Progressiva glasögon?

emma74

Trådstartare
Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick lyckades jag inte se bra med, sluta vara yr (och illamående) och ha huvudvärk konstant efter två veckors användning. Nu har jag fått ett nytt, uppdaterat par med lite justeringar av styrka och "placering" av de slipade fälten (har "bästa" och tunnaste "tailormade-glaset") och jag förstår fortfarande inte varför man ska ha dem, eller när de är tänka att fungera bra. Enligt optikern är det för att man ska kunna läsa en bok som man har i knät på 40 cm avstånd från ögonen - alltså jag läser ju aldrig så? Finns det NÅGON som gör det? För jag ser liksom aldrig BRA med dem. Nu sitter jag med datorn i knät och texten är suddigare än med de gamla vanliga glasögonen, samma när jag sitter mer korrekt med datorn på ett bord, eller är ute och går tittar på TV osv... Det är nästan aldrig skarpt och det skiftar mellan att vara ngn skarp fläck här och där om jag är ute och promenerar, samtidigt som allt annat är suddigt - fast på ett annat sätt än när jag har gamla glasögonen - mer att världen är helt skev och konstig.

Jag förstår helt enkelt inte i vilka situationer progressiva glasögon är tänkta att fungera bra? Enligt optikern kan jag göra ett återköp om det inte fungerar nu andra vändan och få de nya bågarna med mina gamla styrka i om jag vill uppdatera till nya "snyggare" glasögon om det inte fungerar med de progressiva - men det är ju inte därför jag gjorde en synundersökning, jag ser sämre både på långt håll (ser inte skyltar i tunnelbanan) och lite sämre på nära håll (får hålla mobilen lite längre bort för att se) och vill helst inte alls byta bågar men var tvungen eftersom de jag hade inte längre tillverkades - allt detta sa jag till optikern vid första undersökningstillfället.

Vad finns det för alternativ till att ha progressiva glasögon? För det känns lite onödigt dyrt att ha ett par progressiva för 5000 kr som inte fungerar bra för vardagsanvändning och att jag måste ha mina vanliga gamla som backup när yrseln och huvudvärken blir för illa. Ingen hos optikern har tagit upp det. När jag rådfrågat google så tas det bara upp att alla kan ha progressiva glasögon efter tillvänjning, efter en vecka ska det vara löst - jag hade lika stora problem fortfarande efter två veckor när jag tvingat mig att ha dem på mig 90% av tiden.
 
Allts, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick lyckades jag inte se bra med, sluta vara yr (och illamående) och ha huvudvärk konstant efter två veckors användning. Nu har jag fått ett nytt, uppdaterat par med lite justeringar av styrka och "placering" av de slipade fälten (har "bästa" och tunnaste "tailormade-glaset") och jag förstår fortfarande inte varför man ska ha dem, eller när de är tänka att fungera bra. Enligt optikern är det för att man ska kunna läsa en bok som man har i knät på 40 cm avstånd från ögonen - alltså jag läser ju aldrig så? Finns det NÅGON som gör det? För jag ser liksom aldrig BRA med dem. Nu sitter jag med datorn i knät och texten är suddigare än med de gamla vanliga glasögonen, samma när jag sitter mer korrekt med datorn på ett bord, eller är ute och går tittar på TV osv... Det är nästan aldrig skarpt och det skiftar mellan att vara ngn skarp fläck här och där om jag är ute och promenerar, samtidigt som allt annat är suddigt - fast på ett annat sätt än när jag har gamla glasögonen - mer att världen är helt skev och konstig.

Jag förstår helt enkelt inte i vilka situationer progressiva glasögon är tänkta att fungera bra? Enligt optikern kan jag göra ett återköp om det inte fungerar nu andra vändan och få de nya bågarna med mina gamla styrka i om jag vill uppdatera till nya "snyggare" glasögon om det inte fungerar med de progressiva - men det är ju inte därför jag gjorde en synundersökning, jag ser sämre både på långt håll (ser inte skyltar i tunnelbanan) och lite sämre på nära håll (får hålla mobilen lite längre bort för att se) och vill helst inte alls byta bågar men var tvungen eftersom de jag hade inte längre tillverkades - allt detta sa jag till optikern vid första undersökningstillfället.

Vad finns det för alternativ till att ha progressiva glasögon? För det känns lite onödigt dyrt att ha ett par progressiva för 5000 kr som inte fungerar bra för vardagsanvändning och att jag måste ha mina vanliga gamla som backup när yrseln och huvudvärken blir för illa. Ingen hos optikern har tagit upp det. När jag rådfrågat google så tas det bara upp att alla kan ha progressiva glasögon efter tillvänjning, efter en vecka ska det vara löst - jag hade lika stora problem fortfarande efter två veckor när jag tvingat mig att ha dem på mig 90% av tiden.

De verkar inte funka för mig heller... tur att de var på halva priset och att jag kan få byta :meh:
 
De verkar inte funka för mig heller... tur att de var på halva priset och att jag kan få byta :meh:

Jag jag får ju göra ett återköp, men behöver ju uppdatera så jag ser bättre. Känns skitjobbigt att behöva göra om hela proceduren att hitta ett par bågar som känns ok om jag ska byta optiker med - jag är tydligen jätteudda som INTE vill byta till ett par hela annorlunda bågar än de tydligen helt omoderna jag har nu. Ser ju inte utan glasögon liksom... Och det verkar som att det inte finns någon plan B hos den befintliga optikern...
 
För mig har de funkat från första gången, däremot byter jag inte hos optikern, jag börjar på morgonen efter så ögonen inte minns de gamla.
 
Jag jag får ju göra ett återköp, men behöver ju uppdatera så jag ser bättre. Känns skitjobbigt att behöva göra om hela proceduren att hitta ett par bågar som känns ok om jag ska byta optiker med - jag är tydligen jätteudda som INTE vill byta till ett par hela annorlunda bågar än de tydligen helt omoderna jag har nu. Ser ju inte utan glasögon liksom... Och det verkar som att det inte finns någon plan B hos den befintliga optikern...

Jag är ok med mina nya bågar... så de får helt enkelt sätta i nya närsyntglas (de ändrade styrkan lite). Jag visste att det kunde bli så här, jag har svårt för att hålla huvudet på ett visst sätt (problem med nacken ofta) och får lätt yrsel.
 
Det tog mig över 1 månad innan jag vande mig vid mina progressiva. Optikern varnade att det kunde ta upp till en månad att vänja sig. Fick 2 par betala för 1. De med lite större glas var jättesvåra att vänja mig vid, de fick bli hemmaglasögon. Dator och tv mest. Det andra paret har jag överallt annars.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Jag är ok med mina nya bågar... så de får helt enkelt sätta i nya närsyntglas (de ändrade styrkan lite). Jag visste att det kunde bli så här, jag har svårt för att hålla huvudet på ett visst sätt (problem med nacken ofta) och får lätt yrsel.

Jag är ok med de här nya bågarna med, men eftersom de inte vill sätta i glas med ny styrka, eller pratat om att jag kanske måste ha ett par läsglasögon att alternera med (eller hur det ens fungerar med läsglasögon?) eller vad nu alternativen kan vara utan bara sagt att om känner för att byta bågar för att jag skulle vilja förnya mig så sätter de i glas med den gamla styrkan så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
 
Det tog mig över 1 månad innan jag vande mig vid mina progressiva. Fick 2 par betala för 1. De med lite större glas var jättesvåra att vänja mig vid, de fick bli hemmaglasögon. Dator och tv mest. Det andra paret har jag överallt annars.

Jag orkar inte att ha huvudvärk, illamående och yrsel konstant så länge. Och enligt optikern och alla i butiken jag pratat med så ska det gå på max två veckor att välja in dem. (Och är inte helt 100 på att jag har 3 mån "testperiod" på det här nya uppdaterade paret med, eller om det är 3 mån totalt från jag hämtade ut första paret som gäller för att göra återköp. Det var lite otydligt när jag frågade.)

Jag försökte vara lite fåfäng förra gången jag skaffade glasögon för ngt år sen och skaffade två olika par, men klarade inte av att vänja in båda. Höll på att ramla av stolen när jag försökte att byta par på jobbet. (Tänkte att det var lugnast att göra det när jag satt stilla och jobbade och inte direkt på morgonen när allt var så stressigt med barn som skulle till skolan och sen trängsel i tunnelbanan)
 
För mig har de funkat från första gången, däremot byter jag inte hos optikern, jag börjar på morgonen efter så ögonen inte minns de gamla.

Så gjorde nu med andra uppdaterade paret. Provade bara så de satt bra och justerade när jag hämtade ut dem, och började använda två dar senare.
 
Jag har progressiva och det enda jag har problem med är att gå nedför i trappor. :D
Har haft ett antal par nu.

Jag läser med de nedre fälten och ser allt annat med resterande del av glasen. Trodde i min enfald att det var den vanligaste varianten om man inte bara är närsynt?
 
Mitt problem är ju inte bara yrsel, illamående och huvudvärk, utan att jag faktiskt inte ser bra med det progressiva paret. Jag inser att jag inte riktigt förstår i vilka situationer progressiva glasögon är tänkta att fungera? För allt är ju skevt, med enstaka skarpa random punkter ibland, men inte när jag behöver det känns det som...
 
Mitt problem är ju inte bara yrsel, illamående och huvudvärk, utan att jag faktiskt inte ser bra med det progressiva paret. Jag inser att jag inte riktigt förstår i vilka situationer progressiva glasögon är tänkta att fungera? För allt är ju skevt, med enstaka skarpa random punkter ibland, men inte när jag behöver det känns det som...
Jag ser allt skarpt? Skevhet har jag inte.
Jag har dem all min vakna tid eftersom livet är så suddigt annars. .

Skärpan när jag läser är bra. Skärpan på långt håll är bra.

Kanske är det så enkelt att dina inte passar?
 
Jag har progressiva och det enda jag har problem med är att gå nedför i trappor. :D

Jag läser med de nedre fälten och ser allt annat med resterande del av glasen. Trodde i min enfald att det var den vanligaste varianten om man inte bara är närsynt?

Jag har paradoxalt nog INTE problem med att gå i trappor - alla varnade mig för det och jag bara - va? Däremot så snubblade jag över mina egna fötter på ett plant golv första dan :o

Jag brukar läsa böcker t.ex. sittande i en soffa med uppdragna ben som jag lutar boken mot, i badkaret, eller liggandes på sidan i sängen med boken stödd mot armen. Och läser väl på mobilen så med typ... Eller på datorn med datorn i knät (och skärmen "framför mig") eller på bordet. och det funkar inte så bra med progressiva glasögonen. Det är ingen hos optikern som sagt något om ngn speciell "teknik" (antog väl att man bara tog på sig glasögonen och typ fortsatte med sitt liv), dock tyckte jag det var konstigt att man skulle testa glasögonen med att läsa på ett papper som man skulle hålla i midjehöjd - men var ju helt yr och förvirrad när jag satt på mig de progressiva glasögonen så tänkte inte närmre på det...

Nu när jag sitter i sängen med datorn i knät så ser jag texten på skärmen suddigare om jag lyfter huvudet och försöker läsa genom nedre delen på glasen och skarpare om jag vinklar ner huvudet och liksom tittar litegrann uppåt...

Så jag är alltså ett freak? :oO_o
 
Jag ser allt skarpt? Skevhet har jag inte.
Jag har dem all min vakna tid eftersom livet är så suddigt annars. .

Skärpan när jag läser är bra. Skärpan på långt håll är bra.

Kanske är det så enkelt att dina inte passar?

Tja, jag är ju inne på andra paret där optikern själv har justerat de olika fälten och ändrat styrkan litegrann. Men nej, det känns inte som att de passar nu heller.
Igår när jag tog en promenad i dagsljus och mulet väder (alltså ingen skarp sol eller så) fick jag byta tillbaka till de gamla glasögonen för att jag blev så yr att det blev obehagligt och min vän sett lite bekymrat på mig och typ ville stötta upp mig...
Ser inte heller tunnelbaneskyltarna bra t.ex. med dessa glasögon.

Utan glasögon alls ser jag ju ingenting såklart, kan då läsa på mobilen om jag håller den 5 cm från ansiktet, men tycker att världen är mindre skev och konstig med mina gamla vanliga glasögon för närsynthet, dock börjar jag behöva jag hålla mobilen och böcker lite längre bort och jag ser sämre på långt håll.
 
Tja, jag är ju inne på andra paret där optikern själv har justerat de olika fälten och ändrat styrkan litegrann. Men nej, det känns inte som att de passar nu heller.
Igår när jag tog en promenad i dagsljus och mulet väder (alltså ingen skarp sol eller så) fick jag byta tillbaka till de gamla glasögonen för att jag blev så yr att det blev obehagligt och min vän sett lite bekymrat på mig och typ ville stötta upp mig...
Ser inte heller tunnelbaneskyltarna bra t.ex. med dessa glasögon.

Utan glasögon alls ser jag ju ingenting såklart, kan då läsa på mobilen om jag håller den 5 cm från ansiktet, men tycker att världen är mindre skev och konstig med mina gamla vanliga glasögon för närsynthet, dock börjar jag behöva jag hålla mobilen och böcker lite längre bort och jag ser sämre på långt håll.
Utan ambition att vara pessimistkonsult men....

På min ort fanns en optiker som rätt många kom ut från med glasögon som inte alls funkade. Min egen far fick byta flera gånger men fick aldrig några som passade - innan han bytte till en annan optiker.
En bekant fick ut ett par som inte funkade men som optikern envist sa att det inte gick att få bättre. Det slutade med att hon hade läsglasögon i fickan jämt.

Låter helskumt att nedre delen inte funkar att läsa med!
 
Utan ambition att vara pessimistkonsult men....

På min ort fanns en optiker som rätt många kom ut från med glasögon som inte alls funkade. Min egen far fick byta flera gånger men fick aldrig några som passade - innan han bytte till en annan optiker.
En bekant fick ut ett par som inte funkade men som optikern envist sa att det inte gick att få bättre. Det slutade med att hon hade läsglasögon i fickan jämt.

Låter helskumt att nedre delen inte funkar att läsa med!

Märkte de nyss i köket, med texten på diskmedelsflaskan, var oskarpt när jag läste genom nedre delen av glasögonen och så när jag vinklade om och tittade högre upp så hoppade texten till och blev helt skarp!
 
Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick lyckades jag inte se bra med, sluta vara yr (och illamående) och ha huvudvärk konstant efter två veckors användning. Nu har jag fått ett nytt, uppdaterat par med lite justeringar av styrka och "placering" av de slipade fälten (har "bästa" och tunnaste "tailormade-glaset") och jag förstår fortfarande inte varför man ska ha dem, eller när de är tänka att fungera bra. Enligt optikern är det för att man ska kunna läsa en bok som man har i knät på 40 cm avstånd från ögonen - alltså jag läser ju aldrig så? Finns det NÅGON som gör det? För jag ser liksom aldrig BRA med dem. Nu sitter jag med datorn i knät och texten är suddigare än med de gamla vanliga glasögonen, samma när jag sitter mer korrekt med datorn på ett bord, eller är ute och går tittar på TV osv... Det är nästan aldrig skarpt och det skiftar mellan att vara ngn skarp fläck här och där om jag är ute och promenerar, samtidigt som allt annat är suddigt - fast på ett annat sätt än när jag har gamla glasögonen - mer att världen är helt skev och konstig.

Jag förstår helt enkelt inte i vilka situationer progressiva glasögon är tänkta att fungera bra? Enligt optikern kan jag göra ett återköp om det inte fungerar nu andra vändan och få de nya bågarna med mina gamla styrka i om jag vill uppdatera till nya "snyggare" glasögon om det inte fungerar med de progressiva - men det är ju inte därför jag gjorde en synundersökning, jag ser sämre både på långt håll (ser inte skyltar i tunnelbanan) och lite sämre på nära håll (får hålla mobilen lite längre bort för att se) och vill helst inte alls byta bågar men var tvungen eftersom de jag hade inte längre tillverkades - allt detta sa jag till optikern vid första undersökningstillfället.

Vad finns det för alternativ till att ha progressiva glasögon? För det känns lite onödigt dyrt att ha ett par progressiva för 5000 kr som inte fungerar bra för vardagsanvändning och att jag måste ha mina vanliga gamla som backup när yrseln och huvudvärken blir för illa. Ingen hos optikern har tagit upp det. När jag rådfrågat google så tas det bara upp att alla kan ha progressiva glasögon efter tillvänjning, efter en vecka ska det vara löst - jag hade lika stora problem fortfarande efter två veckor när jag tvingat mig att ha dem på mig 90% av tiden.
Jag störtälskar mina progressiva! Jag kan inte vara utan dem. Har jag bara vanliga glasögon kan jag knappt se(läsa) något inom en arms avstånd.

Om du vill ha läsglasögon rekommenderar jag något som hos oss kallas för rumsprogressiva. Jag kan läsa med dem och se ungefär på ett rums avstånd, men inte gå ut med dem. Jättebra de också! Jag som har rätt dålig syn klarar mig inte med vanliga läsglasögon för då måste jag ju byta bara jag ska se något en meter bort. Jätteirriterande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började...
Svar
7
· Visningar
1 113
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ På senare tid har det börjat knastra nåt alldeles orimligt i min nacke. Ligger jag t.ex. på rygg med lite höjd kudde i sängen och ska...
2
Svar
27
· Visningar
2 314
Kropp & Själ Jag använder läsglasögon på nära håll, inga glasögon annars. Det blev nyligen dags för nya terminalglasögon på jobbet, de gamla...
Svar
8
· Visningar
5 601
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 452
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp