Fråga om insläpp och mockning.

S

shampiz

jag skulle vilja veta hur ni gör som står i stall där ni mockar själva och hästarna släpps in nångång vid 16-18 tiden. Vid den tiden så borde det vara många som inte hunnit till stallet och mockat sin box. Släpper ni in hästarna i en omockad box och hästägaren får mocka när dom senare kommer till stallet?

Anledningen att jag undrar är för att jag kanske så småningom blir tvungen pga mitt jobb att ta in hästarna omkring kl 18.00 istället för 20-21 som dom tas in nu. Visserligen har jag bara en inackordering och det är inte alltid att hon hinner mocka den boxen före kl 18.00, och jag har ingen lust att släppa in en häst i en omockad mox, dels för att jag tycker det ser ofräscht ut och så för att det blir ännu mer svårmockat för den som ska mocka, då hästen trampat omkring och kanske rullat sig i det som redan ligger i boxen.

Och ingen idé att komma med förslag att jag kan mocka den boxen innan jag tar in hästarna :smirk: för de finns ingen chans att jag kommer att hinna det, då jag har redan 6 boxar jag ska hinna med att mocka plus fodret att göra iordning, och det trots allt tar extra tid med en box till.

Så hur gör ni? Är tacksam för alla tips på bra lösningar.

Sv: Fråga om insläpp och mockning.

Jag tycker du ska ringa till hästens ägare och prata med persionen,..

Jag har aldrig det problemet eftersom vi är 2 tjejer som mockar och tar hand om 5hästar,2får och 4kaniner..Och vi brukar ta in dom när vi är färdiga,dock inte helgerna då åker vi upp tidigt..

Men det finns 2 småtjejer som har hand om shettisarna som inte brukar fylla på vatten till dom..
//Therese

Jag tycker du ska ringa till hästens ägare och prata med persionen,..

//Therese

självklart så kommer jag ju meddela ifall det blir förändringar, fast om man nu inte hinner ut till stallet innan insläppet så finns det ju inget man kan göra åt det. Det blir ju så när man har jobb och sånt som också måste skötas, och dessutom måste åka kommunalt så tar det ju ett tag innan man hinner ut till stallet ibland.
Utan jag ville nog mest veta lite hur andra gör där det också finns folk som jobbar och inte hinner ut till stallet för att mocka innan hästarna släpps in.

Men tack för dina synpunkter ändå.

Det händer ofta att min häst kommer in till en omockad box.
Jag hinner inte till stallet innan fem för att mocka innan han går in. Jag är inte ensam om det i stallet.
Jag ser det inte som ett problem att det inte är mockat när han kommer in, han skiter ju inte där vi lägger maten och mer svårmockat blir det inte heller.
Hinner man inte så hinner man inte, de flesta har ju ett heltidsjobb som man slutar vid 16.30-17 tiden och då är det svårt att hinna till stallet innan.

Varför inte låta henne ta in sin häst + någon hästsällskap när hon kommer?

Hör med henne vad hon helst vill göra.

Varför inte låta henne ta in sin häst + någon hästsällskap när hon kommer?

Hör med henne vad hon helst vill göra.

Visst skulle det eventuellt fungera, men isamband med att jag tar in hästarna så blir jag ju också tvungen att ändra om lite fodringsrutiner. Så jag hade tänkt att de skulle få kraft foder och hö när de kom in och sedan skulle jag ge dom det sista kvälls höt mellan kl 21-22. Och då endast hö för att underlätta att det ska gå snabbare med kvällsfodringen. och om hon då ska ge hennes häst och sällskapshästen kraftfoder + hö när hon då tar in sina så blir ju dom som redan står inne oroliga för att dom inte får nåt. Visst kan jag kasta till hennes häst och sällskapshästen hö ute i hagen när jag tar in mina. Men då blir det ju samma sak när det gäller kraftfodret, till dessa hästar om dom ska få det när hon tar in dom.

Jag bollar bara lite med idéer för att se hur det går att lösa på bästa sätt, så kom gärna med mer symnpunkter.

Jag ser det inte som ett problem att det inte är mockat när han kommer in, han skiter ju inte där vi lägger maten och mer svårmockat blir det inte heller.
.

Det upplever jag det att det blir. Vi står alltid i gångarna och gör iordning hästarna. Vid nått tillfälle när många ska rida samtidigt och det inte finns plats får nån ställa sig i boxe (som i bland inte hunnit mockats) Speciellt om hästen är blöt vill han gärna lägga sig ner och rulla så fort han kommer in och då blir det väldigt mycket mer svår mockat när en blöt häst lägger sig ner och rullar runt i skiten. Allt blir bara blött och geggit. Vid torrt väder är det säkert inte lika stora problem. Men som det varit på sista tiden så har det alltid varit blött och äckligt.

Den här vintern har jag min häst inhyrd i ett stall här i närheten, dom tar in hästarna vid 15-16 tiden för att hinna köra innan det blir mörkt.
Eftersom jag jobbar till 16 och alltså nästan aldrig hinner dit innan det är svart är jag jättetacksam över att dom tar in min häst också, jag ser det inte som ett problem att mocka boxen efter att hästen kommit in fast min häst använder iof bara ett hörn av boxen som "toalett" så det blir ingen skillnad om jag mockar före eller efter, det blir inte besvärligare och hästen rullar sig inte i det hörnet ändå...

Ja vår häst är ju inte direkt någon rullare och ingen annan häst i stallet heller.
Men era kanske går ute utan täcke? Det gör ju inte våra, jo två men de slänger sig inte heller ner och rullar om de är blöta när de kommer in, och en av dom har sällan mockat till insläpp.

Men jag fattar inte:confused:, vi har också trångt i vårat stall,
har bara två shyssta uppspänningar för tio hästar.
Vi gör ofta iordning vår i boxen, ja nästan alla i vårt stall gör det. Det blir ju heller inte ditt problem om nån annans box inte är mockad det drabbar ju bara den som har den boxen och den hästen.
Varför släppa in en annan häst i en annans box som inte är mockad och bli irriterad för att den rullar sig i skiten, eller förstår jag fel?
Du verkar ju mocka dina egna boxar innan insläpp så för dig verkar det ju lösa sig.

Ta kraftfodret kl 21.00 tillsammans med kvällshöet :idea:

Då fungerar det ju att hon tar in hästarna när det passar henne och du slänger ut höet i hagen när till de som är kvar när de andra får sitt kvällshö...

Är det ditt stall? Du kan inte tänka dig att sänka hyran för henne och fråga om hon kan ta in alla hästar när hon är där på kvällen?

Varför släppa in en annan häst i en annans box som inte är mockad och bli irriterad för att den rullar sig i skiten, eller förstår jag fel?
Du verkar ju mocka dina egna boxar innan insläpp så för dig verkar det ju lösa sig.

Nu förstod jag dig inte riktigt. Det är inte frågan om att släppa in någon annan häst i någonannan hästs box.
Klart det löser sig för mig, eftersom jag naturligtvis tänker mocka innan jag släpper in hästarna, men då varken jag eller hon som står i stallet tycker om att släppa in hästarna i omockade boxar så var jag intresserad att höra hur andra gör.

Men jag fattar inte, vi har också trångt i vårat stall,
har bara två shyssta uppspänningar för tio hästar.
Vi gör ofta iordning vår i boxen, ja nästan alla i vårt stall gör det. Det blir ju heller inte ditt problem om nån annans box inte är mockad det drabbar ju bara den som har den boxen och den hästen.

ja, fast vi föredrar att inte göra iordning i boxarna just för att det inte ska skitas ner för mycket där. Vi tycker att boxen är hästens plats där den ska äta, sova och koppla av, men jag har inte sagt att det behöver vara fel för dom som gör iordning hästarna i boxen. De är upp till var och en. men att vi inte gör det kanske beror på att vi är lata så vi vill slippa extra jobb. Men det funkar för oss ialla fall.

Dom flesta i de stallet där jag har min häst mockar oxå efter insläpp. Ingen av oss ser inte de heller som ett problem... Våra hästar kommer in 15.00. Dom flesta kommer till stallet ca 17.00 o vi har bara en plats att binda upp hästarna i gången på. Men de är bara att binda upp dom i boxen.
Alla hästarna har varsin liten "Paddock" utomhus som är något större än en normalt stor box. Om gången är upptagen kan vi släppa ut dom i paddockarna dåe...:bump:

Hoppas du hittar en lösning till detta!

Ta kraftfodret kl 21.00 tillsammans med kvällshöet :idea:

.

Det var lite det jag hade tänkt undvika att göra utan bara fodra med hö, för att spara in lite tid på kvällen.
Då jag även efter de ätit upp kvällsfodret tar ut deras mathinkar för att i dom sedan göra iordning frukosten åt dom, så att jag bara behöver hälla på lite vatten åt dom på morgonen. Allt för att spara in tid. Det låter kanske inte som att det bör ta så lång tid, fast jobbar man heltid samtidgt som man har ett stall och 6 hästar att ta hand om så får man lov att effektivisera. Jag har massor av smårutiner på t ex morgonen som varje liten grej spar mig ett par minuter :)

I vårt stall är där ofta någon häst som inte har hunnit få mockat innan insläpp vid 17-tiden. De får hö när de andra får kraftfoder+hö (som har lagts in i vardera box), och så får respektive hästägare själv ge kraftfoder när de kommer dit och mockar. Alla hästarna får sen kvällshö vid 21-22 på kvällen.

Om ni absolut inte vill ta in hästar i omockade boxar så tycker jag Carrans förslag låter bra:

Är det ditt stall? Du kan inte tänka dig att sänka hyran för henne och fråga om hon kan ta in alla hästar när hon är där på kvällen?

I alla stall jag har stått har man mockat när man är där, oavsett om det är innan eller efter insläpp. Jag hade sett det som ett problem om hästarna kommit in tidigt och fått stå länge i omockad box, men inte om det bara handlar om någon timme.

Jag har min häst i ett stall där de går in vid 16-17 och det är många som inte hunnit mocka. För oss som hyr in oss så fungerar det trots allt bra då det är sällan dom behöver stå i omockat länge.
Visst är det inte särskilt trevligt, men det systemet fungerar trots allt. Hoppas det löser sig för dig!

Vi släpper in hästarna i omockad box om det inte är färdigt. Lägger till hö i ett hörn så brukar de stå stilla och käka. Sedan kommer ju oftast ägaren inom kort.

Min häst kommer oftast in till en omockad box.Han får stå omkring en timme innan jag kan komma och mocka.Detta tycker inte jag är så farligt, han bajsar bara i bakkanten av boxen, men jag skulle såklart föredra att boxen var mockad...Menmen, ser det inte som något stort problem och tror inte att hästen har så ont av det.

.Klart det löser sig för mig, eftersom jag naturligtvis tänker mocka innan jag släpper in hästarna, men då varken jag eller hon som står i stallet tycker om att släppa in hästarna i omockade boxar så var jag intresserad att höra hur andra gör.

Nu hänger jag med, men kan du inte lägga på lite på hyran och fråga om hon vill ha mockat, så mockar du alla boxar så slipper du känna såhär.
Vad jag förstår så rör det sig om en häst eller..? så det blir ju inte så mycket extra jobb för dig.
Men hon kanske inte tycker det är ett problem för sin häst?

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 979
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka