Ägare vill inte besikta på klinik vid försäljning.

Många verkar tycka att besiktning inte är lika viktigt heller om hästen är äldre vilket jag inte förstår alls riktigt för då är det väl ännu viktigare med en besiktning så man vet vad man ger sig in i. Då kan man också få råd om hur man behåller hästen fräsch och frisk.
Jag skulle personligen inte sälja en äldre häst till någon som inte har kunskapen. Men det är ju jag det :-P

Det är vanligare än du verkar tro att sälja/köpa utan besiktning.
 
Vi både köper och säljer privat. Har faktiskt inte haft problem alls hittills, men vi tycker om ponnyerna, det är ju dotterns kompisar liksom, är noga med vetchecks på våren efter vinterträning och på hösten efter säsong, kan visa upp regelbunden tandvård och kiropraktor, har dem välförsäkrade i försäkringar som kan tas över. Det är heller inga dyra hästar. 100.000 för en tävlingsponny som gått LA- medelsvår senaste året är inga pengar krasst sett, och de vi köpt och sålt har kostat mindre än så, de människor som redan är inne i tävlingssvängen vet väl om det. Vi säljer ofta billigt för att slippa krabba med röntgen och veterinärbesiktingar på klinik och sådana grejer liksom, så därav nekar vi de spekulanterna, de får gärna köpa andra hästar, marknaden är ju full av dem, dock brukar många vara betydligt dyrare än vad vi säljer. Jag hade som sagt aldrig själv veterinärbesiktat på klinik om inte försäkringsbolaget krävt det (det vill säga röntgen för ponnyer över 100) så jag är väl färgad och vill ha liknande köpare som mig själv helt enkelt..
Tack för svar, det är alltid intressant att höra hur andra tänker. Som du säger, det är ju relativt låga priser för så pass meriterade ponnyer och ett annat utgångsläge när man säljer och köper privat.
Vi säljer som företag och oftast för högre prislapp, med allt var konsumentköplagen medför 🫣 Ofta har jag upplevt att det är de "billigare" vuxna hästarna som är svårast att sälja eftersom de köparna ofta är mer rädda, inte sällan brända av tidigare erfarenheter. Sådana köp har det hänt att vi avböjt.
 
Jag skulle personligen inte sälja en äldre häst till någon som inte har kunskapen. Men det är ju jag det :-P

Det är vanligare än du verkar tro att sälja/köpa utan besiktning.
Så du menar att det är möjligt att bli fullärd? Jag anser inte att man nånsin blir fullärd..alla hästar är dessutom unika och det finns alltid tips man kan ta emot.

Jag säger mina erfarenheter och nej, seriösa säljare säljer inte obesiktigade hästar.
 
Senast ändrad:
Som det redan sagts i tråden så är det lite upp till var och en vad som är viktigt. Jag köpte min unghäst för 28' och valde bort besiktning, hon har varit försäkrad sedan födsel och jag tog över den vid köpet. Dock var det ju fritt fram för mig att välja besiktning men just röntgen och liknande har inte varit särskilt intressant för mig. Hade man röntgat mig så hade man säkert hittat en massa galet men jag fungerar till det jag håller på med 😅 Om jag kollar på en vuxen häst så tittar jag hellre på hur den använts och mått fram till försäljning.
 
Så du menar att det är möjligt att bli fullärd? Jag anser inte att man nånsin blir fullärd..alla hästar är dessutom unika och det finns alltid tips man kan ta emot.

Jag säger mina erfarenheter och nej, seriösa säljare säljer inte obesiktigade hästar.
Vi är definitivt seriösa. Finns dessutom inte en av våra ponnyer som vi inte skulle köpa tillbaka. Så det du säger är bullshit. Men nej, jag skulle inte sälja till någon som inte vet hur man tar hand om en äldre häst. Det är väl för övrigt inte en random veterinär som vet hur man ska ta hand om en ponny som vi har haft i flera år? Det är väl oss som ägare man frågar i så fall?
Ok. Vi kan se olika på saken. Vad som är billigt för någon, är dyrt för någon annan.
Så är det självklart. Oavsett vilket ligger ponnyer som gått SM på 200+ många gånger, har man tur kan man hitta säljare till vettiga ponnyer som vill ha okomplicerad affär betydligt billigare. Vi är i fas där vi håller på att byta från B till D ponny nu och tittar på en för 60, det är en ponny med extrem kapacitet, dock äldre, men har fungerat för ändamålet hela tiden och har en försäkring på 100 som man kan ta över, det blir väl troligen ingen besiktning där heller, å andra sidan är det seriösa folk som har den som liksom oss kollar igenom den regelbundet. De flesta tävlingsfolk gör ju liksom det.. Så tja, vill nog ändå inte sälja till de som tycker våra är dyra... Tävlingsponnyer ÄR dyra liksom. Och tyvärr, men att äga en ponny som ska prestera på banan är också snordyrt, vi kollar som sagt våra ponnyer hos veterinär två gånger om året, det är väl mer än många som rider på lägre nivå eller inte tävlar alls gör.

Tack för svar, det är alltid intressant att höra hur andra tänker. Som du säger, det är ju relativt låga priser för så pass meriterade ponnyer och ett annat utgångsläge när man säljer och köper privat.
Vi säljer som företag och oftast för högre prislapp, med allt var konsumentköplagen medför 🫣 Ofta har jag upplevt att det är de "billigare" vuxna hästarna som är svårast att sälja eftersom de köparna ofta är mer rädda, inte sällan brända av tidigare erfarenheter. Sådana köp har det hänt att vi avböjt.
Ja det är ju en jätteskillnad mellan företag och privat tänker jag, våra ponnyer är ju dotterns bästa vänner. Någon gång har vi väl importerat för att sälja vidare liksom men det är inte många gånger. Jag håller med i övrigt. Sedan är det ju skillnad på hästar. De som köpt våra är föräldrar till barn som ofta är på en nivå över pay and jump och första tävlingarna, våra ponnyer har varit alldeles för svåra för nybörjare eller som första eller ens andrahästar liksom. De har sett ponnyerna ute på banan, vet hur de är, vet att vi kan visa upp papper från varenda tandkoll och vetcheck och vet framförallt att ponnyerna fungerar för sitt ändamål och ofta är lite billigare också. Vi har ju möjlighet att ställa höga krav på en köpare, och säljer inte heller till någon som inte går med på det. Men vi har ju också möjlighet att behålla tills den vi vill sälja till dyker upp. Nu låter det som vi säljer jättemånga hästar, så är inte fallet dock.
 
Ja, jag vet inte riktigt förutom att hen är rädd att nått ska hända men hästen. Ägaren bor i annat land men tjejen som säljer henne följer väl med till kliniken tänker jag.

Och hen tyckte också att hästen är för gammal för att behöva besiktas på klinik. Om hästen inte går igenom helt ua så säger det inte så mkt eftersom hon just är äldre. Det argumentet tyckte jag var lite konstigt eftersom hon säljs ändå som ridhäst, och såklart kan en lite äldre häst vara stel å så men det kan ju veterinären bedöma vara helt normalt eller inte med tanke på ålder.

Nej tyvärr känner jag nu att jag inte är så intresserad längre av hästen…
Äldre??? Herregud, den är ju i sina bästa år. 17 år är ingen ålder!
 
Äldre??? Herregud, den är ju i sina bästa år. 17 år är ingen ålder!
Nej, det borde inte vara en ålder (i synnerhet inte för en islandshäst) men det är ofta i den åldern som de flitigt tävlade eller illa ridna hästarna börjar visa slitage. Och ofta säljs de när resultaten från tävlingsbanorna börjar sina. När de börjar stanna.

Är man i branschen så kan man dels ta risker som den som vill ha en hobbyhäst inte kan, man känner ofta till hästarna och har sett dem på tävling och har träffat deras ryttare och ägare och kommer att träffa deras ryttare och ägare igen.

(PS klinikbesiktning behöver nödvändigtvis inte innebära röntgen)
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.
Nej nej, har visserligen hört om sådana förslag innan faktiskt men aldrig någonting som jag nappat på. Handpenning lägger man ju när man vill hålla hästen från att tittas på av fler köpare. Du hade ju redan bestämt att du ska köpa hästen och besiktiga den för att sedan direkt hämta hem den. Då behövs ingen handpenning.

Menar hon att du ska få åka iväg och göra en ordentlig besiktning på klinik om du betalar en handpenning? Eller varför skulle annars en handpenning få dig att gå med på en halvdan gårdbesiktning?
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.

Så gör man ju nästan alltid när man tingar hundvalpar och kattungar. Men det är ju för att om köparen drar sig ur köpet så får uppfödaren behålla handpenningen. Om du går med på det se till att ha ett kontrakt som tydligt anger vad som händer om du får reda på nåt under besiktningen som gör att du inte vill köpa hästen. Får säljaren då behålla handpenningen eller ska du då få tillbaka den? Måste ni vara överens om anledningen till att du drar dig ur för att få tillbaka handpenningen? Osv.
 
Jag brukar ta handpenning för att inte riskera att säga nej till andra spekulanter och sedan ha en köpare som drar sig ur. Skriver då en bekräftelse på att handpenningen mottagits och att den återbetalas vid avvikelser på besiktning. Skriver även med ett datum då hästen ska vara slutbetald och att den först då övergår i köparens ägo.
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.

Jag ser det inte som så jättekonstigt. Rent krasst kan du hela tiden dra dig ur som köpare, så att du säger att du vill ha den spelar ingen roll i sammanhanget. Om de då ska lägga en dag på att köra till klinik vill de nog vara mer säkra på att du inte kommer ångra dig dagen efter. Det är trots allt inte helt ovanligt att folk bara "försvinner" till och med när hämtning av hästen är bokad.

På hund och katt är det definitivt vanligt, och då läggs handpenning flera veckor i förväg.
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.
Får du besiktiga på klinik då eller vad blir skillnaden? Handpenning innan besiktning är enligt mig ett ganska normalt förfarande. Står samma regler kvar om att besiktiga på gården så känns det som ett lurendrejeri.
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.
Så gör jag alltid när jag säljer hästar som ska besiktas.
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.
Det jag tycker är skumt är väl att ägaren påstår att den brukar ta handpenning - varför har detta inte nämnts förrän nu av ägaren då?
Men, säger som de andra att isåfall ska det dras fram ett kontrakt på detta där det står tydligt vad som gäller om hästen inte går igenom besiktning eller om du drar dig ur och har betalat handpenning.
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.

Lol nej, absolut inte hahaha. Vilken fuling. Handpenning må ju vara en sak, men inte innan besiktningen...

Det kanske är vanligt men jag hade aldrig vågat.
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.
Som förfarande i sig med handpenning, inget ovanligt egentligen, men jag förstår inte syftet i er situation och vad skillnaden är mellan om en gårdsbesiktning eller klinikbesiktning genomförs som motiverar handpenning. Blir det längre väntetid? Har hen flera spekulanter på kö?
Kan man deponera en handpenning hos någon oberoende part i sådana fall?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 649
Senast: Lobelia
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 701
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp