Frågor om bomlöst.

Evergreen

Trådstartare
Hur många olika bomlösa sadlar finns det? (märken) och vad är isf internetadressen till dom?

Till er som har bomlöst:

1. Vilket märke har ni?
2. Är det någon skillnad på hästen när den rids med bomlöst/vs. med vanliga bomsadlar?
3. Vad är negtivt?
4. Vad är positivt?
5. Vad tycker du om att rida i bomlöst?

Funderar skarpt på att köpa en bomlös sadel till min häst som tidigare har haft sadelproblem... Samt har ett knepigt sadelläge.

Har läst lite om det här på Buke, och det positiva verkar ju vara mer än det negativa!

Sv: Frågor om bomlöst.

Är ingen expert på ämnet, men eftersom jag har haft 2 bomlösa och nu testar en 3:e har jag iaf lite erfarenhet..

Det är mycket olika på vilken sadel du väljer, det är också stor skillnad på prisklasser.

De billigaste varianterna: Barefoot, div. Torsionkopior t ex "Karl"
http://home.swipnet.se/~w-79862/ behöver padd för att fungera lika bra som en bomsadel, bl a för att de inte har kanal för ryggraden. På www.stallvra.com finns t ex en Equilizerpad (och även Barefootsadeln och Freeform) Kostar 5-6000:- inkl. padd.
Dessa ser inte heller ut som en "vanlig" sadel. Man kan inte hoppa i dom mer än ett par låga skutt pga inte lika bra stötdämpning som en bomsadel. Å andra sidan är det bättre än att hoppa barbacka eller i en dåligt passande bomsadel. Du har inte heller något stöd för benen så det kräver en del balans från ryttarens sida. kan du rida alla gångarter och rörelser barbacka kan du även göra det i en bomlös men inte så mycket mer.. :angel:
Fördelen med dessa sadlar är när man rider ut eller dressyrjobbar i skritt, de är superbekväma, som en soffa, och du känner hästens rygg och benrörelser väldigt bra. Torsion och kopior brukar dock vara lite breda över ryggen, min Fitform var lite smalare upptill.

Sen finns det de lite dyrare varianterna t ex Freeform, Flexion SBS, Ansur, Star Trekk mfl. Där beror det på hur mycket man vill lägga ut och vad man prioriterar. Ansur Konklüsion www.ansursaddles.com har kanal för ryggraden och är den bästa hoppsadeln av de bomlösa skulle jag tro. Inte så mycket stöd och stötdämpning dock. Till Barock har ST en ny modell som jag antar är en av de bättre bomlösa för ändamålet. Till dressyr är Freeform eller Flexion SBS bra, Freeform har djup sits men inte mycket stöd för benen och inte kanal för ryggraden, däremot är den billigare än Flexion SBS http://www.enlightenedequitation.com/public/saddles_flexion.html som inte behöver padd, ser ut nästan som en "vanlig" engelsksadel, har mycket stöd för benen och går att hoppa i. Så har man råd att lägga ut ca 12500:- är det den jag skulle rekommendera.

Har själv en Flexion Supreme, dvs en annan variant av Flexion som är mer fast fram och baktill och ser ut som en vanlig dressyrsadel. de tillverkas tyvärr inte längre. Skulle påstå att de är en mindre omställning från en bomsadel och de passar så gott som alla hästar, men min kuse är bortskämd med en helt bomlös så han gillar den inte. Håller på att prorida en Flexion SBS nu, och hittills verkar han mer positiv till den.

Glömde fördelarna allmänt med bomlöst:
Hästen får oftast mycket friare steg och kan böja sej lättare i sidled. Dessutom är det oftast lättare att få den höja ryggen eftersom det inte är något hårt i vägen.
Du får lättare känsla för hur hästen rör sej och kan därmed tajma in hjälperna bättre, du kan lättare påverka hästen med sitsen (speciellt om du har de lite billigare sadlarna), och allmänt brukar hästarna inte bli lika sura när mansadlar. Min kuse surar bara för gjorden om den inte har resår :P

Jag har både freeform och barefoot sadlarna... Stormtrivs med bägge... Fast använder mest barefooten. Min häst brukar alltid sura när jag sadlar men har slutat lite med det nu efter bytet.. Hon hade innan en bates cair caprillo men den var ivägen för bogbladen, vilket gjorde att hon inte kunde ta höger galopp. Med de nya sadlarna fungerar det mycket bättre. Och som föregående talare säger så känner man ju om hästen arbetar med ryggen eller inte. Jag tycker personligen att Freeformen är helt ok att hoppa med. Fast inga 1,30 hinder då...
Vill bara ha en bomlös western oxå...sen e det komplett ;)

En liten fråga: varför använder du mest Barefootsadeln? Har fått för mej att Freeformsadeln är lättare att rida i.?

Jag kan inte förstå de som tycker att man får sämre balans i en bomlös sadel. Jag har en free-form och tycker att jag sitter superstadigt i den. Däremot sitter jag inte fastlåst med stöd hit och dit och här och där, men det gillar jag inte heller. Jämförelsen med att det är som att rida barbacka är befängd enl. mig. Jag sitter löst som sjutton om pållan börjar skutta omkring när jag rider barbacka, med sadeln sitter jag stadigt och tryggt! Med den bomfria sadeln har man däremot en närmare kontakt med hästens rygg - a´la barbackaridning, men det kräver inte samma balans från ryttaren.
Både jag och hästen är nöjda med sadeln, den ligger dock bäst om hon inte är så tjock... så nu äntligen passar den utmärkt - på sommaren tenderar den att kanar fram. Men jag har resonerat som så att eftersom alla sadlar kanar fram då hästen är klotrund är det bättre med en framkanad bomlös sadel än med en framkanad sadel med bom. Får nog begränsa betet nästa år......

Hej!
Tack för ditt utförliga svar!
Den bomlösa jag är mest inne på just nu är Torsion, vad tycker du om den? (om du har testat den)

Dock såg Flexingtonen väldigt bra ut!
Vet du om man får tävla i en sådan dressyrmodell? :confused: (Den är ju rätt lik en engelsk sadel.)
Tror inte man får det i "vanliga" bomlösa nämligen. *dumt*

hejzan skrev:
Jag kan inte förstå de som tycker att man får sämre balans i en bomlös sadel. Jag har en free-form och tycker att jag sitter superstadigt i den. Däremot sitter jag inte fastlåst med stöd hit och dit och här och där, men det gillar jag inte heller. Jämförelsen med att det är som att rida barbacka är befängd enl. mig. Jag sitter löst som sjutton om pållan börjar skutta omkring när jag rider barbacka, med sadeln sitter jag stadigt och tryggt! Med den bomfria sadeln har man däremot en närmare kontakt med hästens rygg - a´la barbackaridning, men det kräver inte samma balans från ryttaren.

En Freeform är inte samma sak, jag syftade på Torsion/Fitform/Barefoot. Freeform har betydligt djupare sits. Har iofs inte provat en Freeform, men vad jag har hört från andra och av vad man ser på sadeln så är en Freeform inte alls samma "barbackakänsla".

Ja, Flexion SBS är godkänd för tävling. Om inte annat så är det knappast någon som ser att det är en bomlös om du t ex tävlar dressyr, det är bara om du reser dej upp i sadeln så man ser sitsen på den. Vill man tävla skulle jag helt klart satsa på en sån eller en Ansur Konklusion, men självklart är det ingen garanti för man vet aldrig med Ridsportförbundet i den frågan :P

Ang Torsion så tror jag den kan bli obekväm om du har en häst med rund rygg, eftersom sadeln inte är uppbyggd i sitsen. Det blir som att sitta i split om man ska sitta avslappnad i dressyrsits. Då är Fitform bättre, och förmodligen Barefoot eftersom det är samma modell som Fitform fast annat material. I övrigt tror jag att jag skulle gilla en Torsion, bara man har bra balans i sej själv eller en häst med mjuka gångarter. Men se till att du inte får betala överpris! Det finns många kopior som är mycket billigare, vissa kan vara i dålig kvalitet, men hittills har jag inte hört någon klaga på det.
http://www.bettersaddles.com/acatalog/Trekker.html där finns en mycket billig modell som jag tror är lika bra som en Torsion.

Förstår inte riktigt...
Ja, Flexion SBS är godkänd för tävling

men självklart är det ingen garanti för man vet aldrig med Ridsportförbundet i den frågan :P

ÄR den godkänd eller inte ?! :crazy: :D
Skulle inte vara så kul om man skulle köpa den just för att man fick tävla i den, & sen fick man inte det.

På torsions sida så står det att ordföranden (eller nån) sagt att det var en utseendefråga och det måste ju betyda att det är ok att tävla i Flexion eftersom den ju ser ut som en engelsk sadel.

På Enlightened Equitations sida (tillverkaren) står det att den är godkänd för tävling. Men tälingsreglementet i Sverige är mkt luddigt, det står något i stil med att den ska vara av Engelsk modell, och det är ju Flexion SBS. Vissa skillnader finns det, men skulle frågan ens komma upp på en tävling tror jag man garanterat skulle få rätt eftersom det är så när a det klassiska utseendet man kan komma.
Jag räknar själv med att jag får tävla i den, det syns ju inte ens på den att den är bomlös så ingen lär ens säga till om det.

Okej. Men då är det íaf inte stor chans att man INTE skulle få det...

Lite fler frågor om Flexingtonen:

Hur är den uppbyggd & sådär?
Hur ligger den an mot hästen? Måste man ha nån speciell padd under? eller har den några speciella paneler? (kollade bara som snabbast på hemsidan)
Passar den "alltid" hästen? (som vilken annan bomlös som helst)

Flexion SBS har kanal för ryggraden, inte så supermycket men det räcker eftersom det inte finns något hårt i sadeln som man måste skydda ryggraden från. Du behöver alltså ingen padd, inte heller för stötdämpning/tryckfördelning m.m. eftersom den är ganska tjock och "fast" (med det menar jag att den inte trycks ihop som en kudde utan håller formen bättre än de flesta bomlösa med padd).
Det är lite hårdare material framtill just vid manken för att skydda manken från sadeln.

Den är ganska mjuk i sitsen, men innan jag vant mej tyckte jag den var superhård precis under rumpan. Efter ett par ridturer tyckte jag den var väldigt skön istället, speciellt för benen, man har STORA benstöd! Nästan så jag har lust att beställa mindre benstöd som reserv om man ska hoppa eller rida med kortare läder. Man får automatiskt avslappnad och lodrät sits förutsatt att man inte har för korta läder eller har något riktigt sitsproblem, ganska logiskt att det har lagts stor vikt på sitsen vid tillverkningen eftersom hon som tagit fram sadeln är tränare inom centrerad ridning, "Enlightened Equitation".

Det enda negativa med sadeln jag märkt hittills, det är att min häst är för svankig/har för hög rumpa för den, så eftersom sadeln är väldigt rak och i regel behöver formas om till hästryggen så tycker min häst att bakkanten trycker på ryggen. Det skulle kanske bli bättre med en padd tills vidare eller kortare modell på sadeln, det är inte precis så hästen kan få ryggverk eftersom sadeln är helt mjuk, men min häst är bortskäm :o
I övrigt ska den passa i princip alla hästar, nu finns det ju även en kortare modell.

Flexion SBS har kanal för ryggraden, inte så supermycket men det räcker eftersom det inte finns något hårt i sadeln som man måste skydda ryggraden från.

Hur stadigt ligger sadeln när man rider i den? Eftersom kanalen inte är så bred så borde det vara rätt lätt att den glider lite på sniskan så att ryggraden inte längre är "fri"?

KAN man ha en padd under om man vill (t.ex en i fårskinn) eller kan det göra skada på nåt sätt?

När jag var inne på hemsidan & läste stod det att den bara fanns i en storlek. 18 någonting? Hur "stor" är sadeln i sätet?

Kan man ha "vanliga" stidbyglar & sadelgjordar till den?

(Hoppas du inte blir helt uttröttad av alla frågor... :o :p :angel: )

Ang Torsions bredhet så beror det på hästen. På ponnyn som är enormt bred så är sadeln ännu bredare, vilket ju är logiskt. Iom att den blir så bred så finns en tendens till att man hamnar i stolsits men det motarbetas av att stigläderfästene sitter på rätt ställe för att främja en bra sits. På vbl:et är sadeln betydligt smalare, men så är hon oxå ungefär hälften så bred som ponnyn.

Är man inte van så kan Torsion upplevas som väldigt bred, åtminstone standardmodellen som jag har. Men å andra sidan är jag van att rida i westernsadlar så jag tänker inte på att den är bred. Man vänjer sig.

Många återförsäljare av bomlöst har ju demosadlar man kan få låna hem, det kanske vore nåt för dig?

*lol* väntetiden på demosadlarna brukar ligga på några månader ..
Så funkar inte det kan man ju alltid sätta upp en annons oh kolla om någon i närheten har en bomlös man kan få komma och provrida i.

Jag tycker att Torsion hittills varit den bästa sadeln för mig. Lätt att modifiera och mecka med själv. Allt eftersom hästen utvecklats har jag fått lägga till och dra ifrån (i början hade jag ett inlägg för att höja upp sitsen i bakkant, sedan behövdes det lite mer i framkant under pommelen, därefter kunde jag ta bort det jag lagt i bakkanten osv)

Just nu rider jag utan frampommelen, fungerar jättefint och hästen tjurar om jag provar att sätta i den igen under ett par dagar. Kompisen (som beställde Torsion samtidigt som jag) har lagt in en sitshöjande padd som hon är jättenöjd med.

Hittills är som sagt Torsion det bästa alternativet för mig, jag har öppningsbar undersida och ska framöver prova med inlägg enbart i sadeln nu när hästen har musklat upp sig rejält.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 224
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?