Bukefalos 28 år!

Är du duktig på kameror och objektiv?

S

sodiro

Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål med en kamera.

Så.
Jag är ute efter en nybörjar systemkamera som är lätt att använda, jag fotar det mesta, från Djur, Människor, Natur till traktorer och rinnande vatten. Jag vill alltså ha en kamera som jag kan fota Allt med.

Vad jag förstår så hänger mycket på objektivet också? men hur vet man vad för objektiv man ska ha? jag börjar få lite förståelse över kameror men objektiv är bara en större djungel.
Är orginalobjektivet inget att ha? eller kan det gå till en början? jag är helt nybörjare på systemkameror.

Tänkte om jag kunde göra något klipp nu i mellandagarna:)
Tittar på e*perts hemsida där jag hittade

Canon EOS 1000D + Tamron 18-200 A14 DI C

Nikon D3000 18-55II + Tamron 70-300 mm

Är någon av dessa något att ha som nybörjare? Är de objektiven bra?
Jag har tänkt mig en kostnad runt 5-6 tusen för kameran, om det funkar med orginalobjektivet till en början, men om man hittar något paket med ett bra objektiv till så köper jag det. Då får det kosta någon tusing mer.

Någon som kan hjälpa mig? :)
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

Jag kommer säkert att få mothugg på detta, men jag tycker att kit-objektiven (som man brukar kalla de objektiv som säljs i paket med kameran) är alldeles utmärkta att börja med.
Även om man har en tanke med vad man vill fota när man köper kamera så vet man egentligen inte sina behov. Vill man fota mycket inomhus så kanske man ska ha en ljusstark vidvinkel, vill man fota flygande fåglar behöver man ett tele osv.

Båda de kamerorna du har tittat på får du med väldigt "allround" objektiv, tycker jag. De funkar dock bäst så länge det är bra ljus eller att du använder blixt (vilket i sig har sina fördelar och nackdelar), men räkna inte med att kunna ta superskarpa bilder av hoppande hästar i ett ridhus tex.

Objektiven i Nikon-paketen har något bättre ljuskänslighet (3,5-5,6 resp 4-5,6) samt att du får mera zoom med det.
Fördelen med Canon-paketet är ju att du slipper byta objektiv i och med att det är en sk. superzoom.

Men, som sagt, tycker att båda alternativen är helt okej att börja med, sen kanske du vill köpa till ett mera ljusstarkt objektiv, ett med mera zoom, en vindvinkel eller vad du nu kan komma på. Man kan aldrig få nog med kameratillbehör :cool:
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

Jag är precis hemkommer med en D3000 i påsen:) + väska, minneskort och kit-objektivet.
Som du säger så vet man inte sitt behov direkt så jag började med det så får vi se hur det utvecklas:)
Känns spännande och roligt, dax att läsa igenom instruktionsboken grundligt;)

Tack för dina ord iaf:)
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

Vad kul! Lycka till med din nya kamera! (Ett bra val tycker jag, som varit märket trogen sedan jag fick min första kamera i handen för drygt 25 år sedan)
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

Ja det känns jätteroligt, men svårt. Haha man förstår ju inte så mkt av instruktionerna just nu men det kanske kommer, blir väl lättare när jag kan fota ute:)

Oh 25 år? då är det dig jag ska PM:a när jag vill ha hjälp då med andra ord;)
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

kamerahusen i sig är prisvärda. jag tycker objektiven är dåliga, de gör inte husen rättvisa, trotts att det är rätt enkla hus (relativt).

sedan kan man diskutera objektiv. jag köper hellre fasta gluggar för det jag använder mest, exempelvis en 50 eller 85, "mer" för pengarna prestandamässigt än en zoom.

däremot ska man ha stort användningsomfång utan objektivbyte blir zoomobjektiv nödvändigt och då drar det iväg om man ska ha samma prestanda som fasta.

jag skulle nog rekommendera ett fast 50 1,8 som bra start.. ett bra porträtt objektiv och mycket allsidig och kostar dryg tusenlapp nytt idag.. med digitalt media och dagens upplösningar går det alltid att klippa och redigera lite i efterhand så att säga och det fortfarande duger gott och väl för utskrift på a4.

utöver en fast 50 skulle jag skaffa mig en zoom, 70-200, ju dyrare desto bättre. fördelen med objektiv är att de går att ta med till nästa kamera du köper sålänge det är samma märke då det är samma fattning (om man inte tittar på vääldigt gamla, nikon har haft samma i över 20 år nu exempelvis).

så mitt tips är att prova att hålla i nikon och canon innan köp och känna på kamerorna.. de är olika att hålla i och det ena passar inte den andra och vise versa.. ta den som är bekvämast och lär dig använda den ordentligt.. jag tycker bättre om nikonkamerorna.. dels pga menyer men även pga dubbla displayer på budget modellerna (båda tillverkare har på sina dyrare).. skönt att kunna släcka displayen och fortfarande kunna se inställningarna utan att titta i sökaren.. sedan är greppen olika och orienteringen på reglage lika så.

prismässigt är nikon och canon likvärdiga både vad det gäller hus och tillbehör.

men jag tycker du ska se till mer än bara objektiv.. du ska ha något att förvara kameran i när du inte fotar med den, ett stativ är alltid bra att ha, blixt (inbyggda duger inte mycket till).

sedermera skulle jag kika lite på prisjämförelsesidor, det finns många kronor att spara och expert brukar inte vara billiga.
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

Haha, tyvärr är det inte så bra som det låter. För 25 år sedan var jag 6 och min mycket fotointresserade far tyckte att ungen skulle ha en kamera :D
Sen har det varit bra många uppehåll men numera har jag foto som en inkomstbringande hobby, dock "blåljusfoto" (dvs fotar olyckor och elände) vilket inte kräver någon större kunskap egentligen.
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

haha men du är nog bra mkt duktigare än mig:)
man kan ju ändra bildstorlek, de kort jag tar nu medans jag lär mig är ju inga kort som ska bli förstoringar eller något, kan man ställa ned bildstorleken då? såg att man kan göra det men vad har de för betydelse i kvaliten etc? :)

Tomten: tack så mkt för dina råd:) jag har ju redan köpt en d3000 med objektib, väska och minneskort.
När jag lärt mig kameran riktigt så köper jag ett annat objektiv, så tack för dina råd:)
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

Storleken kan du ju minska ner, det har ingen betydelse för kvaliteten så länge du - precis som du skriver - inte ska göra förstoringar etc. Däremot är det bra att ställa kvaliteten på "fine" (antar att det är samma inställningar på D3000).

Eftersom du har en ny kamera så lär du ju ha fått med en inbjudan till Nikon cool-school, har du möjlighet så gå den!
 
Sv: Är du duktig på kameror och objektiv?

Okej va bra, då ändrar jag det så slipper de ta sån stor plats:)

Ja det har jag fått, malmö, stockholm och göteborg finns de möjlighet att gå. närmast är stockholm och det är 23 mil.. Fanns i Falun också tror jag. dit har jag 17 mil tror jag.
Får fundera lite:)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
370
Äldre Nu skulle jag vilja ha lite experthjälp från er som vet lite om kameror! Köpte mig en d60 när de nyss kom ut för en väldans massa år...
Svar
14
· Visningar
1 070
Senast: Sassy
·
IT & mobiler Hej hopp! Jag har just nu ett Canon EF 50/1,8 II objektiv som jag gillar men jag skulle vilja uppdatera mig lite så jag tänkte kolla om...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: lisa412
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp