Frågor om kennel

Sv: Frågor om kennel

Oj, jag har väldigt svårt att se mig som oseriös som vill ha en egen hane, som jag varit med under hela hans uppväxt, där jag kan berätta om hela hans liv för valpköpare, och om han passar min tik jättebra, ska jag då välja en hane jag inte personligen känner??

Nej, isåfall får jag nog vara oseriös, och skulle hanen inte passa tiken så använder jag honom inte.
 
Sv: Frågor om kennel

Tack för den passningen :D

Gnist - som både har egna hanar och som avlar på vissa av dem dessutom :cool:

jag tyckte det var ett konstigt tankesätt, att man är oseriös för att man använder sig egna hane, många kennlar lånar ju dessutom ut sina hanar, så varför ska tex någon annan få använda min hane och para med, men intej ag själv för då är jag oseriös?

Nästan alla kennlar jag känner, använder sina egna hanar ibland.
 
Sv: Frågor om kennel

Både ja och nej. Hade 2 raser då, varav jag parade terrierna med varandra och fl-tiken parades med hane utifrån.
 
Sv: Frågor om kennel

Fast du startade knappast din kennel med en tik o en hane?

Om Ian hade blir en kanonhane både i ringen och i grytet samt visar sig vara en sund hund runtom, och jag mot förmodan hittar en kombination där jag önskar en tikvalp med intressanta linjer-samt att hon blir riktigt lovande så äter jag opp min hatt om jag inte parar dem och startar grunden till min drömkennel för west highland white terrier :)
 
Sv: Frågor om kennel

Möjligtvis oseriösa då!

Kennel Jurassic är väl ett klockrent exempel på en verksamhet som har egna tikar och köpte in en egen hane och parade samtliga av tikarna med honom, en mer än en gång tror jag.
De anses av många vara en seriös kennel...

Tror även att Imzedrifts har både egna tikar och hanar som dom parar "med det dom har hemma". Men givetvis med det som finns "på marknaden" också.
 
Sv: Frågor om kennel

kan inte du förklara varför det är oseriöst att använda sig egna hane? Om det är så oseriöst, så kan jag ju sålla bort x antal kennlar nu när jag letar valp.
 
Sv: Frågor om kennel

Kan kanske vara så att VALLHUND tänker som så att man skaffar en tik och en hane och sen startar en hunduppfödning utan att riktigt ha koll på hunduppfödning,
det finns ju en del som man kan se på bl****'T som exempel.
Brukar stå mamma och pappa kan ses båda jättesnälla , barnvänliga, och reggade i SKK , Men helt utan meriter eller mentaltester m,m.
Men jag antar att du ska både kolla sjukdommar och merutera dina avelsdjur ?

Så då ser jag inget fel att ha en egen avelshane, Bara man inte låter dom para sig varje löp , Utan att man på någon sätt kan säkert skilja av dom vid löpen

Tesora
 
Sv: Frågor om kennel

Kan svara lite på kostnaderna då jag nyss betalat allt.

Vetbesiktning+vaccinering+chipmärkning, ungefär 500 nånting kr /valp, jag betalade 4575kr för 8 valpar
Registrering 3016 kr/8 valpar (skk's + postens avgifter)
Kennelnamn 2000kr
Min hanavgift blev 9000kr men det är ju väldigt olika

Det är dom stora kostnaderna sen är ju avmaskning+ mat o allt sånt som tillkommer, även om nån valp blir sjuk osv.

Sen det du gör för att skaffa kennelnamn är att du skriver ut en blankett från skk's hemsida där du skriver in förslag på vad du vill ha för nått, sen skickar du in det och om 4-6mån får du veta om det är godkänt av skk och fci och sedan är det i hundsport 1mån för protesttid.
Rekomenderar som vissa andra att gå Skk's hunduppfödar utbildning också, den är jättebra :)
 
Sv: Frågor om kennel

Måste fråga (nyfiken) varför vill du ha en egen hanne?
Någon speciell orsak?

Vet inte hur många tikar du har, en?
Om du tar tre kullar på henne, med tre olika hannar och behåller en tik valp i var kull så har du i nästa generation tre tikar att para. (förhoppningsvis, inte säkert att alla "duger")

Då kan ju egen hanne vara lite intressantare och du har hunnit lära dig mer om linjerna i rasen
Och vet troligen lite mer hur du ska välja för att få det du vill ha.

Har du egen hanne så måste du ha möjlighet att skilja dom åt vid löp, täcker oftast inte bara med att ha de i olika rum.
Dörrar måste i så fall låsas så att det inte finns risk för tjuvparning.

Egen hanne blir deft. inte biligare, förutom inköpet som ungefär motsvarar en parning, så ska han duga till avel också…
Det kan vara så att du får köpa fler än en innan du har en som ”duger”

Men låt oss säga att du har tur, första hanvalpen blir bra och har de egenskaper som du vill ha till att komplitera tiken med och han uppfyller DINA avelskrav (obs inte rasklubbens eller SKK som ju måste följas, utan dina egna krav baserade på ditt avelsmål)
För du har väl det? Ett avelsmål och därmed avelskrav på din uppfödning?
Du vill väl något med din avel?

Jag har hållet i x antal uppfödar kurser, och det är lika förvånade var gång när jag frågar efter avelsmål, och folk bruka säga lite svävande typ: friska, rastypiska med trevligt temperament eller liknade.
Och jag säger OK, men vad exakt menar du med det?
Förvånansvärt många har faktiskt ingen målsättning med sin avel och därmed aldrig satt ihop en kravlista på vad de ställer för krav på sina avelsdjur.

Ok du har nu din hanne han uppfyller dina avelskrav efter din målsättning
Och dessutom har du lyckas få en som kompliterar din tik också.
Grattis!

Då ska han meriteras, hälso kontrolleras, MH/MT testas beroende på ras osv.
Förutom inköp och ovan så ska han som alla andra hundar ha sina vaccinationer, försäkras och han kan ju bli sjuk också.

Bra mycket billigare att para med annans hanne, då kan du dessutom välja och vraka bland ett stort antal.
Och du slipper framförallt problemet med löptik och hanne i samma hus.

Att få kennelnamn är däremot inte svårt, krävs ingenting, man behöver inte ens ha en hund:D
Det svåra är att hitta ett namn som ingen annan har...
 
Sv: Frågor om kennel

Svarar till alla:

Absolut vill jag ju något med min avel, jag avlar inte för att få fram valpar bara för sakens skull. Jag har en basset hound, Maggan, och att jag vill avla på Maggan är för att hon är trevlig, frisk, som nog de flesta avelshundar är, men det som gör att jag bestämt mig för att jag vill ha valpar efter henne, är för att det nu är mycket prat om just Basset, att det krävs att det gör någonting då de är så extremavlade, och Maggan är en högställd basset, inte värst skinnig, och jag vill då ha en relativt högställd hane, men givetvis måste det kollas ordentligt bakåt i linjerna, för att veta vad som finns bakåt, bara för att mamman och pappan är högställda finns det ju inget som garanterar att varje valp blir det. Jag har även fått väldigt mycket lovord ang maggan från både domare och vetrinärer, om det nu betyder någonting, många domare har blivit lyriska och vill se mer av henne på utställningarna i framtiden, och att jag tar vara på henne då hon är vad de tycker en sund basset.

Dock är maggan bara lite över året, och mycket kan ju ändra sig tills det blir dags för parning, och hon kanske inte längre är aktuell då, men jag hoppas givetvis på det.

Att jag vill ha en egen hane, är för att jag har velat ha en till basset väldigt länge, och har då vela ha en hane, så det är därför, men passar inte han maggan, så låter jag givetvis bli att para med honom, och använder en annan.

Att skilja dem åt vid löp, blir inget problem, då jag har flera här i närheten som kan ta en av hundarna om det behövs. Även sånt kan ju ändra sig när det blir dags, och man ska inte hänga upp sig och lita på någon annan, men jag har alltid min mamma som stälelr upp och tar mina hundar när det behövs.


Jag förstår bara inte varför man är oseriös om man använder en egen hane, jag trodde att det var lika seriöst som att använda någon annans hane, men som sagt jag är inte så duktig på sånna här frågor.
 
Sv: Frågor om kennel

Jag förstod också hur och vad du menade. Kunde bara inte motstå lusten att retas lite :angel: :D
 
Sv: Frågor om kennel

Jag förstår faktiskt inte heller varför det skulle vara oseriöst?

Förutsatt att man ser till att det blir en bra kombination mellan hane och tik, alltså.
 
Sv: Frågor om kennel

Som jag förstått så är det väl att många som ahr egen hane och tik kanske parar bara för att, och inte har några mål.

När jag letar efter en hane att köpa, så kollas ju det upp lika noga som när jag skulle letat efter någon att para med. men men, jag har fått svar på hur jag går tillväga för att söka kennelnamn etc, och det var vad jag ville med den här tråden.
 
Sv: Frågor om kennel

Du svarade aldrig på min fråga varför du vill ha egen hanne?
Du tar kanske bara en kull på de två, så varför ha allt besvär det är med löptik och hanne i samma hus + alla kostnader för att meritera/hälso undersöka honnom?
När det är så mycket enklare att para med någon annans välmeriterad hanne?
#fortfarande nyfiken#
Och nej det behöver inte vara oseriöst med egen hanne, mer dyrt....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 201
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp