Bukefalos 28 år!

Fotohjälp!

H

heylan

Har med mina tidigare kameror aldrig haft några problem att fota akvariet - både detaljbilder samt bilder på hela (på håll) har blivit skarpa och fina! Detta även då jag har kört på helautomatiskt (utan blixt).

Har nu en Fuji Finepix S5700 som jag är ganska nöjd med. ...men...jag kan inte få till en enda bra bild på akvariet - varken på håll eller närbilder.:confused: Det blir för ljust och för suddigt. Har försökt ha kortare slutartid, minska exponering etc men icke. Är det för att den fokuserar på glaset och inte det som är i akvariet? Har som sagt inte haft några sådana här problem tidigare med andra "sämre" kameror...

Hur ska jag ställa in för att lyckas?
 
Sv: Fotohjälp!

nr.1 Tvätta glaset ordentligt.

nr.2 Se till att inget ströljus kommer in och skapar reflexer i glaset som kan leda till att kameran fokuserar på glaset istället för innehållet i akvariet.

nr3. ställ in kameran på tulpanen, dvs. macrofunktionen, då kan den fokusera närmare.

Använd INTE blixt.
 
Sv: Fotohjälp!

Glaset är godkänt rent, inte helt 100, men dock bättre än när jag fotat med min gamla kamera som det blev fina kort med. Ska dock skrapa bort de sista små algerna oxå!

Väntade tills nu ikväll, just pga att jag inte ville ha in en massa "utomstående" ljus, men det vill sig inte. Har inte blixt på. (Råkade dock ha det på en bild, och det var den som blev klart skarpast, även om reflektionen pajade bilden...)

Ska prova att använda makro också. Det jag dock tycker är konstigt är att jag inte ens kan få till en bra bild på håll, dvs när jag försöker fota hela akvariet? Det är som att slutartiden är alldeles för lång, fast jag har den kort?
 
Sv: Fotohjälp!

Det är inomhus under dåliga ljusförhållanden. Testa och vrid upp iso till minst 800 - 1000 och se om bilderna blir skarpare. Dvs. skarpare från skakningsoskärpa, det kanske är det som är ditt problem. Annars kan jag bara tipsa om stativ, gå närmare och fokusera manuellt och exponera manuellt. Ha gärna motljuskydd på och sätt kameran/motljusskyddet så att det vidrör glaset, då blir det exakt rak vinkel.
 
Sv: Fotohjälp!

Att fota i ett akvarium är bland det svåraste man kan göra.
De proffesionella fotograferna använder speciella akvarium för att lyckas.

Speciella akvarium är något som jag inte har tillgång till men det finns några knep för att få skapliga bilder ändå.
För det första se till att rutan är helt ren, finns inget värre än om du får till den perfekta bilden förutom att det är en prick på rutan precis där du tagit den.
Sedan tycker jag att det underlättar att ha blix, gärna en extern som man kan vinkla så att den inte slår i glaset, annars får man se till att ha rätt vinkel på kameran i stället.
Ett macroobjektiv eller macroläge på kameran är att föredra och använd manuellfokus.

Lycka till!
Slänger in en bild som jag tagit i mitt akvarium.

140999df42be430ea73adc1220db6172.jpg
 
Sv: Fotohjälp!

Har även försökt använda kamerans funktion mot just skakningsoskärpa, men utan resultat...

Men ska försöka pilla med lite fler olika inställningar! Tack för tipsen!
 
Sv: Fotohjälp!

Har tyvärr inte möjlighet att använda en extern blixt på den här kameran... Det jag tycker är lite mysko är ju att det med den gamla, "sämre" kameran blev superfina bilder, medan jag med den nya inte lyckas med någon. Kan det vara för att den är känsligare? Att den "ser" glaset och att den gamla inte gjorde det?


Jättefin bild förresten!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fotohjälp!

Har lyckats med ett par stycken nu. :) ...o många av dem var bättre än vad jag trodde :)
 
Sv: Fotohjälp!

Snyggt!
Använder du photoshop kan du ju klona bort det som syns av glaset.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 496
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
984
Senast: Fiachi
·
IT & mobiler Jag tycker att det är kul att fota på hopp- och dressyrtävlingar, men jag har alltid haft svårt att få skarpa bilder och i rätt tidpunkt...
Svar
9
· Visningar
2 086
Senast: tomten
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 760
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp