En sits som tippar framåt brukar komma av att man inte har riktig balans. Det tips som jag kan ge dig är att öva enkla saker då du rider. Gör alltid övningar där du kan slappna av och vara i balans. Rid övergångar och enkla vägar med så små hjälper som möjligt. Lär dig att vara noga med att planera vägen, det tvingar dig att lyfta upp blicken. Är du samtidigt avslappnad så får du då en bra hållning.
Låt benen hänga rakt ner. Det ska nästan vara så att man glömmer bort dem. Samma sak med armarna. Man använder dem ibland men bara så mycket som är nödvändigt.
Jag fick ett konkret tips en gång som kan vara bra för att få in känslan av att sitta rakt. Böj huvudet bakåt och titta rakt upp i himlen. Dra upp axlarna så långt du kan, rakt upp. Slappna sedan av i axlarna och släpp ner dem. Titta rakt fram igen och känn efter hur det känns.
Det kan nog vara svårt att försöka rida i en lodrät sits i en hoppsadel, så varför göra det? Ett bra tips som du har fått är att rida barbacka. Sen kan man ju sitsträna även i en lätt sits och där är ju hoppsadeln utmärkt. Det krävs ju även i en lätt sits att man har balans och bär upp sig själv. Och en bra sits handlar ju om att man ska störa hästen så lite som möjligt, alltså bl.a. befinna sig mitt över hästens tyngdpunkt, eller där man vill att den ska vara. Då du lutar dig framåt i den lodräta sitsen så kommer din tyngdpunkt för långt fram och hästen kommmer på bogarna. I den lätta sitsen så håller du ju också överlivet långt fram, men då skjuter du ju samtidigt ut rumpan så tyngdpunkten är ändå mitt över hästen.