Förvaring

Shettisar

Trådstartare
Ni som har era läderutrustningar i stall utan uppvärmd sadelkammare,hur gör ni för att hålla bort fukt/mögelangreppen?
Jag har en del som blir angipet vinterhalvåret och det är inget roligt att plocka fram en sele som är vit av fuktangrepp o lägga på hästen. :(
Vad gör ni?? :confused:

Sv: Förvaring

Jag har aldrig haft problem med mögelsvampar, men har heller aldrig haft problem med mycket fukt.
Kan du inte sätta in ett starkare element och bättre ventilation, eller hänga in en torrboll så du bort fukten?

Blir svårt för stallet är högt i tak, inga element insatta och sen står det öppet dygnet runt för bästa klimat.Hästarna är ute dygnet runt/året runt så det är aldrig uppvärmt genom dom heller.

Min sele såg också ut sådär när jag tog fram den efter ett tag. :crazy: Då hade den hängt i en tom, fuktig box i stallet, nu hänger den i en ny, torr kammare och mår bra igen. Jag blandade ut ättikssprit med vatten och gick över den, för att döda mögelsporerna. Dan efter gjorde jag rent den med vanlig lädertvål och nu ser den som sagt bra ut igen. Känns fin också. :)

Skulle det funka om man sydde en selpåse i galon kanske? Eller fukten tränger igenom med tiden ändå?
Hmmm knivigt detta.

Vi har egentligen inte uppvärmd sadelkammare, men vi köpte en värmefläkt och den gör susen. Har ett eluttag i sadelkammaren, så radion fick åka ut :smirk: Annars kan man ju alltid ta en förlängningssladd.

Är det öppet dygnet runt även till sadelkammaren, så den inte är ett separat rum? Vi har vår i sep. rum men det blir ändå lite mögelangrepp ibland, men med ett sadelöverdrag (selöverdrag för dej) så brukar det inte bli så.

Om du har skydd för den som är gjord av flees så det suger upp fukten och värmer. Så ska du också tänka på när du smörjer den så blir det fuktigt och då kan det bildas när det är kallt.

Har ingen sadel/selkammare.Ska sy en påse av fleece och galon då.
Får låtq bli att smörja den vinterhalvåret.Den är så mjuk i sig självt så jag får hålla tummarna på att den förbliur så.Annars tar jag in den i huset ialla fall :devil:

Du får inte plats med en garderob i något hörn???
Då kan du ha lädersakerna där tillsammans med en torrboll.
Gamla frysboxar är oxå bra..........

Fick ett jätte bra tips av min morfar att tvätta av möglit/fuktangripet läder med vitvinsvinäger. Tro det eller ej, men det funkar! :banana:
Jag använder både torrboll och har ett element under fönstet. Har ca 15 grader och det funkar kanon! Inga mögliga saker!! :idea:

Jag hade lite lädergrejer (en sadel bla.) ute i vårt förråd i garaget för ett tag sedan, vi hade ingen värme då så de möglade.
Jag löste det så att jag packade in sadeln i en heltäckande sadelväska, och övrigt la jag i en väl tillsluten tygkasse. Inget mögel växte där sen :)

Så jag tror att det är viktigt att täcka över/packa in sakerna noga, så fäster inte mögelsvamparna.

Tack alla för era tips :bow:
Ska skaffa en garderob o torrboll samt tvätta seldonen och tränsen innan jag hänger in i skåpet.

Men om det går så lång tid mellan man använder sakerna, varför inte ta hem dom? eller hajjade jag fel? används dom varje dag och blir mögliga ändå?

ja exakt de jag sa med....låter ju konstigt att ha de hänga i stallet då när de lika gärna kan va i en garderob hemma där det är varmt.

Jag kan tipsa dig om att om du nu rengör grejerna från mögel, så smörj INTE in dom efteråt, eftersom att det är fettet/oljan som möglar. Lädret i sig möglar inte utan det är det som du har smort in det med som möglar. Jag och stallägaren har våra selar, träns mm i samma lokal och används lika sällan; mitt möglar och hans möglar ej = jag smörjer in mina saker och det gör inte han.

Skaffa ett tätt skåp och lägg in grejerna i! Ett gammalt kylskåp är utmärkt.

Annars om du inte använder dem så kan du väl ta hem grejerna till dej? Och hänga dem nånstans där det inte syns. Våran sadelkammare är inte uppvärmd heller, så vi har en "extra" sadelkammare inne i huset som vi använder under vintertid, och där har vi också saker som inte används men som man ändå inte vill slänga.

Vi har en liten värmefläkt igång när det är som kallast, mest också för att hålla vattnet frysfritt

Oftast är det inte lädret som möglar utan gamla putsrester.... Detta försvinner med tvätten i vinäger eller virkon eller diskmedel.
Sedan är det bara att ha det som vanligt. Jag har alla mina saker som inte används hängande i ett kallt uthus. De ser ut som nya ändå. Men jag putsar aldrig med fett och så om jag inte har diskat tränset först. Alltså inga kletiga träns som är helt sönderputsade hos mig trots att jag gjort dagliga inkletningar till alla chefer förut...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 434
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 619
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 544
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Smitare - hur gör ni?