Fråga om skada

iruba

Trådstartare
Igår kom jag ut till stallet och hittade min häst med en skada. Ett sår på benet som är ca 3cm brett, går hela vägen in till benet, slitit sönder ett blodkärl och griffelbenet är av (hästen är på klinik och har opererats). Nu funderar jag på hur detta kan ha gått till, veterinären förstod inte riktigt heller. Själva såret är ju bara som ett snitt så det känns ju konstigt om det är en spark (inga vassa kanter ett lösa sömmar på hans hagkompis).
Har ni några teorier?

Har även hittat spår utanför hagen att det går vilda djur runt omkring, hagen är precis vid en energiskog så det finns gott om plats att gömma sig också.

KAN ett vildsvin åstadkomma detta?
 
Är hagen helt utan skog/grenar/stenar osv? Min erfarenhet är att hästar verkligen kan få dom mest knepiga skador på vad man kan tro är ingenting. Har svårt att tro att ett vildsvin skulle gå på en häst på det sättet.
 
Har inga teorier. Kan bara konstatera att hästar kan lyckas med de konstigaste av grejer. Min häst står för tillfället med en skada. Hon har på något sätt lyckats hitta den enda fläcken med lera som måste funnits i hagen, gått omkull, fått ett 15 cm djupt sticksår i en hage utan något att sticka sig på, och dessutom få en fraktur på bakknät. Höjden av otur kallas det.
 
Min ena häst fick ett helt framknä uppskuret en gång, av sin kompis som hade slagit av en liten flisa av en framtand som var vass... De lekte som vanligt och bet varann i frambenen, brukar ju funka, men inte med en trasig tand...
 
Jag har haft en liknande sårskada, dock utan trasigt griffelben, på en shetlandsponny. Ett helt rakt snitt uppifrån och ned längs med hela skenbenet på ena bakbenet. Vi har ingen aning om vad hon kan ha gjort sig illa på, hon måste ha lyckats hitta något vasst i hagen. Jag kan inte tänka mig att t.ex ett vildsvin skulle orsaka en så "ren" skada, utan det hade nog varit betydligt ojämnare och mer trasigt...
 
nej inget vildsvin har varit framme och dragit upp ett sår på benet på din häst ;) om det skulle varit ngt sånt rovdjur så hade hästen varit betydligt mer trasig på väldigt många fler ställen kan jag lova....
hästar är bra på att ta hål på sig själva, och lyckas med det mesta trots orimligheter osv. Inkl konstiga sår, frakturer osv och allt däremellan i all oändlighet osannorliktsmässigt.
blir lite beklämd ang. hetsen ang. vildsvin som florerar senaste åren som ngt som skulle vara typ ngt rovdjur som går på andra djur helt oprovocerat. galet.
 
En övrig fråga:Räknas vildvin som rovdjur? Jag har nog bara hört typ "rädsla för rovdjur och vildsvin"...De äter ju säkert ägg om de hittar, döda djur osv. Men visst äter de i huvudsak vegetarisk föda? Litet mask, insekter och möss som de stöter på förstås.
 
En övrig fråga:Räknas vildvin som rovdjur? Jag har nog bara hört typ "rädsla för rovdjur och vildsvin"...De äter ju säkert ägg om de hittar, döda djur osv. Men visst äter de i huvudsak vegetarisk föda? Litet mask, insekter och möss som de stöter på förstås.
Vildsvin är som oss allätare så hittar dom döda djur eller slakt rester efter jakt är dom snabbt på plats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 603
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 603
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 262
Senast: Messy
·
Hästvård Min häst är skadad. Igen. Alla reagerar och säger att "nu får det väll räcka för er",för det är verkligen något hela tiden. Inte ens...
Svar
5
· Visningar
4 708
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp