Framgångsrika travare/korsningar

Sv: Framgångsrika travare/korsningar

I SvRF;s årsbok för 1999 hade Uhlan II en avkomma som tävlat msv dressyr med placering, en häst vid namn Husa Greven.

Husa Greven
1973, brun , V. , Halvblod
Härstamning: e. Uhlan II , u. Husta Mari , e. Uffe Kejstrup , Land: SWE

Hälsningar.
Ps:
Uhlan II har gett många hopphästar.

Uhlan användes på en hel del halvblodsston just för att hans avkommor hoppade väldigt bra, mina föräldrar avlade en sån avkomma som gick bra i både hopp och dressyr, ska försöka komma ihåg vad det var för möderne, men eftersom den avkomman var lite tigrerad bör det varit moderns Silverking eller Tigrillosto som låg bakom.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Är travarblod godkänt i ridponnyaveln?

I sportponnyaveln hos RSF är det godkänt(räknas som *continental breed* och hingsten måste haft licens,eller stoet registrerat), samt är godkänt i franska ridponnyaveln. Hingsten Quickstar (1/4 travare?) användes hos syndikat Linaro i frankrike.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

*KL*

I Jämtland fanns en kallblodstravare som, om jag minns rätt, tävlades i LA dressyr, 1.20-hoppning OCH startade ganska framgångsrikt på travet under samma period. Hästen hette Radimir, men jag har ingen aning om stammen. Kanske att mamman hete Radina...

Det måste väl kallas allroundhäst i alla fall :idea:
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

När du nämnde Speedy Ola så kom jag och tänka på kallblodstravarna Roll Nils (f.1985) och Lejsme Per (f.1990) som båda är efter Lapp Nils som ska ha tävlat upp till 1,10 hoppning tror jag. Åtminstone Rolls Nils som kommer härifrån, fortfarande i livet är han också vad jag vet. Båda små i växten men över ponnyhöjd

Lejsme Per var väl c-ponny? Tävlade i norrbotten upp till LA i alla fall.
Good luck Pride har tävlat MSV som d-ponny.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Forts. 1984:

Enzo (Benzon i årsboken), f 1975 e Speedy Spin u Betsey e Mars II. 2 förstaplac. LA hoppning, 6 förstaplac. LB.

Bill Protector (Bill i årsboken), f 1971 e Leif Protector u Gagarina e Potok. 4 förstaplac. LB hoppning.

Black Scott, f 1977 e Speed u Bojan Scott e Bobby Boy. 11 förstaplac. LB hoppning.

Cattleya, f 1971 e Golden Shadow u Canari e Enac Hanover. 2 förstaplac. LB hoppning.

Colorado, f 1979 e U'man S. u Ile de Noir e Cahoot. 1 förstaplac. LB hoppning.

Green River
, f 1977 e Utah IX u Sunni e Senator Smith. 1 förstaplac. LA hoppning, 2 förstaplac. LB.

Harlans Joy, f 1971 e Harlans Jimmy u Joy Fibber e Fibber. 2 första plac. LB hoppning.

Ken Fire (Kenfire i årsboken), f 1978 e Lornjett u Papita Hörda e Invit. 1 förstplac. LB hoppning.

Nicolina (kan inte hitta henne på travsport.se, eftersom varken mor eller far finns där), brunt sto, f 1974 e Depeche u Mary Nibs e Scotch Nibs. 6 förstaplac. LB hoppning, 1 förstaplac. LA dressyr samt en förstaplac. LB dressyr.

Seven Scott (Seven i årsboken), f 1972 e Seven Hills u Lady Scott e Löjtnant Scott. 1 förstplac. LA hoppning, 1 förstaplac. LB hoppning.

Tralla (Tiralla i årsboken), f 1974 e Uhlan II u Blondie Smith e Senator Smith. 2 förstaplac. LB hoppning, 1 förstplac. LA dressyr.

Transfer, f 1975 e Pluvier III u Navy Shot e Moon Shot. 7 förstplac. LA hoppning, 14 förstplac. LB hoppning.

Sådär, det var samtliga renrasiga varmblodstravare i 1984 års årsbok. Har försökt att sortera bort de som redan nämnts i tråden, men någon/några smiter kanske in ändå.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Samtliga renrasiga (förutom de som fanns i 1984:an) och korsningar jag kunnat hitta i 1980 års årsbok:

Renrasiga
Addison J:r, f 1969 e Addison u Miss Juvel e Silver Light. Plac. LB hoppning.

Jon B. (Johnny i årsboken), f 1970 e Nehou u Mary Höj e Giant Killer. 3 segrar i MsvB hoppning, andraplac. MsvA.

Pascal Trickson, f 1968 e Uncle Rodney u Pingla Trickson e Scotch Fez. Oplacerad LB hoppning.

Pavel Loclomond (Pavel i årsboken), f 1973 e Lomond u Pavlova e Turist. Oplacerad LB hoppning.

Korsningar
Nettan, skimmelsto f 1973 e Ben Hur 408 (SWB) u Siri Nibs e Scotch Nibs. Andraplac. LB hoppning.

Zebastian, mörkbrun valack f 1974 e Ursus 431 (SWB) u Zibeline e Scotch Nibs. 1 förstplac. LB hoppning, en fjärdeplac. LA hoppning.


Ska härnäst gå igenom 1984:an igen för att hitta korsningarna.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Jag hade ett sto Mandel f-82 e: Sombrero- Colonel Hanover hon gick 135 hoppning:)
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Bill Protector (Bill i årsboken), f 1971 e Leif Protector u Gagarina e Potok. 4 förstaplac. LB hoppning.


vad kul att se en häst efter leif protector :laugh: han är mormors far till min gamla dam. har aldrig hört nått om leif protector förut
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

kl.

Den bästa hästen jag har ridit var en travare. Med honom fick jag känna på piaff och passage. Han kunde även galopppiruetter och byten ner till vartannat! Dock kommer jag varken ihåg namn eller stam :(
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

vad kul att se en häst efter leif protector :laugh: han är mormors far till min gamla dam. har aldrig hört nått om leif protector förut

Leif Protector ligger faktiskt bakom en travarkorsning jag har fotat! Som mormorsfar. Placerad MSV hoppning och t.om LA:4 dressyr.

Född 1992
e.Romeo 722
u.Ironi - Prokaznik ox
uu.Salome - Leif Protector (travare)
uuu.Samonetta - Samojed (korsning hbl/russ)
uuuu.Sara Maja - Raggen 101 (russ)


Osten.JPG



Till tråden: Har ni bilder är det VARMT välkommet! :bow: Om det är bilder jag får tillstånd att eventuellt använda så tar jag mycket tacksamt emot!
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Jag har en liten storhästkorsning, Oliver, där pappa(new forest) är okänd, medan mamma är Janna Allen (e.Allen Hanover u.Lotta Kismet ue. Enac Hanover uu. Iris Kismet ee. SuperBowl eu. Amalulu)

Vi har startat tom msvb4 med placeringar till LA4 lokalt. Vinster tom lokala LA3.
(Bästa resultat i msv är 59,3%, Enbart startad msv tre gånger, så vi tränar vidare inför 2011.) :)

CSC_0366.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/DSCc_0203.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/CSC_0191.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

*KL*

På 80(?)talet fanns det en mycket duktig nordis av ponnymått som var framgångsrik i ponnydressyr (åtminstone i Väster- och Norrbotten). Solgrimsy hette hon har jag för mig.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

*kl*

En eftersläntare:
Barsac, f 1971 e Valid Hanover u Elegi Sund e Nouvel Amour. 1 förstaplac. LA dressyr, 1 förstaplac. LB.


Här kommer första hälften av travarkorsningarna från 1984 års årsbok:

Armagnac, fuxvalack f 1975 e Gulliver 494 (SWB) u Appia e Valid Hanover. 1 förstplac. LA dressyr.

Arrac, skimmel (född brun) f 1972 e Grojor ox u Loranga e Senator Smith. 1 förstplac. LB dressyr.

Candida, brunt sto f 1975 e Blekkie u Caleana e Carlsberg. 4 förstplac. LB hoppning.

Caraff, mörkbrun valack f 1975 e Raff 452 (SWB) u Carette e Ode. 2 förstaplac. MsvB hoppning, 4 förstaplac. LA hoppning, 2 förstaplac. LA dressyr samt 1 förstaplac. i LB.

Casanova, mörkbrun valack f 1977 e Catrillo u Blackit e Black Lite. 4 förstaplac. LB hoppning.

Caslina Whitesun, fuxsto f 1975 e Gulliver 494 (SWB) u Tunas Baronesse e Dean Rodney. 1 förstaplac. LA hoppning, 5 förstaplac. LB hoppning.

Ceylon, skimmelvalack f 1976 e Mustang ox 839 u Eva des Houlles e Issu des Houlles. 1 förstplac. LA hoppning, 4 förstaplac. LB hoppning.

Danilo, skimmelvalack, f 1977 e Elim ox u Susanne Lloyd e Potok. 2 förstaplac. LB hoppning.

Deborah, brunt sto, f 1976 e Gaspadin 499 (SWB) u Delicie e Leif Protector (samma mor som Vajlegårdens Dino). 4 förstaplac. LA hoppning, 8 förstaplac. LB hoppning.

Falzette, brunt sto, f 1975 e Falstaff 474 (SWB) u Kate Safari e Safari the Great. 5 förstplac. MsvB hoppning, 4 förstaplac. LA hoppning samt 4 förstaplac. i LB.

Fingal, brun valack, f 1972 e Don Camillo u Grand Senata e Senator Smith (hittar ej modern på travsport.se). 4 förstaplac. LA dressyr, 3 förstaplac. LB dressyr.

Fiorella, brunt sto, f 1974 e Raff 452 (SWB) u Quenta e Macao. 2 förstaplac. LB hoppning.

Fullträff, brunt sto, f 1971 e Amore xx u Tomiss e Torg. 1 förstplac. LA hoppning, 4 förstaplac. LB hoppning.

Galax, mörkbrun valack, f 1974 e Galant 486 (SWB) u Princess Lux e Seppo Scott. 5 förstaplac. LA hoppning, 7 förstaplac. LB hoppning.

Garcon, mörkbrun valack, f 1974 e Raff 452 (SWB) u Isa Rutherford e Peter Rutherford. 1 förstaplac. LB hoppning.

Grey King, skimmelvalack, f 1974 e Callaghan 460 (SWB) u Betina Sweep e Clean Sweep. 5 förstaplac. LA hoppning, 2 förstaplac. LB hoppning.

Hubertus, mörkbrun valack, f 1973 e Orkan 444 (SWB) u Solöga e Seppo Scott. 7 förstaplac. LB hoppning.

Irmi, skimmelsto, f 1974 e Pontus 497 (SWB) u Irja e Potok. 1 förstaplac. LA hoppning, 1 förstaplac. LB hoppning.

Jack, fuxvalack, f 1976 e Jocer 467 (SWB) u Sybele e Darn Pleasing. 7 förstaplac. LB hoppning.

Jackie, brunt sto, f 1973 e Opium 396 (SWB) u Cerry e Excellens Bulwark. 3 förstaplac. LB hoppning.

Janos, mörkbrun valack, f 1974 e Opium 396 (SWB) u Flickan e Leif Protector (hittar ej modern på travsport.se). 14 förstaplac. MsvB hoppning, 27 förstaplac. LA hoppning, 12 förstaplac. LB hoppning.

Jocke, mörkbrun valack, f 1978 e Torboldt 514 u Appo Lux e Seppo Scott. 3 förstaplac. LB hoppning.

Forts. följer...
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

King Fast, brun valack, f 1976 e Stand Fast u Cattie Protector e Leif Protector. 1 förstaplac. MsvB hoppning, 7 förstaplac. LA hoppning, 6 förstaplac LB.

Lord, brun valack, f 1975 e Crown Point xx u Lady Twining e Rollo. 2 förstaplac. LB hoppning.

Lord Rembrandt, fuxvalack, f 1976 e Parnass 468 (SWB) u Rolli Jose e Seppo Scott. 3 förstaplac. LA hoppning, 4 förstaplac. LB hoppning.

Marina, brunt sto, f 1976 e Callaghan 460 (SWB) u Rosita e Ideal de Riez (hittar ej modern på travsport.se). 1 förstaplac. LA hoppning, 3 förstaplac. LB hoppning.

Miss Fleur, mörkbrunt sto, f 1974 e Gibraltar 491 (SWB) u Rieza e Ideal de Riez. 2 förstaplac. LB hoppning.

Monty, fuxvalack, f 1975 e Dragon 465 u Ingrid de Riez e Ideal de Riez. 1 förstaplac. MsvB hoppning, 2 förstaplac. LA hoppning och 4 förstaplac. LB hoppning.

Nero Ceder (renrasig, stod dock som övrigt halvblod i årsboken), brun valack, f 1978 e Kapten Ceder u Kristina Ceder e Bill Hickey. 1 förstaplac. LB dressyr.

Ramona, brunt sto, f 1974 e Red Label u Morgona e Morgan Calhoun. 1 förstaplac. MsvB hoppning.

Regenlein, fuxsto, f 1975 e Callaghan 460 (SWB) u Paula Dean e Mondean. 3 förstaplac. MsvA hoppning, 7 förstaplac. MsvB hoppning och 1 förstaplac. LB.

Reisan, mörkbrunt sto, f 1975 e Gibraltar 491 (SWB) u Reiza e Ideal de Riez. 15 förstaplac. LA hoppning, 16 förstaplac. LB hoppning.

Rödluvan, fuxsto, f 1975 e Raff 452 (SWB) u okänd e Macao. 1 förstaplac. LA hoppning, 1 förstaplac. LB hoppning.

Sirocco, fuxvalack, f 1977 e Dragon 465 (SWB) u Harlans Nellie e Harlan Jimmy. 3 förstaplac. LA hoppning, 3 förstaplac. LB hoppning.

Sotella, musblack (måste varit gulbrun el. mörk isabell, då ingen av föräldrarna är blacka) sto, f 1977 e Dragon 465 (SWB) u Gitsa e Prick Scott. 9 förstaplac. MsvB hoppning, 8 förstaplac. LA hoppning, 5 förstaplac. i LB.

Tösen, brunt sto, f 1973 e Unesco 428 (SWB) u Miss Florens e Golden Bulwark. 6 förstaplac. LB hoppning.

Wickler, fuxvalack, f 1974 e Utrillo 430 u Lill Bonita e Gibs Bulwark. 7 förstaplac. MsvB hoppning, 14 förstaplac. LA hoppning, 2 förstaplac. LB.

Zango, mörkbrun valack, f 1974 e Moderne xx u Zambria e Scotch Victor. 5 förstaplac. LB hoppning.

Zezano, brun valack, f 1974 e Chagall 455 (SWB) u Zazie e Rangoon. 10 förstaplac. MsvB hoppning, 26 förstaplac. LA hoppning, 7 förstaplac. LB.


Nästa årsbok i tur blir 1993, de renrasiga först och sedan korsningarna.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Vilket jobb du gör!!! Jag följer denna tråd med stort intresse:bow:
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

1993

Renrasiga
Black Bulwark, svart valack f 1986 e Fox Bulwark u Frenz Marie e Frenzy. 1 förstaplac. LB hoppning.

Bon Perim, brun valack, f 1985, e Bonson u Pericole e Scotch Nibs. 1 förstplac. LA hoppning, 3 förstaplac. LB hoppning.

Cap Roll (Caproll i årsboken), skimmelvalack, f 1983 e Deroll u Caprifole Linde e Torg. 1 förstplac. LA hoppning, 2 förstaplac. LB hoppning.

Chabraten, svartbrun valack, f 1980 e Utah IX u Cita Högland e Huntley Hanover. 12 förstaplac. MsvB, 14 förstaplac. LA hoppning och 3 förstaplac. LB.

Colby Wilson, svartbrun valack, f 1979 e Mr Wilson u Fröken Londo e Colby's Child. 1 förstaplac. LB hoppning.

Darwin Adel, mörkbrun valack, f 1985 e Active Bowler u Shaiena Safari e King Frances. 4 förstaplac. MSV Distansritt

Hell Guvijo, brun valack f 1983 e A.C.'s Orion u Golden Lou e Spike Hanover. 1 förstaplac. MSV Distansritt.

Herkules Star, svartbrun valack f 1985 e Liberty Hanover u Stil e Step Right. 1 förstaplac. LB hoppning, 1 förstaplac. Fälttävlan Msv endags.

Leo Fairland, brun valack, f 1981 e Fairland u Beatrice Song e Flight Song. 1 förstaplac. Lätt distansritt.

Maybe Right, brunt sto f 1982 e Right Speed u Louise Ri e Charm Rodney. 2 förstaplac. Svår körning, enbet, 2 förstaplac. MSV körning, enbet.

Micki Ting, mörkbrun valack f 1982 e Garcia u Henny Bulwark e Gunder Bulwark. 1 förstaplac. LA hoppning, 2 förstaplac. LB hoppning.

Million, mörkbrun valack f 1981 e Mill H. u Thula Nibs e Peter Nibs. 1 förstaplac. MSV distansritt.

Miss Ellie, fuxsto, f 1981 e Nerv u Ladynette e Arctic Edition. 2 förstaplac. LB hoppning.

Moutarde, brun valack f 1984 e Mustard u Batiki e Royal Scott. 1 förstaplac. Lätt fälttävlan, endagars.

Mr Bartender, brun valack f 1985 e Snack Bar u Lady Brock e J.M.Brock. 1 förstaplac. MSV Distansritt.

Mustina, fuxsto, f 1985 e Mustard u Teeny e Peridot Pride. 1 förstaplac. MSV distansritt.

Netta Girl, brunt sto f 1984 e Net Profi u Memett e Chateaubriand. 2 förstaplac. MSV distansritt.

Plumose, brunt sto f 1983 e Captain Rodney u Pluwianki e Pluvier III. 2 förstaplac. LB hoppning.

Reddy Gill, brun valack f 1984 e Buckeye count u Klara V. e Train Bloc. 2 förstaplac. LB hoppning.

Riwill, mörkbrun (stickelhårig) valack f 1986 e Iran Will u Rivadavia e Near Me. 1 förstaplac. MSV distansritt.

Royal Hunter, svartbrun valack f 1986 e Oktan Sund u Porla Bunter e King Bunter. 3 förstaplac. MSV distansritt.

Shirly Lou, brunt sto, f 1984 e U.S.Speedy Son u La Petite e Ideal Kairos. 4 förstaplac. LB hoppning.

Sloopy Joe, brun valack f 1988 e Calpam u Pretty Frost e Blaze Frost. 3 förstaplac. LB hoppning.

Solid Brown, mörkbrunt sto f 1986 e Speedy Gent u Gosi e Toreador II. 1 förstaplac. MSV distansritt.

Speedy Killer, brun valack f 1985 e Speedy Herman u Dirani e The Prophet. 3 förstaplac. MSV distansritt.

Speedy Toddy, brun hingst f 1987 e Speedy Magnus u Bris e Lyon. 1 förstaplac. Lätt distansritt.

Sperry Nibs, brun valack f 1983 e Ideal Rodney u Nibs Janeiro e Janeiro. 8 förstaplac. LB hoppning.

Super Hönez (Super Trouper i årsboken), mörkbrun valack f 1987 e Super Moon u Sofie Brodda e Pluvier III. 1 förstaplac. LB dressyr, 1 förstaplac. LB hoppning.

Texana du Moulin, brunt sto f 1980 e Atout du Moulin u Tuttan Ex e Excellens Bulwark. 2 förstaplac. LB hoppning.

Tiron, brun valack f 1985 e Gay Ronnie u Miss Nixon e Nixon. 1 förstaplac. Lätt distansritt.

Tribunal, ljusbrun valack f 1982 e Tibur u Willa Rodney e Captain Rodney. 1 förstaplac. Lätt distansritt.

Trinquette, brunt sto f 1986 e Tibur u Ninova Nibs e Scotch Nibs. 1 förstaplac. LB hoppning.

Ideal Z. (Zorro i årsboken), svart valack f 1982 e Pay Dirt u Nickie Lönbo e Kordial D. 3 förstaplac. MSV distansritt.

I årsboken anges lätt distansritt som 50-79 km/dag, medelsvår 80-129 km/dag och svår fr.o.m. 130 km/dag.
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 291
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 039
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 681
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp