Ägare vill inte besikta på klinik vid försäljning.

Jag känner lite att det är ägarens i nuläget problem att få hästen till kliniken, det är på ägarens ansvar att hästen kommer fram och tillbaka hel därifrån. Om hästen skadar sig i transporten eller ifall ni inte ens tex kommer iväg till kliniken för att den är så svår att lasta så bör du få pengarna tillbaka för att inte köpet gick att genomföra och jag får en liten känsla av att denna säljares tanke är att om hästen skadar sig så är det du som får stå för det med din handpenning.
Men detta reglerar man ju också i avtal. Normalt sett övergår inte risken till köparen i och med lagd handpenning.
 
Det känns som att det är rätt så många som missar hanteringen vid provridning. Man hoppar upp och rider och glömmer bort resten lite.

Det, och hur mycket hästar kan ändras i en annan miljö och med annan hantering. Liten vs stor anläggning. En häst som är stencool vid ridning när den går ute mycket i flock kan ju vara en potentiell kruttunna en vinterdag om den bara har utevistelse i rasthage med max en kompis.

För vissa är hästen helt omöjlig i vardagen ifall den inte kan stå inne/ute ensam, för andra är det inte ens en grej som existerar. Osv i alla oändlighet. Man måste verkligen tänka efter kring sin egen hästhållning, och försöka reda ut om hästen man är intresserad av passar i den typen av hästhållning.
 
Sedan kan det ju också vara så att säljaren har flera intressenter och egentligen helst vill ha snabb och okomplicerad affär, och därmed tar handpenning för att se att du är seriös.
Fast nu hade väl köparen tackat nej med hänvisning till att det inte går att besiktiga på gården. Att då som säljare komma och begära handpenning med tillåtelse att köra till klinik låter inte för mig som att det finns fler potentiella kunder utan mer som en desperat säljare som behöver bli av med hästen.
 
Om du hade köpt hästen, och den vid hämtning visar sig vara svårlastad, hade du försökt häva köpet då?

Om det är argumentet så tar ju säljaren alldeles uppenbart en risk att förlora pengar genom att åka till klinik för besiktning. Det andra alternativet är väl att du betalar lön+resekostnader till den som ska åka dit med hästen? Det är ju inte direkt gratis att släppa annat arbete en dag och köra häst. Gissningsvis därför de inte vill ha klinikbesiktning från början. Jag skulle definitivt förlora ett par tusenlappar på att göra det, och det hade jag inte varit sugen på för en relativt billig häst.
Jag har aldrig backat ur ett köp, även när hästen jag skulle ha inte alls gick igenom böjprov (4-åring), men det blev en dyr läxa så att säga (väldigt lång historia med många vändningar).

Så nej lite svårlastad är inget problem alls men omöjlig är en annan femma. Eller att den får panik under transporten. Nu tror jag kanske inte så är fallet men finns absolut saker som jag skulle kunna dra mig ur för, men skulle säga att det är mer extrema saker isf.

Och jag tänker att en ägare också skulle vilja dra sig ur om jag visade mig inte alls vara den köpare hen trott. Jag kanske visar väldigt dåligt beteende mot hästen (hypotetiskt!) el nått och då ska väl ägaren också kunna backa. Tänker att det viktigaste är att hästen får ett bra hem och då är det först när köpepappret är påskrivet som köpet gått igenom. Och fram tills dess kan både säljare och köpare ångra sig med allt var det innebär för den andra.

Jag skulle absolut kunna betala för att någon följer med men tror inte det egentligen spelar roll i detta fall. Hästen stått osåld ganska länge så tänker att två timmar på klinik i jämförelse med att fodra och sköta en häst under månader blir en litet konstigt argument. Alltså att det tar för mkt tid att åka till klinik. Speciellt om jag står för bil och transport och vi hittar en tid som passar alla. Men som sagt, jag skulle tänka mig att betala en rimlig peng för det.
 
Omoraliskt och oschysst mot framförallt hästen, ja. Laglig grund för att häva ett köp; så gott som aldrig.
Det är ju där vi har undersökningsplikten, du måste själv kolla upp på rimligt sätt att hästen kommer fungera till det du tänkt. Om du inte undersöker frågan kommer du inte komma långt med det. Såvida inte säljaren aktivt ljuger, men det kommer bli rätt svårt att bevisa när du väl vill häva köpet.

Hade jag varit tveksam hade jag bett säljaren visa att hästen är lastbar vid provridning.
Det är en anledning till att jag tycker klinikbesiktning är bra. Jag får se hur hästen är att lasta, köra och även beter sig på ny plats. Men såklart skulle man också kunna åka till nån annan plats också, ex ett närliggande ridhus eller så. Men känns om att många skulle tycka man var tokig om man förslog det🙈
 
Det är en anledning till att jag tycker klinikbesiktning är bra. Jag får se hur hästen är att lasta, köra och även beter sig på ny plats. Men såklart skulle man också kunna åka till nån annan plats också, ex ett närliggande ridhus eller så. Men känns om att många skulle tycka man var tokig om man förslog det🙈

Det är rätt vanligt, jag har gjort det både när jag visat häst och när jag tittat på dem. Skulle dock inte låta någon annan köra hästen "för att testa" utan i så fall får man åka med. Inte alls en dum idé, om det är något som är viktig för en att det funkar någorlunda smidigt,

Jag hade dock inte räknat med att ett försäljningsstall lägger den tiden på att visa en billig häst.
 
Fast nu hade väl köparen tackat nej med hänvisning till att det inte går att besiktiga på gården. Att då som säljare komma och begära handpenning med tillåtelse att köra till klinik låter inte för mig som att det finns fler potentiella kunder utan mer som en desperat säljare som behöver bli av med hästen.
Så kan det absolut vara vilket jag även skrev till ts i nästkommande inlägg "Vimlar det inte av andra spekulanter lär väl säljaren höra av sig igen." Det vet ju oavsett inte vi och det är ju fortfarande säljaren som säljer hästen och kan försöka ställa vilka krav som helst. Eller?
 
Så kan det absolut vara vilket jag även skrev till ts i nästkommande inlägg "Vimlar det inte av andra spekulanter lär väl säljaren höra av sig igen." Det vet ju oavsett inte vi och det är ju fortfarande säljaren som säljer hästen och kan försöka ställa vilka krav som helst. Eller?
Det är klart att säljaren kan ställa vilka krav den vill men det känns väldigt långsökt att säljaren letare en enkel affär och därmed vill ha handpenning innan besiktning när köparen beslutat sig för att inte köpa. För mig låter det som allt annat än leta enkel affär utan som desperation där man vill ha en köpare nu.
Jag motsatte mig alltså inte innehållet i ditt inlägg utan ifrågasatte relevansen av det i den här tråden.
 
Det är klart att säljaren kan ställa vilka krav den vill men det känns väldigt långsökt att säljaren letare en enkel affär och därmed vill ha handpenning innan besiktning när köparen beslutat sig för att inte köpa. För mig låter det som allt annat än leta enkel affär utan som desperation där man vill ha en köpare nu.
Jag motsatte mig alltså inte innehållet i ditt inlägg utan ifrågasatte relevansen av det i den här tråden.
Jag skrev att det SKULLE KUNNA VARA så. Jag har lika lite aning som dig hur säljaren till just den här hästen tänker. Inte du heller. Så relevansen i inlägget har du lika lite aning som som mig.
 
Jag har aldrig backat ur ett köp, även när hästen jag skulle ha inte alls gick igenom böjprov (4-åring), men det blev en dyr läxa så att säga (väldigt lång historia med många vändningar).

Så nej lite svårlastad är inget problem alls men omöjlig är en annan femma. Eller att den får panik under transporten. Nu tror jag kanske inte så är fallet men finns absolut saker som jag skulle kunna dra mig ur för, men skulle säga att det är mer extrema saker isf.

Och jag tänker att en ägare också skulle vilja dra sig ur om jag visade mig inte alls vara den köpare hen trott. Jag kanske visar väldigt dåligt beteende mot hästen (hypotetiskt!) el nått och då ska väl ägaren också kunna backa. Tänker att det viktigaste är att hästen får ett bra hem och då är det först när köpepappret är påskrivet som köpet gått igenom. Och fram tills dess kan både säljare och köpare ångra sig med allt var det innebär för den andra.

Jag skulle absolut kunna betala för att någon följer med men tror inte det egentligen spelar roll i detta fall. Hästen stått osåld ganska länge så tänker att två timmar på klinik i jämförelse med att fodra och sköta en häst under månader blir en litet konstigt argument. Alltså att det tar för mkt tid att åka till klinik. Speciellt om jag står för bil och transport och vi hittar en tid som passar alla. Men som sagt, jag skulle tänka mig att betala en rimlig peng för det.
Kan du inte få igenom att du betalar handpenningen när hästen är lastad men innan avfärd? Få hästar får totalpanik när man väl kör om de går bra att lasta.
Eller är det så att ägaren tycker du skall köpa och betala för vård och genomföra köpet om hästen skadar sig under färd till kliniken? Om så är fallet hade jag besparat mig allt knöl och vara sagt nej tack direkt. Det finns ingen 100% säker hästaffär imo. och det gäller både för säljare och köpare.
 
Hur gammal var den då, och var det en fullstammad häst eller ponny?

Jag har tidigare köpt två unghästar som vid två års ålder kostade 50' vardera. Dessa har jag inte besiktigat, men ombesörjt tandkoll själv vid lämplig ålder.

Dessa var dwb, respektive swb med alla papper iordning. Hade summan varit högre så hade jag troligen besiktigat, men samtidigt är det en ögonblicksbild på en häst som inte skall ha blivit utsliten?

Jag vet faktiskt inte hur jag hade resonerat.

Jag har sålt en 18- månaders unghäst där köparen gjorde en unghästbesiktning på gården.
Hon var 1,5 när jag tingade henne och 2 när jag hämtade hem henne. Inte helt fullstammad pga okänd härkomst på mamman men reggad i Svenska tinkersällskapet. Hon ska funka som hobbyhäst till mig och eftersom jag fått följa henne och uppfödarna på vägen så kände jag mig ganska trygg med att skippa besiktningen utifrån mina förutsättningar. Hon hade även en äldre bror med samma stam som var väldigt trevlig.
 
Kan du inte få igenom att du betalar handpenningen när hästen är lastad men innan avfärd? Få hästar får totalpanik när man väl kör om de går bra att lasta.
Eller är det så att ägaren tycker du skall köpa och betala för vård och genomföra köpet om hästen skadar sig under färd till kliniken? Om så är fallet hade jag besparat mig allt knöl och vara sagt nej tack direkt. Det finns ingen 100% säker hästaffär imo. och det gäller både för säljare och köpare.
Instämmer helt. :bow:
 
Jag meddelade som sagt ägaren att jag inte kände mig trygg med enbart gårdsbesiktning och letar vidare, men nu återkom hen med ett förslag att jag betalar handpenning innan besiktning. Och sen får jag tillbaka pengarna om hästen inte går igenom besiktningen.

Jag har iaf köpt 3 hästar och aldrig varit med om handpenning. Hur vanligt är detta? Enligt ägaren har hen alltid gjort så, alltså att handpenning betalas, hästen besiktas och sedan betalas resterande när hästen hämtas.
Jag har lagt handpenning flera gr innan besiktning och har hästen ej gått igenom har jag fått tillbaka den. Men det har varit mer för att jag menar med handpenning, ”jag är seriöst intresserad och vill ha första tjing.” Ska du stå för besiktningen isåfall? I de fall jag har besiktigat så har jag stått för den om jag köper hästen och har den ej gått igenom har säljaren stått för den. Röntgen står jag för som köpare. Folk är glada för att klaga på köpare men det finns väldigt besvärliga säljare också🙈
 
Handpenning i sig är inget konstigt. Men när säljaren plötsligt vill ha det när köparen drar sig ur är för mig stora varningsflaggor. Jag hade sagt tack men nej tack och sedan letat vidare. Är hästen t.ex svårlastad ska en seriös säljare tala om det redan när eventuellt köp diskuteras, annars är man inte seriös.
 
Det är en anledning till att jag tycker klinikbesiktning är bra. Jag får se hur hästen är att lasta, köra och även beter sig på ny plats. Men såklart skulle man också kunna åka till nån annan plats också, ex ett närliggande ridhus eller så. Men känns om att många skulle tycka man var tokig om man förslog det🙈
Det är väl inte konstigt alls att lasta och köra till ridhus eller liknande på en provridning. Du skrev dessutom i ett tidigare inlägg att förutsättningar för att provrida var dåliga med isgata. Då vet du ju knappt om hästen passar dig. Jag tycker att det låter som att det har gått för fort, att du behöver mer tid för att "undersöka varan", eller hur jag ska uttrycka mig. Bra att du sagt att du avstår. Håll fast vid det tills du antingen kan provrida ordentligt där hästen är, eller köra till ridhus.
Om du tror att lastning är en så stor svårighet att du inte löser det själv så se till att det visas.

Lita på din magkänsla! :heart
 
On
Det är väl inte konstigt alls att lasta och köra till ridhus eller liknande på en provridning. Du skrev dessutom i ett tidigare inlägg att förutsättningar för att provrida var dåliga med isgata. Då vet du ju knappt om hästen passar dig. Jag tycker att det låter som att det har gått för fort, att du behöver mer tid för att "undersöka varan", eller hur jag ska uttrycka mig. Bra att du sagt att du avstår. Håll fast vid det tills du antingen kan provrida ordentligt där hästen är, eller köra till ridhus.
Om du tror att lastning är en så stor svårighet att du inte löser det själv så se till att det visas.

Lita på din magkänsla! :heart
Ska man mest ha hästen att rida ut på så kan förutsättningarna för provridning vara bra, bara att det inte funkar i omedelbar närhet till gården där gårdsbesiktningen kan genomföras. Jag hade däremot skippat hästen helt när ägaren först nekar klinikbesktining och sen kräver handpenning före. Det känns struligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 647
Senast: Lobelia
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 700
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp