Frågor om träns!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tinkerbell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 249
T

Tinkerbell

Hejsan!

Min medryttarhäst lyckades idag trampa isönder hela tränset! :mad:. Han är en brabanthäst, byggd precis som en nordsvensk. Innan nu har han haft ett körträns, ingen nosgrimma eller någonting. Så nu när jag tittar efter lite olika tränsmodeller på Hööks hittar jag några som är väldigt fina, men som jag inte riktigt förstår funktionen på.

1. Pullarträns har en väldigt konstig nosgrimma, varför? Tror ni att man kan ha ett sådant på honom? Och sedan undrar jag också om man kan ha alla sorts bett, och inte bara tränsbett även fast de har det på bilden?
300053.jpg
"Pullarträns CH"

2. På denna bilden står det "aachennosgrimma", vad är det? Kan man ha det på honom, eller är det ngt speciellt med det?
300152.jpg

300483.jpg
Är mest inne på detta. Det ser normalt ut, eller vad man ska säga. Jag vet inte vad han har för storlek på nuvarande tränset, men ni som har nordsvenskar, vilken storlek har ni? Full eller x-full?

Tack på förhand

Sv: Frågor om träns!

Du kan nog använda alla tränsen på honom. Och du kan i princip ha vilket bett du vill.

Aachen-remmen är den som du snörar ihop mun på hästen med, den som är nedanför bettet. Den kan du plocka bort om du tycler den är överflödig.

Pullarnosgrimman är inte heller speciellt knepig. Bra till hästar som pullar tydligen. Ger inte skav mot tänderna eller irriterar, men där har du ju att du spänner som aachenremmen då.

Jag köpte de sista tränset du visade. Det är usel läderkvalitet på det. Inte genomfärgat läder. Men lägg i oljebad så blir det mjukt i af! Det blev mitt!

Senast ändrad:

Vad gör en häst när den pullar? Och på vilka hästar har man i regel aachennosgrimma? Jag menar om de har några speciella problem eller så? ... Hmm ... Är det inte bra läderkvalité så håller jag mig nog borta ifrån det ...

tack för svaret! :)

får man säga så här utan att bli attackerad men du verkar inte sååå kunnig :o
en häst som pullar drar om du förstår hur jag menar. Där av namnet pull=dra alltså pullar

får man säga så här utan att bli attackerad men du verkar inte sååå kunnig
en häst som pullar drar om du förstår hur jag menar. Där av namnet pull=dra alltså pullar

Javisst får du säga så, om du tycker att det är nödvändigt! ;)

Förlåt, men jag har bara ägt två egna shettisar i mitt liv, och nu håller jag & en annan på att rida in det sista med kallblodet jag rider så, så jag har inte kommit i kontakt med pullargrimma ännu, även fast jag har hört talas om det.

Kan du allting om hästar? :)

okey..
nej jag kan långt ifrån ALLT om hästar men jag blev lite fundersam när jag läste dina inlägg. :(
Men nu har jag fått en förklaring :)

Om hästen fungerar bra utan nosgrimma så är ju det det optimala. :) Isf är det väl bara att köra på den linjen. Jag använde träns i xfull till den nordsvensk jag red förut.

Jag hade full på min nordsvensk i grimma och träns.
Hade ett körhuvudlag, gav 149:- för huvudlaget.
Kalasfint och breda remmar, passar på maffiga hästar tycker jag :)

Att man inte verkar så kunnig :crazy: för att man inte vet vad pullar betyder tycker jag låter konstigt?!
Det visar ju att man inte behövt ha en massa extra krims krams för att rida sin hästar...låter kunnigt tycker jag :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du kan köpa vilket träns som helst, men att du ska plocka bort nosgrimman. Behöver du den inte, så stör den bara.
Sedan är det bara en smaksak vilket träns man vill ha. Färg, smala eller breda remmar osv.

MVH Zenith

du kan ju alltid ta bort nosgrimman om den inte behövs

pullargrimmor är ofta små i storlekarna, har letat mig blå efter en till min kille (stort halvblod med ganska normal nos) men har inte hittat nån som når runt, så de kan kanske bli svårt till en större och grövre häst

Liknande trådar

Utrustning Det visade sig att tränset jag köpte från börjes hade ingen bra passform på min häst, så det måste åka tillbaka :( Nu letar jag efter...
Svar
4
· Visningar
1 189
Utrustning Träns-o-manen har varit ute på internet igen....:angel: Nej, men hittade en web-shop som hade jätterea på träns av ett märke som hette...
Svar
5
· Visningar
1 179
Utrustning Har just nu ett CH Ashford remontträns från Hööks som jag tycker om, men detta har töjt sig så hemskt att det blivit tokstort för min...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Fideli
·
Utrustning Har ett 10 år gammalt Treadstone pullarträns som jag fick med till min häst. Det är väldigt blankt och mjukt i lädret, med breda remmar...
Svar
9
· Visningar
1 176
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka