fråga ang medrytteri, träning etc...

S

__Stilett__

är min medryttare för bortskämd? h*n rider knappt 1 g/vecka och då är det oftast bara träning eller tävling. Ofta (men inte alltid) transporterar jag hästen till träningsplats och får vänta till träningen är slut, vilken kan va en väntan på 2 timmar. Sedan så är det ju jag som tar hand om hästen efteråt o dylikt. Jag känner att jag har lite svårt o hinna med o hålla igång 2 hästar aktivt (i nuläget), då jag varit/är sjuk samt skadad och varit sjukskriven för smärtor i ½ år. Med andra ord så skulle jag uppskatta om ryttaren kunde hjälpa till o ta hand om hästen lite oftare, ett par-3 dgr/vecka iaf, även i skogen, inte bara på bana. men givetvis på banan också som det är nu. Men det känns som man inte får så mkt respons på den biten. som ex bad jag om hjälp denna vecka..jag har inte bett om hjälp på länge, men denna vecka skulle jag börja på nytt jobb, jag är fortfarande inte frisk, plus att jag har/hade massa runt omkring mig denna vecka inkl att jag har fullt upp med den andra hästen o prova/testa sadlar. Bad om hjälp några dgr bara denna vecka men nej måndag gick inte, tisdag gick inte (okey..det är förståligt) men sen gick inte onsdag heller, o inte torsdag heller, o inte fredag. men lördag gick bra, men ej söndag.
okey,,,ja lördag blir fint då tyckte jag (även om jag gärna velat ha hjälp med fler dagar denna vecka) detta bestämdes för en vecka sen...sen får jag veta att h*n vill träna lör, och javisst det går ju bra. Men vi kan inte leverera hästen den tidpunkten pga att jag skulle åkta bort, men transporten får h*n ju låna gratis o så,,,o hästen finns ledig. Men eftersom jag ej kunde lämna hästen på träning, så ville ej h*n rida lör alls,,,för helt plötsligt hade h*n mkt o göra den dagen. Med andra ord ingen hjälp denna vecka.
h*n är en jättetrevlig, rider mkt väl och är snäll o dylikt...men ibland känns det som man lixom är en för snäll hästägare? det är ju jag som måste hålla igång hästen för att hästen ska kunna träna o åka på sina tävlingar. Borde inte ryttaren kunna vara med o bidra lite extra när den får så fina möjligheter att låna häst, utrustning o transport helt gratis o ändå fått haft denna möjlighet i flera år.

men det kanske är så det är? därför jag frågar.
jag är bara nyfiken. Som sagt tycker jag inte illa om min medryttare på ngt sätt...jag känner bara att man skulle önska man kunde få lite hjälp imellanåt, den motionerar ju inte sig själv till tävlingskondis. Jag frågade en gång om h*n kunde tänka sig ta hästen på halvfoder men fick nej som svar pga tid ej finns...men om hästen va till salu så ville h*n köpa den genast. (visst skulle ryttaren få det, men om tiden finns då så borde väl tiden finnas för halvfoder också tycker jag)

ni som låter era medryttare även få träna/tävla fritt, hur ofta rider dom era hästar? betalar dom något? sköter dom några fodringar o sådant eller rider dom bara?

/från en som vill bli 100% frisk igen så man kan vara fit for fight igen. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Hej

Jag måste nog säga att din medryttare är minst sagt bortskämd. Om h*n inte är villig att ställa upp måste det ju finnas någon annan. Hur gammal är person?har h*n körkort?isåfall kan väl h*n köra själv till träningen?

Nej jag tycker inte att du ska tolerera det men det är naturligtvis inte upp till mig att bestämma. Det är ju bara du som kan bestämma hur mycket tid du vill lägga ner på någon annans välbefinnande.:bump:

(Jag har varit medryttare på ett antal hästar) Jag hade aldrig fått för mig att begära så mycket av hästägarna.

Lycka till!
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Hej :P
Hade jag varit du hade jag letat upp ny medryttare!!! finns massor av tjejer/killar som vill rida ut i skogen och speciellt när träningsmöjligheter finns!

Jag har medryttare på mina, de betalar en summa i månad som ja dels en garanti för mig att allt sköts och som ett tillskott i pållarnas kassa.

De rider två dagar i veckan var, dock utan träningsmöjligheter nu i vinter, men när våren kommer får de göra vad de vill.

De är alla jätteduktiga. De rider och sköter om hästen och på sin höjd får de fodra ngn gång ibland när jag inte är hemma. (lösdrift)

Så som sagt leta upp en ny, du har medryttare för att få hjälp inte få mer att göra!!
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

det händer såklart att ryttaren rider ut i skogen o tränar själv o så också..men det är ju inte regelbundet dock.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Jag har en liknande situation, men har nu nästan slutat skjutsa två av tjejerna till ridhuset, de har inte ens behövt betala ridhushyran, den har jag stått för. Och de är inte på den nivån att de är mogna att tävla, de är riktiga ridskoleryttare (utan att för den skull vara nedvärderande).

När de inte ids plocka upp täcken från stallgången så undrar man ju vad det är för välgörenhet man håller på med.

Det svåra tycker jag är att ÄNDRA på rutinerna, de är ju vana vid lyxen... Sitter lika ilal till som du, är gravid och sjukskriven pga ryggproblem, känner mig allmänt trött och ledsen nu. Orkar liksom inte ta tag i det hela...

Som svar på din fråga; JA, DIN MEDRYTTARE ÄR BORTSKÄMD!
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Jag har en medryttare för tillfället och h*n rider 1-2 dagar veckan h*n har ridit för instruktör 2 ggr och jag betala det men vill h*n tävla så får h*n fixa att han kommer i väg (då jag inte kan köra med transport). det finns möjlighet till instruktör och h*n får tävla om h*n vill.
Din medryttare är bortskämd
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Om jag var du skulle jag säga att hon gärna får träna om hon kör själv. Om hon skulle rida oftare och avlasta mig med olika saker; mocka åt alla mina hästar, ta hand om hästarna, rida "hennes" häst 3 gånger i veckan regelbundet. Då skulle jag kanske kunna skjutsa henne till träningar.

Tävlingar skulle hon bara får åka på om hon red minst 3 dagar i veckan.

Du är för snäll och din medryttare utnyttjar det.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Hej!
Jag kan svara som medryttare på dina funderingar. För det är vad jag har varit i alla mina år, medryttare/ryttare/fodervärd.

Själv har jag aldrig betalat något för att vara medryttare, i de flesta fall om jag t ex har haft hästen 3-4dagar/v så har ägaren och jag kommit överens om att vi tillsammans varierar träningen och tar ansvaret för hästen på 'våra' dagar (ex vara där vid skoning eller vaccination eller likn). Vi har sett till att ha öppen kommunikation om tävling och träning och vad vi vill etc. Jag tycker det bästa är att ha bestämda dagar och sedan ställa upp för varandra emallanåt, detta att 'ta veckan som den kommer' upplever jag som jobbigt, då det alltid är ägaren som har högsta kortet så att säga och det blir så svårt att planera veckorna.
Det har ALLTID ingått att se till att grundkonditionen på hästen är på topp, det ansvaret är DELAT.
När jag har haft hästar 7dagar/v så har jag i princip haft fullt ansvar men har ändå diskuterat träningen med ägaren så att denne är med på vad man vill och får säga hur den vill ha det. Det gäller ju att komma överens. Träningskostnader och amälningsavgifter, transporter osv har jag ansvarat och betalat själv för. Jag har betalat halva priset på ex hopp-träningar om jag rider istället för/för ägaren om jag rider dennes häst. Det tycker jag funkar, ser det som att hästen betalar hälften :D

Om man inte betalar så ska man bara vara glad att få rida och låna häst... tycker jag ;)

När jag jobbat som ryttare/groom har jag tagit betalt - men då är det ju mest motionsridning det gällt. Då har ägaren tävlat och tränat och jag har oftast haft unghästarna för mig själv att lägga upp hemmaträning för. Aldrig betalat för att träna för ägaren eller någon annan. Då är man ju anställd att göra sånt.

Detta med att hon gärna köper hästen men inte är fodervärd kan jag i någon mån förstå. Jag har mest dåliga upplevelser av att vara fodervärd. Då betalar man massor men får ändå inte bestämma allt helt som man vill och man måste ändå alltid göra som ägaren vill i slutänden. Det är ju ägaren som äger hästen. Jag slutade med det bara därför. Just nu har jag en häst på fulltid och betalar min bensin till och från stallet och eventuella träningar. Jag har egna borstar, egen sadel och schabrak och andra ev 'roligheter' jag vill ha får jag betala själv, men det 'nödvändiga' betalar ägaren för. Om hon är på gång att åka till någon träning kan jag få haka på, men aldrig att hon skulle KÖRA mig och hästen dit! Eller, det kanske hon skulle om jag fråga, men det gör jag bara inte.

Det låter som att din medryttare 'rider på lite höga hästar' i mina öron, och jag är en som brukar ha det mycket bra! Hon verkar utnyttja dig och det är inte ok för någon att göra, varken för henne eller dig. Man får ju ge lite och ta lite. Okej om det är en ryttare som tävlar för dig och rider upp hästen i klasser för att hon är riktigt bra och lyckas få upp din häst i pris osv - då kan jag förstå att det är en annan sak, då gör hon ju dig en tjänst och du kanske egentligen borde betala henne. Men en vanlig hederlig medryttare som tycker inte jag ska bete sig så. Hon är borstkämd. Byt medryttare tycker jag, om hon inte vill ta mer ansvar.:cool:

Lycka till!
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Personligen tycker jag att din medryttare är lite bortskämnd.
Men sen beror det ju lite på om hon/han betalar/inte betalar och hur mycket. Betalar hon/han tycker jag att hon/han kan fixa att få dit hästen till träningen och hem igen. Betalar hon/han inte tycker jag att hon/han ska mocka och göra andra stallsysler. Kanske inte fler dar i veckan än hon/han rider men iallafall den/dom dagarna hon rider. När jag var medryttare på en häst var det ingen talan om att få rida innan man fixat alla stallsysslor innan. Det bettyde att man skulle mocka ur en box med nästan en halvmeter med halm + spån under (vilket kunde ta nästan en timme eftersom jag inte var/är så gette duktig på att mocka), tömma ur två hinkar vatten + fylla på nytt, fixa mat och så vidare. Sen fick man rida. vilket inte alltid var möjligt då jag var offta tvungen att åka hem tidigt så det var inte alltid säkert att jag kunde rida och så var det ofta redan väldigt mörkt ute då (vintertid). Så jag tycker att din medryttare har det riktigt bra.
Så, min åsikt är "lite" pengar = stallsysslor, ingen betalning = mycket stallsysslor, "mycket" betalning = nästan inga stallsyslor.
Lycka till!:)
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Detta med att hon gärna köper hästen men inte är fodervärd kan jag i någon mån förstå. Jag har mest dåliga upplevelser av att vara fodervärd. Då betalar man massor men får ändå inte bestämma allt helt som man vill och man måste ändå alltid göra som ägaren vill i slutänden. Det är ju ägaren som äger hästen..

men personligen borde h*n inte känna så. H*n har ridit min nuvarande häst i 1 år innan jag frågade lixom. plus 4 år innan på min andra häst. H*n har mkt fria händer. Har ju hästen som sin egen. Är med på dom träningar h*n vill och dom tävlingar h*n vill. Endast 2 tävlingar på hela året har jag sagt nej till. Endast pga att det helt enkelt krockade med ngt annat då...Det är inte mkt, så jag kan absolut kalla det för att h*n är med o bestämmer.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Ja din medryttare låter bortskämd, så tillvida hon/han inte betalar en hög summa pengar varje månad för att ha dig som sin egen skötare/groom?

Har varit och haft medryttare och det minsta man kan begära är iaf att man tar hand om hästen själv när man ska rida tycker jag...!

Min åsikt är att medryttare antingen betalar en liten summa för lån av häst och utrustning ELLER arbetar lite extra i stallet. (Men jag vet att många inte tycker att man ska betala som medryttare så då vet jag inte hur de resonerar angående stallhjälpen.)

Sen hjälps man naturligtvis åt och stödjer varandra om det kommer "toppar" då den ena har mycket annat som kräver tid osv.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

¨heej,, som sagt är det ju bra att vara öppen och kunna prata om träning och det dagliga för hästen mellan ägaren/ryttaren..
Som jag ser det tycker jag din medryttare är bortskämd.
Det är mkt SNÄLLT av dej att köra henne som tack borde hon ju vilja hjälpa dig eller betala bensin för körningen..
men jag tycker att d bästa är att bestämma dag/dagar hon ska ta hästen för då vet du när hon kommer och kan planera ut efter det,
och den dagen hon har hästen tycker jag hon ska fixa foder, mocka och fixa hästen.
på sä sätt får du lite avlastning.
Du kör ju ändå henne till träningar, vilket många inte gör.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

bensin står h*n för,,,så det är ju ok. Men avlastning blir det ju inte eftersom man ändå får stå o vänta i 2 timmar plus anpassa sin dag efter det. :D men givetvis ställer man ju upp o tar hästen till träning o så i den mån man hinner och kan! avlastning för mig är att hästen rids lite mer regelbundet och några fler dgr/vecka., även regelbundet ut i skogen. Så jag slipper känna att det är jag som måste motionera hästen 5 dgr för den ska iväg o tävla. Utan mig så skulle hästen inte kunna prestera det som den gör idag. Jag vill ju hemskt gärna rida o hålla igång själv så mkt som möjligt, men i nuläget har jag en trasig kropp att kämpa med och nu kravlar jag mig upp hela tiden ändå för jag tar alltid hästarnas välbefinnande i första hand.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

ok, det är ju ok att den står för bensinen då.. men joobbigt att man måste stå o vänta i 2 timmar osv. men sköter hon den innan/efter träning o tävling ??.
mEN kan du inte prata med henne o förklara hur det är för dig att ha 2 hästar i full kondition och om hon vill träna/tävla så måste hon komma och rida regelbundet annars får hon inte träna o tävla den.
hon borde väl kunna komma runt 3-4dar i veckan ?
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Om du inte är nöjd med din situvationen kring din medryttare, föreslår jag att du tar ett snack med henne eller honom.

Förklara att du vill ha avlastning, och att du vill att hon rider mera i veckorna ...

Jag tycker inte alls att det är orimmliga krav när du låter henne träna och tävla din häst. Det finns aldeles säkert någon annan som skulle ta det här på mycket större allvar och framför allt sätta värde på din häst och dess möjligeter .. Så att i ditt läge sätta större krav alternativt hitta en annan medryttare tycker inte jag är ojust alls.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Har en mr som tränar för tränare, hon får låna med sig hästen o ordnar då transport själv(jag har ingen), jag brukar dock vara med o lasta. Hon rider två dagar i veckan om hon inte är bortrest/sjuk, ibland en tredje dag om hon har tid men det ingick inte i ursprungsdealen så det är ok.
Hon betalar 600 kr i månaden för tillgång till hästen, ingen avräkning för uteblivna dagar. På sina dagar så fixar hon foder o om hon har tid så motionerar hon även min andra häst.
Önskar ibland att hon kunde mocka mer men man kan ju inte få allt;)
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

men jag frågade ju om h*n kunde ta hästen på halvfoder. Men fick nej som svar. H*n ville ha det som det va nu pga tid inte finns att utöka sina dagar fick jags om svar,,,men att h*n vill köpa hästen. (det konstiga är att då har man ju häst 7 dgr/vecka..men det hinner man med då..?)

sen bad jag förra veckan att h*n kunde skriva upp sig på hästen ett par dagar till gärna om det gick bra (på förra veckans då alltså) men det gjorde h*n inte. Bara den dagen som hästen skulle på träning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Ja du är alldeles för snäll det har jag sagt till dig upprepade gånger :devil:
jag tror att du själv till stor del "skapat monstret" genom att vara för snäll och erbjuda service. Det kan nog lätt bli så, när det är så att man som ägare gärna vill ha hästen tävlad av ngn annan, vilket jag fått intrycket av att det är frågan om i detta fallet, dvs du ville ha en ryttare som tävlade hästen i hoppning eftersom du själv inte vill tävla den grenen?
det är kanske där det gått "snett" dvs medryttaren har kommit in på premisserna att det är tävling som gäller främst, och sen när du varit snäll och servat så mkt runt det så har det blivit att allt annat kommer i skymundan.
Jag skulle inte kalla det för att du har en medryttare på de premisser du har tjejen idag. Du har en "beridare" i princip.

enda sättet om du är missnöjd att komma tillrätta med detta är att prata med henne och lägga upp de nya kriterierna klart och tydligt. Hon kanske inte är "den pysslande medryttaren". då kanske du får se dig om efter ngn annan som är det.
du kan inte anklaga henne så länge du servar och ställer upp, då är det som sagt till stor del du själv som "tillåter" tendensen, om du förstår hur jag menar.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

OJ VILKEN LYX H*N HAR !

Jag har en medryttare 2 dagar i veckan, h*n får då mocka, göra mat fylla vatten, rida (ut elelr dressyr i paddocken), rykta och gosa, jag gör ingenting de dagar h*n har hästen plus att hon betalar 500kr i månaden, jag har sagt till h*n att h*n får träna och tävla dressyr om h*n vill men än har det inte kommit några önskemål!

Vi trivs ju jättebra med varann plus att min häst nu med funnit ro i det hela, så jag är helnöjd att ha hittat en så bra medryttare och 110% pålitlig också :D

Tycker du ska ta ett snack med h*n att du har medryttare för att få hjälp inte för att passa upp någon annan som tar hand om din häst! Hoppas det löser sig :D
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Din medryttare är grymt bortskämd! :eek:

Jag skulle aldrig acceptera det (som hästägare). Jag tror att du lätt kan hitta en ny medryttare som hjälper dig mer. För det är väl till din fina ridtravare? :)


Jag som medryttare har hästen tre dagar i veckan, kör till träning/tävling själv. När hästägaren precis hade fått barn hade jag hästen jämt, då fixade jag med mockning, foder och in-utsläpp (i nuvarande stallet ingår det). Jag får göra vad jag vill, men ser till vad hästen gjort tidigare i veckan och vad den behöver. Oftast blir det att jag rider ut eller hoppar, eftersom ägaren helst rider dressyr.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
605
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 763
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp