fråga ang medrytteri, träning etc...

Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

nej från början va det skogsridning/hoppning (minst 1 skogsridningdag per vecka) men fick även rida vanligt på banan dom andra 4 åren,,,men sen vet jag inte vad som hände..det blev bara hoppning. (och jag har hela tiden bett om att hästen även ska ridas ut m.m....o visst har ryttaren gjort det, men bara dom gångerna träningarna blivit inställda ibland)

jag bryr mig noll om denna här hästen tävlas i hoppning (hästen va redan tävlad av annan ryttare före),,,att det är ngn som får hoppa är bara för att jag inte gör det själv och på så sätt får hästen variation i träningen. (om den ska gå mkt på bana så kan den iaf på variation) det är ryttaren som vill tävla och då har jag en häst att låna ut för det. hästen är ju grymt duktig, oavsett vilken ryttare som hoppar den. Det som kommer i kläm är ju dressyren. jag har ställt in massor av dressyrtävlingar för att ryttaren ska få kunna tävla hästen o ha roligt med honom. För det viktigaste för mig är ju att dom har roligt tillsammans och att hästen gillar sin ryttare. Det är också därför jag önskar om mer hjälp, eftersom hästen gillar sin ryttare, och att jag då slipper börja leta efter en till ryttare som kan va med o hålla igång hästen. Ryttaren älskar ju hästen (det vet jag) och hästen gillar ju henne, så varför är det så svårt att ställa upp o ta dne på halvfoder när h*n redan bokar upp alla tävlingshelger och dylikt. Måste ju framförallt få va roligt o umgås mer med den häst man vill träna o tävla på. Tävling är ju så mkt mer än tävling, för o ta sig dit behöver den ju övrig omvårdnad också.

att ryttare får tävla min/mina hästar är som ett tack och för o göra ngt annat än o "bara rida runt i skogen" att känna att den/dom är med och får använda hästen. Att känna att man är delaktig i hästen och att känna att ägaren inte är en dum bimbo som bara ställer krav och ryttaren aldrig får göra ngt roligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Ok då har jag en bättre bild av det, jag har ju bara hört om henne son det varit nu senaste året kanske, så jag har haft den bilden av det hela.

då tycker jag absolut att du måste ställa henne mot väggen och ställa mer krav punkt slut. alternativt att hon får säga upp sig. att komma och rida bara dagen det är träning är ju oacceptabelt.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

hade ju en tjej på min andra häst också,,,denne fick också hoppa när denne ville, även om hästen inte direkt passar till hoppning. dom va ju med på ett små clear rounder. nu hoppas inte hästen i princip alls, mer än när andan faller på och man tar ngt enstaka skutt ibland. Fast den ryttaren har ju slutat nu men hon fick iaf hoppa också om hon ville.

nu är jag sån där som tycker om sin medryttare, och jag tycker inte alls om att skapa denna tråd, men nu känner jag att jag måste fråga om andra medryttare har det på samma sätt.
jag står i ett läge då jag alltså måste hitta en till ryttare om hästen ska kunna vara igång regelbundet (iaf tills jag blivit helt frisk) och jag tycker det hade vart roligare både för min o hästens skull o ha max 2 ryttare. Om hästen inte ska tränas o tävlas har jag inte dom kraven på mig att hästen måste hålla tävlingskondis...då är det mer ok att hästen vilar en vecka där o här. Eller bara rids då man kan osv en period.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

men jag frågade ju om h*n kunde ta hästen på halvfoder. Men fick nej som svar. H*n ville ha det som det va nu pga tid inte finns att utöka sina dagar fick jags om svar,,,men att h*n vill köpa hästen. (det konstiga är att då har man ju häst 7 dgr/vecka..men det hinner man med då..?)

sen bad jag förra veckan att h*n kunde skriva upp sig på hästen ett par dagar till gärna om det gick bra (på förra veckans då alltså) men det gjorde h*n inte. Bara den dagen som hästen skulle på träning.

Ok, jag har inte läst tråden så nogrant ...

Men vad är då problemet?

Det är ju Du som bestämmer hur Du vill ha det med Din häst ... Är inte du nöjd med konceptet som din medryttare kan erbjuda dig så för du hitta en annan lösning för Dig och Din häst! Frågan är igentligen inte hurvida hon är bortskämmd eller inte, utan om du är nöjd eller inte ...

Svar på frågan om vad som är normalt eller vanligt i en medryttaröverenskommelse är ingenting annat än vad man som hästägare och medryttare kommit överens om ...
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

KL*
Enligt min åsikt så har du ingen medryttare utan en parasiterande människa som utnyttjar dig. MEN DET ÄR DU SOM TILLÅTER DET!

Skapa en situantion som fungerar bra för dig och som du själv är nöjd med. En medryttare skall vara en avlastning, inte en belastning.

Den här människan har blivit så van vid att utnyttja dig och din häst, så det är nog svårt att ändra på det. Avsluta er "relation" och skaffa en medryttare som är lite hjälpsam.

Alernativet är ju att nuvarande mr. HYR häst, dig och din bil + transport för en rejäl summa pengar. Det är h*n knappast intresserad av...
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Om du känner att det inte är rätt längre så börjar det slita på dig och er vänskap. Tänk över vad det är du vill ha och tala om det för din medryttare. Sök en annan som passar ditt behov bättre om det känns bra för dig;)
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Nu har ju inte jag häst men jag är medryttare.
Jag tycker inte det verkar riktigt klokt md di "medryttare" vem är det som vill ha hjälp från början?

Jag är medryttare på en häst och ägaren är helt underbar:love:
Vi får komma när vi vill och rida (givetvis mockar vi och gör mat osv då med. Sedan om stallägaren ska på semester 1vecka så är det klart vi hjälper henne och ifall det är ngt ivägen så går hästarna först!
Vi får även samma hjälp från henne och man känner sig otroligt uppskattad och det är riktigt kul att åka upp och mocka en sen kväll i spöregn när stallägaren är på semester, bara för att man vet att någon är väldigt tacksam för det!"

Ett stort tack till dig!!:p:)
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

hon låter (väldigt) bortskämd tycker jag!

min medryttare rider 2dagar i v 1 dag på bana 1 dag i skogen,mockar och gör maten dessa 2 dagar.(inga fodringar)

träna för instruktör när hon vill, och tävla på klubben i dressyr/hopp.för detta betalar min medryttare 500kr/mån.

jag tycker att din medryttare som säkert är väl medveten om din situation kan bjussa på mer hjälp och inte bara ta det "roliga" som träning /tävling.

Mvh Arabizar
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Hej!
Vilken jobbig sits du hamnat i!
Jag tycker att din medryttare är minst sagt bortskämd! Du måste vara alla medryttares dröm som ställer upp så mycket, och att då inte ställa upp tillbaka är rent utsagt oförskämt! :devil:

Om jag vore som du skulle jag ställa ett ultimatum till henne: Antingen ställer hon upp och tar hand om hästen utanför träningen också eller så är hon inte välkommen längre!

Det finns så många duktiga ryttare som inte har råd med egen häst och som mer än gärna skulle dela en häst med dig. Nog måste du kunna hitta en bättre medryttare?!

Ta hand om dig!
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Tycker du ska säga till din medryttare att jag behöver hjälp med detta: bla bla bla, o kan inte du det kommer jag söka någon som kan ställa upp o vara självständig för jag behöver hjälp(inte merarbete:devil:). Och då kommer den personens önskemål om träning/tävling gå före dina(eftersom du ändå inte behagar hjälpa till:devil:)
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Ja du... bortskämd var nog ordet ;) !

Klart människan borde ställa upp mer om h*n får möjlighet att träna och tävla osv! I annat fall kanske det finns någon annan som är intresserad av skogsridning och pyssel ett par dagar/vecka.

Att få låna din transport gratis är ju jättegeneröst bara det, varför är det så självklart att du ska skjutsa hit och dit eller som du skrev "leverera häst"? Självklart är det ryttarens jobba tt göra iordning hästen innan samt efter ridning - sådär mycket tycker jag inte ens man ska göra åt sina egna barn, än mindre en medryttare?

Jösses... ja, du får nog gå igenom med dig själv vad du vill ställa upp på och inte och vad din hjälp "kostar" - kanske kan personen mocka och fixa i stallet mot att du kör? Sedan talar du om att "så här kommer det att funka fom nu - take it or leave it".
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

sagt till dig upprepade gånger i stallet att du är en av dom snällare hästägaren jag vet :angel:

sedan har jag väl redan utryckt det flertalet gånger att hon får allt serverat. ska hon ha hästen på ett visst sätt så får hon göra det själv - punkt!


Annars tar jag gärna honom *räcker upp en hand* ;)
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Byt medryttare! Vilken enormt bortskämd tjej. Hon verkar mer tänka på sig sjäv och det som i hennes ögon är roligt och inte ett dugg på din situation.

Kicki :)
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

jag står i ett läge då jag alltså måste hitta en till ryttare om hästen ska kunna vara igång regelbundet (iaf tills jag blivit helt frisk) och jag tycker det hade vart roligare både för min o hästens skull o ha max 2 ryttare. Om hästen inte ska tränas o tävlas har jag inte dom kraven på mig att hästen måste hålla tävlingskondis...då är det mer ok att hästen vilar en vecka där o här. Eller bara rids då man kan osv en period.

Helt ok att säga precis som det är skrivet till din medryttare.

Ska hon tävla får hon hjälpa till med att se att hästen är i form för det. Du ska inte behöva krångla med att hitta en medryttare TILL som ska motionera DIN häst så att HON kan tävla med den. Det inser ju varenda hästmänniska att det inte räcker det att träna på bana en gång i veckan för att kunna tävla.

Alternativet för henne är ju att lägga ner tävlandet och hålla sig till motionsridning på lagom nivå då hästen inte kommer gå ofta nog för att behålla tävlingskondition.

I alla fall tills du är kry nog att börja rida mer själv.

Betalar hon något, utöver bensinpengar, för att rida/träna/tävla på din häst?
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

nej hon betalar inget mer, bara sina träningar/tävlingar o det som är kring detta.

men ingen sk "medryttarkostnad" eller dylikt.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Jag vill bli medryttare hos dig ... :D

Men då har du än mer rätt att ställa lite krav. Det är ju högst rimliga förväntningar du har på henne.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Berätta för din medryttare, att du behöver mer hjälp. Fråga om hon inte kan tänka sig att hjälpa dig mer och kan hon inte det, berätta då att du måste se dig om efter en annan medryttare som kan hjälpa dig mer.
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Detta låter precis som min medryttare, denne kommer jag att göra mig av med så snart som möjligt, hon hjälper ALDRIG mig när jag behöver utan det är jag som står och lånar ut en väldigt fin häst till henne när det passar. Dessutom gratis, nu vill hon att jag även ska betala hennes träningar.... jag behöver ju hjälp, inte tillridning av min häst, vilket hon verkar tro.
Jag är väldigt mesig och vågar aldrig säga ifrån, men nu ska jag bli bättre på det.
Stå på dig och snacka med henne : ):smirk:
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

är min medryttare för bortskämd? h*n rider knappt 1 g/vecka och då är det oftast bara träning eller tävling. Ofta (men inte alltid) transporterar jag hästen till träningsplats och får vänta till träningen är slut, vilken kan va en väntan på 2 timmar. Sedan så är det ju jag som tar hand om hästen efteråt o dylikt. Jag känner att jag har lite svårt o hinna med o hålla igång 2 hästar aktivt (i nuläget), då jag varit/är sjuk samt skadad och varit sjukskriven för smärtor i ½ år. Med andra ord så skulle jag uppskatta om ryttaren kunde hjälpa till o ta hand om hästen lite oftare, ett par-3 dgr/vecka iaf, även i skogen, inte bara på bana. men givetvis på banan också som det är nu. Men det känns som man inte får så mkt respons på den biten. som ex bad jag om hjälp denna vecka..jag har inte bett om hjälp på länge, men denna vecka skulle jag börja på nytt jobb, jag är fortfarande inte frisk, plus att jag har/hade massa runt omkring mig denna vecka inkl att jag har fullt upp med den andra hästen o prova/testa sadlar. Bad om hjälp några dgr bara denna vecka men nej måndag gick inte, tisdag gick inte (okey..det är förståligt) men sen gick inte onsdag heller, o inte torsdag heller, o inte fredag. men lördag gick bra, men ej söndag.
okey,,,ja lördag blir fint då tyckte jag (även om jag gärna velat ha hjälp med fler dagar denna vecka) detta bestämdes för en vecka sen...sen får jag veta att h*n vill träna lör, och javisst det går ju bra. Men vi kan inte leverera hästen den tidpunkten pga att jag skulle åkta bort, men transporten får h*n ju låna gratis o så,,,o hästen finns ledig. Men eftersom jag ej kunde lämna hästen på träning, så ville ej h*n rida lör alls,,,för helt plötsligt hade h*n mkt o göra den dagen. Med andra ord ingen hjälp denna vecka.
h*n är en jättetrevlig, rider mkt väl och är snäll o dylikt...men ibland känns det som man lixom är en för snäll hästägare? det är ju jag som måste hålla igång hästen för att hästen ska kunna träna o åka på sina tävlingar. Borde inte ryttaren kunna vara med o bidra lite extra när den får så fina möjligheter att låna häst, utrustning o transport helt gratis o ändå fått haft denna möjlighet i flera år.

men det kanske är så det är? därför jag frågar.
jag är bara nyfiken. Som sagt tycker jag inte illa om min medryttare på ngt sätt...jag känner bara att man skulle önska man kunde få lite hjälp imellanåt, den motionerar ju inte sig själv till tävlingskondis. Jag frågade en gång om h*n kunde tänka sig ta hästen på halvfoder men fick nej som svar pga tid ej finns...men om hästen va till salu så ville h*n köpa den genast. (visst skulle ryttaren få det, men om tiden finns då så borde väl tiden finnas för halvfoder också tycker jag)

ni som låter era medryttare även få träna/tävla fritt, hur ofta rider dom era hästar? betalar dom något? sköter dom några fodringar o sådant eller rider dom bara?

/från en som vill bli 100% frisk igen så man kan vara fit for fight igen. :D

jag har varit medryttare på ett antal hästar, kan väl ta och berätta hur jag hade det med dom och vad jag gjorde (vet ej riktigt hur jag annars ska motivera vad jag tycker..).
Häst1; Ida red henne 2ggr./v. och betalade 400kr/mån. Tog hand om utrustningen och ryktade henne de dagar jag red, oftast red vi ut två-tre pers. (han hade meryttare på alla tre hästarna och vi red allihop samtidigt), och vi städade också sadelkammaren. (jag var väl 14år när jag red henne). Cyklade ca 15min. till stallet.
Häst2; Lex red honom 2ggr./v. och (tror jag) betalade 300-500kr/mån. Mockade, tog hand om utrustningen, fodrade och fixade i ordning maten för nästa dag, tog hand om honom och red de dagarna. Red oftast i paddocken, då jag inte lyckades rida ut med honom själv (han vägrade helt enkelt att gå från gården med mig utan kompis.) (kan tillägga att han inte var så riden, hade väl varit inriden ett år.). (Jag var 15år.) Tog bussen och gick sen ca 5-15min.
Häst3; Kalle red honom 2ggr./v. och betalade 500kr/mån. Tog hand om honom och utrustningen, red. Då han gick på lösdrift behövde jag ej fixa stallskötsel elr så, fixade vatten och hjälpte till ibland med att ge dem hö när det behövdes/när jag ombads hjälpa till med det. Hade det mycket mycket bra med honom (sista veckorna) (det va struligt ett tag, höll på att ge upp, men det löste sig och vi lärde känna varandra) (slutade pga att han såldes). Red oftast ut, men hoppade också ibland eller red dressyr på den fina paddocken.. Tog bussen och gick sen max 10min.
Häst4; Bianca rider henne 3ggr./v. och betalar ingenting för själva ridningen. Hjälper till lite i stallet och så när jag blir bedd om hjälp, ser det som en självklarhet och gör det med glädje. Tar hand om henne och utrustningen de dagar jag rider. Ska tävla distans med henne nu i vår. Har fixat och betalat viss utrustning och så, som behövs (bl.a. ett gäng reflexer), och ska betala en del av tävlingsavgifterna när vi tävlar. Trivs himla bra. Tar tåget och cyklar sen ca 15min (10min från stallet till tåget, nerförsbackar), mamma följer med en del och då åker jag med henne. (medger att ajg nog är lite brtskämd, jag också, hästen är helt underbar och i stallet finns bara härliga hästar & människor). tar mig alltid dit på nåt vänster de dagar ajg sagt att jag ska komma, oavsett väder.

jo, jag skulle nog säga att din meryttare är väldigt bortskämd. skulle aldrig kräva/begära att ägaren till min medryttarhäst körde hästen till träning åt mig ch dessutom tog hand om henne/honom efteråt :eek: ! Självklart är det bra om jag kan få hjälp med att låna en transport (då jag inte äger någon), men isf ber jag mamma köra dit mig och hästen. går inte det, får man väl helt enkelt rida hemma på gården (elr ja, där man har hästen).. har jag annat att göra de dagar jag ska rida, ser jag helt enkelt till att hinna med hästen först.anser att man måste planera så att man hinner med, det är inte okej att du som hästägare ska behöva "servera" henne allt på silvertallrik för att hon ska ställa upp..särskillt inte som hon får låna häst, utrsutning, transport och dessutom träna och tävla:eek: .
skulle nog se mig om efter en ny medryttare. dt finns många oseriösa men letar man finns det också många seriösa, som verkligen ger allt för hästen.

lycka till med allt!
 
Sv: fråga ang medrytteri, träning etc...

Jag hade ALDRIG suttit och skjutsat en medryttare till träningar regelbundet! Meningen är väl att du skall få avlastning och slippa springa i stallet?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp