Framgångsrika travare/korsningar

Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Järvdals Gollum ryktas ha varit travarkorsning men jag vet inte om det är sant. Har placering åtminstone i en 1.10-klass och vann den enda fälttävlan som gått i västerbotten i modern tid.

Minns även en kallbl travarhingst som gick dressyr och vann en del, minns inte hur högt de tävlade men tror hon red på kandar iallafall på slutet. Tror ryttaren hette Brittmarie eller Marianne eller något liknande och hästen hette något på Björk..? Eller var det kanske ryttarens efternamn? Äsch vad dåligt minne jag har!
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Tapestry tävlar dressyr upp till LA, minst på lokal nivå. Stam Callit - Crisett R./Crown's Cristy.

Tapestry har gått på travet, 11 starter, Balloon Dance gjorde två, de andra är ostartade.



Och så här såg han ut som ettåring :D
Kom till oss för att gå på bete

tapestry99.jpg


AM
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Knapplån.

Tror dock inte Rikstens Frodo tävlade på banan medans han var tävlade hoppning. Inte under de två första aktiva åren.

Men han har en galopp som jag aldrig sett på en travare. Han är fortfarande hingst också om ngn är sugen... :p

Jo han ska ha tävlat båda samtidigt under något år då jag har ett starkt minne av att jag såg han på tv där faktiskt kommentatorerna nämde att han tävlade upp till 1,10 hoppning på sidan om travet :laugh: riktigt imponerande!
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Och så här såg han ut som ettåring :D
Kom till oss för att gå på bete

tapestry99.jpg


AM

Men vilken sötnos! Vi har också en Callit avkomma hemma född 1991 och ser likheten i tecknena. Han tränade upp till 1 meter hoppning i sina yngre dagar, för några högre höjder hade han inte stil och jag mod till :D
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Tapestry "Tejpen" är den absolut trevligast travarvalack jag tränat. Han är förhoppningsvis på väg mot MsvC dressyr under året (trolig debut i höst)! Hans trav gör många dressyress avundssjuka ;) Bytena påbörjade och passagen i sin linda.. En fantastisk häst, både mentalt och prestationsmässigt!
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar


Fantastiskt kul att se en Callit-avkomma till! :bow: Tycker mig ha letat flera av hans avkommor om de har blivit goda ridhästar men inte direkt hitta några och så dyker det upp flera i samma tråd här, jätteskoj! :bump:
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

*kl*

Jag visste inte att det fanns så många grymma omskolade travhästar. Tack för the eye-opener. !

Vet ni hur de här hästarna var i lynnet med???
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Jag har varit engagerad i ridtravare i över 20 år och har haft förmånen att träffa flera av de hästar som varit aktiva under senare delen av 90-talet fram till nu.

Många av dem (de flesta jag har träffat faktiskt) har varit coola och lejonhjärtade hästar som gjort allt för sina ryttare. Visst har en del av dem varit lite "på hugget" att rida, men man har fått intrycket av att de verkligen har det där lilla extra som man behöver om man har en häst som inte riktigt har samma grundförutsättningar som sina medtävlare.
Jag har själv haft flera ridtravare, var av en är tävlad på högre nivå i hoppning och dressyr, och jag blir alltid lika överväldigad av deras otroliga fightingspirit!
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

50% travare

Mitt ponnysto, helsyster till Spirello som nämndes tidigare går också FEI dressyr. f-04 e: Ernford Jester u: Tussi League
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

:bump:
Riktigt kul att se att min ögonsten finns med i denna tråd ( Robis Safir) det värmer! Safir har en avkomma som är mycket lovande ( kopia av sin mor ) efter hingsten Grannox som förhoppningsvis ni kommer att se ute på tävlingsbanorna 2012!
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Min uppfödning Alioth, korsning travare-halvblod (Cathageno-Delvin G Hanover) född 2005, har vinster och placeringar i 1,20 hoppning.

Hoppas han klättrar lite till nästa säsong som 7-åring!

e090283c.jpg
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Ser jättefin ut! Hur var hans mamma, och vad har han ärvt från henne?

Edit: Roade mig med att titta lite på blup, och det verkar som Nick Kash kanske lämnar lite hoppanlag, för där är flera travarston med honom i stammen som använts i hoppavel med åtminstone en tävlingshäst till som resultat, som har samma frambensteknik som din uppfödning.
 
Senast ändrad:
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Intressant!

Jag sålde honom som 1-åring så det är svårt att säga vad han fått från sin mamma. Men det jag hört från ägare och ryttare är att hans psyke är super, han har en enorm vilja att göra rätt.

Och det utmärkte hans mor också, en helt enorm fighting spirit. Tror hon hade slagit volter om man bett henne, och den viljan verkar hon ha nedärvt.

Sen hade hon ganska lätt för sig inom ridningen, det var mer ridhäst över henne än travare.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Det var intressant med Nick Kash, för han var väl ingen superhingst direkt. Tror ni vissa travstammar kan lämna exempelvis mer hoppanlag än andra? Nån som sett nån fadershingst som utmärkt sig?
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Det var intressant med Nick Kash, för han var väl ingen superhingst direkt. Tror ni vissa travstammar kan lämna exempelvis mer hoppanlag än andra? Nån som sett nån fadershingst som utmärkt sig?[/QUOTE
I min ungdom fanns det en fransk travarhingst i göteborgstrakten som hette Ulan eller nåt likande (Görel vet säkert namnet) som betäckte massor av ston (halvblod eller som det nu heter varmblod) av en enda anledning och den var att alla avkommor hoppade hus och såldes för bra pengar. Detta måste varit på 70-talet tror jag.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Jag har hört talas om Ulan och hans avkommors hoppförmåga men vet inte stammen på honom, den enda på travsport i rätt ålder står som valack:confused:
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 193
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 996
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 630
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp