Fråga om bib-vin

kolblakkur

Trådstartare
Jag har en bag in box stående i min kyl som jag varken ville ha från första början eller har tänkt dricka upp nu i efterhand. Den öppnades vid runt årsskiftet om jag minns rätt. Är vinet troligtvis dåligt nu? Eller håller det väldigt länge? Hur vet man om det blivit dåligt? Funderar på att laga risotto med det som är kvar eller helt enkelt bara ge bort det, men vill ju inte ge bort något som är dåligt.
 
Jag har en bag in box stående i min kyl som jag varken ville ha från första början eller har tänkt dricka upp nu i efterhand. Den öppnades vid runt årsskiftet om jag minns rätt. Är vinet troligtvis dåligt nu? Eller håller det väldigt länge? Hur vet man om det blivit dåligt? Funderar på att laga risotto med det som är kvar eller helt enkelt bara ge bort det, men vill ju inte ge bort något som är dåligt.
Det är troligtvis dåligt om det stått öppnat så länge. Det enda sätt att veta säkert är att smaka.
 
Tio månader gammalt vin vettesjutton om jag hade haft ens i maten. Googlar man hållbarheten för lådvin så får man 4-6 veckor i kylskåp. Jag har lagat mat med lådvin som stått i rumstemperatur längre än så utan problem men det har inte varit par-tre månader, inte tio.
 
Tio månader gammalt vin vettesjutton om jag hade haft ens i maten. Googlar man hållbarheten för lådvin så får man 4-6 veckor i kylskåp. Jag har lagat mat med lådvin som stått i rumstemperatur längre än så utan problem men det har inte varit par-tre månader, inte tio.
Hållbarhet som samma smak som vid öppnandet tänker jag. Klart att smaken förändras men det behöver inte vara helt förstört bara för att bäst före är passerat.
 
Hållbarhet som samma smak som vid öppnandet tänker jag. Klart att smaken förändras men det behöver inte vara helt förstört bara för att bäst före är passerat.

Nej givetvis inte. Nu har jag inte koll på bäst före datum alls (tittar aldrig på dem) men 10 månader är väldigt lång tid.

Men jag blir gärna motbevisad :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 890
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 268
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp