Framåt-nedåt

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Zora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 744
Z

Zora

Varför rider vi framåt-nedåt?
Vi gör det ju för att hästen inte är tillräckligt stark, men vilka muskler är det vi adresserar? Vad är det som händer i hästens kropp?

Och en följdfråga kan ju vara varför föredrar du att rida hästen något bakom lod? Vad händer då jämfört med något framför lod?

Och varför föredrar du att rida hästen något framför lod istället för något bakom lod. Och varför är det mycket bättre?

Alla har vi olika åsikter om detta. Så om vi kan få lite konstruktiva åsikter och kunskaper om detta så kanske vi kan bena ut något. Vi kanske inte kommer av vara överens men vi kanske kommer att förstå mer om vad vi gör där uppe på hästen. So...shoot!

Sv: Framåt-nedåt

OK, först ut! Framåt - neråt rider man för att stärka och tänja överlinjen på hästen samt att få den att slappna av. En ung häst har ännu inte styrkan att sträcka framåt-neråt särskilt långt, lika lite som den har styrka att samla sig. Genom att gymnastisera överlinjen med att omväxlande be om samling eller tänjning så får man en stark häst som kan bära sig, korta och länga sig maximalt. Får inte hästen föra fram nosen när den länger halsen framåt-neråt så kan den inte slappna av i nacken, den blir stel och får till vana att alltid bära huvudet indraget = bakom lod.

Jag siktar alltid på att hästen ska gå med nosen framför lod, att den ska själv erbjuda kontakten med bettet och bibehålla den. Det är något av det svåraste som finns inom ridningen, samtidigt en av ridningens absoluta grundstenar. Hästen måste gå fram och erbjuda ryttaren kontakten om allt ska fungera riktigt. Vi vill alla så gärna ta kontakten själva i tyglarna utan att vänta på hästen, där grundar man de flesta problemen med bakom lod, bakom hand, ingen framåtbjudning o.s.v.

Jag har inga större problem med ifall hästens näsa råkar hamna lite bakom lod i lång och låg. Det beror lite på hur hästen beter sig, hur den har halsansättning, vad som händer i dess rumpa.

Själv är jag in till döden trött på "bakom lod"- och rollkursdebatter.

Den dag det blir rabalder över hur en helt vanlig dödlig hobbyryttare som inte brukar vinna världscuper, sitter sin häst sned, överbetslar sin häst, har en sadel som inte passar, har en sadel som inte tryckfördelar övervikten eller rider sin häst till sämre gång, den dagen sätter jag ett kryss i taket.

Visst är det viktigt att diskutera alla avarter, men i min värld är det väldigt väldigt få ryttare som tycker det verkar toppen med rollkur och som medvetet rider sina hästar bakom lod.

Det är så absurt alltihop, varför förutsätter en del folk att de är de enda som kan tänka? Bara för att jag springer en kort runda 2 ggr i veckan, kopierar jag inte Malin Ewerlöws träningsschema eller diet. Som motionär förstår jag att det är skillnad på mina och Malins grundförutsättningar. Men inom ridsport förutsätter många av de som ger sig in i debatterna att Sverige är fullt av ryttare som sitter och bänder sina hästar tills de biter sig i bringan. Och det är givetvis bara på dressyrbanan det händer, eller hur? För inte finns det felridna hästar på westernbanan, i barockmanegen eller i Portugal?

Fast där skriver mest de som är intresserade av barock/AR/klassiskt. Jag vill veta hur de här på dressyr resonerar.

Därför försöker jag här få till en lite annorlunda vinkel på hela resonemanget, så det inte bara blir rollkur och bakom lod. För om vi inte förstår varför vi gör något så kommer vi fortsätta att tjafsa om detta med hästar bakom lod eller inte. Men om folk kan ge sin syn på varför de t.ex. rider framåt-nedåt, vad de tror att det gör för hästen så kommer vi förstå mer. Det kommer finnas likheter, men också olikheter. Om man ger sin varför-förklaring så blir allting mycket mer förståeligt, än att säga "du har fel-jag har rätt". Om flera resonemang presenteras är det lättare att föra en konstruktiv diskussion. Inte ofta det sker, men jag tänkte att jag skulle ändå ge det/folk en chans.

Zora skrev:
Varför rider vi framåt-nedåt?
Vi gör det ju för att hästen inte är tillräckligt stark, men vilka muskler är det vi adresserar? Vad är det som händer i hästens kropp?

Jag håller inte med om att man bara rider framåt-neråt för att hästen inte är tillräckligt stark. Det är en generalisering. Det som händer i hästens överlinje är att ryggmusklerna slappnar av och stretchas, de arbetar alltså mindre när hästen går framåt neråt. Tyvärr är det väldigt lätt att hästen hamnar på bogarna om man släpper fram dem för mycket framåt -nedåt i obalans, då försvinner en del av den positiva effekten och det blir ökad belastning på frambenen, där hästen redan bär huvuddelen av sin och ryttarens vikt. En rutinerad häst bör kunna gå både framåt- neråt och i en högre form där den är mer samlad, dvs den använder sina ryggmuskler mer och vinklar sina bakben mer (sätter under sig), samt placerar nacken som högsta punkt. Att kunna variera formen är alltså det viktigaste.

Och en följdfråga kan ju vara varför föredrar du att rida hästen något bakom lod? Vad händer då jämfört med något framför lod?

Bakom lod är nog inget som någon ryttare strävar efter eller har som mål med sin ridning. Däremot är det rätt vanligt att hästen hamnar lite bakom lod då ryttaren måste ta lite kontakt med munnen på den. Tex om hästen inte svarar på vikthjälperna eller lägger av framåt i en skänkelvikning och ryttaren tar en kraftigare halvhalt, vips glider hästen bakom lod! Det händer alla ryttare och den som säger att deras häst aldrig går bakom lod är nog inte helt sanningsenlig eller så tar den ryttaren aldrig i hästens mun för den rider på långa tyglar eller har hästen ur form. Sedan finns det hästar som systematiskt knäpper av helt i nacken för att slippa kontakten mellan ryttarens hand och hästens mun. Det är ett ofog hos hästen som kan bero på många olika saker.

Och varför föredrar du att rida hästen något framför lod istället för något bakom lod. Och varför är det mycket bättre?

Jag föredrar att rida min häst i rätt form men eftersom det inte finns någon ryttare som kan göra det konsekvent ett helt pass får man nöja sig med att sträva efter bästa möjliga form för dagen. Får jag välja mellan lite framför lod och lite bakom , så säger jag faktiskt lite bakom lod. Hästen arbetar ju då i rätt form och det är lätt att få fram nosen på den genom att lätta i handen och driva på lite framåt, så vips har man löst det problemet. Går hästen och skjuter fram nosen och drar i tyglarna, då är hästen för öppen i formen, vilket jag tycker är jobbigare att korrigera. Lätt att det blir tungt i handen eller på bogarna..

Alla har vi olika åsikter om detta. Så om vi kan få lite konstruktiva åsikter och kunskaper om detta så kanske vi kan bena ut något. Vi kanske inte kommer av vara överens men vi kanske kommer att förstå mer om vad vi gör där uppe på hästen. So...shoot!

Säkert olika åsikter och erfarenheter......

Dålig formuering (då jag själv rider unghäst för närvarande är jag lite insnöad), nej inte bara för att den inte är tillräckligt stark, men på en unghäst så har framåt-nedåt en viktig funktion för att hjälpa hästen att bära ryttaren.
En funktion som jag har tagit fasta på efter att jag fick reda på att de muskler som bär ryttaren inte orkar (hos unghästen) och den gärna börjar bära med ryggmuskulaturen istället, vilket de inte är gjorda för. Och om vi tvingar den att släpa omkring på oss med ryggmusklerna så kommer det påverkar gången hos hästen. Då vi rider hästen framåt-nedåt så hjälper vi musklerna att bära upp ryttaren tills de är tillräckligt starka för att göra det i en hög form. (och nu menar jag inte att man ska harva runt med hästens nos i backen hela tiden).

(jag kan förresten rekommendera Udo Bürgers bok "The way to perfect horsemanship" En bok som för mig band ihop många tåtar av min kunskap om hästens kropp. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1570761299/103-2287359-5849414?v=glance Kan man tyska så finns en annan guldgruva av honom "Der reiter formt das pferd")

Och varför glömmer vi vad som händer med halsen i framåt-nedåt jämt, vi fokuserar bara på ryggen. Men det är halsen som varieras mest när vi varierar formen på hästen. Den har också muskler och har en viktig funktion hos och för hästen. Vilket är uppenbart för vi använder den otroligt mycket i vår träning av hästen. Och varför har form blivit var hästen har hals och huvud. Öppen form och sluten form hänvisar ju bara till vinkel mellan ganasch och hals, resten av hästen känns bortglömd. Kom på det nu när jag såg att du skrev så, att väldigt många gör det idag.

Faktiskt så har jag stött på många som strävar efter att hästen ska gå bakom lod, särskilt i framåt-nedåt. Att ha den framför anser de vara felaktigt, därför dök frågan upp. Vissa av dem hänvisar till Kyras utbildningsserie, vilken jag själv har sett. Där tar hon hästen framåt-nedåt utan att låta nosen gå fram, det enda som händer är att halsen blir längre i en båge och nosen tippar inåt. Det är det som ska vara framåt-nedåt.

Jag ber min häst gå framåt-neråt; länga halsen, öppna ganaschvinkeln (öga-mun "i lod" men vinkeln till halsen blir större), slappna av i överlinjen, men samtidigt behålla balansen bakåt. Han ska inte bara ramla framåt, utan fortf kunna göra halt balanserat (från trav). När jag ber honom om det kommer manken upp och han arbetar ännu bättre bakifrån. Han är annars sån att han spänner sig lätt i halsen (se till vänster) vilket gör att han tappar manken lite, även om rygg, mage och bakben arbetar rätt bra.

Zora skrev:
Dålig formuering (då jag själv rider unghäst för närvarande är jag lite insnöad), nej inte bara för att den inte är tillräckligt stark, men på en unghäst så har framåt-nedåt en viktig funktion för att hjälpa hästen att bära ryttaren.
En funktion som jag har tagit fasta på efter att jag fick reda på att de muskler som bär ryttaren inte orkar (hos unghästen) och den gärna börjar bära med ryggmuskulaturen istället, vilket de inte är gjorda för. Och om vi tvingar den att släpa omkring på oss med ryggmusklerna så kommer det påverkar gången hos hästen. Då vi rider hästen framåt-nedåt så hjälper vi musklerna att bära upp ryttaren tills de är tillräckligt starka för att göra det i en hög form. (och nu menar jag inte att man ska harva runt med hästens nos i backen hela tiden).

Låg form brukar ju kallas unghästform också, eftersom det är den grundläggande formen hästen går i för att hitta balansen med ryttare på ryggen och stärka sina muskler så att den senare bär ryttaren utan onödigt slitage i den högre formen.

(jag kan förresten rekommendera Udo Bürgers bok "The way to perfect horsemanship" En bok som för mig band ihop många tåtar av min kunskap om hästens kropp. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1570761299/103-2287359-5849414?v=glance Kan man tyska så finns en annan guldgruva av honom "Der reiter formt das pferd")

Och varför glömmer vi vad som händer med halsen i framåt-nedåt jämt, vi fokuserar bara på ryggen. Men det är halsen som varieras mest när vi varierar formen på hästen. Den har också muskler och har en viktig funktion hos och för hästen. Vilket är uppenbart för vi använder den otroligt mycket i vår träning av hästen. Och varför har form blivit var hästen har hals och huvud. Öppen form och sluten form hänvisar ju bara till vinkel mellan ganasch och hals, resten av hästen känns bortglömd. Kom på det nu när jag såg att du skrev så, att väldigt många gör det idag.

Jag tycker att det fokuseras lite väl mycket på halsen ibland. De flesta lite grönare ryttare har ju ett väldigt intresse i att bända hästens huvud och hals fram och tillbaka för att försöka få hästen att gå på tygeln, vi har alla varit där ;) . Sedan när man blir lite skickligare skall man helst bara prata ryggverksamhet, annars blir man lätt beskylld för att bara hålla ihop hästen i munnen mm. Fast sanningen är väl någonstans mitt emellan skulle jag tro, en skicklig ryttare rider mer med sätet och mindre med tygeln men om de aldrig använt tyglarna hade man ju lika gärna kunnat vara utan dem, om man hårddrar det. De flesta hästar jag ridit har först gått i låg form och sedan när man övergått till den högre formen har de, under en kort period, velat krypa bakom lod och vissa har även knäckt av i nacken, men det har berott på att de behövt stärka sig lite ytterligare, så problemen har försvunnit eller minskat efter ett par månader.

Faktiskt så har jag stött på många som strävar efter att hästen ska gå bakom lod, särskilt i framåt-nedåt. Att ha den framför anser de vara felaktigt, därför dök frågan upp. Vissa av dem hänvisar till Kyras utbildningsserie, vilken jag själv har sett. Där tar hon hästen framåt-nedåt utan att låta nosen gå fram, det enda som händer är att halsen blir längre i en båge och nosen tippar inåt. Det är det som ska vara framåt-nedåt.

Jag gillar Kyra mycket, men jag är nog mer praktiker än teoretiker, så jag har inte detaljstuderat alla hennes ideer så att jag kan dem utantill. Jag har tagit fasta på vissa bitar och använder dem för att de funkar bra för mig. Learning by doing och en riktigt bra tränare funkar bäst för mig.

[/QUOTe)

Är du vanlig dressyrryttare eller barock?

Har inte heller detaljstuderat Kyra, men jag minns att jag reagerade på det hon visade i videoserien. Vet inte så mycket om henne annars, har skummat hennes bok, teorin är bra men bilderna lämnar en del att önska.

Är en helt vanlig dressyrryttare, men jag har klassiska influenser som t.ex. Phillippe Karl (väldigt bra övningar och annat tänkande, lätthet), Walter Zettl (vänlighet, mjukhet och elasticitet), Eric Herbermann (väldigt sitsorienterad). Udo Bürger tycker jag inte man kan fackplacera han förespråkar bara god dressyr och tänkande ryttare. En stor förebild just nu är Hubertus Schmidt, sån ridning gillar jag. Teoretiker blir man när man åker tåg 2 timmar om dagen, det har blivit en hel del böcker. Det blev ett långt utlägg om en vanlig dressyrryttare. :)

Och självklart så glömde jag.... Jo, det fokuseras rätt mycket på halsen, eller rättare sagt vi rider hals och huvud och inte mycket annat av hästen (generalisering). Det jag menar med att vi glömmer halsen är att vi talar aldrig om vad som händer där utan enbart om ryggen. Det är ryggen som tränas i framåt-nedåt, halsen får åka snålskjuts på begreppet överlinje. Men jag kanske har läst för mycket böcker *s*

Senast ändrad av en moderator:

Zora skrev:
Har inte heller detaljstuderat Kyra, men jag minns att jag reagerade på det hon visade i videoserien. Vet inte så mycket om henne annars, har skummat hennes bok, teorin är bra men bilderna lämnar en del att önska.

Är en helt vanlig dressyrryttare, men jag har klassiska influenser som t.ex. Phillippe Karl (väldigt bra övningar och annat tänkande, lätthet), Walter Zettl (vänlighet, mjukhet och elasticitet), Eric Herbermann (väldigt sitsorienterad). Udo Bürger tycker jag inte man kan fackplacera han förespråkar bara god dressyr och tänkande ryttare. En stor förebild just nu är Hubertus Schmidt, sån ridning gillar jag. Teoretiker blir man när man åker tåg 2 timmar om dagen, det har blivit en hel del böcker. Det blev ett långt utlägg om en vanlig dressyrryttare. :)
Och självklart så glömde jag.... Jo, det fokuseras rätt mycket på halsen, eller rättare sagt vi rider hals och huvud och inte mycket annat av hästen (generalisering). Det jag menar med att vi glömmer halsen är att vi talar aldrig om vad som händer där utan enbart om ryggen. Det är ryggen som tränas i framåt-nedåt, halsen får åka snålskjuts på begreppet överlinje. Men jag kanske har läst för mycket böcker *s*

Jag kanske skulle ha behövt åka lite mer tåg egentligen ;) . Om man lär sig bra genom att läsa och på så vis förstå teoretiskt för att sedan rida mer medvetet är det en jättebra väg att gå tycker jag. Själv har jag börjat läsa mer på senare år och visst är det en tillgång att kunna sätta ord på det man utför/strävar efter i ridningen. När jag var yngre var det inte så viktigt att veta varför man gjorde saker utan det viktiga var att man gjorde det.

Jag har många förebilder tex Kyra och Petrus Kastenmann, som var en av mina första ridlärare efter att jag fått egen ponny. Han är kanske inte helt up to date ;) , men han har sagt många kloka saker.
Har bara sett Hubertus S på TV, men jag var imponerad. Jag tycker det finns så många duktiga ryttare i alla olika dicipliner, så ingen nämd ingen glömd.

Du har rätt i att halsen åker med i begreppet överlinje, har inte tänkt så mycket på det faktiskt...Halsen är ju viktig, ingen hals ingen häst liksom :D Jag har inget bra svar på varför halsen blivit bortglömd.

Kyra strävar nog efter att ha nosen fram oxå men har för mig att hon sagt att hon inte är särskilt orolig om näsan faller in, hon har ju inga problem med att korrigera det menar jag.

Glömde en sak Zora!
Kyras bilder är inte alltid perfekta dvs hon visar både bra utförda saker och även bilder på när det går mindre bra. Det har jag uppfattat som ett ödmjukt drag hos henne. Hon skriver också under en bild i sin bok där hästen brallar loss i bytena i vartannat " All vår början bliver svår" Det har jag tagit fasta på, det är ju pepping för alla oss (eller i alla fall jag :) ) som inte kommer att få rida i de största sammanhangen. Tänk att även Kyra har dåliga dagar, har jag tänkt. Det är kul med sådana här disskussioner när man reflekterar lite utan att det blir hätskt! :)

Senast ändrad av en moderator:

Alla har dåliga dagar. :) Det som jag mest tyckte var tråkigt med Kyras bok, som andra också påpekat här under åren är en piaffbild där texten lyder ungefär "se så mycket hästen kan samla sig" och frambenen är långt in under magen, mycket längre än vad de blir när hästen rör sig framåt i en piaff. Blev nog lite desillusionerad när en skicklig ryttare som Kyra kunde välja en sådan bild för att visa en bra samlad piaff.
Men det är även trevligt att se att även skickliga ryttare kan misslyckas med saker, då är inte god ridning helt ouppnåelig. :)

Det gagnar ingen om diskussionen blir hätsk. Visst kan man bli frustrerad ibland, men att då börja kasta otrevligheter omkring sig leder ju bara in i en återvändsgränd.

För att fortsätta på det här med halsen så tänkte jag försöka ta lite ur U. Bürgers bok. Han skriver en del om hur hästen bär ryttaren att trots att vi sitter på ryggen så är det inte primärt rygg och buk som bär. Vilken anatomibok man än läser så är inre ryggmuskler till för att stabilisera ryggrad, longissimus och andra yttre är till för rörelse och sammankopplade via bindväv med fram och bakben. Bukmuskulaturen är till för andning (vilket är märkbart i galoppen) och att hålla tarmarna på plats. Skulle de bära ryttare så skulle hästen inte kunna andas menar han på. Och det är här han går in på framåt-nedåt och vilka muskler som bär ryttaren. I framåt-nedåt så sträcker vi bland annat de muskler som sitter framför manken. Muskler med hjälp av nackband och senor lyfter upp ryttaren. Dessa muskler är inte tillräckligt starka för att göra detta, men om vi låter huvudet ha riktning framåt nedåt så får de hjälp. När musklerna är tillräckligt starka så orkar de bära ryttaren i en högre form. Ju mer utbildad dressyrhäst desto med muskler får den på vöre delen av halsen. Vissa talar ju om att musklerna flyttar sig från undersida till översida ju mer utbildad hästen blir. Musklernas sätt att bära ryttaren benämns i den engelska översättningen som "lengthening contraction", vilket jag tycker är en väldigt bra formulering då det pekar så mycket på hur vi måste rida. Energi fram till handen och inte dra bakåt så att hästen kontraherar musklerna så att de blir förkortade.
Vad tycker du om det resonemanget?

Fio
Kyra har nog inga svårigheter att korrigera, men andra kan ha det svårare med det.

***knapplån***

Plötsligt fick det gamla uttrycket "hals över huvud" en alldeles ny betydelse för mig!!! :idea:

Zora skrev:
För att fortsätta på det här med halsen så tänkte jag försöka ta lite ur U. Bürgers bok. Han skriver en del om hur hästen bär ryttaren att trots att vi sitter på ryggen så är det inte primärt rygg och buk som bär. Vilken anatomibok man än läser så är inre ryggmuskler till för att stabilisera ryggrad, longissimus och andra yttre är till för rörelse och sammankopplade via bindväv med fram och bakben. Bukmuskulaturen är till för andning (vilket är märkbart i galoppen) och att hålla tarmarna på plats. Skulle de bära ryttare så skulle hästen inte kunna andas menar han på. Och det är här han går in på framåt-nedåt och vilka muskler som bär ryttaren. I framåt-nedåt så sträcker vi bland annat de muskler som sitter framför manken. Muskler med hjälp av nackband och senor lyfter upp ryttaren. Dessa muskler är inte tillräckligt starka för att göra detta, men om vi låter huvudet ha riktning framåt nedåt så får de hjälp. När musklerna är tillräckligt starka så orkar de bära ryttaren i en högre form. Ju mer utbildad dressyrhäst desto med muskler får den på vöre delen av halsen. Vissa talar ju om att musklerna flyttar sig från undersida till översida ju mer utbildad hästen blir. Musklernas sätt att bära ryttaren benämns i den engelska översättningen som "lengthening contraction", vilket jag tycker är en väldigt bra formulering då det pekar så mycket på hur vi måste rida. Energi fram till handen och inte dra bakåt så att hästen kontraherar musklerna så att de blir förkortade.
Vad tycker du om det resonemanget?

Jag är för dåligt insatt i de funktioner du påtalar för att kunna kommentera det, men det låter rimligt. Mitt intresse för hästens hals ligger mer på det exteriöra planet. Halsansättningen är en av de saker jag tittar på först när jag köper en häst. Halsen skall vara lagom lång och det ska finnas plats i ganaschvinkeln för hästen att kunna gå i rätt form. En allt för lång smal hals eller en kort och tjock hals är inte så positivt ur ridsynpunkt tycker jag. Korthalsade hästar brukar gå hyfsat i låg och ganska öppen form, men när de skall gå i högre form börjar ofta problemen. Det finns dock korthalsade hästar med en så gynnsam halsansättning att det funkar i alla fall. Den långa smala halsen, typ Magic Bengtsson, är lite jobbig att hålla koll på och vill gärna krulla ihop sig.

Jag tycker alltså att de exteriöra grundförutsättningarna är det viktigaste. Alla hästar som rids i rätt form får mer muskler på den övre delen av halsen, men hur mycket muskler de får är beroende av hur halsen såg ut från början. Jag kan reagera i bland när det visas bilder på hästar och så säger någon att hästen är felriden för att den har för lite muskler framför manken, då kan jag känna att hade man sett en bild på den hästen som treåring hade man sett att den hästen kommer att se ut så när den är tio år och fullmusklad. Alla hästar har inte jättemaffiga dressyrhingstnackar av naturen, även om de faktiskt är dressyrhingstar. Lite rörigt resonemang kanske men jag hoppas att du hänger med ;) .

John Winnet sammanfattar rätt bra tycker jag:

"The correct way to ask the horse to give his back and come in contact with the bit is still the old classic way. Let the horse reach for the bit. When he comes in contact and starts to chew the bit, the rider may drive the horse forward and resist the forward motion momentarily with his hands until the horse releases the bit. Flexion is thus obtained of the poll with the horse's head carried at the vertical and never more than forty-five degrees in front of it. In this frame, the horse is able to tighten his nuchal and supraspinus ligaments sufficiently to allow his thorax to rise in the thoracic sling, allowing the muscles of his back (namely the latissimus dorsi, longissimus dorsi) and the muscles of the gluteal group to oscillate and develop elasticity and strength. When basic gymnastic work is carried out in this frame over a long period, it will allow the horse to offer his back correctly to his rider when he is eventually asked for collection."

man kan komma långt i sin ridning med en exteriört bra häst, definitivt.

Jag hänger nog med på vad du skriver. Och visst är det individuella skillnader på hästar. Då jag inte kan erinra mig om något exempel av någgon bild på en sådan häst så kan jag inte uttala mig. Tycker det bore vara svårt att uttala sig om sånt på en bild, det blir lätt skuggor som förvränger hur ytan på hästen ser ut.

t_b
klassiskt men inte franskt? :) Har aldrig träffat på någon fransman som driver och bromsar samtidigt så att säga. Annars så håller jag med honom till fullo. Är det någon bok?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 893
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 575
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 527
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • GVFÖ 2025
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur