Fotoförbud vid clinics (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Det har varit drev mot ryttaer men det har också kastat fint med skit på de som vågat lägga upp saker. Hur många väljer att publicera om det medför konsekvenser för ens eget hästeri?

Jag tyckte att det var bra att någon vågade. Det som blev lite dumt och inte så smart var att det inte fanns någon direkt urskillning på det menade djurplågeriet och då tappade de i trovärdighet.
 
Är du? även om de blivit tillsagda? Det har varit drev mot ryttaer men det har också kastat fint med skit på de som vågat lägga upp saker. Hur många väljer att publicera om det medför konsekvenser för ens eget hästeri?
På clinicen där det filmades hur tränaren red en häst på tveksamt sätt var det fotoförbud. Men det kom ut ändå.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag köper inte argumentet med film/fotoförbud för att det finns publik som betalat för det och att "alla" inte ska få tillgång till vad som sagts. Som skrivits i tråden kostade det att kolla på Charlottes testridning men det sändes gratis på nätet, ändå var det fulla läktare. Det är lite som att säga att folk inte kommer betala för att se konserter för att de kan kolla på Youtube i stället. Det är inte samma sak som att se live, men vi fattiglappar får möjligheten att ta del av litet magi från tillfället. Finns en hel del klipp på tuben på masterclasses av både Carl och Charlotte och det är verkligen inget som hindrar att de säljer biljetter. Snarare tvärtom så lockar det fler att vilja se live.
 
Är du? även om de blivit tillsagda? Det har varit drev mot ryttaer men det har också kastat fint med skit på de som vågat lägga upp saker. Hur många väljer att publicera om det medför konsekvenser för ens eget hästeri?
Jag tänker att det går att filma ganska diskret.
Iallafall på strömsholm var det ju ingen som hade koll på sånt. Fanns läktarvärdar men de hjälpte mest folk att hitta lediga platser i början.

Man behöver ju dessutom inte publicera själv. Om det verkligen är ful ridning så går det säkert att sprida via ngn nyhetssajt eller typ skapa ett nytt anonymt youtubekonto.
Bökigt, men om det verkligen är fula grejer som behöver spridas så.
Däremot kanske det stoppar de som bara vill sprida av illvilja.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Nej, det var ingen hemsk ridning alls. Du missar poängen. Det var ingen hemsk ridning på andra evenemang heller, ändå lades det ut fulbilder efteråt och ryttarna "hängdes". Det hade definitivt gått att ta fulbilder även på Hesters clinic, men eftersom det var fotoförbud samt att de personer som brukar vilja hänga ut troligtvis inte är intresserade av att hänga ut just Hester så verkar ju ingen hängas denna gång.

Min fråga till dig gällde att man inte kan veta innan om dålig ridning kommer äga rum. Så dina åsikter om att det var bra att JÅ kunde fota och hänga ut på vissa evenemang, men samtidigt bra att man inte fick fota på Hesters clinic, de åsikterna är inte logiska.

Och som jag skrev i mitt första inlägg, jag förstår arrangören att de inte vill att filmer läggs ut gratis. Det lär ju bli svårare att ta 700 kr i biljettpris nästa gång om folk vet att man kan titta på film gratis i efterhand.

Jo det är logiskt om man slutar tänka i svart eller vitt. JÅ fångade verkligen problemet med de fotona och framförallt filmen från Falsterbo . Det var ju vedervärdig ridning som visades upp där från en del håll. Jag hade ingen aning om att det såg så illa ut, tror många liksom jag blev ganska överraskade av det. Filmen tjänade ju sitt syfte eftersom det inte ser ut så idag. Så jo det tycker jag absolut var bra! Men sen gick det ju överstyr precis som du skriver i citatet nedan och det tycker jag inte är ok


Det har uppenbarligen hänt att ryttare har blivit fotade i ofördelaktiga poser som sedan lagts ut på nätet och hatats även fast verkligheten inte var värre än på Hesters clinic.
Alltså: om något jättehemskt händer så kommer det troligtvis bli fotat/filmat. Men annan, tämligen normal, ridning kan också fotas och fås till något hemskt.
Jag har som sagt varit på plats på evenemang där ryttarna varit i samma klass som de som tränade för Hester (med motsvarande mjukhet), som sedan resulterat i drev.

Hade man velat hade man kunnat zoomat in och fotat och filmat blodig mun, gapande munnar, tungan över bettet osv även på Hesters clinic. Ändå är alla överens om att ingen hemsk ridning skedde. Inte hemskare än på andra evenemang som det sedan blivit rabalder om.

Precis, därför är det bra med fotoförbudet eftersom det kommer hindra att just detta sker dvs man tar mängder med foton och väljer ut de minst fördelaktiga för att lägga ut och sen skapa massa hat och drev för något som inte ens knappt är något bara för att liksom...

Poängen då är ju att det kan man göra även med ryttare som presenterar en mjuk ridning där det enda felet varit att hästen är bakom lod. Men det är ju inte ens jämförbart med filmen från Falsterbo.

Precis som @MiniLi säger så tror jag oxå att om det sker något brutalt så kommer det filmas trots fotoförbud så nej jag tror inte fotoförbudet finns för att ryttarna ska få misshandla sina hästar ostört utan mer för att undvika det här systematiska som blev efter Falsterbo grejen.
 
Jag tyckte att det var bra att någon vågade. Det som blev lite dumt och inte så smart var att det inte fanns någon direkt urskillning på det menade djurplågeriet och då tappade de i trovärdighet.

Vilka är de? Jag syftar inte endast på Epona eller de privata som gjort det i större omfattning utan även privata personer från mindre sammanhang.
 
Jag tänker att det går att filma ganska diskret.
Iallafall på strömsholm var det ju ingen som hade koll på sånt. Fanns läktarvärdar men de hjälpte mest folk att hitta lediga platser i början.

Man behöver ju dessutom inte publicera själv. Om det verkligen är ful ridning så går det säkert att sprida via ngn nyhetssajt eller typ skapa ett nytt anonymt youtubekonto.
Bökigt, men om det verkligen är fula grejer som behöver spridas så.
Däremot kanske det stoppar de som bara vill sprida av illvilja.

Ja man får ju ändå skilja på dessa saker dvs när det verkligen är fulridning och när det sprids av illvilja.
När normalt folk alltså inte talibaner och djurrättsaktivister anser att det är fulridning så kommer det komma ut trots fotoförbud, det är min fulla övertygelse iallafall.
 
Ja man får ju ändå skilja på dessa saker dvs när det verkligen är fulridning och när det sprids av illvilja.
När normalt folk alltså inte talibaner och djurrättsaktivister anser att det är fulridning så kommer det komma ut trots fotoförbud, det är min fulla övertygelse iallafall.
Hur ska det då komma ut - om det inte finns några foton/filmer? Då finns det ju inget material till t.ex. en nyhetssändning heller? Internt skitsnack?

Officiella fotografer är dels bundna av kontrakt, dels är de anställda av arrangören. Dessa bilder är därmed inget att räkna med för att rapportera dålig hästhantering
 
Hur ska det då komma ut - om det inte finns några foton/filmer? Då finns det ju inget material till t.ex. en nyhetssändning heller? Internt skitsnack?

Officiella fotografer är dels bundna av kontrakt, dels är de anställda av arrangören. Dessa bilder är därmed inget att räkna med för att rapportera dålig hästhantering

Som jag skrev så kommer det givetvis filmas iallafall i dessa sammanhang
 
Så fotoförbud är bra, men gäller egentligen bara "andra"? Insiders vet ju att de får filma i smyg, för de kan, vet och gör rätt saker med sina bilder. Däremot de andra- de kan man inte lita på med en kamera! (Fast man vill ha deras pengar, så man kan inte porta dem)

Bristen på uppdelning i "vi och dom" är tyvärr inte ett problem i ridsporten. Jag anser att antingen är förbud en bra grej och då gäller de alla - eller också är de dåliga och då borde de inte gälla överhuvudtaget.
 
Ja jag har frågat innan vilken clinic du syftar på?

Inte bara clinic utan mer i vardagliga livet. Ingen vågade ju outa innan JÅ heller sa du själv? Om en publicering om vad en känd tränare/ryttare/ägare gör drabbar mig själv som enskild person i form av mist stallplats/uteslutning från träningar osv så avstår nog många.
 
Inte bara clinic utan mer i vardagliga livet. Ingen vågade ju outa innan JÅ heller sa du själv? Om en publicering om vad en känd tränare/ryttare/ägare gör drabbar mig själv som enskild person i form av mist stallplats/uteslutning från träningar osv så avstår nog många.

Vad har detta med fotoförbudet att göra? Du svarade ju på @Fiorano s post där hon skrev att det kom ut trots fotoförbudet. Jag antog då att du visste om någon clinic där det hade förekommit hemsk ridning som inte kom ut pga fotoförbudet, men så var det alltså inte då?
Allmän feghet kan väl ingen styra över?
Jag minns inte att jag har sagt att ingen vågade outa innan JÅ, jag har bara sagt att det var hon som gjorde det? Men visst har det förekommit outningar tidigare och det bara genom vittnesmål eftersom det var före mobilkamerans tid.. Så illa att personen var tvungen att flytta utomlands då hen var körd i dressyrsverige.
 
Vad har detta med fotoförbudet att göra? Du svarade ju på @Fiorano s post där hon skrev att det kom ut trots fotoförbudet. Jag antog då att du visste om någon clinic där det hade förekommit hemsk ridning som inte kom ut pga fotoförbudet, men så var det alltså inte då?
Allmän feghet kan väl ingen styra över?
Jag minns inte att jag har sagt att ingen vågade outa innan JÅ, jag har bara sagt att det var hon som gjorde det? Men visst har det förekommit outningar tidigare och det bara genom vittnesmål eftersom det var före mobilkamerans tid.. Så illa att personen var tvungen att flytta utomlands då hen var körd i dressyrsverige.

Jag ser fotoförbudet i större sammanhang. Det införs på fler ställen och det minskar möjligheterna att åskådligöra det som sker i olika sammanhang. Finns det möjlighet att filma och publicera mer anonymt hade vi fått reda på mer än om nån måste säga det med egna ord.

Det är hemskt med de som hamnat i drev för skitsaker men nyttan med öppenhet är större enligt mig.
 
Den clinic jag syftar till är den som var här i Timrå i våras. Fotoförbudet där handlade dock om att arrangören ville få intäkter själv för bilder. Ryttarna fick inte fota/filma ens för eget bruk.
 
Jag ser fotoförbudet i större sammanhang. Det införs på fler ställen och det minskar möjligheterna att åskådligöra det som sker i olika sammanhang. Finns det möjlighet att filma och publicera mer anonymt hade vi fått reda på mer än om nån måste säga det med egna ord.

Det är hemskt med de som hamnat i drev för skitsaker men nyttan med öppenhet är större enligt mig.
Fast, är det verkligen mer slutet nu? Jag minns att det Alltid var fotoförbud (totalt!) på typ Scandinavium när jag växte upp, både under horse show men också hockey, Disney on ice och konserter. Det var liksom tryckt på biljetterna. Skillnaden blev väl när kamerorna blev synonyma med telefoner och det inte längre gick att hindra.
Konsertfilmer plockas ju frekvent ned från YT tex pga rättighetsbrott fortfarande.

Jag är väldigt kluven. Jag uppskattar granskande reportage men uppskattar inte att kreti och pleti helt utan journalistisk bakgrund nu wallraffar loss. Jag hade i och för sig hellre dött än att rida på en clinic oavsett, men som dreven går skulle jag Aldrig rida om det inte var fotoförbud. Inte för att jag inte står för MIN ridning eller MIN hästhantering, utan för att jag inte kan försvara mig mot tolkningen av den som görs av människor som tycks leva för att hata. Det går liksom inte att jämföra kritik mot ett tal en politiker håller, en ful bild på en hockeyspelare som gör en otäck grimas osv med att bli kallad djurplågare, bli hotad, hatade på och bespottad på så sätt som sker inom ridsporten där det inte längre handlar om att någon tycker att du gör något dåligt eller inte håller med om dig som person, utan där debatten cirklar kring att du är en närmast mordisk och elak människa som med berått mod och för din höga vinnings skull plågar din vän. Jag är impad av att några vågar delta längre.
 
Fast det riskerar de ändå eftersom tävlingarna sänds på tv? För mig blir det konstigt att clinic måste vara sluten när tävlingen är öppen?

Det var absolut mer slutet innan men inte inom idrotten? Den har alltid tv-sänts. Och är
det nåt att eftersträva?
Målvakten i Champions league finalen blev mordhotad x antal ggr efter fler missar och fick ett enorm drev efter sig. Så andra sporter är inte förskonade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 022
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 073
Senast: lady_vip
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
23
· Visningar
3 625
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp