Fråga om insläpp och mockning.

Sv: Fråga om insläpp och mockning.

Ett annat alternativ är kanske att den andra tjejen tar in när hon är i stallet senare på kvällen? Så hinner hon mocka själv innan insläpp också. Det kanske krävs en liten sänkning av hyran om hon ska släppa in alla dagar i veckan, men det kanske det är värt..?

Jag ser inte problemet riktigt?

Min häst går alltid in i omockad box på vardagarna, de går in vid 16 och jag kommer någon gång mellan 19 och 20.
Ja, det kanske blir mera svårmockat för mig, men det får jag ju liksom ta, det är upp till mig tycker jag.

Och angående att det är ofräscht?
Boxen är ju inte smutsigare än den var de sista timmarna innan hon släpptes ut, och jag vet ingen hästägare som går ut och mockar mitt i natten för att det inte ska bli för smutsigt.;)

Att hålla på och hatta och ändra med intagen och ta in vissa senare bara för att en box är omockad känns som lite överdrivet...

jag hyr in min häst i ett stall med 14 boxar, det står enbart privata inackorderingar där och ägarna kommer ut under väldigt olika tider på dygnet och mockar och fixar foder åt sin häst. Insläpp sker mellan 16.00 och 16.30, oavsett boxarna är mockade eller ej. Jag kommer oftast dit runt 18.00 själv och visst, det blir lite rörigare i boxen då, men går ej att lösa på annat sätt. Hästarna lider inte av det, så länge de får mockat innan natten.

/Countrystyle

Min erfarenhet är att det inte blir särskilt oroligt om det kommer in hästar och äter av kraftfoder som redan ligger i krubban, så ni skulle kunna prova att du ger kraftfodret samtidigt till alla och lite hö till de två hästar som går kvar ute. Möjligen kan de två hästarna bli lite stökigare att ta in när de vet att det finns mat som väntar.

Jag kan inte se något som helst bekymmer? Ta in hästarna, så får väl den som inte hunnit mocka göra det när hon kommer. Är fullkomligt övertygad om att hästen inte far illa av att stå ett par timmar i en omockad box - det mockades ju trots allt dagen innan. Se det som så att det blir mockat närmre natten i stället = ren säng om du tycker det känns jobbigt att ta in när det inte är mockat.

HÄSTARNA lär definitivt inte bry sig, den enda det drabbar är den som tar in som inte får tillfreddsställelsen att släppa on hästen i en ren, fin box.

Jag har mina hemma, o har tidigare haft inackorderat. Det händer inte sällan att jag får ta in hästarna och låta dem äta e m mat innan jag tar ut dem en o en på gången o mockar. De ska ju ändå skötas om.

I alla de större stall jag varit där man skött mockning själv har man tagit in hästarna vid fyra, dvs innan de flesta ägare hade hunnit dit, och jag vet ingen som sett det som något bekymmer.

Med andra ord: Ta det lugn, det löser sig!

Tycker inte att det borde spela så stor roll ifall hästen kommer till en omackad box ett par timmar. Visst det blir lite mera att mocka, men herregud det gäller ju bara EN box! Det hade varit lite skillnad om det gällt 5 boxar som du verkar ha. Det tar henne max 3 min längre tid.
Sen är det ju så att det är ju ditt stall, och om hon tycker detta är ett så stort problem så får hon ju leta reda på någon annanstans att ha sin häst.

En annan sak som jag reagerat på när jag läst inläggen, är det bara jag som inte tar in hästarna så tidigt som 16-17 tiden? Mina får alltid middag i hagen ( om det är vettigt väder såklart) och jag tar in vid 20 tiden, bara för att min gamling ska hinna med ett extra mål lusern i lugn och ro. Innan kom dom inte in förrän 21.30 ca.

Hästarna släpps in 2 och på vardagar hinnar jag absolut inte mocka innan bara på helger, hästen kommer in i omockad box men jag tycker inte det gör så mkt eftersom boxen ändå är omockad större delen av hästens vistelse i boxen :P

... är det synd om alla hästar på morgonen då? De har ju stått i skit hela natten...:confused:

Instämmer! Har aldrig i ngt stall hört talas om att detta skulle vara ett problem. Kommer hästarna in 17 och man inte hinner mocka förrän 20 är det ju fortfarande "3 timmar renare" i den boxen än i en box som mockades under dagen, nästa morgon när hästarna går ut. OK, förstår hur du menar om de kommer in blöta och skitiga och rullar sig i - torven?, men någon större skillnad har jag aldrig upplevt det som i alla fall (brukade aldrig hinna ut o mocka före intag innan jag hade eget stall).

Det var lite det jag hade tänkt undvika att göra utan bara fodra med hö, för att spara in lite tid på kvällen.
Då jag även efter de ätit upp kvällsfodret tar ut deras mathinkar för att i dom sedan göra iordning frukosten åt dom, så att jag bara behöver hälla på lite vatten åt dom på morgonen. Allt för att spara in tid. Det låter kanske inte som att det bör ta så lång tid, fast jobbar man heltid samtidgt som man har ett stall och 6 hästar att ta hand om så får man lov att effektivisera. Jag har massor av smårutiner på t ex morgonen som varje liten grej spar mig ett par minuter :)

jag förstår inte varför du tycker det är ett problem...för visso har mina hästar fri tillgång till hö ute...låt dom gå ute....och gör klart i stallet lägg in hö klart blanda foder och ta in dom när du kommer hem när dom käkat klart så har du ju fixat morronhö och kan fixa morron kraften också...så gör jag och jag har 4 hästar 4 barn och jobbar heltid är aldrig i stallet på kvällen före 1730 och om jag mockat på morron så är ju stallet klart när jag kommer...de är bra med rutiner men varför krångla till de?????
cat

jag förstår inte varför du tycker det är ett problem...för visso har mina hästar fri tillgång till hö ute...låt dom gå ute....och gör klart i stallet lägg in hö klart blanda foder och ta in dom när du kommer hem när dom käkat klart så har du ju fixat morronhö och kan fixa morron kraften också...så gör jag och jag har 4 hästar 4 barn och jobbar heltid är aldrig i stallet på kvällen före 1730 och om jag mockat på morron så är ju stallet klart när jag kommer...de är bra med rutiner men varför krångla till de?????
cat

hade jag bott vid stallet hade det inte varit några problem, då hade jag gjort på detta viset. Fast nu bor jag 20 minuters bilväg från stallet, så jag hade eventuellt tänkt spara in någon kväll att behöva åka tiill stallet och kvällsfodra då jag kommer att bli extremt sen från jobbet. Utan kanske en eller två kvällar i veckan låta nån av medryttarna som är där kasta till hästarna deras kvällshö innan dom åker hem. Och det är betydligt lättare att få nån av medryttarna att "bara" kasta till lite hö till hästarna än att behöva ta in 7 hästar från hagen dessutom. Speciellt när jag vet att när hagarna är extra leriga och så så är det knappast så att dom vill gå ut i hagen för att hämta den häst som dom ska rida.
jag har i alla år som jag haft medryttare alltid ändå varit i stallet för att det alltid ändå finns saker som måste göras, fast nu med andrade arbetstider och ändrad arbetsplats ( fr o m under våren så kommer jag få en extra resväg till jobbet på 1 timmes extra bådde morgon och kväll :( ), så hade jag faktiskt tänkt att slippa åka ut till stallet 2-3 gånger om dagen då jag ändå har medryttare som faktiskt kan göra nån liten grej extra.

Då jag även efter de ätit upp kvällsfodret tar ut deras mathinkar för att i dom sedan göra iordning frukosten åt dom, så att jag bara behöver hälla på lite vatten åt dom på morgonen. Allt för att spara in tid.
i vårat stall gör vi så att alla hästarna har en varsin liten hink (som dom inte äter ur) i den hinken gör vi i ordning frukosten som ställs utanför boxen till morgonen. då kan du ju ge hästarna kraften vid kvällshöt eftersom morgonmaten redan är klar utanför dörren, redo att hällas i på morgonen. om hästarna har mathinkarna kvar inne i boxen undernatten gör väl ingenting.
ville bara berätta hur vi gör. det funkar utmärkt och fort går det också!

hade jag bott vid stallet hade det inte varit några problem, då hade jag gjort på detta viset. Fast nu bor jag 20 minuters bilväg från stallet, så jag hade eventuellt tänkt spara in någon kväll att behöva åka tiill stallet och kvällsfodra då jag kommer att bli extremt sen från jobbet. Utan kanske en eller två kvällar i veckan låta nån av medryttarna som är där kasta till hästarna deras kvällshö innan dom åker hem. Och det är betydligt lättare att få nån av medryttarna att "bara" kasta till lite hö till hästarna än att behöva ta in 7 hästar från hagen dessutom. Speciellt när jag vet att när hagarna är extra leriga och så så är det knappast så att dom vill gå ut i hagen för att hämta den häst som dom ska rida.
jag har i alla år som jag haft medryttare alltid ändå varit i stallet för att det alltid ändå finns saker som måste göras, fast nu med andrade arbetstider och ändrad arbetsplats ( fr o m under våren så kommer jag få en extra resväg till jobbet på 1 timmes extra bådde morgon och kväll :( ), så hade jag faktiskt tänkt att slippa åka ut till stallet 2-3 gånger om dagen då jag ändå har medryttare som faktiskt kan göra nån liten grej extra.

tja jag bor inte heller vid stallet men de löser sig ändå...men jag tycker du ska ställa krav på dina medryttare....jag har en fundering som jag inte blir klok på....när jag själv var liten och hästgalen (läs 70 talet) så var man fanimej glad om man fick mocka åt någon häst och ännumer salig om man fick peta på hästen i fråga....idag ska du ta betalt för att få hjälp...vafan är de för fel???:confused:
jag har en toppenskötare som ställer upp när hon kan och de gör hon när jag behöver hjälp...men just nu söker jag ytterligare en skötare...men de är lögn i helvette att hitta rätt person.

så även om dina medryttare betalar så låt de börja ingå i åtagandet att fodra och natta hästarna....det hade jag gjort om jag fått dom ändrade förutsättningarna som du har....bannemig...ska man bara göra de roliga???nääää mina tjejer har fått lära sig att man får göra de tråkiga också...dvs mocka ta in hästar osv. om man ska rida...och dom muttrar nått om barnarbete ....men inte fan har jag dött för att jag fick slita värre om dom...*s*

god luck....

cat

i vårat stall gör vi så att alla hästarna har en varsin liten hink (som dom inte äter ur) i den hinken gör vi i ordning frukosten som ställs utanför boxen till morgonen. då kan du ju ge hästarna kraften vid kvällshöt eftersom morgonmaten redan är klar utanför dörren, redo att hällas i på morgonen. om hästarna har mathinkarna kvar inne i boxen undernatten gör väl ingenting.
ville bara berätta hur vi gör. det funkar utmärkt och fort går det också!

nästan så gör jag med...har hinkar till alla mål och dom blandas vid ett tillfälle och är "klara" till fodertillfället ges....men de tror jag nog att dom flesta redan har tänkt på

cat

Det är alltså du, en hästägare och evetuella tjänster från medryttare som berörs om jag läst hela tråden rätt.

Då skulle jag spalta upp faktum: dvs ditt nya arbete och det som detta innebär. Sen stallet och rutiner med fodringar, mockning och utsläpp.

Sett över ett dygn så "måste" inte hästarna äta kraft då och då, eller fodras hö si eller så. Jag tror att det är för många "måsten" och låsta tankesätt inblandade för att komma till en optimal lösning - och om jag var den andre ägaren eller en berörd medryttare skulle jag nog uppskatta ett förutsättningslöst samtal om framtiden. Kanske finns det nåt klurigt du inte tänkt på, bakom ett måste?

Eventuellt har de andra bra synpunkter, eller så har de i allafall blivit tillfrågade om sin åsikt innan allt presenteras som ett faktum.

Frågan är ju egentligen lite större än "mockad eller omockad" box, om man ser till den tid du lägger ner osv.

I undantagsfall händer det i mitt stall att hästarna släpps in i en omockad box och får stå där ett par timmar, men boxen är ju inte skitigare när de kommer in än när de stod i den innan utsläppet. och visst, de hinner kanske smutsa ner lite till, men mockar man ändå dagligen så ser jag inget större problem i det.

Vi har fem inackorderingar hemma och hästarna släpps in 17. Det ingår i grundhyran. Att ägarna inte hunnit mocka spelar ingen roll. Den tjänsten finns att köpa. Att släppa in hästen i en omockad box är inte speciellt ofräscht, den stod ju där innan den kom ut i hagen på morgonen och en timme hit eller dit gör inte så stor skillnad.
/Rebecca

Att släppa in hästen i en omockad box är inte speciellt ofräscht, den stod ju där innan den kom ut i hagen på morgonen och en timme hit eller dit gör inte så stor skillnad.

Vet att många använt detta som argument, men det jag inte gillar med mockning då hästarna är inne är snarare att då drar man upp damm och försämrar luften inne. Är ju bättre om detta hinner lägga sig - i större stallar kan ju flera eller de flesta boxar i sämsta fall mockas när man tagit in hästarna.

Är det jag som förstorar problemet eller är det nåt som man liksom bara får räkna med?

Faktiskt det enda argumentet hittills som jag kan köpa.
Men tar man bara ut bollarna om man har permanentbädd så dammar det inte värst mer än när dom går runt i boxen.

Faktiskt det enda argumentet hittills som jag kan köpa. Men tar man bara ut bollarna om man har permanentbädd så dammar det inte värst mer än när dom går runt i boxen.

Instämmer. I mitt fall blir det minimalt med damm, har halmpermanentbädd fn. Även med torv/spånbädd och rätt mockningsteknik kan man se till att det inte dammar så mycket.

Vi är bara två i stallet med fyra hästar och vi mockar alltid på morgonen direkt hästarna gått ut då tar vi iof bara ut skithögarna tar en kvart kanske ( våra är renliga, orörda högar längst bak). Kisset tar jag ut varannan dag då jag är där på kvällen och har mer tid.
Är hästen renlig av sig eller trampar den runt i skiten?

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 979
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka