Vart är vår sport på väg?

Muninn

Trådstartare
Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas.

Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat både här, på nyhetsforumet, på SIF's hemsida, tidningen Ridsports hemsida och nu senast även i tidningen Islandshästen, angående avstängningen av Madelen Johanson.
Vad som är självklart är att ingen mer än de som varit på plats vid eventuella händelser kan veta som skett, eller inte skett. Vad som också är självklart är att SIF har valt att handla på ett sätt i frågan, och att de flesta i islandshästsverige nu inväntar vidare utredning.
Vad som också är självklart är att åsikterna är många, och att uppfattningarna kring vad som hänt skiljer sig avsevärt från person till person.

Jag ställde mig undrande då trådarna låstes på nyhetsforumet, nog för att det blev en del övertramp men detta modererades ju allt eftersom. Som det brukar vara på ett diskussionsforum! (Jämför med diskussionerna som blev kring Svanstedt-affären. Hu, då var det inte kul på travforumet.). Tänkte dock inte mer på det, jag väntar hellre än viglar upp en mobb...


Men, vad står att läsa på "bukefalos-hjälp"? Jo, detta: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1031795&page=2

Jag är chockad. Så det är så man går till väga om man vill rentvå någons namn numera? Hela den här saken är redan höljd i dunkel för tillfället av olika anledningar, och av förklarliga skäl är detta något som det finns behov av att diskutera och man ska även ha RÄTT att diskutera det. Att med alla medel möjliga tysta ner spekulationer ger inte större trovärdighet i mina ögon.


Jag har också stora frågetecken kring det långa inlägget i tidningen Islandshästen.
Det känns som att folk frekvent blandar ihop äpplen och päron i det här fallet?
Blir också lite förvånad över att man (som jag tolkar artikeln) fortfarande tror att SIF är en självutnämnd polis som kan döma folk efter Svea rikes lag.
Och att man dessutom tror att karaktärsvittnens uttalanden ska vägas in i ett avstängningsbeslut som grundats på specifika händelser?


För tillfället är jag rätt glad över att bara vara anonym skogsryttare, jag behöver smälta hela den här händelsen innan jag kan börja se med fräscha ögon på vår sport.
Vi måste HJÄLPAS åt att motverka oegentligheter inom sporten genom att med alla medel möjliga visa att vi inte har något att dölja, och att välkomna utredningar och kontroller.
Det är när folk vänder sig emot detta som jag drar öronen åt mig.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag är i den här sporten för HÄSTARNAS skull.
Våra hästar har aldrig bett om att tjäna oss som tävlingsredskap eller avelsdjur, eller ens skogs-mopeder. Vi är skyldiga hästarna att hellre kontrollera och ev. avstänga en gång för mycket än en gång för lite.
I min värld är det värre att en häst för mycket blir dåligt behandlad, än att en människa för mycket inte får utöva sin sport.
Hästarna är INTE till för oss, VI är till för dem. Det innebär ett ansvar som inte alltid är så roligt, men det är ett ansvar vi automatiskt tog när vi tog beslutet att skaffa häst.
Man borde nog tänka på det där lite oftare.


För att förtydliga: Med detta säger jag inte att Madelen Johanson behandlat några hästar dåligt. Min tyngdpunkt ligger på reaktionerna som kommit EFTER Madelens avstängning. Och även ett mer brett perspektiv gällande misskötsel av hästar i sporten i största allmänhet, utan att peka ut någon specifik person, eller grupp.


Det var mina funderingar kring detta. Kanske har ni också några funderingar i ämnet? Utan att gå till personangrepp eller starta en pajkastning, då det inte är min mening med tråden.

/Maria
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

:bow:

Bra inlägg. Känner mig lite stressad för tillfället och ger mig inte på att kommentera detta alltför djupt just nu men.....

Även jag reagerade på artikeln i senaste "Islandshästen", då den är skriven av personer som på nåt sätt skriver på Madelens uppdrag...tyckte hon hade kunnat skriva nåt själv istället, om nu denna händelse skulle kommenteras i tidningen.

Det som framgår i tråden du länkar till, att moderator skulle blivit pressad att låsa trådar mm, låter helt sjukt i mina öron. Diskussioner om sådana här händelser kommer ju i kölvattnet så att säga, hemskt vore det ju annars eftersom det ändå i grund och botten handlar om våra kära vänner hästarna.

(Kanske skulle spekulationerna blivit mindre upproriska och hätska om det inte hade varit så mycket "hysch hysch" om just VARFÖR hon blev avstängd. Jag kan för lite om arbetsgången när det gäller sådana här anmälningar, men personligen tycker jag det kanske skulle varit bättre om orsakerna till avstängningen kommit fram mer i ljuset. Man kan ju lägga in så många egna tolkningar i det, som det stod, att hon stridit mot FEIF:s uppförandekod om hästens väl och ve i ridning och träning).

Men för att knyta an till rubriken på tråden: det som jag tyckt alltid varit så skönt inom islandssporten, är att trots vi har tävlingar på hög nivå, avelsbedömningar mm, med fina flotta och tjusiga hästar så har något av charmen i det hela varit den otvungna & familjära stämningen och inställningen kring träning och tävling av islandshästarna. Att rasen är sund och vi människor som håller på med den, är måna om våra djur, deras ursprung, att ridningen och träningen av våra hästar sker utan hjälpmedel, inspänningstyglar, lindor... eller hästar som står ensamma i hagarna för att matte/husse inte vill att tävlingshästen skadas mm mm...att vi inte behandlar våra hästar som porslinsfigurer som inte kan få utlopp för sina instinkter och behov, utan låter våra föl får växa upp i flock till starka och friska individer.

Sporten utvecklas och kraven ökar på våra hästar, det blir mer och mer penagr inblandade, man vill ha snabbare resultat osv. Det är iofs en naturlig utveckling av en sport som ökar mer och mer i popularitet MEN jag tycker man får försöka hejda sig en aning och gå tillbaks ibland och tänka på att det aldrig får slå tillbaka på hästarna. Vi vill väl inte ha en manipulation av gångartshästar som det finns skrämmande exempel på i andra länder? Förhoppningsvis finns det inte så mycket av den varan i Sverige, men jag kanske är naiv?

Ja lite rörigt inlägg men det var några tankar i alla fall.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Åh, vad jag håller med dig i dina tankegångar! Allt det du skriver om vår sport håller jag med om- det var (och är!) anledningen till varför jag började med islandshästar. Jag älskar den här sporten, de här hästarna, stämningen mellan ryttarna, tävlingarna, ja allt- och jag vill aldrig byta tillbaks till storhästarna.

Men varför jag blir orolig är för att händelser liknande denna får mig att fundera på om vi kanske tagit saker för "givet" så den fina stämningen börjar ge sig av...? Kanske måste vi, som du säger, stanna upp och sluta jäkta och hitta tillbaks till kärnan i VARFÖR vi kämpar i ur och skur med våra hästar.
För inte är det väl EGENTLIGEN bara för att vinna medaljer och utmärkelser? :idea:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Otroligt.
Som i en dålig film.

Nåväl med sådana metoder för att tysta människor så är min bedömning klar.
Jag vill inte ha med den människan eller någon till henne relaterad att göra.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja tyvärr är du naiv, men jag tycker du ska fortsätta i den anda du skrev i stycket före.

För övrigt tycker jag att RESPEKTEN för hästen börjar försvinna så fort man ska tävla.
Bäst att ducka nu.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Tycker inte du ska ducka alls! För jag håller med dig. Och man måste kunna sätta ner foten och tycka så, utan att riskera att bli "påhoppad".
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Nej allt ska ju inte handla om medaljer och utmärkelser. Men när man når en viss nivå, låt säga eliten, men ändå vill ha mer, det är väl där det kan slå slint för en del, kanske vad vet jag, jag är ingen elitryttare även om jag tävlar. Jag tycker dock att det inte finns några ursäkter för att man ska få bete sig hur som helst bara för att man tillhör eliten. Ibland kan jag tänka: tänk alla de som håller på och tävlar på hög nivå och som år efter år vinner eller i alla fall håller sig i toppen, vilken ynnest för dem! Att få rida och träna så fina hästar, att kunna, i de flesta fall, tjäna sitt levebröd på detta, att få representera Sverige mm...det är ju sånt man (ialla fall jag :angel:) bara kan drömma om, och jag tänker också att om jag skulle vara en sån ryttare, så skulle jag ALDRIG glömma bort att vara ödmjuk, inför uppgiften, ev.kunder, och självklart HÄSTARNA. Vet de egentligen hur priviligierade de är?? Nu tror jag iofs att de flesta elitryttarna verkligen gör det men ändå...det jag försöker säga är att man aldrig får glömma bort att vara ödmjuk hur långt man än kommer, och att inga medlajer eller SM-titlar i världen räknas om man inte har en bra relation till sin häst och behandlar den med respekt. Jag vill inte att islandshästen ska bli en robot med onaturligt höga lyft där man manipulerar till höger och vänster för att få fram extrema gångarter.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Håller ännu en gång med.


Vad som jag nästan tycker är mer chockerande än faktumet att det trots allt pågår tråkigheter gentemot hästar i vår sport (som i alla sporter) är det ramaskri som följer på en sån har sak, när förbundet faktiskt agerat när de anser att något blivit fel.
Det är ju inte riktigt rätt väg att gå, om man vill värna om hästarna... att med näbbar och klor försöka tysta ner diskussioner och smutskasta förbundet för att de försökt värna om sitt reglemente och hästarna.

Strunt samma om något hänt eller inte, att förbundet agerar betyder att förbundet har medel nog att få tag på och stänga av de ryttare som faktiskt beter sig illa, och det ska vi väl för sjutton värna om??? Inte försöka byta ut disciplinnämnder och tysta ner diskussioner?
Det bästa är väl att värna om ett öppet klimat, att sanningar kommer fram och att de som har medel för att kunna stoppa oegentligheter får UTRYMME nog att kunna lyckas med det också?....

Och jag förstår de som tycker att SIF varit dåliga med info i frågan. Själv förstår jag varför, och tror nog info kommer förr eller senare. Men att bli arg, ilsken och börja bråka om det, kan ju inte precis heller vara rätt väg att gå om man vill få fram mer info.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Det kan tyvärr lätt uppfattas som om SIF vill "tysta ner" men det handlar inte om det.

Som jag förstår det är anledningen till att SIFs styrelse är förtegen med information, att MJ är föremål för en polisutredning. Innan den är färdig kan man inte gå ut med mer information eftersom det kan påverka utredningen.

SIFs styrelse/disciplinnämnden stänger inte av folk bara för skojs skull, det krävs verkligen allvarliga anledningar och starka bevis innan man över huvud taget tar till en sådan drastisk åtgärd.
Något att fundera på, tycker jag!

Jag håller helt med ovanstående talare om att det är sorgligt att våra härliga hästar och sport ska skuggas av detta! Att sådana här händelser och diskussioner över huvud taget kunde uppstå är inget vi ens kunde drömma om...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag är också chockad :eek:

Trodde aldrig att någon kunde vara så pinsam att försöka pressa moderator för ett forum :eek: det säger en del om hur långt man är beredd att gå...

Vill också skriva under på de flesta inlägg ovan, det är så tragiskt när hästar ska hamna i kläm mellan folks penga/medaljbegär.
Det ÄR tufft att tjäna sitt levebröd inom hästsporten, men om man måste offra hästarnas välbefinnande för att kunna leva på sporten.. ja, då kanske man borde skaffa sig ett extra-knäck :crazy:

Har sett och hört trista historier tidigare inom islandshästvärlden, jag bara hoppas att vi med SIFs hjälp kan styra upp detta innan det spårar ur :(
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Tyvärr finns det och har funnits ryttare som utan repressalier fått plåga islandshästar.
Det här är första gången jag sett att en förmodad händelse hanterats på detta sätt av SIF. Låt oss hoppas på att det generellt blir så.
Så att gången med utredning och avstängning när det kan finnas anledning att misstänka att någon har en felaktig hantering av hästar, gäller för alla ryttare oavsett tävlingsmeriter eller position.

Men å andra sidan har jag i forumtrådarna sett osmakligt frossande i spekulationer om vad personen i fråga kan ha gjort. Det finns gränser om vad som är rimligt. En sak är att diskutera detaljer i något som verkligen skett. En helt annan sak att hitta på detaljer och sedan diskutera hur man måste vara skapt för att utföra dessa påhittade detaljer.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag förstår igentligen inte vad det är som är så svårt.
Hur svårt kan det vara igentligen?? läsa reglerna för att få tävla inom en gren och sedan hålla sig inom det?

Väljer man sedan att bryta mot reglerna får man bita i det sura äpplet om man blir påkommen.
Sedan kan det vara olilka graders straff för hur stora felen man gör är..Har man för tunga boots så blir man diskad, använder man otillåtna träningsmetoder får man ta smällen sedan när man blir påkommen.

Och fram tills att en person är dömd skyldig skall den anses oskyldig

Oavsätt vilken gren vi tävlar i så är det många som bara tänker på pengar djuren har slutat att vara ens bästa vän utan det är pengar man ser som står i hagen och inge annat.

1 miljon här och 500 tusen där är här oftast man glömmer bort att tänka på hästens bästa utan tänker bara på pengar och mycket vill ha mer.

Vissa hästar är ju värderade till 30 miljoner sjuka summer för en häst anser jag och jag tror de flesta som får en häst värderat till dessa summor blir en aning nippriga.

Tävla är roligt och att vinna är ännu roligare men det får inte göra att vi som människor tappar det sunda förnuftet.

Och det är bra att det blir starka reaktioner tycker jag när folk gör dumma saker för djuren skall inte lida för vi sommänniskor börjar bli giriga.

Jag dömmer dock ingen människa inna det är bevisat och genom en domstod dömt människan. Och även om man blir dömd tror jag på en anda chans men det krävs mycket från personen då att visa att man verkligen har ändrat sig och lärt sig av sin läxa.
Alla är värda en andra chans tycker jag fel kan vi alla göra.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag dömmer dock ingen människa inna det är bevisat och genom en domstod dömt människan. Och även om man blir dömd tror jag på en anda chans men det krävs mycket från personen då att visa att man verkligen har ändrat sig och lärt sig av sin läxa.
Alla är värda en andra chans tycker jag fel kan vi alla göra.

Men en människa kan inte bli dömd i domstol för brott den begått mot en förenings stadgar dömd i domstol kan man bara bli om man brutit mot lagen. Tyvärr så kan folk inte skilja på de olika begreppen och det har blivit en del debatt kring det.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Hade skrivit ett låååångt inlägg men jag glömde logga in först så det försvann:(

Jag har tyvärr sett och även upplevt mycket genom mina 25 år inom islandshästvärlden, en del mindre positivt. Har en vän med en häst som blev helt förstörd i munnen när den varit utlånad till en "av de stora". Hästen hade stora skador med öppna sår och nedslipade tänder när hon fick tillbaks honom :eek: Detta dokumenterades väl av veterinär, dvs läkningsprocessen så att det var ställt utom allt tvivel när skadorna uppkommit, dvs under tävling. Hur f*n hästen gått igenom vet besiktningen är en gåta. Förmodligen behöver inte alla ryttares hästar ses över...

Jag mår fortfarande illa när jag tänker på hur han såg ut när vi öppnade munnen :eek:Detta anmäldes till SIF men utan åtgärd. Att de nu agerat ska de ha en stor eloge för och jag ser fram emot att ta del av resultatet av utredningen.

Vår ena hingst - Vidir frá Saefelli var inbokad hos den nu polisanmälda ryttaren och jag vågar inte ens tänka tanken på vad som kunde hänt honom!!

Bokade av visningen och träningen innan jag fick höra talas om fallet och det är jag glad för. Jag kom fram till att jag inte vill lämna honom ifrån mig med tanke på vad jag har sett och upplevt genom åren. Att dessutom Vidir själv farit illa hos tränare tidigare och blir mycket lätt uppjagad med nya ryttare på ryggen gjorde att jag avstod från denna idé. Därför är han aldrig fullvisad.

Bestämde mig då för att få någon att träna honom här hemma och sedan visa. Det gick inte heller, för person nr 1 började skjuta upp ridningen och uteblev sedan helt. Person 2 kommer inte som avtalat och svarar inte i telefon men på sms 3 timmar efter vi skulle träffats nu senast !! Vad folk tror om sig själva och hur de kan behandla kunder förstår jag bara inte!
Båda dessa har varit helt lyriska när de ridit Vidir och ansett honom vara en av de absolut bästa hästar de ridit. Oseriöst är väl det minsta man kan säga.

Jag har slutat tävla för många år sedan p gr av all "skit" runt omkring. Det är min uppfattning och givetvis inte allas. Jag njuter av våra fina hästar här hemma och skyddar dem på så vis mot dålig ridning och misshandel!

Efter detta jag varit med om så funderar jag på om det öht är värt att få honom visad. Han är ju precis lika fin som han är och fölen blir precis lika bra.
Jag är som ni märker både besviken och luttrad men tiden har gjort att det tyvärr blivit så. Jag hoppas verkligen på mer kunskap och kontroll.

Katrin
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja det är konstigt egentligen.....jag har hållt med isl.hästar sedan tidigt
90-tal, fast man då var ung och inte visste så mycket och bara red runt i skogen i början. Med åren lärde man sig mer och mer om rasen och träningen och lärde sig mer och mer om vilka som var "stora" och duktiga tränare och ryttare....men nu har man insett att man verkligen inte kan säga att alla dessa tränare och tävlinsgryttare/avelsvisare alltid sätter hästens bästa främst.:crazy: Har med egna ögon sett en av Islands främsta tränare begå i mina ögon "övergrepp" (starkt ord, sorry) på hingstar som senare skulle visas. Alltså, kommer upp sista helgen före visningen, "bryter" ner hästarna fullkomligt genom att hårdträna i paddock varv på varv i full fräs i tölt för att "rida igenom" dem....fram och tillbaka på grusvägen så svetten skummar. Vet inte om den här tränaren alltid gör så, jag tror ändå inte det, han kanske var i dålig balans själv,säkert stressad, men i efterhand har jag förstått att han ansåg att hingstarna inte var tillräckligt bra i hans ögon och han menade att hans rykte skulle bli förstört om han visade såna "dåliga" hästar. Ändå hade han varit regelbundet på stället för att träna hingstarna emellan den vanliga träningen och visste vad han gav sig in på. Så det gick ut över hästarna helt enkelt....visningarna gick också därefter...:cry:

När jag fick upp mitt nya sto, som även hon skulle visas för två år sedan, så berättade jag det för min tränare, när hon ville veta om hennes bakgrund. Lite krasst sa hon då att ja vill man förstöra sin häst ska man skicka den på träning.....nu tog hon i och för sig i lite, men jag tror ändå hon har en poäng. Allt handlar om att få ut så mycket som möjligt av hästen på bara några månader, vissa kan göra det på ett schysst sätt mot hästen, medan andra, vilket tyvärr tyvärr är sant, faktiskt förstör hästen. Mitt sto, borde ha varit väldigt mer lättriden och mer utbildad om hon varit iväg på en bra träning. Jag har fått börja om från skratch med henne. Och vissa hästar har helt enkelt inte ett psyke som pallar den stress de utsätts för, för det ÄR jobbigt för en yngre häst att lämnas iväg på tuff träning under en kort period. Så man ska nog tänka två gånger på att lämna sin häst till en del tränare...skulle jag lämna en häst på träning finns det bara typ 3 stycken som jag skulle våga göra det till känner jag nu...ska det behöva vara så?
 
Senast ändrad:
Sv: Vart är vår sport på väg?

Tyvärr så har jag också mött hästar som din, där ryttarna efteråt måste börja om från början. Det är riktigt sorgligt :cry: Har sett alla varianter, hästar som inte går fram tillräckligt som blivit fullständigt uppiskade till hästar som varit otroligt lovande som lämnats tillbaks som nervvrak. Det är inte klokt! Där hjärnan tar slut tar våldet vid och det är sant som det är sagt.

Våra fina hästar som vi köpt för att vi tycker om dem. Hur har detta kunnat fortgå? Som svar på din sista fråga säger jag bara - Nej det ska absolut inte vara så!! Hoppas på en stor förändring och medvetenhet hos ryttare och hästägare.

Katrin
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

En del i mitt förra inlägg kom aldrig med:

Vår hingst Jarpur frá Bergi blev mycket svårt misshandlad inför avelsvisning i Danmark. Han blev uppbunden och slagen med knytnävar i ansiktet!! Tränaren skulle göra mer hingst av honom!!

Dåvarande ägarna hämtade ett fullkomligt vrak och han är inte helt återställd ännu. Detta är 3 år sedan och vi har haft honom sedan dess. Idag är han en glad men oerhört känslig häst. Ägarna kände en hovslagare som varit där och sett vad som hänt så vi är helt säkra på den biten.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Tyvärr finns det och har funnits ryttare som utan repressalier fått plåga islandshästar.
Det här är första gången jag sett att en förmodad händelse hanterats på detta sätt av SIF. Låt oss hoppas på att det generellt blir så.
Så att gången med utredning och avstängning när det kan finnas anledning att misstänka att någon har en felaktig hantering av hästar, gäller för alla ryttare oavsett tävlingsmeriter eller position.

Men å andra sidan har jag i forumtrådarna sett osmakligt frossande i spekulationer om vad personen i fråga kan ha gjort. Det finns gränser om vad som är rimligt. En sak är att diskutera detaljer i något som verkligen skett. En helt annan sak att hitta på detaljer och sedan diskutera hur man måste vara skapt för att utföra dessa påhittade detaljer.

Du skrev precis vad jag tänkt! :bow:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Otroligt.
Som i en dålig film.

Nåväl med sådana metoder för att tysta människor så är min bedömning klar.
Jag vill inte ha med den människan eller någon till henne relaterad att göra.

Och jag håller helt med dig..
Om "personen" nu har ryggen fri och aldrig gjort något sådant, hur kan hon då försöka sopa undan allt som sagts istället för att kämpa för sig själv?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp