Fråga om utkörning av paket med lantbrevbärare

Om paketen är för stora för att gå ner i brevlådan kommer de ALLTID till ombud här. Brevbärarna försöker inte ens leverera.

Det beror på vilken tjänst som är köpt av den som skickade. Är det leverans vid dörr så levererar vi till dörr. Är det inte det åker paketet till ombud om det inte går ner i lådan.
 
ok! brukar du vara hemma när brevbäraren kommer? har du bett om att de ska ha med paket? brevbäraren kan ju ha en gammal rutin som inte passar dig längre? Sedan kan det förstås finnas paket som alltid är för stora för att det ska vara rimligt att ha dem i bilen, eller att det är så många stora paket att de inte kan ta med alla en viss tur (i så fall prioriteras kanske äldre och andra personer som kanske har begränsad möjlighet att ta sig till utlämningsstället). nu under coronan så misstänker jag att brevbärarna inte har kunnat ha med allt till alla som tillfälligt jobbar hemma, speciellt som mer än vanligt köps på nätet.
Japp. Maken jobbar hemifrån. De försöker ALDRIG leverera något, men det är inget vi har sagt till om heller. Men när man beställer från många företag står det ju också något i stil med att paket levereras till brevlåda. Men att om de är för stora går de till ombud i stället. Den enda gång vi får stora paket direkt till oss med lantbrevbäraren är när vi beställer hundmat, men då står det ju också uttryckligen när man beställer att det är med hemleverans.
 
Det beror på vilken tjänst som är köpt av den som skickade. Är det leverans vid dörr så levererar vi till dörr. Är det inte det åker paketet till ombud om det inte går ner i lådan.
Med lantbrevbärare så ska man kunna få allt hem (som skickas med vanlig postservice/postnord) utan extra kostnad. Det är inget som köps separat. Spelar ingen roll om det är postat privat eller av ett företag, i Sverige eller utomlands.
 
Japp. Maken jobbar hemifrån. De försöker ALDRIG leverera något, men det är inget vi har sagt till om heller. Men när man beställer från många företag står det ju också något i stil med att paket levereras till brevlåda. Men att om de är för stora går de till ombud i stället. Den enda gång vi får stora paket direkt till oss med lantbrevbäraren är när vi beställer hundmat, men då står det ju också uttryckligen när man beställer att det är med hemleverans.
Då är paketen kanske för stora för att det ska vara rimligt att ha med dem? Lantbrevbärarservicen förutsätter förstås också att paketet går med postnord
Beställer man med "hemleverans" så är det inget som har med lantbrevbärning att göra. Den hemleveransen kan ske med vilket företag som helst.
 
Med lantbrevbärare så ska man kunna få allt hem (som skickas med vanlig postservice/postnord) utan extra kostnad. Det är inget som köps separat. Spelar ingen roll om det är postat privat eller av ett företag, i Sverige eller utomlands.

Men det måste beställas. Är det inte det åker paketet till ombud.

Noga räknat får vi inte lämna just paket i brevlådan utan överenskommelse med kunden.
Varubrev, "klump", däremot läggs i lådan.
 
Fast hur kul kan det vara för paketet att åka som en flipperkula mellan ett postcenter och ett ombud (som vi sett exempel på här på Buke)?! :laugh:

Nej, en omväg via Suez-kanalen vore något, då kan vi snacka sightseeing :rofl:

Jag hade ett som tio (!!) dagar i rad landade på samma sorteringscentral. Två gånger/dag. In och ut. Snacka om lång följetong i appen…
 
Men det måste beställas. Är det inte det åker paketet till ombud.

Noga räknat får vi inte lämna just paket i brevlådan utan överenskommelse med kunden.
Varubrev, "klump", däremot läggs i lådan.
Har aldrig beställt. Däremot har vår brevbärare bra koll på alla längs linjen och vet vilka som brukar vara hemma och vill ha paketen hem :love:
(Få saker är så viktigt som en bra relation med sin lantbrevbärare)
 
Har aldrig beställt. Däremot har vår brevbärare bra koll på alla längs linjen och vet vilka som brukar vara hemma och vill ha paketen hem :love:
(Få saker är så viktig som en bra relation med sin lantbrevbärare)

Ja, vi gör så gott vi kan. Har vi tid brukar vi lämna paket/klump även om det inte går ner i lådan. Det är inget vi har någon skyldighet att göra.
Tyvärr försvinner mycket service pga hårt pressat schema..

Jag ringer alltid om det finns ett telefonnummer. Ofta innan jag ens lastat bilen på morgonen, inte kul att lasta in och köra runt på 150 kg kattsand och sen inte kunna leverera pga inte få tag i mottagaren.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du beställt utkörning med lantbrevbärare? Det beställer man ju inte utan är "normalfallet" om man har lantbrevbärare? Man ska inte beställa utkörning om paketet skickas med postnord och man har lantbrevbärare.
I teorin körs alla paket ut automatiskt. I praktiken så kan det variera eftersom brevbäraren inte har obegränsat med utrymme i bilen.
Personer som inte brukar vara hemma när brevbäraren kommer kan också föredra att paketet går direkt till ombudet eftersom det blir det snabbaste alternativet i så fall. I bästa fall har man pratat om det, men i de flesta fall är det något som brevbäraren listar ut. Ibland kan brevbäraren lämna paket i t ex ett öppet uthus, men egentligen är det inte ok längre om jag har förstått det hela rätt. Men stora brev som inte går ner i brevlådan kan lämnas så om det är ok med mottagaren.

De exakta rutinerna varierar säkert, men så här går det till där jag bor:
  • Om man inte brukar vara hemma när brevbäraren kommer och paketet därför går direkt till utlämningsställe kan man kontakta brevbärarna och be att de kör ut det (kostar inget)
  • Missar man brevbärare när den kommer så tar det längre tid innan paketet når ombudet eftersom det behöver åka hela rundan först, kan dröja till nästa dag. Om paketet varit med på turen och sedan gått till ombud brukar brevbäraren lägga en lapp i brevlådan så man vet var paketet är.
Paket har alltid varit beställning på så länge jag har bott här. Alla brev kommer ut direkt, även varubrev som bara halvt får plats i lådan, som jag tror de hade lämnat hos ombud pga. storleken i tätort. Och företagspaket kommer direkt, men det är för att den tjänsten ser ut så oavsett plats.

Men förr räckte det att man ringde innan de kört från stan på morgonen så plockades det hos ombudet när de körde förbi på vägen ut. Nu försvinner en massa tid för att en annan bil ska sköta att det hämtas och levereras till brevbärarnas hemmalokal och för att beställningen ska göras efter centraliserade regler och tidsgränser. (i praktiken 2 dygn)
Kombinerat med att de inte lämnar vid lådan som förr så en måste passa när bilen kommer och att jag mer regelbundet är nära ett ombud så har jag inte beställt ut något på senare tid.
 
Mina två brevbärare är toppen men att ta med mina paket utan att det är beställt räknar jag inte med. Däremot kan de ta med andras paket som hänger på brevlådan ute vid vägen om de ska in med något. Eller lämna viktiga brev vid huset när brevlådan plogats ner i diket 🙈😅😍
 
Vad är lantbrevbärare egentligen? Jag bor på landet, men får hämta det flesta paketen på ombud. Så jag har funderat på vad som gör att man har lantbrevbärare eller inte.
Förr när det fanns postkontor så gjorde LBB allt som gjordes där för folk som bodde på landet och inte hade posten nära. Komplett mobilt postkontor med banktjänster (t.ex. på ut pensionen i kontanter så en kunde handla mat, postgirobetalningar) postsröstning och annat. Funkar även som gul låda att de plockar med sig utgående brev från din egen låda.
Nu gör de bara det som ombuden gör - lämnar och hämtar försändelser, säljer frimärken. Och de flesta på landet är ändå i stan med bil regelbundet för att köpa mat och arbeta så inte lika många som verkligen behöver tjänsterna idag. https://www.postnord.se/ta-emot/postutdelning/lantbrevbaring
 
Paket har alltid varit beställning på så länge jag har bott här. Alla brev kommer ut direkt, även varubrev som bara halvt får plats i lådan, som jag tror de hade lämnat hos ombud pga. storleken i tätort. Och företagspaket kommer direkt, men det är för att den tjänsten ser ut så oavsett plats.

Men förr räckte det att man ringde innan de kört från stan på morgonen så plockades det hos ombudet när de körde förbi på vägen ut. Nu försvinner en massa tid för att en annan bil ska sköta att det hämtas och levereras till brevbärarnas hemmalokal och för att beställningen ska göras efter centraliserade regler och tidsgränser. (i praktiken 2 dygn)
Kombinerat med att de inte lämnar vid lådan som förr så en måste passa när bilen kommer och att jag mer regelbundet är nära ett ombud så har jag inte beställt ut något på senare tid.
ok! jag trodde du menade att den som skickar beställer hemkörning. det är ju något helt annat.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att du beställt utkörning med lantbrevbärare? Det beställer man ju inte utan är "normalfallet" om man har lantbrevbärare? Man ska inte beställa utkörning om paketet skickas med postnord och man har lantbrevbärare.
I teorin körs alla paket ut automatiskt. I praktiken så kan det variera eftersom brevbäraren inte har obegränsat med utrymme i bilen.
Personer som inte brukar vara hemma när brevbäraren kommer kan också föredra att paketet går direkt till ombudet eftersom det blir det snabbaste alternativet i så fall. I bästa fall har man pratat om det, men i de flesta fall är det något som brevbäraren listar ut. Ibland kan brevbäraren lämna paket i t ex ett öppet uthus, men egentligen är det inte ok längre om jag har förstått det hela rätt. Men stora brev som inte går ner i brevlådan kan lämnas så om det är ok med mottagaren.

De exakta rutinerna varierar säkert, men så här går det till där jag bor:
  • Om man inte brukar vara hemma när brevbäraren kommer och paketet därför går direkt till utlämningsställe kan man kontakta brevbärarna och be att de kör ut det (kostar inget)
  • Missar man brevbärare när den kommer så tar det längre tid innan paketet når ombudet eftersom det behöver åka hela rundan först, kan dröja till nästa dag. Om paketet varit med på turen och sedan gått till ombud brukar brevbäraren lägga en lapp i brevlådan så man vet var paketet är.
Så var det förr men inte längre. Det är över 15 år sedan som det fungerade så. Vi har 4-5 ordinarie som kör här plus ett antal som kör då och då. Även om jag ber dagens brevbärare ta med ett paket nästa dag så kan de inte lova att de kan det eftersom de inte vet innan vilken tur de har nästa dag. Jag är alltid hemma och har varit i 20 år vilket de ordinarie vet men de kan ändå inte ta med paket som ska levereras till ombudet utan det är något man får beställa. Om brevbärarna hade börjat plocka med sig paket som ska till utlämningsställe så lär de få en tillsägning för det är ju helt fel. Det är inte dit beställningen är. Så jo, vill man ha paket hemkört så går man in på länken jag gav @MissFideli tidigare i tråden och beställer paketet hem. Att lämna paket i öppna uthus har aldrig varit okej men det hände förr även här. Idag ska de fota paket de lämnar på ett sådant sätt att de i efterhand kan se var någonstans paketet är lämnat.
 
Är det normalt att det verkar så här knäppt när det ska ut med LBB?
Kort svar på den här delen av frågan.
Inte varje gång, men inte heller ovanligt...
Man får besked att om man bokar före kl 11 så kommer det dagen efter. Det är absolut en sanning med modifikation. Behöver man ha paketet snabbt ska man hellre hämta det hos ombudet.
Mitt senaste paket skulle kommit ut på onsdagen, det kom tisdagen efter...
 
Vidrig väntemusik...
Hon på posten höll i alla fall med om att det inte var rimligt att paketet samtidigt kunde befinna sig A. som aviserat hos ombudet, B. som spårat på annan ort, C. inom räckhåll för LBB innan de far ut idag.

Meen efter lite luskande så bedyrar hon att det iinte är något problem alls, det ska bli utkört som tänkt.

Återstår att se om det är buke eller kundtjänsten som är pålitliga siare?
Kontentan är i alla fall att jag behöver ägna dagen åt att vara tillgänglig för bilen.
 
Tydligen levererar de fortfarande utan påskrift eller leg för det låg ändå i lådan när jag var dit och kollade nu. :up:
Enligt spårningen ligger det fortfarande i sorteringen för planerad leverans till ombudet idag...:laugh:

Inget lyxfluff @Sleepy , bara luft, luft, luft och en liten pryl i ena hörnet.
Imorgon ska jag lyxa mig med att tvätta håret i duschen. :)
 

Bifogade filer

  • 20210705_184807.jpg
    20210705_184807.jpg
    168,8 KB · Visningar: 36
Tydligen levererar de fortfarande utan påskrift eller leg för det låg ändå i lådan när jag var dit och kollade nu. :up:
Enligt spårningen ligger det fortfarande i sorteringen för planerad leverans till ombudet idag...:laugh:

Inget lyxfluff @Sleepy , bara luft, luft, luft och en liten pryl i ena hörnet.
Imorgon ska jag lyxa mig med att tvätta håret i duschen. :)
Grattis! :D
 

Liknande trådar

Äldre Jag skulle egentligen ha flyttat i onsdags och adressändrade därmed och beställde eftersändning fr.o.m. onsdag (1/10). Nu hade dock den...
Svar
4
· Visningar
1 495
Senast: DeadSerious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp