Frågor om foder, konvalescenter och äldre hästar.... Hur gör ni?

SagaTroll

Trådstartare
Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats i så fall, så får ni gärna göra det.

Storyn är följande: Jag har en äldre herre i stallet, nu 25 år gammal, pigg och kry och har aldrig varit några som helst problem med att hålla hullet på, snarare tvärtom, han blir lätt tjock istället. Nu är han konvalescent, och kommer att vara i flera månader. Vi räknar med minst 4, men det kan också gå hela vinter utan att han får göra något, tyvärr. Han brukar normalt få mellan 10-15kg hö/dag (beroende på hö) samt lite kraftfoder de gånger då hö har haft sämre värden. Nu i vinter så har vi tyvärr ingen analys på hö, så jag blir tvungen att fodra med ögat bara. Inte det bästa, men vi får inte tag på annat hö här nu mera, på grund av det dåliga höåret i år. Att ta analys nu går inte heller då det är inplastade balar vi har fått tag på :mad: (eller går det att göra på något sätt?)
Halm äter han överhuvudtaget inte alls, det har vi försökt med flera gånger. Det använder man till att skita i och inget annat enligt honom ;) Han är väldigt matglad, och i princip varje gång han ser mig så står han där och förväntar sig att jag ska ge honom mat. Han förknippar mig med mat jämt och ständigt, och får han inte mat så blir han sur istället :crazy: Och jag vill ju helst inte dra ner på hans hömängd nu under konvalescent-tiden, då blir nog detta bara än värre tror jag....
En bekant tyckte att jag skulle ge honom fri tillgång, eller begränsad fri tillgång, för att helt enkelt få bort det där att maten-tar-slut ur honom, och för att han inte skulle förknippa mig med mat hela tiden. Men jag vet inte om jag vågar göra det med tanke på att han nu inte ska jobbas. Men samtidigt så tänker jag att då skulle han ju ha något att göra hela dagarna i alla fall, och inte bara stå i hagen och hänga och vara ledsen och bara vänta på nästa högiva. För det är så han är redan nu, och då vintern kommer så vet jag att detta kommer att bli ännu värre :( Vad tycker ni? Någon som har en lösning på problemet? Jag kan ju inte vara i stallet hela dagen och "underhålla" honom, eftersom jag har jobb att sköta. Men varje morgon och varje eftermiddag-kväll kommer jag att vara där. "Leksaker" i hagen/boxen struntar han i, inget som intresserar, förutom de som innehåller mat av någon sort, då är det en annan femma ;)

Hur ser matschemat ut för era gamlingar och konvalescenter? När och hur mycket får dom? Vågar jag testa fri tillgång/begränsad fri tillgång? Behöver få lite tips på hur jag ska göra. Var ska jag börja....

Rörigt inlägg detta blev, men det är så svårt att få ner skrivet alla tankar som snurrar. Är det något ni inte förstår så fråga, så ska jag försöka förklara bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om foder, konvalescenter och äldre hästar.... Hur gör ni?

Jag tycker absolut du ska analysera.
Du kan ta en tuss ur varje bal ni öppnar och spara i en påse i frysen. När du har prover från några balar så klipper du tussarna, blandar ihop och skickar på analys som vanligt. Då får du ett snittvärde på de balar du har tagit prover från. Så gör jag varje år.

Sedan skulle jag också faktiskt ge fri tillgång, fast kanske begränsat i småmaskiga nät eller i gallerbur eller liknande. En arbetsglad häst som är konvalescent utvecklar gärna någon form av ovanor när de måste stå och bara ha tråkigt... Är det sjukhage som gäller eller kan han ha en kompis i hagen? På så sätt får han ju lite social samvaro i alla fall. Står han på box nattetid eller lösdrift?

Min är visserligen yngre, men jag har en 6-årig arbetsglad hingst som har stått i några månader nu redan.. många månader till väntas :crazy: Han går på lösdrift och har fri tillgång på hö. Jag klickertränar dessutom med honom ett par gånger om dagen för att han ska få aktivera huvudet lite och tänka till. Det gillar han väldigt mycket och är alltid nöjd och belåten när träningen är över. Jag håller mig till korta pass, max 5-10 minuter per gång. I början var det kanske bara ett par minuter.
 
Sv: Frågor om foder, konvalescenter och äldre hästar.... Hur gör ni?

Just nu så är han ensam i egen hage, men förhoppningsvis så får han från och med nästa månad (om allt går som vi hoppas) gå i en lite större hage och då också få tillbaka sin kompis. Tror att både han och hans kompis saknar varandra enormt mycket just nu. De står bredvid varandra i stallet, och varje kväll då de kommer in så gnäggar de högt till varandra och så står de och "gosar" med varandra över boxväggarna hur länge som helst.

Nattetid så är det box, går ute från klockan 06.00 till ca 20-21-tiden varje dag om det inte är extremt dåligt väder.
Joo, ovanor har jag redan märkt, i form av både grinighet och att han har börjat gnaga på stolparna i hagen :( Jag hoppas verkligen att det inte blir värre före han får sin kompis tillbaka....

Kanske jag skulle prova att ge i småmaskiga hönät i hagen, så han har lite att pyssla med på dagarna. Ska man fortsätta att ge de "vanliga" högivorna som förut ändå eller hur skulle du rekommendera?

Klickerträning :idea: Det har jag inte ens tänkt på! Det skulle man kanske kunna göra med honom, så får han åtminstone något att fundera på, och inte bara traska in/ut mellan hage och stall.
Jag har klickertränat lite förut, men då med hundar, är det likadant med hästar, fast i lite större format bara? ;) Börjar man på samma sätt med hästarna som med hundar, eller hur har du gjort? Vad lär du din genom klickerträningen?
 
Sv: Frågor om foder, konvalescenter och äldre hästar.... Hur gör ni?

Om han är fin i kroppen som han är nu hade jag fortsatt med de vanliga givorna tills jag hade analysresultatet.

Klickerträningen började jag med att hålla en liten (ca 20 cm hög) kon framför mulen på honom. När han stötte i konen med mulen klickade jag och gav en pellets (Jag använder hans vanliga kraftfoder och tar bort motsvarande mängd ur kvällsgivan). När han väl hade fattat att det var dutten med mulen på konen som gav utdelning så flyttade jag runt på konen och klickade när han puttade till den. När jag ställer konen flera meter bort och han går dit för att putta på den anser jag hästen inklickad och klar :)

Än så länge har jag lärt honom stretch-övningar (yoga och bergsgeten), att gå runt en bana och dutta på flera konor i följd, och lite andra småtrick. Just nu håller vi på med lite apportering och sidepass. Jag har även använt klickern och hans älskade kon till att förbättra lastningen - kan vara bra om vi behöver hålla på och åka regelbundet till kliniken.

På min häst räckte det som sagt med bara någon minut de första gångerna. Det är ju verkligen bara tankeverksamhet som krävs och ganska tröttande för en häst som trots allt inte är helt frisk. Jag har förmånen att kunna vara ute flera gånger om dagen och träna lite, och min häst kommer i full galopp och gnäggar åt mig varje gång jag kommer med hans kon :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
629
Senast: Murray
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp