Fota i snö. Objektiv? Inställningar?

C

Car

Till helgen beger jag mig upp till Åre och systemkameran följer givetvis med :laugh: Men har funderat på att skaffa ett bättre objektiv tills dess så jag kan få lite fina bilder därifrån. Kameran är en Nikon D60 och jag har idag bara det medföljande standardobjektivet 18-55mm.

Vad ska man satsa på för objektiv? Jag vill fota i snö och lite landskapsbilder och skidåkningsbilder. Men vill ha ett objektiv som jag även har nytta av när jag kommer hem (djurfoto + porträtt?), om det är möjligt.

Sen till haken, jag vill inte lägga gigantiska summor på objektivet och det ska finnas att få tag i i butik innan lördag (då det troligtvis inte hinner komma om jag bestäler från nätet) :grin: Förslag? ;)

Sen är jag även intresserad av om det är något speciellt man ska tänka på när man fotar i snö? Inställningar? Tips mottages tacksamt! :laugh:
 
Sv: Fota i snö. Objektiv? Inställningar?

Jag tycker du ska satsa på Nikkors fasta 85mm. Det funkar till det mesta. :) Bra ljuskänslighet (1.8), kanonskärpa och ett måste för mig iaf. Annars finns ett annat fast objektiv från Nikkor med samma ljusstyrka, det är dock på 50 mm och det känns oftast för lite. Ett 85mm-objektiv kostar runt 4000:- i butik har jag för mig, 50mm runt 1500:-.

Snöbilder ja, om du har ett stort minneskort kan du ju ta bilderna i råformat och i efterhand ändra vitbalans och exponering om det skulle bli fel vid själva fotograferingen. Det är lurigt med snö och en del kameror klarar inte att mäta vitbalansen på egen hand. Vet inte vad du har för inställningar på just din kamera men på en del Nikonkameror finns en specifik inställning just för vinterförhållanden. Du kan ju testa den och se om kameran lyckas mäta rätt. :) Om du sedan kör manuellt brukar det bli bra om man överexponerar bilden en aning, runt +1 brukar vara lagom. :)
 
Sv: Fota i snö. Objektiv? Inställningar?

Åh, tack för svaren! :bow: Ska helt klart kika på objektiven du föreslog :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: cewe
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: sodiro
·
T
IT & mobiler Funderar på om jag ska köpa ett ljusstarkt objektiv till min D60, hittat en här: http://www.dustinhome.se/pd_5010046445.aspx verkar...
2
Svar
21
· Visningar
2 560
Senast: via
·
IT & mobiler Jag river snart av mig håret.... :crazy: Jag har ju köpt mig en D60, och nu vill jag köpa mig ett objektiv. So far so good. Men...
2
Svar
28
· Visningar
2 378
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp