Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

SO Hovslagare skrev:
Konkav??
Är det ett dåligt foto som gör att den ser platt ut?
Ytstrukturen på sulan i bärranden gör att det för mig ser ut som att hoven är kraftigt öververkad. Om den dessutom är kraftigt översliten redan innan verkning så gör inte det saken bättre.

Inte vet jag hur du tar ett kort underifrån på en hov och får fram konkaviteten men......

Tur att jag själv vet hur hästen beter sig för här utgår ni tydligen från att jag ljuger????? Stor ide att lägga in bilder då.......
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Inte vet jag hur du tar ett kort underifrån på en hov och får fram konkaviteten men......

Kan du vidareutveckla det här med den sk kontaviteten och hur man genom verkningen kan påverka en mer konkav sula utifrån Din metod.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Kan du vidareutveckla det här med den sk kontaviteten och hur man genom verkningen kan påverka en mer konkav sula utifrån Din metod.

För det första så skriver du så illa att man inte begriper vad du frågar om och för det andra har jag ingen som helst lust att svara dig.

Denna häst har en naturlig konkavitet, precis som en frisk barfotahov har. Förmodligen är det så ovanligt i dina kretsar att du inte har en chans att se det. Undra på att du är så emot barfotahästar. Kunskapen verkar ju vara en bristvara när det gäller er kår, när man tittar i tråden "Ont i hovarna efter skoning". Så snälla gör inte bort dig mer här nu utan håll dig till de dina. Ska ni inte starta ert lilla forum igen snart så att ni kan återgå till att beundra varandra inbördes ett tag? Det är bra för självkänslan vet du, vilket du visar tydlig brist på genom att gå på som du gör......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Ser ut som röta i lamellranden i tån:confused:
Vänster sida i trakten där är två minisprickor,orsakade av grus kanske,men en perfekt början till rötangrepp,ofta ser första tecknen på röta ut just så..

Tycker oxå strålen ser väl tufft verkad ut.Nån konkavitet i hoven är svårt att se på kortet..
Hade varit intressant att se hästens hov från sidan sett,samt benställning.Helst bild på hela hästen så man ser hur muskulaturen mår.

Och självklart hur den rör sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Lilla Skutt skrev:
Ser ut som röta i lamellranden i tån:confused:
Vänster sida i trakten där är två minisprickor,orsakade av grus kanske,men en perfekt början till rötangrepp,ofta ser första tecknen på röta ut just så..

Tycker oxå strålen ser väl tufft verkad ut.Nån konkavitet i hoven är svårt att se på kortet..
Hade varit intressant att se hästens hov från sidan sett,samt benställning.Helst bild på hela hästen så man ser hur muskulaturen mår.

Och självklart hur den rör sig.

Äntligen ett vettigt inlägg, tack för det!!!! Tror du att det är röta? Jag har faktiskt inte sett det innan jag såg kortet, allting blev visst väldigt tydligt på kortet. Vad skulle du göra åt det? Strålen växer mycket på hästen. Det är ju en frieser så han ska ju ha bred och stor stråle men den är lite svår att hålla i shack, den får ju inte gå nedanför väggen.

Om konkaviteten ska synas måste man nog ta ett kort snett bakifrån med hoven upplyft så att säga men det gjorde jag inte. Ett kort från sidan på hoven säger inte så mycket pga allt hovskägg (det är fullkomlig omöjligt att hålla undan). En sidbild kan jag fixa i morgon men jag vet inte hur man gör när man lägger in bilder här.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
[B
För att utifrån denna fråga: Just inom westernridning så finns det ju en speciel sko framtagen, just det slidingskon. Säg mig hur fungerar det med dessa sliding stop på en oskodd hov?? Denna fråga har malt länge i mitt huvud och inte minst hur blir slitaget på en barfotahov där samt hur verkas den i tådelen för att tån inte skall plöja rakt ner i underlaget.

[Jag tycker hela piraja:s grundinlägg är högst olyckligt formulerat då det lätt för oss (även mig) som inte är så där jätte insatta i westernridningens olika tävlingsmoment lätt kan tolkas som så att det för dagen är fler o fler som tävlar barfota och även klarar av det inom westernridning.

Då man känner piraja lite på pulsen så visar det sig att detta med att tävla barfota inom westernridning endast kan genomföras i dom mindre krävande grenarna som jag vill kalla för "slow motions class" medan det i dom mer högpresterande grenarna som vi kan kalla för "action class" inte finns en tjans med att tävla barfota.

Ingen kretik nu mot piraja men hennes grundinlägg är att betrakta som snarlik marknadsföring utifrån barfotasekternas propaganda.

Men piraja borde för att undvika missförstånd ha skrivit:Jag behöver absolut inga skor för en Western Riding klass, Trail eller Western Horsemanship.

Och i så fall hade alla missförstånd kunnat undanröjas utifrån att det faktiskt inte går att ens tävla westernridning barfota i alla lägen.
Jag vet inte vad du är ute efter...men vad är krävande klasser?...Reining utan sliding är inte mer krävande än någon annan klass och träningen är lika i grunden. Det är just i huvudsak för en bra sliding stop som det krävs särskilda skor...i högre klasser...i lägre klasser räcker det med en bra stop. Något man måste komma ihåg är att även om hästen kan sliding så är det inget man pysslar med i tid och otid då det skulle slita väldigt på hästarna.... I övrigt krävs en hel del av hästarna i alla klasser. Om du nu inte känner till westernridningen så har WRAS bra info. Jag tränar min häst ungefär lika som jag gjorde med de jag red dressyr/hoppning med förr med det undantaget att jag hade skodda hästar då...

Poängen är att många hästar...långt fler än som får chansen idag...klarar att gå barfota. Jag har själv hört till de som skott "för att man måste om man ska rida"...idag har jag sett att inte alla behöver det. Jag rider min nu på alla underlag, tränar 5 dagar i veckan ca 1,5 timmar var gång. HON håller för det, är inte det minsta öm och ser ut att må hur bra som helst. DOCK, skulle jag omedelbart sko på henne om hon skulle visa det minst ömhet under träning eftersom jag inte skulle tjäna ett smack på om hästen inte gick att träna optimalt. Jag har inga skogsmullehästar utan dom tränas för tävling och för att klättra i klasserna...

Jo, jag möter allt fler som har som jag...barfota hästar. Och som jag sa i ett tidigare inlägg, de underhålls av bra traditionella hovslagare. Det är inte konstigt utan på dessa funkar det. De liksom jag skulle sko direkt om det inte funkade...jag har även upptäckt att fler inom dressyren i mycket höga klasser väljer att ha oskott... Vad är det så underligt med det?

Jag börjar tro att du känner dig hotad som vill ha skott men jag har ju inte kritiserat dig för den delen. Jag skulle ju själv sko om jag märker att hästen inte fixar träningen och kommande tävlingar...:cool:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Ideaal skrev:
Äntligen ett vettigt inlägg, tack för det!!!! Tror du att det är röta? Jag har faktiskt inte sett det innan jag såg kortet, allting blev visst väldigt tydligt på kortet. Vad skulle du göra åt det? Strålen växer mycket på hästen. Det är ju en frieser så han ska ju ha bred och stor stråle men den är lite svår att hålla i shack, den får ju inte gå nedanför väggen.

Om konkaviteten ska synas måste man nog ta ett kort snett bakifrån med hoven upplyft så att säga men det gjorde jag inte. Ett kort från sidan på hoven säger inte så mycket pga allt hovskägg (det är fullkomlig omöjligt att hålla undan). En sidbild kan jag fixa i morgon men jag vet inte hur man gör när man lägger in bilder här.
Nä jag vet inte heller hur man lägger in bilder här:o ,tyvärr jag är totalt pantad när det gäller datorer..:D
Röta?
Svårt och säga när man inte kan peta med hovkniven ...;)
Men jag lämnar aldrig sådana små förändringar i en hov,även om de är pytte små sprickor är de en perfekt inkörsport för röt eller bakterieangrepp,och det kan gå fort om det finns en skada i hornet ..

Enda nackdelen med lösdrift är just problem med röta på vissa ställen,jag tror det beror på att det är svårt med att hålla bädden ammoniakfri och att all väta kan bli lite för bra.Samt framförallt att hästarna trampar omkring mkt på samma ställen ..

Annars är det perfekt hovväder nu med snön.

Jag har aldrig haft problem med att strålen blir för hög på barfotahästar..
Nu är jag ingen expert men min första tanke är att tänk om din häst faktiskt vill ha en högre trakt?:angel:
Kanske därför strålen måste verkas ner för mkt..trakten vill upp liksom:confused:

Tillbaks till småsprickor och förändringar ..jag skär alltid bort dessa små sprickor försiktigt med en gång så blir det inga problem ,med den lilla kroken på hovkniven skär jag försiktigt bort ev småsprickor ,grus eller rötangrepp.
Gör man det försiktigt brukar de inte få ont av det,men det kan ett kort tag se ut som en liten råtta varit där och gnagt lite..:D



Behandla förebyggande med jod eller virkon s el liknande,faktiskt provade en kompis det där svindyra silvervattnet på sin häst som var svårt angripen av svamp i strålarna( pga tuff antibiotikabeh av borrelia..slog ut magen =hovarna blev angripna fort)och den blev bra.

Men jag tycker jod funkar utmärkt på det flesta hästar (dock ej om det är svamp,då är virkon bättre,för att veta måste man ta prov och det gör ju få..man får chansa.),anv rätt starkt jod men utspätt,tar man det i en liten spruta så kan man lägga en fin sträng precis i lamellranden om den nu visar tecken på angrepp.

Har ett stall där flera olika jobbar,där finns skodda och oskodda hästar,hagarna är rena snuskhärden och enda sättet att förhindra rötangrepp är att ligga ett steg före,de hästägare jag har där får behandla sina hästar i förebyggande syfte och de hästar jag skor tvättar jag rena i hoven innan jag spikar på nån sko..sen dess inga problem alls.
Hagen är smittkällan där och de har inga alternativ..hagen går ej plöjas upp ,bara stubbar och skit överallt.
Rengöring av hovarna då och då där i förebyggande syfte är ett måste.

Så fort hästar går inom staket får vi räkna med att hovarna kan råka ut för "skit",hur friska hovarna än är i grunden.
Men det är klart att bra hovvård och välbalanserad hov är a och o.
Men det är ingen garanti för att man slipper problem helt och hållet,välskötta hovar kan oxå råka ut för aggressiv röta.
Spec om tarmfloran blir störd tex vid antibiotikabeh eller snabba foderbyten,eller stress..

Stress förekommer även bland lösdrifthästar..ibland sätter folk ihop hästar i flock som kanske inte alls trivs ihop.
Eller har hästar i lösdrifter som är dåligt utformade vid utfodringsplats och ligghall,vilket gör att vissa hästar kommer i kläm.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Man kommer knappast så djupt att man tydligt ser papillstrukturen i sulhornet om man bara tar en halv mm. Här är det taget rejält i friskt sulhorn!
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Väldigt konstigt då att denna häst aldrig ömmat någonstans och aldrig varit halt?

Borde den inte som ideaal frågade igår, ha problem med något?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig om hästen är halt el ömmar. Utgående från denna enda bilden kan jag bara säga att här har man tagit rejält in i frisk sula inte en halv mm el så. Det kanske fanns tillräckligt att ta av för att hästen inte skulle bli öm eller så är den öm fast ingen vill se det, vad vad vet jag. Kunde vara intressant med bilder på hela hästen o andra bilder på hovarna. Jag har sett bra många före efter bilder där strasserfolk stolt visar upp sina nyverkade hästar o vem som helst kan se att hästen lider efter verkningen. Jag säger inte att det är så här men jag utesluter det inte heller.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Vad roligt att du gör mer än "skogsmullar".
De tror jag är full möjligt oxå nämligen. Eftersom jag själv inte tävlar så klassas vi väl som skogsmulle ekipage. (Trots att jag tränar medvetet och rider 6 ggr per vecka och regelbundet för instuktör)
Iaf kan du inte visa bilder på din väl fungerande hästs hovar. Vore kul men en jämförelse.

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

CITAT "Paj och smutskastning undanbedes, samt diskussioner om vem som har mest rätt eller fel."

Snacka om pajkastning!!!! Vuxna människor! :mad:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Min digitalkamera dog för ett tag sedan...ska införskaffa en ny och då kommer det bilder;)
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Jag förstår inte att det skall vara pajkastning att reagera på att sulan verkar väldigt hårt verkad.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

hovis skrev:
Den här hoven gillar jag däremot mkt bättre även om den har lite "skavanker" men den är utifrån vad man kan se (vilket inte är så där jättemkt) mer i balans både avseende vägghorn,strålens höjd i förhållande till traktens primära upptagning samt sulan och hörnstödens bearbetning och renskärning i det närmaste perfekt utfört.

På en skala av 1-10 skulle jag ge en 7+ på den hoven.
http://hovvardsforbundet.org/bilder/ok_hovar/pages/friskshire.html

Ja visst är det pajkastning, här ger man beröm då denna hovs bearbetning främst avseende sula och stråle verkligen skall ha beröm då man har haft insikten av att endast avlägsna dött sul och strålhorn.

Jämför denna hov med den som verkligen gör sig förtjänt av kritik och inte är det vi som kritiserar den som kastar paj, det är heller inte vi som lagt in bilden och ställt frågan vad andra tycker om den.

Förväntar man sig att alla glatt bara skall hålla med och gärna oxå applodera så tror jag bilden och frågan är ställd på fel forum.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

putte_nutte skrev:
Sanningen är väl den att många hästägare inte ser när hästen har problem, oavsett den är skodd eller oskodd. det finns flera exempel på där så småningom hästen har hamnat på klinik med uttalade ledbesvär, man har då skott av hästen och låtit de vila allt från 6-18 månader. Hästen har tillfrisknat, vilket har förklarats med att den går barfota. Sanningen är väl snarast att den har fått vila ut sina skador utan belastning, och frisk hade den säkert blivit även om den varit skodd. Sen sätter man igång samma häst igen, den vill inte gå på knöliga underlag. Det förklaras med att hästen måste vänjas vid andra underlag än vad den är van vid, så smärtan går över. Hästen börjar lägga sig ned med ryttare på ryggen, inte ens då börjar man ana oråd. Till slut blir en hästägare så oerhört arg och hotar med att anmäla denna hästägare om denne inte tillkallar veterinär och får hästen undersökt. Resultet av undersökningen visar på kraftig belastningsfång med omfattande sulblödning, veterinär rekommenderar skor i avlastande syfte och hästägaren vägrar. Hästägaren blir anmäld av behandlande veterinär, hästen är tv omhändertagen och skodd och hästägaren väntar på sin reprimand.

Har du sett många exempel på detta och vet du om dom varit verkade av certifierade Strasser utövare eller av utbildade AANCHP:are???
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Tack för ditt utförliga svar! Mer bilder på hästen kommer under dagen. Jag måste få lite hjälp att lägga in dom bara. Det är inte lätt att ta bilder på kolsvart häst i kritvit snö, i strålande solsken:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Vad menar du med att strålen inte får gå nedanför väggen?

Vad jag förstår så har du en relativt tung häst!?

Om den då sliter sina trakter o hoväggar så mycket så att du måste skära bort frisk vävnad från Strålen, är det rätt?

Det var så för min stora häst också, innan den blev inriden. Var då tvungen att sko den fram.

Om man nu inte alltid kan rida den på underlag som ej ger ett sånt slitage, Varför skor man inte?:confused:
Alternativet är väl att inte rida på den eller? Man kan ju åka till ett ridhus förstås.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Man kan iofs ha tofflor på.
Men jag tror inte att de tål mkt av grusvägsslitage heller.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Har du lust att svara på min fråga? Se ovan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 131
Senast: freyja
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
72 429
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 782
Senast: Zora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp