Status
Stängd för vidare inlägg.
Normalzoomar till Canon, hjälp!

Jag kikar på zoomar runt 24-70 och 24-105, känner mig något obeslutsam. Kravlistyan ser ut så här:

  • Prisklass under eller runt 10 000 kr (helst under :angel:)
  • Vädertätat
  • Riktigt bra bokeh
  • Klara motljus bra

Har någon tips på modeller? Bländare funkar fint runt f4, jag tar sällan inomhusbilder och kameran tål höga ISO-tal.

Det kommer mest användas till naturfoto och jag har fastnat lite för Canon ef 24-70 f/4L is usm, mycket med tanke på storlek och "macro"-läget som det har. Det verkar ta riktigt trevliga bilder och jag gillar närgränsen på 2 dm.

Arbetshästen i min kameraväska är en 70-200 f/4L is usm, det vore trevligt med ett aningen mer portabelt och närgånget alternativ :D

Edit: Glömde tillägga att objektivet ska passa en Canon i fullformat.

in_the_shadows_by_liminalitet-dcbx79v.jpg
 
Senast ändrad:
Normalzoomar till Canon, hjälp!

Jag kikar på zoomar runt 24-70 och 24-105, känner mig något obeslutsam. Kravlistyan ser ut så här:

  • Prisklass under eller runt 10 000 kr (helst under :angel:)
  • Vädertätat
  • Riktigt bra bokeh
  • Klara motljus bra

Har någon tips på modeller? Bländare funkar fint runt f4, jag tar sällan inomhusbilder och kameran tål höga ISO-tal.

Det kommer mest användas till naturfoto och jag har fastnat lite för Canon ef 24-70 f/4L is usm, mycket med tanke på storlek och "macro"-läget som det har. Det verkar ta riktigt trevliga bilder och jag gillar närgränsen på 2 dm.

Arbetshästen i min kameraväska är en 70-200 f/4L is usm, det vore trevligt med ett aningen mer portabelt och närgånget alternativ :D

Edit: Glömde tillägga att objektivet ska passa en Canon i fullformat.

in_the_shadows_by_liminalitet-dcbx79v.jpg

Jag tänker också ibland att jag skulle vilja ha en normalzoom, men så läser jag på lite och inser att de flesta är ganska dåliga, om man inte vill lägga väldigt mycket pengar, men då kan man ändå få ett "bättre" fast objektiv, dessutom orkar jag inte bära på så mycket vikt, så då är fast brännvidd ofta lättare.

I dag var jag ute och lekte med mitt Lensbaby objektiv.
41383085545_882eeacc85_z.jpg
 
Jag tänker också ibland att jag skulle vilja ha en normalzoom, men så läser jag på lite och inser att de flesta är ganska dåliga, om man inte vill lägga väldigt mycket pengar, men då kan man ändå få ett "bättre" fast objektiv, dessutom orkar jag inte bära på så mycket vikt, så då är fast brännvidd ofta lättare.

I dag var jag ute och lekte med mitt Lensbaby objektiv.
41383085545_882eeacc85_z.jpg
Lensbaby är superkul :love:
 
Jag tänker också ibland att jag skulle vilja ha en normalzoom, men så läser jag på lite och inser att de flesta är ganska dåliga, om man inte vill lägga väldigt mycket pengar, men då kan man ändå få ett "bättre" fast objektiv, dessutom orkar jag inte bära på så mycket vikt, så då är fast brännvidd ofta lättare.

I dag var jag ute och lekte med mitt Lensbaby objektiv.
41383085545_882eeacc85_z.jpg

Jag håller med helt och hållet men hade behövt något mer allsidigt än fler fasta, helst redan inför sommaren.

Det kommer förmodligen inte bli gluggen jag använder mest men vill kunna använda kameran i turistiga sammanhang lite enkelt utan att behöva byta objektiv hela tiden.

Står lite i valet och kvalet mellan tredje-parts-alternativ som är ljusstarka med IS och Canons egna som inte är lika ljusstarka men också har IS.
 
Tack!
Kommer mer vid tillfälle när jag är vid datorn.
Nu blir jag ju nyfiken vad det är för objektiv du köpt, och vilket märke/kameramodell du använder...

Tack! Och jättefin kattbild, fångar kattigheten jättebra! Även jag undrar vad det är för objektiv förstås :-D

Tack @warg! Jag har inte fotat katterna särskilt mycket, det ska det bli mer av nu när jag inte behöver backa genom halva lägenheten för att få in dem i bild :D

Objektivet är ett Canon 24-70mm f/4L IS USM och jag fotar med en Canon EOS 5D Mark III :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 938
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp