Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

Men å andra sidan kan man ju inte tillsätta en disciplinnämnd och ha som kutym att denne disciplinnämnd ska fatta beslut i ärenden, om man sedan på grund av nämndens agerande (och inte vad ärendet handlar om?) löser upp beslutet.

Känns lite kontraproduktivt då att ha en disciplinnämnd. Då kan ju styrelsen från början besluta om vad de tycker är en vettig påföljd.


Det känns åtminstone i min värld väldigt märkligt att en instans beslutar om ev. straff, överklagan sker till en annan instans- och denna instans #2 inte ens tar del av den bevisning som instans #1 använde som underlag för påföljden?


I vilket fall som helst, vad som skulle ha gjorts är att i samband med att man fick tag på bevisning även prata med MJ (om det nu inte gjorts). Allting skulle protokollförts, sparats för sig men även givits till styrelsen. Info till medlemmarna må bli knapphändig pga polisanmälan, men en officiell förklaring kring att allting gått rätt till hade varit fint.
Då hade styrelsen redan från början fått ta del i allting, så när överklagan kom in hade styrelsen inte behövt känna sig tagna på sängen eller känt behov av att utreda själva, utan kunde helt enkelt gå igenom ALL tidigare info, lyssna på överklagan, och sedan bestämma om de fortfarande ansåg disciplinnämndens beslut som vettigt.

Kanske kan det i fortsättningen även fungera bättre om disciplinnämnden utreder och ger styrelsen förslag på påföljd, och sedan i samråd med styrelsen beslutar om detta?

"I fortsättningen", förresten. Jag vill nog faktiskt inte ha några sådana här tillställningar i fortsättningen heller.



Och jag står fortfarande fast vid att det inte är människorna som är det viktiga i den här kråksången, utan hästarna. Folk kan överklaga till höger och vänster och prata för sig. Det kan inte hästarna. Först och främst är det alltid våra djur som ska skyddas i sporten.
Det är fortfarande värre om en häst råkar illa ut, än om en människa inte får utöva sin sport. Och det står jag fast vid till hundra procent.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det ändrades väl när människan började tämja och rida hästen och inte när man började tävla ;)

Ja det är nog sant, men mest är det nog allt lull lull runt omkring som själper och oftast inte hjälper......;)
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Klart att vi ska sätta djuren främst!
MEN för det finns väl inget som hindrar att vi behandlar människor också med respekt?
För mig behöver inte det ena utesluta det andra! :cool:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det finns en möjlighet att överklaga och det har gjorts.... och svaret på överklagan gick inte den vägen som de i första instans ville.

Det verkar inte vara så som det har gått till.

Utan problemet verkar vara att svaret på överklagan INTE har kommit och ändå så har disciplinnämndens beslut upphävts.
Gången borde vara den motsatta.

  1. Överklagan.
  2. Utredning.
  3. Beslut.
  4. Verkställan av beslut.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Att hoppa av ett förtroendeuppdrag av ideologiska skäl som att styrelsen inte gör som man vill, när styrelsen inte fått information .... är ganska barnsligt...... ojoj nu är jag väl rökt..... bränt svinkött..... Det finns en möjlighet att överklaga och det har gjorts.... och svaret på överklagan gick inte den vägen som de i första instans ville. De har väl stadgarna som de har lovat att följa... Man misstänker ett oändligt antal turer som någon i tråden tidigare påpekade...

Jag kan tycka att pudel är en underskattad hundras... jag har ingen själv men själva agerandet att benämna det att "göra en pudel" tycker jag är skojigt....

Ja de som stannar kvar och ber om ursäkt och gör om är väl på gränsen till att göra en pudel, det har du rätt i ;) det är nog hårda påtryckningar från diverse håll som fått styrelsen att agera på det här viset bara vika sig och göra om. Det är orättvist av dig att tjata om det, pressen är nog enorm för närvarande. Jo jag vet att du menade tvärt om, men vem som gör en pudel om någon är diskutabelt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

KL

Anledningen till att MJ inte hördes av disciplinnämnden borde ju vara att nämnden valde att ganska omgående polisanmäla ärendet och därför valde att stänga av MJ i väntan på resultatet av förundersökning och ev fortsättning. Har en polisanmälan gjorts borde ju övriga instanser låta bli ärendet.

Att då styrelsen upphäver avstängningen upplever jag som mycket märkligt.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

KL

Anledningen till att MJ inte hördes av disciplinnämnden borde ju vara att nämnden valde att ganska omgående polisanmäla ärendet och därför valde att stänga av MJ i väntan på resultatet av förundersökning och ev fortsättning. Har en polisanmälan gjorts borde ju övriga instanser låta bli ärendet.

Att då styrelsen upphäver avstängningen upplever jag som mycket märkligt.

Om man inte har hört MJ och alltså inte har den information man behöver kan man ju inte heller utdöma ett straff!!:crazy:
Väljer man att polisanmäla innan man utrett färdigt så är det ju helt klart att man får vänta på den utredningen innan men kan besluta om det ska bli någon påföljd...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men är avstängningen ett straff, eller ett naturligt led i processen?

Jag kan göra en jämförelse med ett fall på min arbetsplats:
En anställd (X) annonserar på Blocket ut artiklar som han kommit över på sin arbete, vilket säkerhetsavdelningen av en ren tillfällighet upptäcker. Det enda säkerhetsavdelningen frågade X om innan arbetsgivaren beslutade om att polisanmäla X för stöld mm var om det var X som satt ut annonsen, därefter stängdes X av från sitt arbete omgående, dock med lön, till dess att målet var avgjort. Arbetsgivaren blev ombedd av Polisen att INTE diskutera detta med den anmälde, detta för att inte försvåra utredningen.

Nu har jag baserat min mer eller mindre hypotetiska fråga på den knapphändiga information som kommit ut, men om en polisanmälan gjorts borde väl inte SIF/disciplinnämnden fortsätta ställa frågor i ärendet utan avvakta resultatet.

Och om nu en polisanmälan gjorts utan att MJ hörts innan förutsätter jag att det finns underlag som styrker misstankarna utan att man ansett sig behöva höra henne. Annars förstår jag inte hur man kunnat komma fram till att en polisanmälan ska göras.

Det jag reagerat på är att avstängningen är tidsbestämd nu när det inte informeras om varför detta beslutats och vad den grundar sig på. Det hade varit bättre att meddela att MJ blivit avstängd från landslaget på obestämd tid i avvaktan på Polisens utredning.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Många kloka tankar!

Ditt exempel var tänkvärt. Jag kan komma på flera liknande.
Men det är ju tydligt att det här ärendet är otroligt svårt att diskutera då många inte ens har samma värderingar från första början. Det är som att kämpa i motvind (säkerligen för båda "sidor").
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

I mitt yrke så stängs man av under utredningen oavsett om man sedan visar sig vara skyldig eller ej.
Detta av säkerhetsskäl så att inte fler saker av det som är fel skall kunna hända.

Att bli avstängd från SIF betyder ju inte att man inte kan utöva sin sport.
Man har ju inte blivit förbjuden att rida.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Bara sitt inkomskälla. :crazy:

Jag har inget mot utredningar som sköts på ett bra sätt, det behövs!

Klart man inte får vara kvar på ett jobb man stulit från. Han fick dock behålla sin lön tills allt var klart så företaget gjort sin del korrekt.
Jag kan också ge fler eksempel... ;)

Men jag har svårt att se på hur en anmälan på väldigt lösa grunder kan få ge sådana konsekvenser för en enskild person. Hade jag det minsta lilla trott på djurplågeri hade jag inte lämnat mina, för mig högt värderade, hästar där. Jag förstår att det är svårt att inte tänka åt andra hållet om man inte känner personen i fråga. Nu gör jag det och har varit där regelbundet i fem år.

Jag tycker att en bättre utredning måste göras om hela personens verksamhet kan slås i spillror. En sådan sak får inte ske på lösa grunder!
Man blir inte "mätt" på att rida! ;)
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men tyvärr är det så att jag vet om andra ställen där hästarna VERKLIGEN inte behandlas trevligt. Det har inte bara lett till polisanmälan, utan även åtal.
Samma gamla stamkunder lämnar gladeligen sina hästar dit år efter år, just för att de verkligen inte skulle kunna tro att något sånt händer på det stället.
Så jag har svårt att svälja de argumenten med hull och hår :)

Självklart hoppas jag också att ingenting har hänt, att det bara handlar om otrevliga olyckor och att vi alla får klarhet i vad det är som ligger bakom, utan att höra det från någon som hört det från någon...
När alla har samma information är det lättare att diskutera saken också.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men verksamheten slås ju inte i spillror pga av en avstängning, det är ju fortfarande fullt möjligt att bedriva in och tillridningar, lektion och kanske turverksamhet. Jag hade förstått din poäng om alla möjligheter hade tagits bort, men så är det ju inte.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Bara sitt inkomskälla.
(Sin inkomstkälla)

Det kan inte räknas så.
För det finns inga prispengar i dessa tävlingar.

Det går fortfarande att träna hästar, sälja hästar och ha lektioner.
Sitt rykte har man ett eget ansvar för att sköta om.
Det är en skör bransch och det måste man vara medveten om.
Är man populär så kan man göra pengar och om man inte är populär så kan man det inte.
Så det gäller att hålla sig populär.
Annars så får man söka annat arbete.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det är sant.
Men vissa olyckor rår man inte över, medan andra kunde undvikits.

Man önskar väl självklart att det ska vara en olycka av det första slaget, även om det också kan skrämma bort folk.

Olyckor som skulle kunnat undvikas bör inte inträffa, då är det någon del i hantering/säkerhet/planering som har brustit.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ursäkta liten språkmiss! Fanns visst fler i samma inlägg som gick lite fort. ;)

Jag har lekt med tanken på att tydligt visa hur lätt man kan förstöra ett rykte. Helt oförtjänt för någon. Men eftersom jag inte kan utsätta någon för något dyligt har det stannat vid en tanke. Just för att även om jag som källa skulle ge mig till känna skulle många fortsätta att tvivla.
Man ska absolut vara rädd om sitt rykte men ack så lätt någon illasinnad kan förstöra det....

Jag vet också att det funnits tränare man ska /skulle undvika. Jag har testat flera tidigare (ingen så illa). För mig har det varit väldigt bra med en tränare på nära håll. Jag kan åka dit ofta. Min dotter rider lektion och jag står och lyssnar. För sen får jag ofta stå med hemma.
Jag förstår om man inte bara köper vad någon annan säger men väntar mig inte att bli dumförklarad för mitt val. (Obs! menar gamla inlägg och inget i denna tråd!!)
Sen kan man ju vända på det hela och se vad lätt det är att bara tro på vad som sägs om det är negativt!?

Måste säga att ni är lite roliga för i inlägg efter inlägg så klargör ni att ni aldrig skulle skicka en häst dit. Så i nästa inlägg är det "bara att fortsätta" sin verksamhet.

Inte är det prispengar hon tjänar några stora pengar på!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är vår sport på väg?

Man ska absolut vara rädd om sitt rykte men ack så lätt någon illasinnad kan förstöra det....
Visst.
Men då så är ju frågan varför någon skulle vilja det?
Det måste ju i det läget vara någon typ av meningsskiljaktlighet bakom.

Någon orsak måste det ju vara till att MJ blivit så impopulär att en stor del av eliten inom Svenska Islandshäst-världen sätter sin prestige på spel genom att avgå från sina förtroendeuppdrag.
Då så kan man ju åtminstone konstatera att hon misslyckats med att hålla sig populär.


Måste säga att ni är lite roliga för i inlägg efter inlägg så klargör ni att ni aldrig skulle skicka en häst dit. Så i nästa inlägg är det "bara att fortsätta" sin verksamhet.
Själva avstängningen hindrar ju inte verksamheten.
Men det dåliga ryktet gör det.
Jag skulle aldrig skicka en häst till någon som inte mina vänner inom Islandshästvärlden skulle rekommendera.
Och vi kan ju krasst konstatera att de verkligen inte rekommenderar MJ.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Men jag tror faktiskt inte att det är fullt så lätt att förstöra någons rykte.
Människor vill ha rätt, om de anser någon var bäst i världen håller de ofta fast vid det även om bevisen är mitt framför näsan på dem.
Dessutom älskar folk att hitta på en massa konspirationsteorier, typ "Det är bara en massa avundsjuka människor som hittat på allting, jag vet minsann att det inte är så...".

Jag trodde att det var lättare att få folk att dra öronen åt sig, men har sett på nära håll att det inte är det. Varför åker man annars år ut och år in till någon som står åtalad för grovt djurplågeri? (Annat exempel alltså, har inget med MJ att göra). Det kan ju inte vara för att det inte finns andra hästmänniskor som är lika bra och inte är åtalade, för det finns det ju.
Det tyder på något annat.
Att människor avskyr att ha fel, kanske?

Det finns rätt många som det pratas "illa" om, men deras resultat överväger för många kunder. och sedan finns det ju de som varit i blåsväder REJÄLT, både vad gäller exempelvis fel hingst till ston som varit på betäckning, eller dålig behandling av betäckningsstona. De har inga problem nu, vad jag vet.

Det är spännande det där, det finns vissa namn som kommer upp "hela tiden" när man sitter och pratar vänner emellan, där alla instämmer i att "Usch nej, DEN skulle man ju inte vilja skicka häst till!". Men denne någon har ändå kunder upp över öronen.
Det är väl samma fenomen som här då? Vissa här resonerar som så att "det bara är att fortsätta" för att vi vet att det brukar gå till så. Hur mycket det än pratas är det bara vissa petiga, nya kunder som kanske åker till någon annan. Och vissa chockade gamla kunder som tar hästen därifrån. Men många, många stannar kvar och tror inte på det som sägs. Ibland inte ens efter fällande dom.

JAG skulle inte skicka min häst dit, det erkänner jag, men det skulle jag antagligen ändå inte gjort. MJs ridstil har aldrig fallit mig på läppen tidigare, hur duktig hon än må vara. Å andra sidan finns det mååånga av de stora kanonerna jag inte heller skulle skicka någon häst till, så hon är inte precis i dåligt sällskap ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp