Bukefalos 28 år!

Frågor inför första debutant!

vildfantasi

Trådstartare
Ska starta vår första fälttävlan 5 maj i tranemo, debutant.

Har några frågor jag gärna vill ha svar på som jag inte riktigt har klart för mig.

1. Måste man kvalat genom att startat banhoppning eller dressyr för att va med? Har tävlat hoppning i 7 år med felfria ritter upp till LB på denna ponnyn. Ska starta dressyr den 22 en LC:1 2008.

2. Har skaffat nummerlappsväst, men får man ett A4 papper med numret på hos tävlingen eller ska man skriva själv?

3. Får man straff om ponnyn stannar innan vattnet men inte backar?

4. Är terrängen direkt efter hoppningen eller är det paus för bangången innan?

5. Får man startnummer i hoppningen?

6. Vet att efter dressyren har man 30 min på sig att göra hoppningen, har ni upplevt stress någon gång, hur lägger ni upp det för att hinna med allt i lugn o ro? Gäller endagarstävling..

Jättetacksam för svar från er med erfarenhet! :)
 
Sv: Frågor inför första debutant!

1 Nej
2 Man får så gott som alltid nummerlapp av arrangören
3 Det beror på, så länge den tänker framåt och inte står stilla för länge så räknas det inte som stopp. Men det kan tolkas lite olika :)
4 Det beror på tävlingsplats och arrangör, oftast finns det tid att gå terrängbanan efter hoppningen. Ibland gör det inte det :)
5 Hoppningen rids oftast utan bestämd startordning, du gör din hoppning när du är klar,dock senast 30 min efter dressyren. Man säger till i insläppet till hoppningen att man är klar, och vill gå in. Där kan man även se om det är någon som står på "kö". Inte så vanligt på de mindre tävlingarna :)
6 Jag tycker inte det är ont om tid, hästen är ju redan uppvärmd. Det är bara att byta sadel och hoppa något språng :)
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Du har ju redan fått svar på dina frågor men vad jag frågar mig angående dina frågor är om det inte finns någon teoretisk del längre i ft-kortet? Eller tränar man bara terräng och får en signatur i ryttarboken och that´s it?

Det känns som ovanstående frågor borde ha gåtts igenom av tränaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor inför första debutant!

Hej!

Nej fick endast göra praktiskt, pratade mest igenom efter träningen när man skulle iväg på första start.

Har läst igenom TR men där innehåller bara regler och inte svar på småsaker man kommer på ibland. Nu såg jag däremot att nummerlapp fås av arrangör, men många som sagt olika därför jag tog med den här :)

Däremot skulle en genomgång med tränaren om extra säkerhet, hur det går till vara mycket bra.
 
Sv: Frågor inför första debutant!

När jag tog FT-kort (för en massa år sedan) var det "teoretiska" endast att leta i TR samt att hänvisa till olika moment där:crazy:

Detta är ju något som man skulle kunna göra MYCKET bättre! Jag vet inte om alla "kort-tagningar" går till som vildfantasis men i så fall kanske man borde göra mer som med det gröna kortet? Att det är ett visst antal utbildningstimmar som man måste gå? Både teori och praktik. Risken blir väl att folk tycker att det blir för "svårt och omständigt":angel:
 
Sv: Frågor inför första debutant!

När jag tog kortet i höstas, så gick Ted igenom det som var specifikt för terrängen + att han berättade lite om hur en tävlingsdag kan se ut och lite "bra att veta" om praktiska saker. Nu är det ju 5 månader sedan och jag har inte sett en terrängbana IRL sedan dess - än mindre startat, så det känns liiite ringrostigt kan jag säga.
Jag får väl förlita mig på dem jag känner om/när vi väl kommer så långt att det börjar bli dax!
 
Sv: Frågor inför första debutant!

När jag tog FT-kort (för en massa år sedan) var det "teoretiska" endast att leta i TR samt att hänvisa till olika moment där:crazy:

Detta är ju något som man skulle kunna göra MYCKET bättre! Jag vet inte om alla "kort-tagningar" går till som vildfantasis men i så fall kanske man borde göra mer som med det gröna kortet? Att det är ett visst antal utbildningstimmar som man måste gå? Både teori och praktik. Risken blir väl att folk tycker att det blir för "svårt och omständigt":angel:

Jag håller absolut med om timmarna.. man kan väl få in teori iallafall på samma dag , har väl för mig att det har varit så tidigare?? ! På min tid kastades man bara in i sporten och det fanns nog inte ens kval :p Vet att jag frågade Sven Ingvarsson som då var min hopptränare om man kunde börja med lätt klass.. (ja vaddå jag red ju 130 på den hästen):D och lätt klass på den tiden var det som blev MsvB- enstjärnigt. Han bara skakade på huvudet..:o
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Tack för era svar!

Har en sak till jag tänkt lite på, är det vanligt att man har klocka på debutant klass?

Hade tänkt rida utan för att slippa fokusera för mycket på klockan, men ska galoppen var någorlunda snabb?
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Jag rider utan klocka då jag främst tävlar mot mig själv och inte bryr mig om jag är seg in i mål. Jag brukar få rida på väldigt mycket på min älg, och ändå är vi alltid drygt halvminuten för långsamma. Vi är dock hoppryttare i grunden och min häst har haft en förmåga att backa av väldigt mycket innan hindren och hoppat högt över vilket vi förlorat en del tid på. Men det är en rätt så frisk galopp som krävs trots allt för att man ska hålla tiden : )
 
Sv: Frågor inför första debutant!

*kl*

Alltså, det är inte lätt det här!

Lyckades beställa både medical card nummerlappsväst! :banana: (Varför finns det inte kryss för organdonation på medical cardet??) Men, hur sätter man på det??

Med card skulle jag kunna ha runt låret, hur stora gummiband tror de man behöver? Hur ska man knyta? :o

Och när jag väl lyckats kravla mig in i nummerlappsvästen satt den snett som fan, såg inte klokt ut. Visade sig att det fanns en söm som gick rakt över resåren i ena sidan. :angel:

Tolkar jag TR rätt så får man dessutom rida lätt hela dressyrprogrammet i debutant?? (:banana:)
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Medical card ska sitta på vänster arm under terrängprovet. Jag har en sån hållare för medical card, fick du inte med någon sådan?

Ja, du får rida lätt i travprogrammet i debutant tydligen. Jag har tvungen att dubbelkolla TR för det fanns inte med tidigare tror jag, utan då var det bara debutantprogrammet 1997 som det fanns med i. Men ja, det är bara att rida lätt. Jag vet dock att andra ibland fått en blåsning från domaren då domaren kan tendera att ha lite dålig koll på fälttävlan, så det kan vara bra att säga till domaren innan du börjar om du har möjlighet, bara för att slippa ta diskussionen när du väl börjat rida programmet : ).
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Jovisst fick jag en hållare, men problemet är ju att gummibanden till den är så stora att jag skulle kunna ha två armar i den och ändå skulle den glida ner... Tanken är väl ändå att ha den om överarmen, inte slängande runt handleden för att den har kasat.

Gött angående lättridningen!
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Jag tror att jag behövt göra knutar på min för att korta banden. Borde gå att byta ut dem annars.
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Ah, du har fått den där knepiga hållaren som är vit med långa jättesmala snören? Har aldrig förstått hur det är tänkt med den (jag brukade tejpa fast den på stöveln, men det var innan man var tvungen att ha kortet på vänsterarmen).
Jag skulle nog lösa det genom att tejpa fast den på armen med typ eltejp eller silvertejp.
Såg att hööks har ett set med en hållare som ser vettig ut, men då får man en nummerlappsväst också.
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Håller med om den där hållaren med snören, den är ju helt värdelös! Jag har numera en hållare från Hööks (bara den till medical card) och sen sitter bra på överarmen. Jag brukar dock tejpa ett varv för säkerhets skull med svart smal tejp eftersom jag hatar när den glider ner (vilket har hänt någon gång).
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Fasen, måste lösa det till i morgon.
Vad har ni för kläder under terrängen?
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Smidig klädsel, ridbyxor, skjorta eller t-shirt och långärmad tröja. Är det väldigt varmt kan jag tänka mig att ha en tunnare tröja eller bara skjorta men med lång ärm.
Hjälm, väst, handskar och stövlar med bra fäste.
 
Sv: Frågor inför första debutant!

Har tunn långärmad svart polotröja under säkerhetsvästen, vita ridbyxor och stövlar. Sedan nummerlappshållare, medical card-hållare, hjälm, handskar och spö.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: hhere
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 137
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 259
Senast: Ewelina02
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 357
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp