Frågor om stödfamilj

Kusebuse

Trådstartare
Efter en lång jobbig vinter och en ännu värre vår har jag insett att jag behöver hjälp.
Jag är ensamstående med en 5-årig son. Jag umgås inte med en enda människa, och det är så gott som omöjligt att få barnvakt en stund.

Sonen går på dagis tre halvdagar/vecka. Resten av tiden är han hemma. Nu börjar snart sommarlovet och då kommer vi att vara tillsammans 24/7 och det är en ganska skrämmande tanke.

BVC har erbjudit sig att hjälpa mig att skaffa en stödperson/stödfamilj till sonen och det låter ju bra, men jag har en fråga som de inte kan svara på;

Om jag skulle ångra mig efter några månader, har jag då rätt att "säga upp" platsen hos familjen utan att det ska bli en massa frågor och undersökningar?

Ni som har erfarenhet av stödfamilj/person hur har ni upplevt det?
För- nackdelar? Hur reagerar barnen på en sådan lösning?
Jag vill veta absolut allt!
 
Sv: Frågor om stödfamilj

Det är en svår fråga att svara på! jag tror att du får bäst svar från soc själva. Men jag har svårt att se att det skulle bli några undersökningar för att du säger upp platsen, det är ju något du själv sagt att du vill ha.

Jag tror att det kanske kan kännas bättre för din son med, med en mamma som orkar mer mellan varven?
 
Sv: Frågor om stödfamilj

Jag har haft kontaktfamilj till min dotter, det började när hon var fem år och hon sa själv ifrån när hon var i tolvårdåldern!

Jag ordnade en familj eftersom jag var ensam med min dotter och inte hade någon släkt runtomkring och jag tyckte det var nyttigt för dottern att få umgås med ngn annan än bara mamma!

Du har självklart rätt att säga nej både till den famlij som erbjuds och till tjänsten som sådan om du ångrar dej eller inte tycker att det fungerar, kommunen ska inte ha några åsikter om det!

Ett bra initiativ av dej som mamma, man blir rätt slut av att vara ensamstående och barn brukar uppskatta lite variation!

Lycka till! Tant Ylva
 
Sv: Frågor om stödfamilj

Tscabo: Naturligtvis kunde jag vända mig direkt till soc med mina frågor...
Men människors erfarenheter säger mig så mycket mer än myndigheters prat.

Det skulle nog också kännas bättre för mig om jag vet lite om hur det fungerar i verkligheten innan jag kontaktar soc.

Tack Tant Ylva för uppmuntrande ord. Det är jobbigt att vara mamma dygnet runt. Särskilt när man redan är slut till både kropp och själ och knappast kan ta hand om sig själv.
 
Sv: Frågor om stödfamilj

Jag vet inte hur det fungerar där du bor men här får man i första hand själv hitta någon, hittar man inte någon själv eller helt enkelt inte har något kontaktnät så hjälper soc till att hitta en stödfamilj. Jag har mest sett det från stödfamiljernas sida då vi har några i bekantskaps kretsen och eftersom de har tackat ja så tycker de att det är roligt med ett "extrabarn" och det har varit ett lyft både för barnen och för föräldrar.
 
Sv: Frågor om stödfamilj

Vi fungerar som stödfamilj.

Soc kan hjälpa till att hitta en familj som kan passa sedan får du träffa familjen och därefter bestämma om du vill fortsätta.
Om mötet känns bra och ni bestämmer er för att gå vidare så sker oftast nästa träff tillsammans med barnet hemma hos familjen. Därefter sker en inskolning av barnet hos stödfamiljen.

Vi har haft barn både varannan helg, var tredje helg ooch en gång i månaden, vissa barn har även varit här under lov.
Hur ofta du blir beviljad stödfamilj beror på omständigheterna.

Mitt tips är att du önskar en familj som du tror kan ge ngt till ditt barn, exempelvis om du bor i stan kanske en familj på landet vore kul, om ditt barn är ensambarn vore det kanske kul med "syskon"osv.

Du kan närsomhelst avsluta uppdragetm utan att behöva förklara varför.

Lycka Till!!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 953
Senast: Azalea
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: EmblaAsk
·
  • Låst
Övr. Barn Hjälp mig med råd, tips och stöd ni barnvana, utomstående bukefalister! Svårt att se klart när man är mitt inne i det själv. Under...
2
Svar
21
· Visningar
4 743
Senast: MissX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp