Bukefalos 28 år!

Systemkamera för nybörjare

Pazuzu

Trådstartare
Jag tycker att det är kul att fota på hopp- och dressyrtävlingar, men jag har alltid haft svårt att få skarpa bilder och i rätt tidpunkt (kameran tar ju sådan tid på sig att bl.a. fokusera när man väl tryckt på avtryckaren). Särskilt knivigt blir det när man får zooma mycket. Att fotografera i ridhus är inte ens att tänka på med min nuvarande kompaktkamera... Just fotografering i ridhus är något som jag gärna skulle vilja kunna ägna mig åt. Jag förstår att det inte går att få så väldigt bra bilder där, men iaf hyffsad kvalitet. Det är lite tråkigt att bara kunna fotografera tävlingar under sommarhalvåret då de hålls ute.

Tankarna har då gått mot att man kanske skulle skaffa sig en systemkamera. Problemet är dock att jag känner att jag inte har någon vidare koll på hur man fotograferar med en sådan, men det kanske är något man kan lära sig genom att experimentera på egen hand? Jag har förstått att man använder olika objektiv för olika ändamål, ex. ute- och innefotografering?

Jag har suttit lite och kikat på olika modeller på Netonnet, men jag känner att jag inte blir så mycket klokare på det. Samtidigt som jag inte vill lägga mycket pengar (de ca 5 000 som de billigaste modellerna kostar känns ju rimligt) men får man mycket bättre kvalitet och möjligheter/funktioner med att lägga på några tusenlappar så får det väl vara ok. Men mycket hänger kanske på den som står bakom kameran? Man kanske kan åstadkomma bra bilder med en "billig" kamera bara man tränar tillräckligt?
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

Rent teknisk är det enda sättet att komma runt en kameras långsamma autofokus att använda den manuella fokusen och tex fokusera på hindret innan hästen är framme och sen ta bilden när hästen väl hoppar (förfokusera).

En systemkamera har en mer avancerad autofokus som nog har en större sannolikhet att vara snabb.

Att fotografera i dunkla miljöer (tex ridhus) kräver ett bättre objektiv. Ett som är ljusstarkt och inte stjäl så mycket ljus.

Om du vill ha ett zoomobjektiv som inte stjäl så mycket ljus så måste du ha en systemkamera.

Anledningen till att det kan vara svårt att få skarpa bilder är inte bara autofokusen utan också rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa. Det förstnämnda är ju pga av att motivet rör sig för snabbt för kamerans inställningar och det sistnämnda är ju för att man inte klarar att hålla kameran stilla tillräckligt länge för att få en skarp bild.

Visst kan man få jättebra bilder med en billig kamera men det är oftast väldigt svårt i dåligt ljus. En systemkamera är en inte svårare att använda än en kompaktkamera. Det är nästan tvärtom när du väl vant dig. Däremot är den ju jobbigare att ta med sig :angel:
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

Tack för tipsen!

Efter en del tänkande och läsande och jämförande, så gjorde jag slag i saken och beställde mig en kamera.:) Det blev en Nikon D80, och jag kompletterade den med objektivet Nikon AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR.

Nu återstår det bara att vänta in paketet och börja lära sig att använda kameran. Kan knappt vänta!:D
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

Det objektivet kommer dock bli svårt att fota med i ridhus om det inte är ett väldigt väldigt ljust ridhus.
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

Vad kul att du beställt en systemkamera!:bump: D80 är en trevlig och bra kamera.

Dock är jag nog beredd att hålla med Ainon. Inte så ljusstarkt objektiv om du vill fotografera i ridhus.
Får nog gå upp på höga isotal för att det ska fungera, minst iso 1600 eller till och med iso 3200. Av testbilderna att döma på dpreview så är det nog iso 3200 som gäller.

Iofs är D80 en kamera som hanterar höga isotal väldigt bra. Många kameror får problem med att det blir störningar i bilden vid höga isotal.
Frågan är om slutartiden blir tillräckligt kort för att motverka rörelseoskärpa.

Sålänge du håller dig utomhus så är det ett jättefint objektiv med bra omfång.

Du säkert redan sett testbilder såklart men här finns de jag tittat på iaf:
http://www.dpreview.com/gallery/nikond80_samples/
I testet använder de inte det objektivet du beställt men ger ändå en ungefärlig uppfattning. Finns iofs tyvärr inga rörliga inomhus motiv bland bilderna.
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

Jo, jag är medveten om det, men i och med att kameran kostade lite mer än vad jag tänkt mig från början, så får jag nöja mig med detta så länge.
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

Vad skulle du rekommendera för objektiv till samma kamera? *snor lite plats, hoppas ts ursäktar*
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

jag skulle iaf rekommendera ett sigma/tamron 70-200/2,8 som telezoom med ett stativ till det. och eventuellt en converter på det om du vill ha mer zoom... det finns givetvis ett nikon motsvarande med bildstabilisator men det går på över 20 tusen... inte riktigt rimlig prisklass med tanke på kameran.

ett nikon 50/1,4f är annars trevligt liksom nikons 35/1,8 dx som är billig..

annars har du ju tamron/sigma/nikon 24-70/28-70 objektiv med bländare på 2.8 genom hela omfånget som är trevliga liksom 18-50/55 (minns inte exakt) med samma bländare genom omfånget..

dx objektiv är jättebra, sålänge du inte tänkt skaffa FX kamera då du inte kommer kunna nyttja dessa på ett vettigt vis... glöm dock inte bort brännvidsförlängningen imo användandet utav fx objektiv på dx hus.
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

För mig som nybörjare är "fx" osv termer som kräver förklaring, men tack för tipsen.

Fasiken vad dyrt det är med objektiv, börjar luta åt att köpa en D60 istället. Annars kommer man ju komma upp över 20000 med alla tillbehöver. Inte riktigt vad jag planerat ^^
 
Sv: Systemkamera för nybörjare

Fx= full format. Dvs motsvarar hederlig 35filmskamera. Dx som är vad som är vanligast på digitala systemkameror för amatörer så är det motsvarande 24 mm vilket betyder att man använder en mindre del av objektiv för fullformat. Alltså får man även en brännvidsförlängnibg på 1,5 som speglar skillnaden i storlek på sensor.

Således betyder det att ett dx objektiv på fx resulterar i väääldigt mycket vinjettering och det betyder att en fx kamera med 12mpixel bara kannyttja 5 mpixel i bildens centrum om det ger en bättre förklaring. Googla fenomenet och det råder mer klarhet i just den saken.

Objektiv av god kvallisort kostar men de håller länge och kan följa med vid kamerabyte sålänge det e samma märke som nyttjas.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
375
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Lii
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 875
Senast: NotlikeI
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp