Frågor när man köper häst.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Nataliiie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 4 757
N

Nataliiie

Hej!

(ursäkta om tråden kommit fel)
Men jag har lite problem, Jag ska köpa häst, jag brukar oftast mejla då jag lider av telefonskräck o det kommer inga ljud eller så låter jag som rena nybörjaren.
Har ni nå tips på vad man kan skriva i mejlet/om man ringer?

Skulle vara snällt.

Sv: Frågor när man köper häst.

Ja det beror ju förståss lite på vad som står i annonsen. Jag brukar ofta ta en första mailkontakt, och be säljaren berätta lite mer utförligt om vissa saker, och så brukar jag skriva ner vad det är jag söker och om de tror att det stämmer överens med hästen de säljer. Efter det blir det antingen ett telefonsamtal om det verkar intressant, eller så blir det ett mail igen där jag frågar efter mer eller tackar för svar men att det inte är något jag är intresserad av att gå vidare med.

Saker man kan fråga: hur är hästen ensam? Att lasta? Rida ut själv och i grupp? Trafiksäker? SKo, klippa etc? Har den varit skadad? Hur reagerar den på nya platser? Har den tränats regelbundet av tränare? Kan man få ref av den tränaren? Varför säljs den?

Allt det där beror ju som sagt på vad för häst man tittar på och vad det redan står i annonsen....

Menar du vad du ska skriva för frågor ang. hästen du är intresserad av?

Hur gammal hästen är. Vad för slags ridning dom har sysslat med, Western, dressyr eller hoppning.
Vilken utbildning hästen har.
Snäll att skos.
Transportera.
Hur den är med andra hästar.
Rida ut själv med.
Pigg eller slö.
Och sist men inte minst: varför dom säljer hästen.

Lycka till!

Jag skulle nog träna på att få bort telefonskräcken medans du letar häst.. hur ska det annars gå när du ringer hovslagare osv? Jag vet själv hur det är för jag hade de innan med. men genom att tvinga mig själv att prata i telefonen med främmande så gick de över tillslut. :banana:

Förlåt TS, trådstöldsvarning. Gäller det vår hovslagare så behöver man inte gilla att ringa :) Han föredrar att man skickar ett sms och talar om att "nästa vecka behöver jag dig". Att försöka ring upp honom är oftast lönlöst, han har sällan tid att svara. Ja, sedan ringer han upp och vi bokar tid.

När jag tog en första mailkontakt med säljaren till min häst berättade jag lite om mig själv och vad jag var ute efter för typ av häst för att få veta om hon trodde att vi kunde vara något för varandra.

Be först ägaren berätta om hästen i allmänhet och sen kan du återkomma med frågor, jag lovar det kommer komma hur mycket som helst, skriv upp en lista på allt du kan komma tänkas på! Det är alltid bra att veta så mycket som möjligt:)

Lycka till och hoppas du hittar en bra häst!:laugh:

Ett tips är att skriva stödord att ha på papper när du väl ringer.
Så slipper du känna att du kommer av dej.
Jag har inte teleskräck, men vill gärna ha stödord så man slipper pinsam tystnad om den andre inte pratar på.

Maila och fråga det viktigaste, tips på det har du ju fått.
Sen tycker jag att många som säljer hästar brukar vara ganska pratglada och gärna berättar mkt, så kanske du inte behöver säga så mkt :)

Jag har inte telefonskräck man har ofta lite svårt att ställa "kloka" frågor i telefon, så jag brukar i regel bara fråga när jag kan komma och titta på den. Den senaste hästen vi köpte hade två rader i annonsen där det stod stam, ålder och tävlingsmeriter, inget annat. Men jag ringde och sa "jag är intresserad, när passar det att jag kommer? Väl där med både häst och ägare framför mig kommer frågorna mer naturligt. Lycka till!

Jag skulle nog träna på att få bort telefonskräcken medans du letar häst.. hur ska det annars gå när du ringer hovslagare osv? Jag vet själv hur det är för jag hade de innan med. men genom att tvinga mig själv att prata i telefonen med främmande så gick de över tillslut. :banana:

Pappa får ringa om hovslagaren behövs ;)

Hejsan grattis i förskott till hästköpet om man kan säga så..? Jag var 13-14 år när vi bästemde oss för att köpa en häst till och den första fick pappa ringa på och jag var skit nervös! det blev inget med den hästen och han ringde på någon fler också men sedan var det någon häst jag gillade men itne pappa och då fick jag ringa själv :s jag gjorde i ordning en liten lista på datorn med frågor jag ville ha svar på och ringde och plågades igenom samtalet, sedan är det fler ma n ringer på och nu efetr jag har ringt på LÄTT 100 hästar kasnkae 200 vem vet? nu har jag iaf min drömhäst på prov efetr att ha ringt i nästan två år fast det började med en varranan vecka och i slutet var det kasnake 5 häsatr jag ringde på varie dag(!) så det är också något att tänka på ta inte första bästa utan rätt häst kommer :D

Stjäl också lite tråd..

Min hovis och jag kommunicerar via sms- jag stör inte henne när hon jobbar och hon sör inte mej på jobbet på de viset. Vi bokar ny tid när hon är här, och sms vid akuta saker.

Däremot måste man ju ibland ringa vet (även om vi har en som funkar via sms också), men då har iaf jag (med världens jobbigaste telefonskräck) lyckats samla mod, men jag brukar ha en lapp med vad jag ska säja framför mej- annars glömmer jag!

/ Lavinia, viss social fobi

Jo, men om hästen far illa drar jag mej inte en sekund att ringa :D
Men annons är en helt annan sak, det låter som om jag aldrig sett en häst, :o

Mina föräldrar kan ingenting om hästar inprincip så de är ingen höjdare att låta dom ringa heller, :

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 147
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 217
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 570
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025