fota fyrverkerier?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Toviie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 483
T

Toviie

Jag har tänkt att jag ska försöka fotografera fyrverkerierna ikväll, jag har en nikon d40 med tillhörande objektiv: 18-55,55-200, och 70-300, jag undrar vad jag ska ha för inställningar på kameran när jag ska fota fyrverkerierna för att det ska bli bäst resultat? , spelar det någon roll vilket av objektiven jag använder? jag har ett stativ, är det bra att använda det? :)

gott nytt år!

Sv: fota fyrverkerier?

ställ den i M läget, lång slutartid eller bulb, iso 200 och typ f11. stativ givetvis.

lägg något över objektivet mellan fyverkerierna under samma bild så får du med flera olika fyverkerier på samma bild. det är dem tipsen jag har fått iaf, och som jag kommer pröva ikväll. glöm inte att ställa fokusen på hyperfokalavståndet.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

hello :D
tänkte också fota lite ikväll, har en Nikon d60 med objektivet Nikkor 18-55.
vad ska jag ställa in? samma antar jag? :crazy::grin:
men vad är hyperfokala avståndet?

förklaras i länken,

men lite kort förklarat så är det det avstånd fokus ska ställas på, med en viss bländare och brännvidd, för att få maximala skärpedjupet.

okej!tack för tipsen! är inte så jättebra på det här med inställningarna på kameran, och vet inte riktigt hur jag gör för att ställa in allt? men tack iallafall! ska försöka att fota!

Nyladdat batteri. Stativ är nästan ett måste. Gärna fjärrutlösare om du har för att minimera skakningarna. Välj manuell fokus, bländare mellan f/8 och f/13 nånstans, eller bulb-läge.
Leta upp en bra plats i tid, fokusera in kameran och provfota innan tolvslaget o testa så du får så bra inställning som möjligt.
Det är bra om du har ett föremål (typ ett träd) på samma nivå och avstånd som raketerna kommer att brisera på. Då kan du fokusera på det, låsa fokus (eller bara ställa skärpan o låta vara på manuellt läge) och sen bara rikta om kameran till önskad vinkel. :)

/Prosit som håller på o plockar fram stativ o d60 med 70-200 objektiv :)

Blev det nåt för er andra? Jag fick en hel del, här är en av dem :)

fyrverkeri09small.jpg

jättefin bild! blev tyvärr inga lyckade bilder för mej... när jag väl skulle ut och kolla på raketerna innan tolvslaget så glömde jag ta med mig kameran, och så då tänkte jag att jag kunde fota från balkongen när jag kom in, (vi har utsikt in mot stockholm) men då var det inte så mkt raketer kvar.. men jag får försöka nästa år eller något! :)

Senast ändrad av en moderator:

såhär blev det för mig :D

25412520.jpg

25412519.jpg

och eftersom att det var så dåligt med fyrverkerier detta år, så kunde jag aldrig få chansen å fota så det kom två fyrverkerier i en bild, så photoshop fick ju hjälpa :D

25412524.jpg

är ganska nöjd, för att vara första gången :)

precis. jag gjorde typ allt. men så börjades det skjutas av raketer på ett helt annat ställe, betydligt närmare mig, så jag vände kameran så fort jag kunde och hoppades att fokusen fungerade även åt det hållet, och det gjorde det ju tydligen, ibland ska man ha tur :p

personligen så gick det åt helvete, en bomb kreverade på marken några meter bort och sen var jag alldeles för skakig för att dra några korrekta bilder, så det fick bli bulb resterande tid.

fotade med, utan stativ.
var i stallet med några o firade nyår, så vi sköt ju inga själva :p
var lite svårt o få bra bilder då man inte såg när de sköts upp och man fick bara kort på 1 eller 2 raketer åt taget, men är rätt nöjd för att ha varit första gången.

25416215.jpg

25416228.jpg

25416234.jpg

25416241.jpg

25416248.jpg

hah nä sant fast hade en inställning som hette just fyrverkerier och sedan ett stativ på det så blir det svårt att misslyckas tror jag. har en canon ixus 860, är hyffsat nöjd med den, kommer inte kunna vårda en systemkamera eftersom jag kan vara lite klumpig och att tappa en systemkamera med objektiv och allt låter inte så bra;)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Rialavargen
·
Fritid Hilfe! Jag är sugen på ett nytt objektiv till min Nikon D90, och jag vet nog på ett ungefär vad jag vill ha för egenskaper men inte... 2
Svar
23
· Visningar
1 733
Senast: YlvaG
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på... 2
Svar
25
· Visningar
2 402
IT & mobiler Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har...
Svar
15
· Visningar
1 562
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka