Fråga om insläpp och mockning.

Sv: Fråga om insläpp och mockning.

Aha, jag har två mathinkar- en för morgon en för kväll. Det går fort att göra bägge när man ändå är i foderkammaren. Sedan slår jag på vatten över natten så för det stå och dra.

Dock får våra hästar så mycket hö att de har över natten på en gång så spar man in ett höningstillfälle....

Det du kan göra är ju att lägga i kraftfodret i krubban även åt de hästar som tas in senare, så behöver inte de hästar som är inne störas av att de andra får senare.

Ett annat alternativ, erbjud dig att mocka åt inackorderingen mot att hon mockar alla dina boxar någon dag i veckan? Vi gjorde så i stallet jag stod i innan, stallägaren mockade åt mig de dagar jag inte kunde komma, så mockade jag åt hennes två hästar en gång mot att hon tog min två gånger = totalt lika antal mockningar.

Jag hinner oftast mocka åt min häst innan insläpp numera, då jag jobbar natt och för det mesta är i stallet på dagtid. De få gånger jag mockar efter insläpp är det kanske lite skitigare, men inte så det stör. Det blir ju samtidigt liiite lättare att mocka nästa dag eftersom hästen då stått inne lite kortare tid efter mockning:idea:.

Mina hästar kommer in alla vardagar i en skitig box (vår vinter höst) eftersom de tas in ungefär när jag slutar, jag ser det inte som ett problem, visst blit det lite extra att mocka men det är knappt märkbart, bara ställa ut hästarna i gången och mocka.

"Sommartid" så mockar jag gärna innan de kommer in, dels för att de kan vara ute lite läbgre och jag hinnerändå rida medans det är ljust och så slippa hästar överallt i stallgångarna, men som sagt vintertid blir det som det blir och mina hästar ser inte ut som att de mår sämre av det.

Jag har 2 hästar som går tillsammans i en hage och om jag inte hinner till stallet innan intag så är dom kvar ute och jag tar in dom själv. Det har jag sagt till stallägaren. Är deras boxar omockade så låt dom vara kvar ute. Jag verkligen hatar att dom ska stå i omockade boxar.

*kl*

I mitt stall skall alla hästar in samtidigt och dom skall ha sitt foder samtidigt, på kvällen skall lugn och harmoni råda, å det finns ingen häst som vill var kvar ute medans dom andra går in, samma med foder. Jag tror att en häst hellre går i en omockad box någon timme än att få stå kvar ute medans dom andra går in:smirk:

Jag tycker du kan mocka hennes box vardagar + söndag = 6 boxar för henne, så kan hon göra hela stallet lördag = 6 boxar. På så sätt får du en hel dag ledigt:idea:

Mina hästar lärs tidigt att kunna stå själva i stall och hage vilket innebär att de står ute tills dess boxen är mockad.
Vill inte ha in dem innan mockning och det går utmärkt att äta middag i hagen.

Ofta vill folk inte att deras hästar skall stå ute själva. Många är inte vana att stå själva heller, då blir det per automatik så att de får stå i skitig box tills ägaren kan komma och mocka.

/P Döben

Jag förstår inte riktigt problemet med att släppa in sin häst i en omockad box. I vårat stall kommer de flesta hästar in vid 15-16 tiden
om man inte vill ha sin häst ute längre. Dock har vi så kletiga och leriga hagar just nu och min häst står själv ute i sin hage eftersom jag inte har kunnat lösa det på något bättre sätt så därför får hon komma in tidigare liksom de flesta andra i vilket fall som helst (även om jag förespråkar utevistelse ) .

Hon kommer in i sin box och på vardagarna är jag i regel aldrig där före kl. 17 , ibland kan det dröja till 18 eller 18.30 med innan jag kommer dit. De får mat samtidigt som de kommer in. Hon äter höet (får inget krafft på em men vissa andra hästar får det ) står lugnt och äter , ev. står och hon tuggar lite halm med eftersom hon har halmströ. Jag mockar när jag kommer dit, inget som helst problem alls. Hon trampar inte ner skiten märkbart mer en vad hon gör när hon står inne under natten i alla fall så jag förstår inte riktigt problemet?

Jag förstår inte riktigt problemet med att släppa in sin häst i en omockad box.

jag har inte sagt at det är ett problem med att släppa in hästen i en omockad box, bara att jag vill veta hur andra gör, för i ALLA stall som jag tidigare har stått i så har vi inte släppt in hästarna i en omockat box, så tanken kom mig bara hur man gör i stall där man tar in hästarna redan på eftermiddagen, när folk inte hunnit ut till stallet och mockat. Därför jag ställde frågan här eftesom jag kanske blir tvungen att ändra insläppstider pga av jobbet så småningom.

*kl*

I mitt stall skall alla hästar in samtidigt och dom skall ha sitt foder samtidigt, på kvällen skall lugn och harmoni råda, å det finns ingen häst som vill var kvar ute medans dom andra går in, samma med foder. Jag tror att en häst hellre går i en omockad box någon timme än att få stå kvar ute medans dom andra går in:smirk:

Jag tycker du kan mocka hennes box vardagar + söndag = 6 boxar för henne, så kan hon göra hela stallet lördag = 6 boxar. På så sätt får du en hel dag ledigt:idea:

Alla våra hästar är vana att kunna gå kvar själva, så det är inget problem att låta nån vara kvar själv, men precis som du så tycker jag att dom ska ha sitt foder samtidigt, för det kan nog bli ganska stökigt om det är olika fodertider på hästarna i stallet.

Tyvärr att hinna med en extra box på vardagarna är nog uteslutet, för det kommer att bli svårt att hinna med ändå, med de nya arbetstiderna, om jag inte vill vara kvar i stallet till kl 23 på kvällarna, Och det har jag ingen lust med när jag måste gå upp kl 5 mornarna. Och helgerna skulle jag ändå inte få ledigt, eftersom jag ändå har in och utsläpp och vi ofta har andra aktiviteter som gör att jag är tvungen att vara i stallet ändå så gott som hela dagarna.
men tack för tipset ändå.

Jag har en häst inackorderad över vintern. Hon kommer in vid halv tre, jag kommer vid kvart över fem. Jag får mocka efter jag ridit och då kan hon stå på gången och torka under tiden.
Jag skulle inte hinna dit för att mocka på morgonen då jag har flera andra hästar hemma som jag fodrar och släpper ut.

*KL*

Jag vill förstydliga lite vad jag menar i mitt tidigare inlägg, även jag har hästar som utan problem står själva både inne och ute. Det tror jag dom flesta lär sina hästar tidigt! MEN när hästarna skall in på kvällen vet dom naturligtvis vad som gäller, dom skall in till sin box där deras mat finns, på kvällen står alla hästarna vid grinden och väntar för att dom vet vilken tid dom skall in och gillar att få komma in till sin box och sin mat. Gör inte era hästar det? Att då lämna en el två hästar kvar ut medans dom andra leds in är inte ett alternativ för mig. Inte för att dom skulle hoppa ut från hagen eller leva rövare på annat sätt men det stressar den som blir kvar ute. det är min åsikt iaf.

Nu har jag ju inga problem med det eftersom det är mockat och klart i stallet innan hästarna tas in.:D

Hej!

Har faktiskt hamnat i ett stall där hästarna inte står vid grinden och väntar på att få komma in vid insläpp, utan stackars stallägaren får knata runt i beckmörkret i hagen och leta efter dom..

Min häst brukade inte stå vid grinden vid insläpp tidigare heller och in har hon inte velat på flera år.. Även om kompisarna knatat in.

/ Lavinia, som är lite förvånad att övriga gänget inte vill in till kraftfodret, det brukar ju hästar vilja

Vi hade likadant förra vintern, hästarna VÄGRADE komma in. Till sist tröttnade vi på att jaga dem så de fick gå ute... Fri tillgång på hösilage, toppenhagar och bra väder i form av 5- och mycket snö var uppenbarligen ultimata förhållanden för dem, natt som dag:)

Första gången jag hörde nåt liknande trodde jag att personen skojade. Det var en tjej som sökte boxplats i vårt stall pga att det förra stallet vägrade ta in hennes häst om inte boxen var mockad.
Det hör till saken att tjejen jobbar skift och ena veckan är hon i stallet ca kl 20.
Jag trodde hon skämtade, kan inte se ett problem med att ställa in en häst i en omockad box...:confused: , är det synd om alla hästar på morgonen då? De har ju stått i skit hela natten...:confused:
OT, hon bytte stall...
Mvh Malin

nej jag förstår inte heller problemet..

Min häst kommer in 14.00, äter och softar tills jag kommer ut vid 18tiden.

Hon har ju å andra sidan rent vid kvällsfodringen kl 21 när de som fått mockat på morgonen har hunnit skita ned boxen.

Vi tar alltid in hästarna innan vi mockar så hinner dom äta först medans vi mockar åt dem i boxen (tycker det är bra träning då iaf min sköthäst är lite skygg... sen fixar vi i ordning matburkar, vatten och höpåsar... blir då lagomt att borsta för att sedan rida en tur... :)

Egentligen ser jag den enda lösningen att du mockar mot en extra kostnad, finns ju inte en chans att det går ihop annars, om hon inte kan komma förrän efter 18

Egentligen ser jag den enda lösningen att du mockar mot en extra kostnad, finns ju inte en chans att det går ihop annars, om hon inte kan komma förrän efter 18

Tyvärr så kommer jag inte få mer tid att mocka hennes box om jag tar extra betalt eller inte. Jag hade gärna gjort det gratis om jag hade haft tiden, så kan man byta tjänster med varandra istället, men det får säkert bli så att jag tar in dom den tid jag är tvungen oavsett om boxen är mockad eller inte.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 979
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
752
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka