Bukefalos 28 år!

Är du duktig på kameror och objektiv?

S

sodiro

Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål med en kamera.

Så.
Jag är ute efter en nybörjar systemkamera som är lätt att använda, jag fotar det mesta, från Djur, Människor, Natur till traktorer och rinnande vatten. Jag vill alltså ha en kamera som jag kan fota Allt med.

Vad jag förstår så hänger mycket på objektivet också? men hur vet man vad för objektiv man ska ha? jag börjar få lite förståelse över kameror men objektiv är bara en större djungel.
Är orginalobjektivet inget att ha? eller kan det gå till en början? jag är helt nybörjare på systemkameror.

Tänkte om jag kunde göra något klipp nu i mellandagarna:)
Tittar på e*perts hemsida där jag hittade

Canon EOS 1000D + Tamron 18-200 A14 DI C

Nikon D3000 18-55II + Tamron 70-300 mm

Är någon av dessa något att ha som nybörjare? Är de objektiven bra?
Jag har tänkt mig en kostnad runt 5-6 tusen för kameran, om det funkar med orginalobjektivet till en början, men om man hittar något paket med ett bra objektiv till så köper jag det. Då får det kosta någon tusing mer.

Någon som kan hjälpa mig? :)
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

Jag kommer säkert att få mothugg på detta, men jag tycker att kit-objektiven (som man brukar kalla de objektiv som säljs i paket med kameran) är alldeles utmärkta att börja med.
Även om man har en tanke med vad man vill fota när man köper kamera så vet man egentligen inte sina behov. Vill man fota mycket inomhus så kanske man ska ha en ljusstark vidvinkel, vill man fota flygande fåglar behöver man ett tele osv.

Båda de kamerorna du har tittat på får du med väldigt "allround" objektiv, tycker jag. De funkar dock bäst så länge det är bra ljus eller att du använder blixt (vilket i sig har sina fördelar och nackdelar), men räkna inte med att kunna ta superskarpa bilder av hoppande hästar i ett ridhus tex.