Frågor ang. Foderhäst!!!!!

M

Mickan

Kommer att skaffa foderhäst nu för första gången och har letat överallt men inte hittat de frågor som jag vill ha svar på...

21-årigt halvblods sto. haft senskada men är helt frisk och rehabiliterad. Hoppas inte längre efter det, men ägaren tror att hon nog kan ta några småskutt.

Jag är 17 år och går första året på naturbruksgymnasium.
(Inga synpunkter om tid och pengar tack!)
Är enda hästintresserade i familjen.

Var besiktar man hästen? Om jag bor 13 mil från ägaren så tar jag ju inte hem hästen till mig och besiktar.
Gör man gård/klinik?

Bestämmer jag veterinären (antagligen)? Hur gör jag det? Ber jag om namnet till ägarens veterinär och ringer sen till närmaste klinik och tar vem som helst utom denne?

Ska jag ha med mig någon? (Tänkte ta med min kompis isåf, haft hästar hela sitt liv och rider tusen gången bättre än jag!! Kan rida alla sorters hästar.)

Vem ska göra i ordning hästen? (sadla,tränsa osv)

Ska man rida på bana och i skog samtidigt?

Kan man vet. besikta samma dag och ta hem hästen om allt känns bra? (Självklart har man stallplats redo)

All annan info är av intresse ang. foderhäst!

Vet dock att man som fodervärd betalar allt, ibland betalar ägaren försäkringen. Samt att man ska skriva ett ordentligt fodervärdsavtal (finns färdiga att köpa) och vet. besikta. Och att man ska provrida flera hästar.
 
Sv: Frågor ang. Foderhäst!!!!!

Om du vill göra en gårds- eller klinikbesiktning avgör du själv. Det kan ingen bestämma åt dig :D

Vill du så får du bestämma veterinär, om inte så ber du bara ägaren att ordna med en veterinärbesiktning.

Vill du så kan du ta med dig någon, är din kompis kunnigare än dig så tycker jag att det kan vara en bra idé :)

Har du inte provridit ännu eller förstår jag fel? Som ett litet tillägg så vill jag bara råda dig att inte ha för höga förhoppningar om så är fallet. Du och hästen kanske inte alls klickar. Ska du provrida också så tycker jag verkligen att du ska ta med dig din kompis, alltid bra att ha ett extra par ögon :) Dock vill jag också tipsa dig om att faktiskt lyssna på vad din kompis har att säga efteråt, även om det skulle vara negativt. Jag vet själv att ibland vill man så mycket att man blundar för det negativa, och då blir det vanligtvis fel i slutändan.

Vem som sadlar och tränsar får du och ägaren tillsammans avgöra (ägaren brukar visserligen inte ha någon åsikt utan bara göra som intressenten vill).

Vart du ska rida någonstans bestämmer du också själv (förstår inte riktigt vad du menar med bana och skog samtidigt? Det går ju inte? :rofl:), det kan dock vara bra att prova hästen både på bana och ut i skogen, vid vägar osv. Om du menade om du ska göra det samma dag så är det upp till dig själv :)

Man kan vet. besiktiga och ta hem hästen samma dag :)

Du verkar väldigt osäker på dig själv (utläser det från dina frågor, man får bestämma i stort sett allting själv när det gäller provridning osv.), så jag vill också önska dig lycka till. Jag tror att det kommer gå bra, oavsett om du bestämmer dig för att ta hästen eller ej så är det en bra erfarenhet :) Och jag kan lova dig att provridning/veterinärbesiktning är absolut inget att vara rädd för, både hästägare och veterinärer är också människor, de förlåter små missar :)
 
Sv: Frågor ang. Foderhäst!!!!!

Kommer att skaffa foderhäst nu för första gången och har letat överallt men inte hittat de frågor som jag vill ha svar på...

21-årigt halvblods sto. haft senskada men är helt frisk och rehabiliterad. Hoppas inte längre efter det, men ägaren tror att hon nog kan ta några småskutt.

Jag är 17 år och går första året på naturbruksgymnasium.
(Inga synpunkter om tid och pengar tack!)
Är enda hästintresserade i familjen.

Var besiktar man hästen? Om jag bor 13 mil från ägaren så tar jag ju inte hem hästen till mig och besiktar.
Gör man gård/klinik?

Bestämmer jag veterinären (antagligen)? Hur gör jag det? Ber jag om namnet till ägarens veterinär och ringer sen till närmaste klinik och tar vem som helst utom denne?

Ska jag ha med mig någon? (Tänkte ta med min kompis isåf, haft hästar hela sitt liv och rider tusen gången bättre än jag!! Kan rida alla sorters hästar.)

Vem ska göra i ordning hästen? (sadla,tränsa osv)

Ska man rida på bana och i skog samtidigt?

Kan man vet. besikta samma dag och ta hem hästen om allt känns bra? (Självklart har man stallplats redo)

All annan info är av intresse ang. foderhäst!

Vet dock att man som fodervärd betalar allt, ibland betalar ägaren försäkringen. Samt att man ska skriva ett ordentligt fodervärdsavtal (finns färdiga att köpa) och vet. besikta. Och att man ska provrida flera hästar.




Jag skulle inte ta en häst som har haft en senskada! Fast det beror ju på vad du vill göra med hösten? Jag tycker inte att en häst som varit skadad ska hoppa alls! kanske någon litet skutt i skogen men inte i övrigt. Vad har du för planer och förväntningar av din foderhäst?

När hästen ska veterinärbesiktas så frågar du omkring bland vänner, tränare, mm om dom ha en bra veterinär som man kan lita på! Fråga om nummer och ta kontakt!

Eftersom att du är minderårig så ta med en förälder! Det kan ju alltid vara kul att ha med en kompis på provridningar men jag skulle råda dig att ta med din tränare eller ridlärare! eller om någon av dina kompisar har en väldigt hästkunnig förälder som kan följa med!!

DU ska göra iordning hästen!!!! Helst ta in den från hagen också så att du får veta hur hästen beter sig! var väldigt uppmärksam på hästen! försöker den bitas? sparkas? eller beter den sig som en ängel? Provrid alltid hästen minst två ggr, både i skog och på ridbana! Du vill ju veta så att det inte är en häst som får fnatt och drar iväg så fort den kommer utanför ridbanan! det kan bli en väldigt otrevlig överaskning när du får hem den isåf!!

När du vill ta hem hästen bestämmer du tillsammans med ägaren!
 
Sv: Frågor ang. Foderhäst!!!!!

Som någon sagt, om du vill göra det så lätt för dig som möjligt så be ägaren boka en besiktning hemma på gården, brukar också vara det billigaste alternativet framför att köra den till en klinik. Tycker inte heller det ät nån idé att köra den till en klinik om du inte ska röntga den. Men iom att det är en så pass gammal häst och att du inte ska köpa den är röntgen lite i överkant tycker jag.
Sen provridning brukar jag föredra om jag får göra så mycket som möjligt själv, gärna hämta hästen i hagen, borsta, kratsa hovar, sadla, tränsa osv, då ser jag precis hur hästen reagerar när någon hästen inte känner så väl hanterar den.
Vissa hästar kan bete sig på ett visst sätt med ägaren, men helt annorlunda med någon ny, och ska du stå på ett ridgymnasium i ett kollektivstall kan det komma tillfällen då någon annan ska hantera hästen, ta in den från hagen, byta täcke osv.
 
Sv: Frågor ang. Foderhäst!!!!!

Hej!

När jag hittade min nuvarande foderhäst så provred jag 1 gång. Först en stund i paddocken och sedan ute i skogsdungen/fältet.
När jag kom dit var han inne i stallet, men jag ryktade, sadlade och donade med allt innan vi gick ut.
Jag hade min sambos syster med mig, som har mycket erfarenhet utav foderhästar och hästar i övrigt.
Efter att jag ridit klart så kände vi igenom rygg, ben osv för o se om han hade ömma punkter.
Redan när jag kom sa de klick mellan oss!

Efter ca 3 veckor åkte vi ner till hästen o ägaren igen och besiktigade. Eftersom han är lite äldre,
jag ska inte tävla och har honom som hobbyhäst var jag inte intresserad av o röntga, därför kom veterinären till stallet där han stod.

Hoppas allt går bra för dig, jag håller tummarna! :)
 
Sv: Frågor ang. Foderhäst!!!!!

Det kan gøras på flera sætt, det ær helt upp till dig hur du vill lægga upp det.

Sjælv gjorde jag och expojkvænnen det vældigt lættvindigt med vår foderhæst.
Satte ut en annons fick svar, ringde upp den vi trodde kunde vara något før oss och kom øverens om att den skulle køras till oss dagen efter osedd.
Det har gått vældigt bra før oss med den hæsten så en chansning kan ju fungera men skulle nog inte gøra om det med tanke på hur det kunde ha slutat.
 
Sv: Frågor ang. Foderhäst!!!!!

Jag skulle inte ta en häst som har haft en senskada! Fast det beror ju på vad du vill göra med hösten? Jag tycker inte att en häst som varit skadad ska hoppa alls! kanske någon litet skutt i skogen men inte i övrigt. Vad har du för planer och förväntningar av din foderhäst?

När en sena väl är läkt så är det ju oftast inga problem. Min hoppade regelbundet hinder upp till 130 efter sin senskada i gaffelbandet utan problem. (Som tog ett år att läka)
 
Sv: Frågor ang. Foderhäst!!!!!

Rid överallt, både ute och inne och testa hästen lite. Gör med andra ord i princip allting du har tänkt att göra med den hemma. Och man kan ta hem hästen direkt efter en godkänd besiktning, men allt sånt får man väl göra upp med ägaren och så. Och ta en vet. som inte ägaren brukar ha, det kan bli galet om man har otur.

Ang. skadan så tror jag inte det är det minsta problem. Min har haft senskada och både hoppar och rids i dressyr osv aktivt utan minsta problem. Men klart det beror på vad det var för skada också.
Senskador är verkligen inte något man ska bli avskräckt för sålänge den är läkt och igångsatt som den ska.
 
Sv: Frågor ang. Foderhäst!!!!!

Tycker inte heller det ät nån idé att köra den till en klinik om du inte ska röntga den.
Fast klinikundersöknignar brukar vara mycket, mycket grundligare. Gårdsbesiktning brukar mest innebära böjprov, longeringsprov osv... men det visar ju bara om hästen är halt. När jag har besiktigat på klinik så har de utöver hältprov kört ner kamera i näsan på hästen för att kolla lungorna, i munnen för att kolla magsystemet, lyst ögonen, kollat hörseln och haft en specialinriktad tandveterinär som har gjort en ordentlig koll av munnen - tänder, tandkött, sår i vävnader, fickor osv. Allt det här har varit standard.

Det kostade inte ens speciellt mycket pengar, någonstans mellan 1500-2000 kr. Oerhört värt det! Dessutom är det smidigt att kunna röntga på plats om det skulle vara några oklarheter någonstans.

Men iom att det är en så pass gammal häst och att du inte ska köpa den är röntgen lite i överkant tycker jag.
Det beror ju på vem som står för eventuella veterinärkostnader om skadan skulle slitas upp igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 247
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
646
Senast: yamyam
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 395
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp