Frågor om transportgrimskaft...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Farouk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 400
Sv: Frågor om transportgrimskaft...

Använder det i nylon. Nån förklring till det har jag eg inte, har bara blivit så.
Säkerhetshaken igrimman!!
Skulle den inte lösa ut är det så lagom lätt att få loss den, om den inte sitter i grimman, när hästen är över bommen.
Vet en som gjort det misstaget. Som tur var så fanns det en kniv att till gå...

Är det inte olagligt att ha hästen lös i transporten...?

jag säger som ylvalill, har aldrig varit med om att en panikhake har gått upp av sig själv, men det är ju väldigt lätt att lossa den snabbt, även om grimskaftet är spänt. är det verkligen så att de går upp av sig själv?

Jag har hört det.. kan bara vara rykten men man undrar ju.. Har också hört att den Inte har lossnat när den borde, (när hästen har fått panik och grimskaftet varit spänt)...

Jag har gjort ett eget av ett vanligt grimskaft med panikhake.
Surrade fast en rejäl karbinhake i andra änden som jag sedan fäster fram i den högra ringen under fönstret. Då kan inte hästen få huvudet varken bakom eller under bommen, men han kan ändå röra ordentligt på huvudet/halsen och hålla balansen.

Har gjort så för jag hittar inget transportgrimskaft som är långt nog att räcka fram till ringen.
Fäster man i bommen i den transporten vi lånar kan hästen ändå få huvudet under den även om han är bunden.

Jag använder ett elastiskt just nu pga det följde med i transporten.
Har ett i nylon liggandes och skräpar hemma.
Tycker inte det spelar någon större roll faktiskt.
Får hästen panik så slänger dom sig och grimskaftet eller grimman går sönder oavsett vilket av grimskaften man har. (Eller att haken löser ut)

Nackdelen med det som är elastiskt är att det inte går att ändra längd på.

Det står mycket om hästar som får panik i släpet....och att panikhaken är bra, det är dock inte säkert att den löser ut.

De som varit med om en häst som får panik i släpet kan säkert vittna om att det inte är så lätt att ta sig in till hästen, då är det bara en vass kniv som gäller.

Personligen så har jag panikhaken i väggen vid persondörren så att jag lätt ska få loss hästen. Tycker även att det är bra att transportgrimskaftet hänger kvar i hästen då det ofta ska ut ur släpet mky fort när man fått loss den. Bra att ha något att hålla i om man inte fick fatt i grimskaftet....

Ett litet tips till:
Ha kniven i bilen eller sadelkammaren så att du lätt får fatt i den. I mitt gamla släp hade jag den som många andra instucken i gallret framför fönstret. Den var inte lätt att få tag i när pållen gått över bommen :eek:

Jag har ett vanligt grimskaft med panikhake.

Det finns ingen lag om att hästen ska stå bunden i transporten. Olyckor med att hästen har kommit över bommen eller slagit runt har jag bara hört talas om med uppbundna hästar. Med mellanvägg i transporten kan en häst inte lägga sig ned.

Jag träffade kommunens djurskyddsinspektör i morse och vi pratade bl a om släp. Det är ju de som inspekterar släp om du t ex kör yrkesmässigt med det. I min kommun kräver de alltid att det ska finnas en kniv i släpet, helst en sådan speciell med krok, att sköra av grimskaftet med. Ska åka och köpa en sådan i veckan, det lät klokt. För övrigt har jag ett transportgrimskaft i nylon och har alltid panikdelen fäst i grimman. Sätter andra änden i bommen, ganska kort.

Använder ett transportgrimskaft i nylon, panikhaken i bommen. Att jag väljer att fästa panikhaken i bommen är att om jag skulle behöva använda panikfunktionen för att få loss hästen, vill jag gärna ha ett snöre att fånga in den i (om den kommer lös). Säg att det händer en olycka, du behöver få loss hästen, lossar haken - och hästen är lös utan grimsakft... (jo, det gäller ju att tänkta "i-värsta-fall").

Enligt lag måste man säkra lasten, huruvida man kan anse levande last säkrad genom binda hästen i transporten är väl en tolkning, men jag tror faktiskt att de flesta går på linjen att lagen kräver att hästen ska vara bunden.

Har upplevt panikhakar som lossat spontant av ett huvudryck från hästen vilket haft till följd att häst vänt sig i transporten, häst gått över frambommen och fastnat i skötardörren - ja, det är inte roligt att jobba på ridskola vid tävlingar alla gånger...

Måste säga att jag för säkerhets skull föredrar att hästen sitter fast i transporten, däremot gäller det att gå igenom rutiner så att inga farliga situationer uppstår (aldrig åka utan bom bak, aldrig öppna bommen utan att ha lossat grimskaftet, aldrig binda innan bommen är på plats bakom, extra försiktighet och halsrem på hästar som har tendens att klättra över bommen etc).

Panikhakar löser inte ut av sig själv! Men de är lättare att få upp än andra hakar.
B

*lånar knapp*

Men om nu en panikhake ska lösa ut av sig själv (har aldrig varit med om det) så måste väl det bli bra mycket svårare om grimskaftet är elastiskt (det borde väl bara blir bara längre och längre?)

Har en av varje i transporten. Föredrar den elastiska till ponnyn som kommer lite lägre med sitt huvud. Han blir lite lugnare när det inte är stumt. De större kan ju inte röra sig så mycket i alla fall.

Liknande trådar

Hemmet Jag vill se era altaner. Vi har tre ... Fanns en med plasttak på när vi tog över - outhärdlig att vistas på sommartid då det blev...
Svar
10
· Visningar
1 741
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej. Hämtade hem vår c-ponny 4 år idag enl förra ägarna hade hon bara lastats ett par gånger och åkt kortare sträckor.. Vi lastar på...
Svar
4
· Visningar
1 092
K
Hästhantering Vi har en liten tvist i mitt stall om hur man ska fästa grimskaft med panikhake(transportgrimskaft) i stallgången. Jag hävdar att man... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 181
Senast: Muninn
·
L
Träning Håller på med en undersökning, och vill därav kolla med er här på buke. Hur fäster ni era transportgrimskaft? Vilken ände fäster ni i... 2
Svar
28
· Visningar
3 883
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur