Ny kamera? Tips!

Att objektivet är långsamt och tar lång tid att hitta fokus (snurrar fram och tillbaka?) beror på att objektivet helt enkelt inte är bättre än så. Gissar att det är den billigare varianten som kostar runt tusenlappen? Billigare telezoomar gör ofta så, framför allt i dåliga ljusförhållanden. För att komma åt problemet behöver du alltså köpa nytt objektiv, kameran fungerar nog utmärkt.

Men om du bara kommer att fota på auto så tycker jag att du borde satsa på en långzoomande digitalkamera istället.

Exempelvis denna http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ200

Eller till och med denna (ska du upp ett snäpp i systemkamera och optik hamnar du där prismässigt ändå) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ1000

Att köpa systemkamera och enbart fota på auto är ju lite som att köpa en ny tävlingshäst trots att man bara ska skritta hemma på stallbacken. Lite onödigt sisådär :)
Bra info!
Vad får jag liksom mer av om jag köper digitalkamera istället?

Jag tänker att med systemkamera har jag möjligheten att greja med inställningar om jag någongång får för mig det, men är det så att jag får mer kamera för pengarna om jag väljer digital liknande de du tipsar om?
 
Jag fotar mycket med manuella inställningar och tycker nog att huset räcker till, i alla fall för mig som hobbyfotograf. Det som påverkar bildkvaliten mer i sådant fall är nog objektivet. I våras shoppade jag ett 50 mm 1,8 - helst suveränt och ger knivskarpa bilder. Är dessutom billigt (1600 kr betalade jag inkl UV-filter).
Jag skulle vilja köpa ett nytt objektiv men då vill jag ha liknande zoom som på mitt tamron men mer ljusstarkt och där rinner priset iväg rejält.
"Korta" objektiv använder jag väldigt sällan..
 
Jag som tycker att det är så smidigt att fota på auto :angel:

Men - om det nu är mest objektivet som spelar roll. Vad är det man vinner på att köpa dyrare kamerahus?
Någon skillnad måste det ju vara?

De flesta använder (halv)auto, även proffs. Jag kör nästan alltid på det, ställer in bländaren bara och sedan sköter sig resten själv.

Hur snabbt autofokus är och hur bra det fungerar i dåligt ljus är beroende av såväl kamera som objektiv. Just bättre autofokus är en av de vanligaste anledningarna att folk köper dyrare kameror.
 
Bra info!
Vad får jag liksom mer av om jag köper digitalkamera istället?

Jag tänker att med systemkamera har jag möjligheten att greja med inställningar om jag någongång får för mig det, men är det så att jag får mer kamera för pengarna om jag väljer digital liknande de du tipsar om?

Det du får när du köper en bra långzoomande kompaktkamera är ju just det som det helautomatiska läget på en systemkamera gör, den tänker åt dig helt enkelt.

Den sista kameran jag länkade till har exempelvis en brännvidd motsvarande 25-400 och en bländare på f/2.8-4.0. 20 mpixels upplösning, möjlighet att fota i raw och filma i hd. Ska enligt recensioner ha snabb och exakt autofokus.

Jag har svårt att se att man om man fotar med ambitionen "så bra bilder som möjlig så enkelt som möjligt" att man har större behov än så av sin kamera. Och ska du köpa motsvarande utrustning i systemkamera så får du betala åtskilliga tusenlappar mer.

Men om du däremot vill lära dig fota halvautomatiskt och manuellt, och framför allt är intresserad av att lära dig kamerans inställningar och varför bilderna "blir som de blir". Då ska du absolut välja systemkamera och bygga vidare med optik ju mer du lär dig (och kanske plånboken tillåter) :)
 
Jag skulle vilja köpa ett nytt objektiv men då vill jag ha liknande zoom som på mitt tamron men mer ljusstarkt och där rinner priset iväg rejält.
"Korta" objektiv använder jag väldigt sällan..

När det gällde behovet av ett ljusstarkt objektiv kontra långzoom och min plånbok. Då vann det fasta 50 mm med hästlängder. Jag har fotat mycket mer med det än vad jag trodde jag skulle göra. Funkar toppenbra att fota med inne i ridhus t.ex. Om jag inte kommer tillräckligt nära så beskär jag direkt i kameran och vips får jag fram en närbild ;)

/Lizzie
 
Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på kameramarknaden så skulle väldigt gärna ta emot tips och tankar kring vad som kan vara lämpligt att välja.

Lite förutsättningar:
  • Jag är en glad amatörfotograf som aldrig lyckats lära mig manuella inställningar utan fotar på auto.
  • Fotar framförallt hundar i alla möjliga situationer.
  • Tycker kameror är förbaskat dyra men kan tänka mig att lägga max kring 5000 kr.
Det jag inte gillar med min nuvarande kamera är att den är väldigt långsam. Den typ hänger sig när man ska fota och ganska ofta har hunden hunnit förflytta sig en bra bit innan kameran tar själva fotot. Detta har blivit väldigt mycket värre senaste åren och det är som värst när jag har mitt favoritobjektiv på (ett Tamron 70-300/4.0-5.6). Kan för lite om kameror för att säga vad det är som är så långsamt.. Slutaren? Autofokus?
Men med det sagt så är det iallafall viktigt att kameran är snabb!
Jag vet ju att det viktigaste är att ha ett bra objektiv men har fått för mig att mitt nuvarande kamerahus har någon slags begränsing.. Något med ISO kanske?

Med det sagt.
Jag har ju Nikon nu och ett extra Tamron-objektiv. Hur stor skillnad är det mellan Nikon och Canon? Samma kvalitet till samma pris?
Det vore ju smidigt för mig att kunna fortsätta använda Tamron-objektivet, men det var inte så fasligt dyrt så om jag kan få andra fördelar av att gå över till Canon är jag öppen för det.

Eftersom att jag inte kan ngt alls om Canon har jag mest tittat på Nikon. Har insett att jag i min budget hamnar antingen till uppföljarna av min nuvarande (D3200 eller D3300) eller gå upp till D5000-serien.
Så då undrar jag:
  • Hur stor skillnad är det mellan min nuvarande D3000 och uppföljarna D3200/D3300?
  • Vad är det jag får om jag uppgraderar till D5000-serien jämfört med D3000-serien?
  • Och vad skulle motsvarande modeller (i den prisklassen alltså) om jag går över till Canon? Skillnader?
Hoppas på massor med smarta svar :)

(Har en annan tråd igång just nu som jag bett moderator ta bort då den inte blev riktigt aktuell)
Har du testat att lämna in din befintliga kamera på service/underhåll? Ibland kan det göra mirakel och mycket billigare än att köpa en ny ifall man verkligen gillar sin gamla kamera.

Men ska du köpa ny kamera, köp då en så du kan "flytta med" din objektiv, alltså använda dina befintliga objektiv på den nya kameran. Kan bli väldigt dyrt om man måste köpa nya objektiv också. :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Min Nikon D3000 (5 år gammal) säger att den behöver service för att det är fel på någonting med autoinställningarna. Det verkar gå att...
Svar
5
· Visningar
732
IT & mobiler Ska köpa en systemkamera (som ni kanske förstått) och velar väldigt mellan 1200D eller D3200. Det är just nu erbjudande så det är bara...
Svar
1
· Visningar
1 000
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp