Framåtlutad sits

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Filou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 052
F

Filou

Jag har sen förra året börjat luta mig framåt med överlivet, vilket medför att hela min sits blir katastofal. Nu har jag kommit bak lite mer men jag drar fram axlarna. Jag skulle behöva lite tipps på övningar där man kan arbeta lite mer "bakåt" med axlarna. Jag har fått samma problem på marken. Till saken hör också att jag bara har en hoppsadel att rida i....

har tyvärr inga tips.. men lider av detsamma.. så även jag e tacksam för tips..

det verkar vara svårt att hjälpa oss..... :smirk:
Men jag behöver tips nu....NÅGON??

Rid barbacka! Det är super för sitsen, speciellt när man lutar för mycket framåt. Eller så rider du utan stigbyglar, det kan också hjälpa, men är inte lika effektivt som att rida utan sadel.

Rid lätt i skritt med mininal tygelkontakt, sen trav i valstakt med lika lite i handen. Hästen blir självbärig och du också./T_B

Som någon sa; rid barbacka ibland eftersom du bara hade en hoppsadel.. (de kan lätt ge en sådan sits)

Sedan är det träning utan häst som gäller, av magmuskler och ryggmuskler. Situps och träning av ländryggen, ligg på mage och lyft överkroppen. ofta beror det på att man är svag i rygg/magmuskulatur och då blir lite svankig eller framåtlutad.
(har själv haft samma problem o tenderar att hamna lite framåt ibland nu med, men jobbar på det!)

TACK! Jag ska pröva att träna mer, nu blir det bara 1 gång i veckan...
Ska försöka rida barbacka också men hon är fruktansvärt skumpig. :o

Men hur ska jag göra med mina axlar då, det problemet har jag alltid haft även när jag satt bra med resten av överlivet...

Vet precis vad du menar :D
hade inga magmuskler alls efter sista graviditeten :cry:
satt framåt lutad (hemska syn)har börjat träna magen lite smått och det blir stor skillnad
(kan ju bli bättre :p)*jobbar på det*
/Arabizar

En sits som tippar framåt brukar komma av att man inte har riktig balans. Det tips som jag kan ge dig är att öva enkla saker då du rider. Gör alltid övningar där du kan slappna av och vara i balans. Rid övergångar och enkla vägar med så små hjälper som möjligt. Lär dig att vara noga med att planera vägen, det tvingar dig att lyfta upp blicken. Är du samtidigt avslappnad så får du då en bra hållning.

Låt benen hänga rakt ner. Det ska nästan vara så att man glömmer bort dem. Samma sak med armarna. Man använder dem ibland men bara så mycket som är nödvändigt.

Jag fick ett konkret tips en gång som kan vara bra för att få in känslan av att sitta rakt. Böj huvudet bakåt och titta rakt upp i himlen. Dra upp axlarna så långt du kan, rakt upp. Slappna sedan av i axlarna och släpp ner dem. Titta rakt fram igen och känn efter hur det känns.

Det kan nog vara svårt att försöka rida i en lodrät sits i en hoppsadel, så varför göra det? Ett bra tips som du har fått är att rida barbacka. Sen kan man ju sitsträna även i en lätt sits och där är ju hoppsadeln utmärkt. Det krävs ju även i en lätt sits att man har balans och bär upp sig själv. Och en bra sits handlar ju om att man ska störa hästen så lite som möjligt, alltså bl.a. befinna sig mitt över hästens tyngdpunkt, eller där man vill att den ska vara. Då du lutar dig framåt i den lodräta sitsen så kommer din tyngdpunkt för långt fram och hästen kommmer på bogarna. I den lätta sitsen så håller du ju också överlivet långt fram, men då skjuter du ju samtidigt ut rumpan så tyngdpunkten är ändå mitt över hästen.

axlarna beror nog på att du är svag i vissa muskler därikring också (sedan kan det ju vara en dålig vana också :p ) men ett tips är att göra armhävningar eller liknande rörelse så du tränar upp musklerna kring axlarna. tänk på hur du sitter när du rider, har du raka armar och liksom sitter o "tycker" att tyglarna är för korta så kan ju axlarna åka fram också. Prova då att länga lite, lite på tyglarna, räta upp dig o för bak axlarna o slappna av.

Men annars tror jag att det är armhävningar :cool: som behövs :idea: :D

åh fy...det låter jobbigt med armhövningar :p

men jag tror inte det är att jag tycker tyglarna är för korta, vi har en ridlärare som brukar värma upp med halvlånga tyglar....för att inte rida med handbromsen i

Jag testade övningen idag att ligga på mage och lyfta upp överkroppen och OJ, vad det kändes :cool: Jag kände riktigt hur mina nedersta ryggmuskler arbetade och nu har jag bestämt mig för att göra 50 st varje dag om inte mer. Jättebra idé, tack Mitrolle :idea: :)!

Om du har samma problem på marken vilket är logiskt då vi är den vi är då vi sitter upp, skulle jag gå till någon form av fysioterapeut som kan hjälpa dig. Jag själv utöver Tai Chi vilket har varit väldans bra för min hållning.
Niklas

jo det brukar vi göra på idrotten, men man får inte glömma att göra situps också så man blir lika stark fram som bak...

håller med!! :bow:
mit sto går i kanonform då jag rider barbacka=rätt sits!

Liknande trådar

Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 961
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 154
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 685
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka