Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Tjänstefel förutsätter att man har en tjänst och inte som det här fallet ett förtroendeuppdrag.

Ingen har dömt någon i förhållande till svensklag utan utifrån SIFs regler och stadgar. Rätt eller fel beslut vet jag inte 100% men du är naiv om du tror att man kan vända sig till en domstol för att stänga av någon från SIFs arrangemang.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hårddrar man det så är väl alla frågor demokratifrågor. Visst kan man kalla bristfälliga rutiner och oklar beslutsgång en demokratifråga, men det kan man även kalla klädkoden på fest i samband med stämman, vem som sitter som speaker eller var nästa SM ska utspela sig. Jag anser fortfarande inte problemet i grunden är ett demokratiproblem.

De flesta som engagerar sig i styrelser mm är upptagna människor så jag tror knappast det spelar roll för avhoppen och att spekulera i om folk suttit och väntat på ett tillfälle att hoppa av känns mest som att leta efter anledningar att ge ett tjuvnyp. Det är ju stämma snart och då hade de lätt kunnat avisera i god tid och gjort det på ett snyggt vis istället för att vänta på ett bråk och ta det som förevändning.

Landslaget, SIF, hela islandshäst världen eller för den delen hela idrottsrörelsen mår bra av att städa upp oegentligheter. Visst kan det påverka resultat om man inför begränsningar för att skydda människor och djur, men att landslaget skulle bli sämre i alla avseende för att man försöker "hålla rent" på bakgården är till att ta i.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är märkligt att det skall vara så svårt att hålla isär saker och ting.

Vi har två saker här.
Dels Svensk Lag och den får Polis, Djurskyddsinspektörer och Domstolar ägna sig åt.
Och dels en förening/klubb/sammanslutning som har kommit överens om ett antal interna regler som alla som vill vara med i Klubben skall följa.
Och om man inte följer de reglerna så får man inte vara med i Klubben.

Helt olika saker.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är märkligt att det skall vara så svårt att hålla isär saker och ting.

Vi har två saker här.
Dels Svensk Lag och den får Polis, Djurskyddsinspektörer och Domstolar ägna sig åt.
Och dels en förening/klubb/sammanslutning som har kommit överens om ett antal interna regler som alla som vill vara med i Klubben skall följa.
Och om man inte följer de reglerna så får man inte vara med i Klubben.

Helt olika saker.

Precis, precis, precis.
Men tydligen så är det svårt att förstå.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Så här sköts det i Ridsportförbundet.

För att kort beskriva förfarandet i ett disciplinärende;

- en anmälan sker skriftligt till undertecknad med beskrivning av händelseförlopp och vem anmälan avser
- den anmälde får sedan möjlighet till yttrande på inkommen anmälan
- om ytterligare kontroll av uppgifter behöver ske mellan anmälare och motpart görs det nu. Ev kan expertis också kontaktas
- disciplinnämnden sammanträder och fattar beslut
- beslutet meddelas berörda och därefter görs det offentligt via Svenska Ridsportförbundets hemsida
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Även de som sitter i en landslagsledning/disciplinnämnd ska följa regler och agera på ett korrekt sätt!
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Så här går det till i vår förening, anmäla kommer in muntlig eller skriftlig. Oavsett så diarieförs den, sedan kontrolleras anmälan beroende på utfallet vidtas åtgärd.

Som du ser kan det vara olika från förening till förening, vilket i sig inte är något fel. Detta är helt ok förfarande då vi vet att det varit i domstol och fått ok, där ansåg man att alla regler som inte strider mot grundlagen är tillämpliga.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Även de som sitter i en landslagsledning/disciplinnämnd ska följa regler och agera på ett korrekt sätt!

Och häri ligger nog problemet, jag misstänker att reglerna och rutinerna brister här eller kanske inte är tillräckliga då få/inga ärende av denna dignitet behandlats. SIF behöver dock inte nödvändigtvis ha samma förfaringssätt som ridsportförbundet.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jamen visst är det en rättså intressant diskussion... Frågan är "Vart är vår sport på väg..? " Först diskuteras hästens välbefinnande vid tävlingar och nu diskuteras människans välbefinnande i organisationen..

Angående avhopp etc... Vi vet bara vad de inblandade behagar meddela oss och det formella skälet är oense om styrelsens agerande i detta specifika fall.. I princip vill jag inte veta mer... faktiskt...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Så här sköts det i Ridsportförbundet.

För att kort beskriva förfarandet i ett disciplinärende;

- en anmälan sker skriftligt till undertecknad med beskrivning av händelseförlopp och vem anmälan avser
- den anmälde får sedan möjlighet till yttrande på inkommen anmälan
- om ytterligare kontroll av uppgifter behöver ske mellan anmälare och motpart görs det nu. Ev kan expertis också kontaktas
- disciplinnämnden sammanträder och fattar beslut
- beslutet meddelas berörda och därefter görs det offentligt via Svenska Ridsportförbundets hemsida

Jag förstår inte varför man måste uppfinna hjulet igen ..... ridsportförbundets förfarande verkar väl rimligt...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag förstår inte varför man måste uppfinna hjulet igen ..... ridsportförbundets förfarande verkar väl rimligt...

Det finns säker många versioner in olika förbund att välja på, man kan välja en annan modell utan att behöva uppfinna hjulet.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Å andra sidan så har jag fått intrycket att islandshästförbundet har som mål att gå samman med ridsportförbundet så att ta intryck och få utbildning och erfarenheter från det hållet är väl inte fel...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är sant... att du inte sa... ;-)

Är det någon som vet någon tidsplan för eventuellt sammagående... det har väl också med vart sporten är på väg attt göra....
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja men visst, självklart. Landslagsledning/disciplinnämnd måste följa de regler som satts upp för dessa instanser av SIF.
Men de ska inte följa samma förfarande som i en rättssak eller polisanmälan- varför skulle de behöva göra det? Det är inte samma sak, och inte samma regler.

Om (vi säger OM) SIF inte bestämt att den anklagade MÅSTE höras innan disciplinnämnden bestämmer "straff", så behöver man inte det. Det har inget med sveriges regler att göra, utan om ett förbunds egna regler och stadgar som man godkänt som medlem.

Hur ser det ut då, svart på vitt, reglerna för hur man ska göra vid ett disciplinnämndsärende? Finns det reglerat någonstans? Step by step? Eller mera "luddigt"?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Finns det regler för överklaganden via styrelsen så är de avhoppades agerande också konstigt.... Jag tycker att ett antal människor i denna soppa ska "göra en pudel" . Är inte "pudla" ett godkänt sätt för mer eller mindre offentliga personer att göra avbön och säga att det blev fel..... De flesta i denna soppa är väl mer eller mindre offentliga och har det hänt något fel mot någon häst kanske den som är ansvarig för det ska pudla först...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja i så fall finns det betydligt fler i denna tråd som skulle behöva göra en "Pudel" :grin:

Rolle
IpL
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Att hoppa av av principskäl är ett vedertaget sätt att agera på om man av någon anledning har starka etisk/ideologiska eller personliga skäl (känner sig kränkt) och vill markera att man absolut inte kan vara med ett beslut.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men som jag förstått det ska styrelsen inte sätta igång en egen utredning, utan använda sig av de bevis och uttalanden som redan finns, lyssna till den anklagades överklagan och helt enkelt verka som "second opinion" angående om straffet står i relation till bevis som kommit in, och om överklagan verkar vettig?

Styrelsen påstår sig inte fått ta del av tillräckligt mycket information, men enligt disciplinnämnden finns det information. Varför har inte den informationen (och vittnena, och bildbevisen) kommit fram till styrelsen? Borde inte styrelsen vara ganska angelägna om att få tag på den infon innan de bestämmer sig för att upphäva beslut som är grundade på just DENNA info?
Allting låter minst sagt underligt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag var inne lite snabbt på islandshästförbundets hemsida och hittade detta i pdf:en ... jag kan ha missat annat..

" d v s nästan ingenting om själva sakfrågan utan endast om de beslut som fattats. "

Vilket tyder på att de inte har bedömt i sakfrågan utan bara i agerandet av instanserna..

Att hoppa av ett förtroendeuppdrag av ideologiska skäl som att styrelsen inte gör som man vill, när styrelsen inte fått information .... är ganska barnsligt...... ojoj nu är jag väl rökt..... bränt svinkött..... Det finns en möjlighet att överklaga och det har gjorts.... och svaret på överklagan gick inte den vägen som de i första instans ville. De har väl stadgarna som de har lovat att följa... Man misstänker ett oändligt antal turer som någon i tråden tidigare påpekade...

Jag kan tycka att pudel är en underskattad hundras... jag har ingen själv men själva agerandet att benämna det att "göra en pudel" tycker jag är skojigt....
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp