Fotoförbud vid clinics (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Men "bevisa" ? Bara där är ju fokuset helt fel. Går man på clinics för att lära sig något eller för att "bevisa" att dressyr är en bunt djurplågare , eller inte ? Jisses hur kom det ens till detta 😲
Är ännu mer glad nu än någonsin att jag rider ft och hoppning och inte dressyr 😑

Jag tror såklart man går för att lära sig och jag tror inte det fanns nåt att bevisa här. Men OM nåt hade skett är film ett starkt underlag.
Utan film avfärdas man lätt. Var ju mycket snack om det i början ”ögonblicksbilder”. Som sen visade sig vara långa filmer ibland.
 
? Med såna svar blir diskussionen inte så givande.


Nej verkligen inte , men eftersom du har så starka åsikter och sen du samtidigt hänvisar till det du gjort som är referenser till för många år sedan blir man rätt matt hur man ska kommentera/”diskutera”.

Om din referens är elit ponnyn inspänd för + 5 år sedan osv så känner jag att dina reflektioner här senast kanske blir lite svåra att bemöta osv.
 
Nej verkligen inte , men eftersom du har så starka åsikter och sen du samtidigt hänvisar till det du gjort som är referenser till för många år sedan blir man rätt matt hur man ska kommentera/”diskutera”.

Om din referens är elit ponnyn inspänd för + 5 år sedan osv så känner jag att dina reflektioner här senast kanske blir lite svåra att bemöta osv.

Var inte den ponnyn typ 10 år sedan 🤣 .. Tiden går liksom för fort 🙄
 
Nej verkligen inte , men eftersom du har så starka åsikter och sen du samtidigt hänvisar till det du gjort som är referenser till för många år sedan blir man rätt matt hur man ska kommentera/”diskutera”.

Om din referens är elit ponnyn inspänd för + 5 år sedan osv så känner jag att dina reflektioner här senast kanske blir lite svåra att bemöta osv.

Så starka åsikter? Och dina är lite light eller?
Jag skrev att fenomenet med att lägga ut grejer började med fall där det var väl befogat tex ponnyn. Om du tycker det var en skitgrej och helt ok så har vi olika syn.
 
Men hur tror du det hade blivit om någon hade valt att fota och skriva om blodet? Jo löpsedelsvarning, anklagelser om djurplågeri mm ... tack och lov blev det inte så denna gången eftersom det inte på något sätt verkade vara befogat!

Ps. Vet fortfarande inte vem det handlar om
Så har det ju blivit vid flera tillfällen, ja (anklagelser om djurplågeri mm). Jag har inte uttalat mig om ifall det är bra eller dåligt. Jag konstaterade mest att det är lite förvånande att det inte verkar bli så denna gång. Som jag har skrivit ett par gånger redan; enligt mig så var helgens händelser varken mer eller mindre befogade att "hänga ut" än en del andra tidigare händelser som har blivit föremål för hård kritik.
 
Så starka åsikter? Och dina är lite light eller?
Jag skrev att fenomenet med att lägga ut grejer började med fall där det var väl befogat tex ponnyn. Om du tycker det var en skitgrej och helt ok så har vi olika syn.

Ja det blir rätt konstigt med dina åsikter och påståenden i denna fråga eftersom du inte riktigt verkar så ajour helt enkelt 👍. Om du tolkar det som att någon tycker ponnyn för x antal år sedan var en skitgrej i sig osv, så beklagar jag att du tolkat det så.
Jag har snarare undrat om dina referensramar i nutid och utifrån det ifrågasatt dina inlägg . Men visst - såklart kan nån som vill utifrån det vränga och ifrågasätta osv 👍
 
Ja det blir rätt konstigt med dina åsikter och påståenden i denna fråga eftersom du inte riktigt verkar så ajour helt enkelt 👍. Om du tolkar det som att någon tycker ponnyn för x antal år sedan var en skitgrej i sig osv, så beklagar jag att du tolkat det så.
Jag har snarare undrat om dina referensramar i nutid och utifrån det ifrågasatt dina inlägg . Men visst - såklart kan nån som vill utifrån det vränga och ifrågasätta osv 👍

Jag förstår inte riktigt hur du läser och tolkar, som vanligt, men jag har skrivit flera ggr att även om debatten idag ofta är rätt knäpp och bedrivs av talibaner så anser jag inte att stängda dörrar är lösningen. Jag tycker att fall där unga ej professionella ryttare fått ta skit är galna men här är det Hester vi talar om.

Förklara gärna hur du menar, du som är så uppdaterad. Kommer stängda dörrar få bort skitsnacket anser du?
 
Menar du Anky?

Isåfall ..Just Anky håller jag nog inte med om . Fy satan vilken skicklig ryttare . Sen kanske inte den rollkurtrenden passade någon annan ryttare .

Det minns jag inte exakt, var rätt många där men jag gillar utvecklingen vi gått mot med CD och Hester. Jag tycker vi pratar mer om hästar som hästar nu och etik mot djuren har blivit en större fråga.
 
Så har det ju blivit vid flera tillfällen, ja (anklagelser om djurplågeri mm). Jag har inte uttalat mig om ifall det är bra eller dåligt. Jag konstaterade mest att det är lite förvånande att det inte verkar bli så denna gång. Som jag har skrivit ett par gånger redan; enligt mig så var helgens händelser varken mer eller mindre befogade att "hänga ut" än en del andra tidigare händelser som har blivit föremål för hård kritik.

Håller nog inte med här.. den första uthängningen i svensk modern tid var väl när JÅ filmade från falsterbos framridning. Kritiken var befogad tycker jag absolut! Det var från några håll rent förskräcklig ridning efter åratal av ridning där ingen ifrågasatte något alls. Tyckte det var en bra ögonöppnare. Har verkligen svårt att tänka mig att helgens händelse var likvärdig? Var det verkligen lika hård ridning nu som där på falsterbos framridning?
 
Jag förstår inte riktigt hur du läser och tolkar, som vanligt, men jag har skrivit flera ggr att även om debatten idag ofta är rätt knäpp och bedrivs av talibaner så anser jag inte att stängda dörrar är lösningen. Jag tycker att fall där unga ej professionella ryttare fått ta skit är galna men här är det Hester vi talar om.

Förklara gärna hur du menar, du som är så uppdaterad. Kommer stängda dörrar få bort skitsnacket anser du?

Nej jag förstår verkligen inte dina påståenden och motiveringar här i tråden . Inkl dina åsikter om dressyrryttare i sak osv . Men jag förstår dem betydligt bättre hur du nyanserar och förklarar dig nu .

Jag tycker nog att jag motiverat tillräckligt noga i sammanhanget 👍
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio
Håller nog inte med här.. den första uthängningen i svensk modern tid var väl när JÅ filmade från falsterbos framridning. Kritiken var befogad tycker jag absolut! Det var från några håll rent förskräcklig ridning efter åratal av ridning där ingen ifrågasatte något alls. Tyckte det var en bra ögonöppnare. Har verkligen svårt att tänka mig att helgens händelse var likvärdig? Var det verkligen lika hård ridning nu som där på falsterbos framridning?
Var läser du att det är just ett visst tillfälle på framridningen på Falsterbo som jag jämför med? Jag tror inte att jag var på just den framridningen. Däremot var jag på en annan unghästgrej där någon kompis till JÅ fotade (detta var efter de där första Falsterbobilderna som jag tror att du refererade till). Jag såg i princip alla ekipage utan att öht reagera på hård ridning. Bilder lades ut på fb, som fick kommentarer som t ex "Ryttaren förtjänar att dö" och liknande.

IRL reagerade jag mer på blodgrejen på Hesters clinic än på ovanstående unghästgrej.

Lite OT, men... Är ju svårt att sätta sig in i vad man själv skulle ha gjort i samma sits som ryttaren på Hesterclinicen, men om det hade hänt exakt samma sak på en vanlig träning, dvs hästen biter sig så att det blöder och fortsätter att göra det efter att man torkar bort skummet en gång, så hade nog med största sannolikhet jag eller min tränare avbrutit.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt hur du läser och tolkar, som vanligt, men jag har skrivit flera ggr att även om debatten idag ofta är rätt knäpp och bedrivs av talibaner så anser jag inte att stängda dörrar är lösningen. Jag tycker att fall där unga ej professionella ryttare fått ta skit är galna men här är det Hester vi talar om.

Förklara gärna hur du menar, du som är så uppdaterad. Kommer stängda dörrar få bort skitsnacket anser du?

Fast vissa människor går inte att föra en dialog med. Och jag förstår de som inte orkar/vill/har råd med att öppna upp för ngt iom att man ju inte kan välja vilka man ska släppa in sas. Det vore ju toppen om man kunde tycka olika, arbeta med att få fram kunskap etc. Men vissa vill ju bara förstöra. Plus att man kan vara rätt okunnig och ändå få med sig en stor massa iom att kunskapen generellt är för låg.

Så jag kan absolut förstå de som undanber sig risken.
Det sker ju tex på Spanska ridskolan och Jerez också, att det är film-/foto-förbud.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 023
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 073
Senast: lady_vip
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
23
· Visningar
3 625
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp