Sv: Frågor om bomlöst.
Är ingen expert på ämnet, men eftersom jag har haft 2 bomlösa och nu testar en 3:e har jag iaf lite erfarenhet..
Det är mycket olika på vilken sadel du väljer, det är också stor skillnad på prisklasser.
De billigaste varianterna: Barefoot, div. Torsionkopior t ex "Karl"
http://home.swipnet.se/~w-79862/ behöver padd för att fungera lika bra som en bomsadel, bl a för att de inte har kanal för ryggraden. På
www.stallvra.com finns t ex en Equilizerpad (och även Barefootsadeln och Freeform) Kostar 5-6000:- inkl. padd.
Dessa ser inte heller ut som en "vanlig" sadel. Man kan inte hoppa i dom mer än ett par låga skutt pga inte lika bra stötdämpning som en bomsadel. Å andra sidan är det bättre än att hoppa barbacka eller i en dåligt passande bomsadel. Du har inte heller något stöd för benen så det kräver en del balans från ryttarens sida. kan du rida alla gångarter och rörelser barbacka kan du även göra det i en bomlös men inte så mycket mer..
Fördelen med dessa sadlar är när man rider ut eller dressyrjobbar i skritt, de är superbekväma, som en soffa, och du känner hästens rygg och benrörelser väldigt bra. Torsion och kopior brukar dock vara lite breda över ryggen, min Fitform var lite smalare upptill.
Sen finns det de lite dyrare varianterna t ex Freeform, Flexion SBS, Ansur, Star Trekk mfl. Där beror det på hur mycket man vill lägga ut och vad man prioriterar. Ansur Konklüsion
www.ansursaddles.com har kanal för ryggraden och är den bästa hoppsadeln av de bomlösa skulle jag tro. Inte så mycket stöd och stötdämpning dock. Till Barock har ST en ny modell som jag antar är en av de bättre bomlösa för ändamålet. Till dressyr är Freeform eller Flexion SBS bra, Freeform har djup sits men inte mycket stöd för benen och inte kanal för ryggraden, däremot är den billigare än Flexion SBS
http://www.enlightenedequitation.com/public/saddles_flexion.html som inte behöver padd, ser ut nästan som en "vanlig" engelsksadel, har mycket stöd för benen och går att hoppa i. Så har man råd att lägga ut ca 12500:- är det den jag skulle rekommendera.
Har själv en Flexion Supreme, dvs en annan variant av Flexion som är mer fast fram och baktill och ser ut som en vanlig dressyrsadel. de tillverkas tyvärr inte längre. Skulle påstå att de är en mindre omställning från en bomsadel och de passar så gott som alla hästar, men min kuse är bortskämd med en helt bomlös så han gillar den inte. Håller på att prorida en Flexion SBS nu, och hittills verkar han mer positiv till den.