Hästmänniska Rädsla vid ridning – ryttare på ridskola

Men nog finns det alltid någon som kan rycka in vid behov? Inte som står standby kanske men som kan hjälpa till om det behövs. Alltså vid nybörjarlektioner. T ex just stall värdinnor osv. De kan ju hjälpa till?

Tillägg. Och innan man får börja rida och därmed göra iordning själv brukar ju knattarna fått gå kurs i hur man borstar och kratsar och sadlar mm? Dvs de är inte helt lost.
Stallvärdarna på den ridskolan jag gick på var duktiga tonåringar. Men inte personal. Ridläraren har varit den enda anställda som varit kvar efter vanlig kontorstid. Och hen har ju lektioner efter lektion utan längre paus mellan.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Men man gör ju i ordning hästarna innan lektionen börjar? Så lektionen blir ju så lång som den ska vara ändå? 🤔
Uppropet där de får veta vilken häst de har är ju inte en timme innan, så det funkar inte att bara göra i ordning en häst i taget, långsamt, medan man instruerar nybörjaren och låter dem fumligt försöka själva. Och det tar ju många år av övning innan man gör allting rätt. Jag tycker fortfarande jag lär mig nya saker. Hästar är ju känsliga, det kan räcka att man fumlar lite för mycket för att en ponny t ex inte ska ha lust att lyfta på hoven för hovkratsning.
 
Saken är väl att det enda sättet att lära sig är att få prova, och när man provar så gör man lite fel ibland. Hur mycket man än visar så måste man öva innan man gör det rutinerat och utan minsta tveksamhet. Det tar ju dessutom några år innan man får den rutinen.

Att inte alla står på kö och väntar på att få hjälp innan de går in till hästen har väl att göra med att man behöver hinna med att rida också, inte bara stå på kö hela lektionen. Lektionen är ju bara 45 minuter.
Ja. Det jag sett med knattar och upplevt själv när jag var det är att man först går kurs i hur man gör. Sen får man den hjälp man behöver. Dvs någon stallvärdinna/liknande finns med och hjälper till där det behövs. Dvs knatten får prova sadla under översyn, och får hjälp där det behövs. Sen får nästa knatte samma hjälp osv. Och det innan ridlektionen. Dock är inga knattelektioner jag vet 45 minuter, men det är sak samma.

Dvs knattar ska komma till 18. En halvtimme senare ska knattarna vara klara. Sen rider de från 18.30 till 19 t ex.

Jag vet som sagt ingen ridskola som låter varken knattar eller vuxna nybörjare försöka göra klar hästarna själva utan närvarande person/er som kan hjälpa till och korrigera vid behov.

Jag känner iofs inte igen att genomsnittliga ridskolehästar vägrar lyfta benen för man är fumlig heller.
 
Uppropet där de får veta vilken häst de har är ju inte en timme innan, så det funkar inte att bara göra i ordning en häst i taget, långsamt, medan man instruerar nybörjaren och låter dem fumligt försöka själva. Och det tar ju många år av övning innan man gör allting rätt. Jag tycker fortfarande jag lär mig nya saker. Hästar är ju känsliga, det kan räcka att man fumlar lite för mycket för att en ponny t ex inte ska ha lust att lyfta på hoven för hovkratsning.
Jaha då är jag med på hur du menar.
Upplever dock att de flesta hästarna (i alla fall på min ridskola) är snälla och tålmodiga nog att klara att en elev kanske lägger på en sadel lite halvklumpigt.

Sedan har vi upplägget att knattarna får en eller två lektioner i hur man gör iordning hästen innan lektion (då ingår det att prova själv, och på 60min kan läraren lätt guida alla rätt)

Sedan har vi även två tillfällen per termin då föräldrar/annan medhjälpare får komma och lära sig just momentet göra iordning häst inför lektion som medhjälpare. Då kan förälder/medhjälpare lätt assistera knatten om det behövs läggas på sadel på ponnyn, eller bara vara moraliskt stöd och stå vid hästens huvud medan knatten som är osäker kring hovkratsning kratsar hovarna. Poängen med de tillfällena är att visa att det är bra med hjälp men inte för mycket -så knattarna faktiskt lär sig.

Då får du automatiskt, på 10 elever, kanske 4 som kan det mesta själva, 5 som har medhjälpare med sig och kan ordna det mesta själva, och någon elev du kanske behöver hjälpa från början till slut. Sedan ju längre in på terminen desto mer kan du gå runt och göra små punktinsatser med hjälp, eller fokusera på någon osäker elev.

Edit: Det är så min ridskola löst det, vi har bara två ridlärare och de gör även pappersarbete. Vi har inget värdinnesystem så det är viktigt att lösa på ett vettigt sätt. Plus att vi äldre mer erfarna elever gärna hjälper till om det behövs.
 
Stallvärdarna på den ridskolan jag gick på var duktiga tonåringar. Men inte personal. Ridläraren har varit den enda anställda som varit kvar efter vanlig kontorstid. Och hen har ju lektioner efter lektion utan längre paus mellan.
Jo jag skrev det i något senare att det inte nödvändigtvis är avlönad personal, men någon kopplad till ridskolan med uppgift att hjälpa.
 
Nej jag tror inte alls jag förstår den här diskussionen. Jag har en knatte som går nybörjarlektioner och rider själv på samma ridskola.

Jag förstår precis hur Mabuse menar, helt exakt.

Så det finns 3-4 stalltjejer som hjälp, första lektionerna var bara sadla och tränsa och borsta.

Finns ju inte en 7-10 åring ibland dem som lyckats lära sig sadla och tränsa ordentligt med självförtroende på den tiden. De är oändligt mycket fumligare än man skulle kunna tro, vissa kan inte ens trä en stropp i en sölja innan de kommer till stallet.
Om en stalltjej ser att hjälp behövs så är det ju för att hästen redan reagerat negativt och då är det ju sent, med en hästs inlärningstid sett.

Jag tycker fortfarande det är svårt att ens få ett barn att komma ihåg hur man använder händerna när de tränsar. Samtidigt som man ska få ponnyn snällt och vänligt tränsad.

Sedan tjejerna som hjälper till är ju inte superduktiga heller helt ärligt, de kanske ridit i 3-4 år. Inte sjutton kan ens de alltid hantera en ganska vänlig ponny som inte riktigt vill få bakhovarna kratsade (exempel taget ur verkligheten då jag backade ur och lät en 12 åring hjälpa barnet).

Ponnyn ska ju stå som en frusen träbock för att en nioåring ska kunna sadla och tränsa själv efter två lektioner i att sadla och tränsa med en veckas mellanrum. På teorilektionen mittermin så fick barnen en ponny, skulle borsta, sadla, tränsa och sedan ta av allting, det tog 70 minuter. Då hade de tagit de snällaste hästarna i hela stallet, inklusive storhästarna. Mitt barns snälla häst praktiskt taget tiggde och gapade om att få bettet i munnen, men barnet missade ändå. Ridläraren är inte ett dugg förvånad utan hade iskallt räknat med den tiden så skulle inte tro att de är ovanligt bakom flötet.

Det är väl klart att det måste påverka en ponny lite med tiden.
 
Nej jag tror inte alls jag förstår den här diskussionen. Jag har en knatte som går nybörjarlektioner och rider själv på samma ridskola.

Jag förstår precis hur Mabuse menar, helt exakt.

Så det finns 3-4 stalltjejer som hjälp, första lektionerna var bara sadla och tränsa och borsta.

Finns ju inte en 7-10 åring ibland dem som lyckats lära sig sadla och tränsa ordentligt med självförtroende på den tiden. De är oändligt mycket fumligare än man skulle kunna tro, vissa kan inte ens trä en stropp i en sölja innan de kommer till stallet.
Om en stalltjej ser att hjälp behövs så är det ju för att hästen redan reagerat negativt och då är det ju sent, med en hästs inlärningstid sett.

Jag tycker fortfarande det är svårt att ens få ett barn att komma ihåg hur man använder händerna när de tränsar. Samtidigt som man ska få ponnyn snällt och vänligt tränsad.

Sedan tjejerna som hjälper till är ju inte superduktiga heller helt ärligt, de kanske ridit i 3-4 år. Inte sjutton kan ens de alltid hantera en ganska vänlig ponny som inte riktigt vill få bakhovarna kratsade (exempel taget ur verkligheten då jag backade ur och lät en 12 åring hjälpa barnet).

Ponnyn ska ju stå som en frusen träbock för att en nioåring ska kunna sadla och tränsa själv efter två lektioner i att sadla och tränsa med en veckas mellanrum. På teorilektionen mittermin så fick barnen en ponny, skulle borsta, sadla, tränsa och sedan ta av allting, det tog 70 minuter. Då hade de tagit de snällaste hästarna i hela stallet, inklusive storhästarna. Mitt barns snälla häst praktiskt taget tiggde och gapade om att få bettet i munnen, men barnet missade ändå. Ridläraren är inte ett dugg förvånad utan hade iskallt räknat med den tiden så skulle inte tro att de är ovanligt bakom flötet.

Det är väl klart att det måste påverka en ponny lite med tiden.
Exakt så. Jag har två barn som har ridit i 2-3 år, så det har varit många timmar vid det här laget som jag sett nybörjare och deras föräldrar göra tappra försök. Jag tycker nog ändå att ponnyerna har tio änglars tålamod med barnen, men det går ju att förstå om de i något läge tappar tålamodet och inte alla står och gapar efter bettet med spetsade öron medan barnen för tredje gången fumlar och råkar vika örat åt fel håll av misstag.

Och de där ”duktiga tonåringarna” - nå, de är ju bättre än barnen, men så mycket erfarenhet har inte de heller. Hur skulle de kunnat få det? De har ju inte hunnit vara så länge i stallet de heller.
 
Nej jag tror inte alls jag förstår den här diskussionen. Jag har en knatte som går nybörjarlektioner och rider själv på samma ridskola.

Jag förstår precis hur Mabuse menar, helt exakt.

Så det finns 3-4 stalltjejer som hjälp, första lektionerna var bara sadla och tränsa och borsta.

Finns ju inte en 7-10 åring ibland dem som lyckats lära sig sadla och tränsa ordentligt med självförtroende på den tiden. De är oändligt mycket fumligare än man skulle kunna tro, vissa kan inte ens trä en stropp i en sölja innan de kommer till stallet.
Om en stalltjej ser att hjälp behövs så är det ju för att hästen redan reagerat negativt och då är det ju sent, med en hästs inlärningstid sett.

Jag tycker fortfarande det är svårt att ens få ett barn att komma ihåg hur man använder händerna när de tränsar. Samtidigt som man ska få ponnyn snällt och vänligt tränsad.

Sedan tjejerna som hjälper till är ju inte superduktiga heller helt ärligt, de kanske ridit i 3-4 år. Inte sjutton kan ens de alltid hantera en ganska vänlig ponny som inte riktigt vill få bakhovarna kratsade (exempel taget ur verkligheten då jag backade ur och lät en 12 åring hjälpa barnet).

Ponnyn ska ju stå som en frusen träbock för att en nioåring ska kunna sadla och tränsa själv efter två lektioner i att sadla och tränsa med en veckas mellanrum. På teorilektionen mittermin så fick barnen en ponny, skulle borsta, sadla, tränsa och sedan ta av allting, det tog 70 minuter. Då hade de tagit de snällaste hästarna i hela stallet, inklusive storhästarna. Mitt barns snälla häst praktiskt taget tiggde och gapade om att få bettet i munnen, men barnet missade ändå. Ridläraren är inte ett dugg förvånad utan hade iskallt räknat med den tiden så skulle inte tro att de är ovanligt bakom flötet.

Det är väl klart att det måste påverka en ponny lite med tiden.
Vad tråkigt, särskilt det att barnen och ponnyerna är utlämnade till att försöka sadla och tränsa själva utan att det sker under översyn. Och utan att ha fått vettig träning utbildning i det. Det är ju inte så uppbyggande eller lärande heller :/
 
Vad tråkigt, särskilt det att barnen och ponnyerna är utlämnade till att försöka sadla och tränsa själva utan att det sker under översyn. Och utan att ha fått vettig träning utbildning i det. Det är ju inte så uppbyggande eller lärande heller :/
Det var väl inte alls det som @Badger beskrev? Det fanns ju både ridlärare och stalltjejer och teorilektioner, men nybörjarna fumlar ändå, hur mycket man än visar. Barn som lär sig hantera hästar enbart genom att titta på, och inte behöver pröva själva är väldigt ovanliga. Och om man provar själv, så fumlar man ohjälpligen. Varpå det finns risk att ponnyn i något läge tappar tålamodet. Står du och fumlar fem minuter med en hov eller ett bett, så är det ju inte konstigt om ponnyn i nåt läge tappar lusten att hjälpa till. Eller rent av blir lite less på osäkra och fumliga små barn öht.
 
Vad tråkigt, särskilt det att barnen och ponnyerna är utlämnade till att försöka sadla och tränsa själva utan att det sker under översyn. Och utan att ha fått vettig träning utbildning i det. Det är ju inte så uppbyggande eller lärande heller :/
Ok, nu förstår jag inte hur du menar alls. Överhuvudtaget.

Kan du beskriva exakt hur du skulle gjort?

De har får ju övning och träning och de har översyn. De har fått mycket vettig utbildning i det. Jag vet inte hur mycket mer vettig utbildning kan vara.

Jag berättar ju om övningen och träningen och översynen. Jag har nämnt flera lektioner i att bara sadla och tränsa. Mitt barn har en erfaren person hela tiden med i boxen... antar jag. Eller jag vet inte hur du definierar utlämnad och erfaren.

Haken är ju att ponnies är involverade i denna övning och träning. Eller hur menar du att det ska ske? Att de ska lära sig vara runt en ponny utan att man har en ponny där? Så de är helt kompetenta när de första gången går in till en ponny?

För allt i världen, jag kan föreställa mig att det ideala vore att en ridskola hade fem ponnies i trä i lagom höjd som de fick öva på att tränsa i fem lektioner innan de gick in till en riktig ponny. Men den första ponnyn de träffade skulle fortfarande röra på sig, eftersom det är ett levande djur, ganska stora levande djur.
 
Ok, nu förstår jag inte hur du menar alls. Överhuvudtaget.

Kan du beskriva exakt hur du skulle gjort?

De har får ju övning och träning och de har översyn. De har fått mycket vettig utbildning i det. Jag vet inte hur mycket mer vettig utbildning kan vara.

Jag berättar ju om övningen och träningen och översynen. Jag har nämnt flera lektioner i att bara sadla och tränsa. Mitt barn har en erfaren person hela tiden med i boxen... antar jag. Eller jag vet inte hur du definierar utlämnad och erfaren.

Haken är ju att ponnies är involverade i denna övning och träning. Eller hur menar du att det ska ske? Att de ska lära sig vara runt en ponny utan att man har en ponny där? Så de är helt kompetenta när de första gången går in till en ponny?

För allt i världen, jag kan föreställa mig att det ideala vore att en ridskola hade fem ponnies i trä i lagom höjd som de fick öva på att tränsa i fem lektioner innan de gick in till en riktig ponny. Men den första ponnyn de träffade skulle fortfarande röra på sig, eftersom det är ett levande djur, ganska stora levande djur.
Jag menade det jag skrev.
Jag tycker det är tråkigt om barn får endast två lektioner med instruktioner hur man sadlar och tränsar, och de sedan ska försöka klara det själv och inte får hjälp om inte ponnyn signalerar obehag/reagerar negativt. Du skrev "Om en stalltjej ser att hjälp behövs så är det ju för att hästen redan reagerat negativt och då är det ju sent, med en hästs inlärningstid sett." samt "Sedan tjejerna som hjälper till är ju inte superduktiga heller helt ärligt, de kanske ridit i 3-4 år. Inte sjutton kan ens de alltid hantera en ganska vänlig ponny som inte riktigt vill få bakhovarna kratsade (exempel taget ur verkligheten då jag backade ur och lät en 12 åring hjälpa barnet)"

Dvs jag anser det som beskrevs i inlägget jag svarade på är tråkigt och inte är ett särskilt effektivt eller bra sätt för barnen att lära sig korrekt på, och inte heller sjysst mot ponnyerna.

Hur jag tycker det ska vara och även är" van" med att det är har jag beskrivit tidigare i tråden. Men i sammandrag så att barnen slipper försöka utan att någon finns där och ser och hjälper när barnet behöver hjälp. Och det är ju långt innan en snäll nybörjarponny på ridskolan säger ifrån.
 
Det var väl inte alls det som @Badger beskrev? Det fanns ju både ridlärare och stalltjejer och teorilektioner, men nybörjarna fumlar ändå, hur mycket man än visar. Barn som lär sig hantera hästar enbart genom att titta på, och inte behöver pröva själva är väldigt ovanliga. Och om man provar själv, så fumlar man ohjälpligen. Varpå det finns risk att ponnyn i något läge tappar tålamodet. Står du och fumlar fem minuter med en hov eller ett bett, så är det ju inte konstigt om ponnyn i nåt läge tappar lusten att hjälpa till. Eller rent av blir lite less på osäkra och fumliga små barn öht.
Barnen ska inte behöva fumla själva i fem minuter och först få hjälp när ponnyn reagerar negativt och hjälpen ser det. Det är poängen. Barn och andra nybörjare både får och "ska" fumla. Man blir inte fullärd direkt. Men de ska inte utan att någon ser när det behövs hjälp behöva fumla tills hästen reagerar negativt. Vad får barnen ut av det? Vad lär de sig, förutom att hästen blev sur/arg/etc.

Bättre de då får fumla men får hjälp eller tips innan ponnyn reagerar negativt, eller får tips och hjälp som gör det lättare för dem att lyckas.

Hur du får in att ungarna ska stå bredvid och titta på vet jag inte, men det är väl snällare mot ponnyn kanske men annars lika ineffektivt och osnällt
 
Jag menade det jag skrev.
Jag tycker det är tråkigt om barn får endast två lektioner med instruktioner hur man sadlar och tränsar, och de sedan ska försöka klara det själv och inte får hjälp om inte ponnyn signalerar obehag/reagerar negativt. Du skrev "Om en stalltjej ser att hjälp behövs så är det ju för att hästen redan reagerat negativt och då är det ju sent, med en hästs inlärningstid sett." samt "Sedan tjejerna som hjälper till är ju inte superduktiga heller helt ärligt, de kanske ridit i 3-4 år. Inte sjutton kan ens de alltid hantera en ganska vänlig ponny som inte riktigt vill få bakhovarna kratsade (exempel taget ur verkligheten då jag backade ur och lät en 12 åring hjälpa barnet)"

Dvs jag anser det som beskrevs i inlägget jag svarade på är tråkigt och inte är ett särskilt effektivt eller bra sätt för barnen att lära sig korrekt på, och inte heller sjysst mot ponnyerna.

Hur jag tycker det ska vara och även är" van" med att det är har jag beskrivit tidigare i tråden. Men i sammandrag så att barnen slipper försöka utan att någon finns där och ser och hjälper när barnet behöver hjälp. Och det är ju långt innan en snäll nybörjarponny på ridskolan säger ifrån.
Nej, det är inte särskilt långt. Ridskoleponnyer är såpass erfarna att de läser av hur erfaren någon är på några sekunder, så fort de kliver in i boxen. De ser genast hur erfaren någon är, och anpassar sitt beteende. Exempelvis genom att vara mer eller mindre benägna att flytta på sig eller lyfta fötterna. De beter sig annorlunda mot en rutinerad vuxen än mot ett osäkert barn.

Jag har missat hur du tänker att de ovana och osäkra barnen ska lära sig utan att få öva på ponnyer? Och så fort de övar, även om de har en ridlärare bredvid som instruerar, så blir det ohjälpligt lite fumligt, och ponnyn lär sig att små osäkra barn är fumliga och gör lite fel ibland.

Snälla ridskoleponnyer säger inte ifrån genom att bita eller sparkas nödvändigtvis, de säger ifrån genom att göra som de själva vill. Inte lyfta fötterna, inte flytta sig från maten för att bindas upp, inte ta på sig grimman, osv.
 
Barnen ska inte behöva fumla själva i fem minuter och först få hjälp när ponnyn reagerar negativt och hjälpen ser det. Det är poängen. Barn och andra nybörjare både får och "ska" fumla. Man blir inte fullärd direkt. Men de ska inte utan att någon ser när det behövs hjälp behöva fumla tills hästen reagerar negativt. Vad får barnen ut av det? Vad lär de sig, förutom att hästen blev sur/arg/etc.

Bättre de då får fumla men får hjälp eller tips innan ponnyn reagerar negativt, eller får tips och hjälp som gör det lättare för dem att lyckas.

Hur du får in att ungarna ska stå bredvid och titta på vet jag inte, men det är väl snällare mot ponnyn kanske men annars lika ineffektivt och osnällt
Men även om man står bredvid och berättar exakt hur de ska göra så fumlas det. Tror du att man kan berätta och visa hur man tränsar, och sen kan man utan att öva? Eller tror du någon som aldrig tränsat förr lyckas på fem minuter, bara man visar?

Jag undrar om du vet hur det går till när man lär sig saker? Om det räckte att någon visar och berättar, och sen kan man, så skulle man ju lära sig rida på nån timme. Det är svårt att göra rätt även om nån har visat och berättat, det är inte lätt att göra rätt även om man förstår hur man ska göra. Särskilt om det är relativt små barn vi pratar om.
 
Nej, det är inte särskilt långt. Ridskoleponnyer är såpass erfarna att de läser av hur erfaren någon är på några sekunder, så fort de kliver in i boxen. De ser genast hur erfaren någon är, och anpassar sitt beteende. Exempelvis genom att vara mer eller mindre benägna att flytta på sig eller lyfta fötterna. De beter sig annorlunda mot en rutinerad vuxen än mot ett osäkert barn.

Jag har missat hur du tänker att de ovana och osäkra barnen ska lära sig utan att få öva på ponnyer? Och så fort de övar, även om de har en ridlärare bredvid som instruerar, så blir det ohjälpligt lite fumligt, och ponnyn lär sig att små osäkra barn är fumliga och gör lite fel ibland.

Snälla ridskoleponnyer säger inte ifrån genom att bita eller sparkas nödvändigtvis, de säger ifrån genom att göra som de själva vill. Inte lyfta fötterna, inte flytta sig från maten för att bindas upp, inte ta på sig grimman, osv.
Jag har inte sagt de inte ska öva på ponnyer. Men de ska inte utan att någon ser vad som händer om inte ponnyn reagerar negativt öva. Jag svarade specifikt på det som beskrevs i inlägget. Det ansåg och anser jag inte är sjysst mot varken barn eller ponnyer.

Däremot att barn lär sig på ponnyer har jag inte uttalat mig negativt om.
 
Jag har inte sagt de inte ska öva på ponnyer. Men de ska inte utan att någon ser vad som händer om inte ponnyn reagerar negativt öva. Jag svarade specifikt på det som beskrevs i inlägget. Det ansåg och anser jag inte är sjysst mot varken barn eller ponnyer.

Däremot att barn lär sig på ponnyer har jag inte uttalat mig negativt om.
Och ska man lyckas att bryta in exakt rätt så att barnet får öva och man kan bryta in innan ponnyn reagerar negativt behövs en kunnig som övervakar. En per ponny den kvart till halvtimme eller så det tar för en ovsn att fixa hästen. Det finns sällan resurser till det.
 
På den ridskolan jag red på som barn så fick man inte börja i ridgruppen innan man antingen varit på ridläger eller gått skötarkurs tro om den var på åtminstone en halvtermin. Så när vi började i nybörjare gruppen visste vi hur vi sadlade och tränsade kunde leda hästen i kunde delarna på både sadel och träns hästens tecken på huvudet och benen. + att vi hade fått umgås med hästen.
Är inte föräldrar av idag beredda att lägga tid och pengar för att telningen ska lära sig hur hästen ska behandlas?
Tyvvärr kan jag inte rida längre både mannen och jag är allergiska :(
 
På den ridskolan jag red på som barn så fick man inte börja i ridgruppen innan man antingen varit på ridläger eller gått skötarkurs tro om den var på åtminstone en halvtermin. Så när vi började i nybörjare gruppen visste vi hur vi sadlade och tränsade kunde leda hästen i kunde delarna på både sadel och träns hästens tecken på huvudet och benen. + att vi hade fått umgås med hästen.
Är inte föräldrar av idag beredda att lägga tid och pengar för att telningen ska lära sig hur hästen ska behandlas?
Tyvvärr kan jag inte rida längre både mannen och jag är allergiska :(
Samma på ridskolorna här med. Barnen måste börja med hästskötarkurs på 12 - 15 ggr. Sista gången får de rida. Sen kan de börja på lektioner för nybörjare, där göra iordning hästen ingår i lektionstiden. Men det är en nästan en termin för att lära sig borsta och sadla osv
 
Samma på ridskolorna här med. Barnen måste börja med hästskötarkurs på 12 - 15 ggr. Sista gången får de rida. Sen kan de börja på lektioner för nybörjare, där göra iordning hästen ingår i lektionstiden. Men det är en nästan en termin för att lära sig borsta och sadla osv
Det spelar för mig mindre roll om man lär sig att göra iordning hästen, man måste träna själv och innan man lärt sig så är de flesta lite fumliga och gör det inte perfekt. I synnerhet små barn som kanske inte når upp. Det är övning som ger färdighet och övning kräver snälla hästar som har överseende med övandet.
 

Hästfolk, Häst, Avel, Grenar

Allmänt, Fritid, Barn

Hund, Katt, Andra Djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Upp