korgar och så har jag en gammal kasserad garderob med ännumer skit i plus sårrengöring mm....

På ett annat ställe i stallet har jag gjort ungefär likadant fast jag har en garderob där med.. full med skit och sårrengöring.

En riktigt bra investering jag gjorde i måndags var att köpa två sånnahär för 15:-. Jag tror dom är till för skor eller underkläder eller nåt, men dom kommer passa perfekt till lindor och paddar:)

http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/P6271166.jpg

Måste man inte ha en "stalltomtelucka" i dörren då? Blir ju lite trist för honom att tillbringa hela sitt liv i sadelkammaren... Ska googla på stalltomtelucka...

I vårat gamla stall hade vi bara två boxar så det blir jinte så mkt med grejor då. Dom har två jätte långa täckes hängare (2½ m). sen så har vi grimmor på krokar på en vägg i tak höjd nästan. Varje häst har två krokar för hö påsar(morgon & kväll) Sen har vi en hylla med borstar.
Sen har vi en lagom stor sadelkammare där jag själv har ett lagom stort skåp för schabrak och lindor och senskydd. Sen 3 sadelhängare och en massa träns hängar.

I vårat stall är det alltid städat och prydligt. ( jag är pedant i stallet) inga vassa saker eller saker på golvet får förekomma.

I det nya stallet ny så har vi inte inrett med stallutrustning men det kommer antagligen bli på samma sätt. förutom täckes hängare komer vi inte vid boxarna tror jag utan vi kommer ha täckes torkare istället.

Jag har 2 krokar att hänga grimmor på & ryktborstar förvarar jag i en "ryktbox" & sen lägger jag i den i min stallåda. I stallådan förvarar jag senskydd, medel, schabrak, vojlockar & alla andra "småsaker". :)

:D Gör du det men är han som min 10-åriga katt så kommer han inte att använda den frivilligt... Vi har nyligen (5 dagar sen) installerat en kattlucka för våra två katter (den andra en 2-årig hona) och honkatten fixade kattluckan på mindre än ett dygn men min stofil till hankatt är helt obstinat. Han fattar inte varför vi ska ha såna nymodigheter när han ägnat 10 år av sitt liv till att träna husse och matte att öppna dörren när han säger till....

/Camilla

Köpte en kattlucka.
Min älskling stoppade då in tassen o skulle sen dra ut den, fastnade då o ju mer han drog ju mer satt han fast.

Slängde ski..n

av säkerhetsskäl så brukar bara grimma + grimskaft + täcken finnas utanpå boxen. allt annat ska finnas i skåp.

Ja, det har båda mina gjort varsin gång men de kommer på sen att det inte fungerar att dra ut luckan utan de måste putta på den.

Även katter lär av sina misstag. :)

Har bara grimma+grimskaft, de täcken som används just nu, täckesgjord och nu även flughuva utanför.
Eftersom jag står i stort stall (26 boxar, lika många hästar) blir det mkt prylar.
Jag har en garderob från I--A, full med pållens grejer. En havretunna, en betfortunna, en Hestekrafttunna, Miner-hink, Foderjästhink. De andra fodertillskott står i garderoben eller mellan tunnorna.
I sadelkammaren har jag min sadel +loksel, tömkörningsgjord, alla träns (3 st). Hänger mina stallkläder över sadeln, när jag ej använder dem, skorna och stövlarna står under sadeln.
Brukar köpa hem mkt foder åt gången, har säckarna uppe i ladan.
Där ställs även alla garderober, skåp, lådor och tunnor när stallgubben gör årets stora storrengörning i slutet av juli med högtrycksspruta och bakteriedödande medel.
Har mitt halm och hö uppe på skullen, alla har varsin ruta där uppe. De som har spån och torv har det ute i ladan.
Är "allergisk" mot slarviga människor som inte städar efter sig. Inte sopar efter när man har mockat, stått i gången eller haft hovis där. Lämnar rykthinkar/lådor framme eller utrustning. Inte plockar bort hindrerna på banan. Inte ställer bort grepar, skottkärror och sopkvastar. Tömmer dyngan precis utanför dörren ut till dyngstacken, så nästa får skotta undan den högen för att komma ut med sin häst skit.:eek: MM.

Ute i stallet där jag har min häst just nu finns bara hänganrodningar för grimma och grimskaft, that's all. Resten förvaras i sadelkammaren.

jag undrar också, bra å ha ju!

Jag tror att även de finns hos I**A också skoförvaring - kolla deras web.

Jag har sett ridskolor som använder dessa för hästarnas alla benskydd - jättebra!

/Camilla

Bra idé:idea: ska genast införskaffa ett par sådana skoförvaringar att ha benskydden i! Har redan en sådan, fast modell större och har mina ridstrumpor och ridvantar i här hemma...

Var hittade du dessa?[/QUOTE]

Jag köpte dom på ikea:D

jag har bara en "stor" täckeshängare (dvs rymmer rätt många täcken) o 2 krokar (en på varje sida) på mina hästars boxdörrar. där har jag bara de täcken som de använder för tillfället, 2 grimmor o 2 grimskaft var. jag vill inte ha mera grejer där, för dels säkerhetens skull o dels att det ser så fult ut. andra sidan stallgången har jag ryktlådorna, så där får jag plats med det jag inte vill/orkar ha i sadelkammaren.

men om du vill ha plats för mer grejer så vet jag att börjes har korgar i metall (ser typ ut som en papperskorg) som man kan fästa på boxen, sen finns det krokar man kan hänga över boxkanten eller en hylla med krokar under att fästa på dörren. eller ha en trälåda ståendes på golvet intill boxen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka